PC blijft in BIOS booten na vervangen HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 16:10
Om niet een ander topic te kapen even zo; Nadat mijn oude HDD overleden bleek en ik het brood nodige veilig kon stellen heb ik hem vanmiddag afgekoppeld en de nieuwe HDD geplaatst.

Nu deed ik de PC aan en schoot hij direct in de BIOS, aanvankelijk met de melding: "BIOS has been reset. Please re-config your BIOS etc. etc." er was niks gereset en de HDD stond keurig, dus exit. Weer bios.
En dat loopt ie nu constant, hij forceert niet naar Windows. Ook bij boot volgorde is er niks aan te passen.
CMOS batterij heb ik al vervangen voor alle zekerheid. Maar nog steeds zonder resultaat.

Nu sluit ik tijdelijk even de oude weer aan en Windows start weer....

Wat gaat hier mis? Ik heb 2 harde schijven.
De C:\ schijf, dit is een SSD. Hier staat Windows op en is ie ook origineel op geïnstalleerd. Deze is nooit afgekoppeld geweest etc.
De D:\ schijf, dit is een HDD. Deze is dus overleden, en de nieuwe vervangt deze.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-09 23:31

ötzi

eclecticus

Boot volgorde bekeken? Neem aan dat het een GPT disk betreft? Staat EFI/EUFI aan in de bios?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 21:50
Kan zijn dat de bootsector op de kapotte HDD staat.
Maar dat zou alleen mogelijk zijn als die oude HDD er al in zat toen Windows werd geïnstalleerd.
En dan krijg je ook een andere foutmelding, dus dat is wel vreemd.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
Bij Boot Option staat helemaal niks, ook niet als ik wil kiezen welke hij eerst wil laden. (Met nieuwe HDD aangesloten)
Bij SATA instellingen staan ze wel beide aangegeven.

EUFI staat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:35
Heb je de schijf al in een andere pc getest, indien je die hebt natuurlijk,

Nieuwe schijf kan ook brak zijn(DOA)
Verder probeer eens een andere S-ATA poort eevntuel en kabel.

Indien het nog steeds niet werkt.

Verder welk systeem en schijf gaat het om,er staat geen info is de OP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi

ötzi

eclecticus

Weet je wel of de harddisk MBR of GPT is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
Ehh dat wordt te technisch.. Haha.
Het gaat om de Seagate HDD 3.5" 2TB ST2000DM008 Barracuda.

Testen in een ander systeem zit er helaas niet in. Maar ook zonder beide HDD's aangesloten heb ik hetzelfde probleem, hij wilt Windows niet enkel vanaf de SSD starten.
Andere poort ga ik nog even proberen!

Kwam dit wel tegen maar kom er niet helemaal uit; https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

[ Voor 25% gewijzigd door ColinC op 20-03-2022 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:41
Maak met de Media Creation tool (aangenomen dat je W10 hebt) een Windows installatie USB en voer daarmee een reparatie van de huidige Windows installatie uit.

Welk merk en type SSD heb je?
Welk moederbord?

[ Voor 22% gewijzigd door Uszka op 20-03-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ColinC schreef op zondag 20 maart 2022 @ 02:06:
Bij Boot Option staat helemaal niks, ook niet als ik wil kiezen welke hij eerst wil laden. (Met nieuwe HDD aangesloten)
Bij SATA instellingen staan ze wel beide aangegeven.

EUFI staat aan.
En wat geeft hij aan met de oude HDD?
Als hij die harddisk wel kent, dan staat je boot-sector op de oude HDD.

Voordeel (en nadeel) van UEFI is dat het de firmware doorgaans geen devices toont waar het toch niet van kan starten.

Je zegt dat je nog dingen veilig kon stellen van de oude HDD. Kun je die nog eens terug plaatsen, Windows starten en dan in Windows een screenshot maken van de diskmanager? Grote kans dat daar aan het begin van de disk een vFAT of FAT32 geformateerde EFI partitie aanwezig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
Uszka schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:10:
Maak met de Media Creation tool (aangenomen dat je W10 hebt) een Windows installatie USB en voer daarmee een reparatie van de huidige Windows installatie uit.

Welk merk en type SSD heb je?
Welk moederbord?
Aah zo! Dat is inderdaad als er echt niks anders op zit.

De SSD is een Samsung SSD 860 EVO 250GB
Moederbord Gigabyte H310M DS2
RiDo78 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:16:
[...]

En wat geeft hij aan met de oude HDD?
Als hij die harddisk wel kent, dan staat je boot-sector op de oude HDD.

Voordeel (en nadeel) van UEFI is dat het de firmware doorgaans geen devices toont waar het toch niet van kan starten.

Je zegt dat je nog dingen veilig kon stellen van de oude HDD. Kun je die nog eens terug plaatsen, Windows starten en dan in Windows een screenshot maken van de diskmanager? Grote kans dat daar aan het begin van de disk een vFAT of FAT32 geformateerde EFI partitie aanwezig is...
Bios met oude HDD moet ik nog even checken.

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBMZ8CcL2FcWYe9nyiy4CEZ0MrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Zeg9B1oq7RqQ0yyrXBQEN3F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
Even met de benamingen helemaal;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtEKl4LfgxVU4mc7QRCKUd0ryHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4o2qDljK4UUqZVMBOUnlKkq8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:41
ColinC schreef op zondag 20 maart 2022 @ 17:29:
[...]

Dat is inderdaad als er echt niks anders op zit.
Hoezo? Een reparatie doet niets met je data. Het herstelt alleen corrupte of afwezige Windows bestanden. Mogelijk staan er bootbestanden op je oude HDD. Koppel je de oude HDD los dan ben je de bootbestanden kwijt. Een reparatie zorgt ervoor dat de bootbestanden op je SSD komen. Wel zorgen dat je overige opslag is losgekoppeld om te voorkomen dat daar bootbestanden op terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
Gaat echt alles nu tegen zitten..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBQN1BO2LShp-JLFTDHjsnOibGo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Oufl7Y0bVYrDqa4qlJkS9QL4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi

ötzi

eclecticus

klik hier eens rechtermuis op de C schijf en ga naar eigenschappen, wat staat er bij "soort partitie" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
Ik weet niet welk tabbladje je precies bedoeld dus ik doe het even zo;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-U-IeLey0kz5ISITk6c8wg9eGE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ygW7gHnWw1KbuMYBtbxxdisd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDWNd3Bvdtv_Jeo7Jzp3cewkbJE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gh8A1HdLnY6qWO88auik6Igg.png?f=user_large

C:\ is de hoofdschijf trouwens, hier staat Windows op. (Schijf 0 onder)
Schijf 1 is de D:\ schijf die dus vervangen moet worden. Hier staat dus inderdaad iets met EFI op. :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi

ötzi

eclecticus

Je krijgt een ander menu als je hier rechtermuis klikt, eigenschappen, dan tabje volumes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjFlg5dDadoHdPp70p565_7qN24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rzeA89isBDONrDX0HZmyCsGL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
C schijf (SSD)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzTEoM5gYT8n5eQbXpdTN71rUmk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZY7FEvQPO7j5usmyWfYhKdv8.png?f=user_large

D Schijf (Oude HDD die dus weg moet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vfq09Y-hhblJgCKSjndIKHQYXNo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zjw4nOvK1qvzHoWDGLRtszuP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:40
ColinC schreef op zondag 20 maart 2022 @ 19:09:
Ik weet niet welk tabbladje je precies bedoeld dus ik doe het even zo;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

C:\ is de hoofdschijf trouwens, hier staat Windows op. (Schijf 0 onder)
Schijf 1 is de D:\ schijf die dus vervangen moet worden. Hier staat dus inderdaad iets met EFI op. :\
Je ziet in schijfbeheer duidelijk dat er windows partities die op de ssd horen te staan op de hdd staan... Je moet dus echt de d schijf afkoppelen, je bootable windows usb stick opstarten en dan een reparatie uitvoeren. (Vanuit de bios dus de bootorder aanpassen zodat usb bovenaan staat). Zodra de setup gestart is kun je kiezen voor windows herstellen, hier zijn wel guides voor te vinden eventueel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
skipe schreef op maandag 21 maart 2022 @ 03:50:
[...]

Je ziet in schijfbeheer duidelijk dat er windows partities die op de ssd horen te staan op de hdd staan... Je moet dus echt de d schijf afkoppelen, je bootable windows usb stick opstarten en dan een reparatie uitvoeren. (Vanuit de bios dus de bootorder aanpassen zodat usb bovenaan staat). Zodra de setup gestart is kun je kiezen voor windows herstellen, hier zijn wel guides voor te vinden eventueel
Di inderdaad, stel alle data die je op beide schijven heb staan die je wilt bewaren zeg maar veilig en verwijder alle partities op zowel de ssd als HDD formarteer die en en begin opnieuw met installatie van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
Daar was ik al bang voor.. Houdt dit in dat de SSD dan ook compleet geleegd wordt en dus alles kwijt ben? (Aan software e.d.)
Bedankt voor jullie verhelderende blik en hulp trouwens, wordt enorm gewaardeerd!

[ Voor 24% gewijzigd door ColinC op 21-03-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Ja, ook je SSD zal leeg moeten met de methode van @freaky35. Maar het kan sowieso geen kwaad om te zorgen dat je goede backups van je data hebt. En zijn methode is wel gemakkelijkste manier om te zorgen dat alles wordt recht getrokken.

Er is nog een manier, maar die is meer voor de gevorderde gebruiker omdat je dan echt moet weten waar je mee bezig bent. In dat geval verwijder je de herstelpartitie op schijf 0 en maak je daar een EFI partitie. Dan installeer je daar de bootloader in en maak je die actief. Alleen dat pad zou ik je enkel aanraden als schijf 1 echt niets meer doet en je PC helemaal niet meer wilt starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:44
Misschien dat de echte kenners me kunnen steunen of juist kunnen afkraken.

Dit heb ik ook eens gehad, had wat lopen klooien en toen bootte mijn PC ook niet meer. Ik moest toen in mijn bios de legacy boot modus aanzetten, en toen ging het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:19:
Misschien dat de echte kenners me kunnen steunen of juist kunnen afkraken.

Dit heb ik ook eens gehad, had wat lopen klooien en toen bootte mijn PC ook niet meer. Ik moest toen in mijn bios de legacy boot modus aanzetten, en toen ging het goed.
Je bijdrage kan erg waardevol zijn omdat je met de legacy boot mode wel een aantal typische UEFI problemen oplost. In dit geval verwacht ik niet dat TS daar mee geholpen is, maar het is wel de moeite van het proberen waard.

Over de oorzaak van het probleem van TS kan ik slechts gissen. Maar ik vermoed dat er ooit een Windows installatie op schijf 1 (HDD) heeft gestaan en TS er later een SSD bij heeft gezet en die heeft aangesloten op een lagere SATA poort dan de HDD. Op die SSD heeft TS vervolgens Windows geïnstalleerd. De Windows Installatie ziet op dat moment een actieve boot-loader op de HDD staan en werkt die bij met de nieuwe Windows installatie op de SSD in plaats van een nieuwe bootloader op de SDD te zetten. Het gevolg is dat de SSD geen bootloader heeft en Windows alleen kan booten als er een andere bootloader aanwezig is die kennis heeft van de Windows installatie op de SSD.

Voor de introductie van UEFI was de bootloader een integraal onderdeel van de Windows installatie. (NTLDR.COM) en die stond op een fysiek vaste plek in de partitie. In het Master Boot Record (MBR) kon het BIOS vinden wat die exacte plek was.

ALS mijn geschetste scenario niet klopt en de SSD van TS toevallig nog een MBR heeft (bijvoorbeeld uit een vorige Windows installatie) EN de NTLDR staat op de juiste plek, dan kan het zijn dat het aanzetten van de legacy boot optie effect heeft. Het berust veel op toeval, maar die optie is zo aan en weer uit gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
RiDo78 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:11:
[...]

Je bijdrage kan erg waardevol zijn omdat je met de legacy boot mode wel een aantal typische UEFI problemen oplost. In dit geval verwacht ik niet dat TS daar mee geholpen is, maar het is wel de moeite van het proberen waard.

Over de oorzaak van het probleem van TS kan ik slechts gissen. Maar ik vermoed dat er ooit een Windows installatie op schijf 1 (HDD) heeft gestaan en TS er later een SSD bij heeft gezet en die heeft aangesloten op een lagere SATA poort dan de HDD. Op die SSD heeft TS vervolgens Windows geïnstalleerd. De Windows Installatie ziet op dat moment een actieve boot-loader op de HDD staan en werkt die bij met de nieuwe Windows installatie op de SSD in plaats van een nieuwe bootloader op de SDD te zetten. Het gevolg is dat de SSD geen bootloader heeft en Windows alleen kan booten als er een andere bootloader aanwezig is die kennis heeft van de Windows installatie op de SSD.

Voor de introductie van UEFI was de bootloader een integraal onderdeel van de Windows installatie. (NTLDR.COM) en die stond op een fysiek vaste plek in de partitie. In het Master Boot Record (MBR) kon het BIOS vinden wat die exacte plek was.

ALS mijn geschetste scenario niet klopt en de SSD van TS toevallig nog een MBR heeft (bijvoorbeeld uit een vorige Windows installatie) EN de NTLDR staat op de juiste plek, dan kan het zijn dat het aanzetten van de legacy boot optie effect heeft. Het berust veel op toeval, maar die optie is zo aan en weer uit gezet.
Hij is toen custom made door een vriend, SSD en HDD zaten er beide al in vanaf het begin. Hij geeft aan dat ie het louter heeft geinstalleerd op de SSD. Daar is dus iets niet helemaal goed gegaan haha. (Was destijds een nieuwe, dus geen vorige installatie oid die erop stond)

Ik kan een poging wagen met legacy boot. Moet dit met de oude HDD nog aangesloten? Of de nieuwe? Of geen van beiden? Als dat niet werkt ga ik voor de repair tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:18
Ik denk dat de benodigde info om dit op te lossen al hierboven gegeven wordt (en een groot deel gaat ook boven mijn pet) maar als je nog een werkende HDD hebt waarvandaan je Windows kan starten kan je de volgende keer ook deze schijf proberen te klonen naar je nieuwe schijf. Zo heb ik het altijd gedaan als ik een C: schijf in Windows wilde vervangen.

Voor nu: ik geef het stokje weer terug aan de echte experts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
Archer_VC10 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:14:
Ik denk dat de benodigde info om dit op te lossen al hierboven gegeven wordt (en een groot deel gaat ook boven mijn pet) maar als je nog een werkende HDD hebt waarvandaan je Windows kan starten kan je de volgende keer ook deze schijf proberen te klonen naar je nieuwe schijf. Zo heb ik het altijd gedaan als ik een C: schijf in Windows wilde vervangen.

Voor nu: ik geef het stokje weer terug aan de echte experts.
Klonen gaat een werk van 365 dagen worden. 37 gb veilig stellen kostte al 48 uur.
Er zitten behoorlijk wat foute sectoren in de oude HDD, blijkbaar bekend op dat type HDD dat zorgt ervoor dat ie niet meer werkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:18
Check, dan kan je dat voor nu vergeten inderdaad. Ik heb ook wel eens een schijf in zijn laatste dagen nog proberen te kopieren... dat kostte me volgens mij drie dagen door alle brakke sectoren maar toen had ik wel 98% weer op een verse schijf staan. Volgens mij heb ik toen niet een kloonprogramma maar een kopieer/synchronisatie tool gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
ColinC schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:32:
Daar was ik al bang voor.. Houdt dit in dat de SSD dan ook compleet geleegd wordt en dus alles kwijt ben? (Aan software e.d.)
Bedankt voor jullie verhelderende blik en hulp trouwens, wordt enorm gewaardeerd!
Zoals ik zei kun je het waarschijnlijk wel herstellen met windows usb stick, hoef je niks te formatteren.. kan zijn dat je het niet kunt herstellen, dan kun je idd formatteren en met een schone lei beginnen, zorg dan dat je hdd niet aangesloten is als je windows op je ssd installeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
skipe schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:58:
[...]

Zoals ik zei kun je het waarschijnlijk wel herstellen met windows usb stick, hoef je niks te formatteren.. kan zijn dat je het niet kunt herstellen, dan kun je idd formatteren en met een schone lei beginnen, zorg dan dat je hdd niet aangesloten is als je windows op je ssd installeert
Thanks! Dan gaan we nog even uit van het positieve. beide schijven ook ontkoppeld laten tijdens het herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
ColinC schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:13:
[...]

Thanks! Dan gaan we nog even uit van het positieve. beide schijven ook ontkoppeld laten tijdens het herstellen?
Nee de ssd moet eraan, die wil je herstellen namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
Legacy boot wil in ieder geval niet. "Reboot and select proper boot device etc."

Over naar herstel tool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
MBR mode zal niet gaan lukken aangezien de drives GPT zijn ingedeeld.
Dan zou je deze eerst weer MBR moeten converteren.
Wil je niet opnieuw installeren dan moet je de dus de EFI partitie verplaatsen/kopiëren of opnieuw aanmaken.

Check:
Ivan Tomica : Move EFI partition to another drive – Windows 10

Maar wees zeer voorzichtig en weet heel zeker wat je doet voordat je deze stappen uitvoert!
Zorg dat je een backup hebt en verwijder uit voorzorg eventuele extra/externe disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Je moet eigenlijk "gewoon" de EFI-partitie op je SSD erbij zetten door deze te klonen (evt in plaats van de herstelpartitie). Er is een kans dat het dan al werkt. Anders zou je als het goed is je installatie moeten kunnen herstellen. Dat laatste kan waarschijnlijk ook met een lege, maar wel als zodanig gemarkeerde, EFI-partitie op je SSD. Dat het niet werkt zodra je de 2TB-schijf eruit haalt is omdat er namelijk geen EFI-partitie meer in je systeem zit waarvandaan opgestart kan worden.

Edit: dus die guide hier net boven genoemd helpt waarschijnlijk al ja.

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 21-03-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
Herstel tool wilt dus ook niet... Geen van de opties werken.

Klonen klinkt als een reëele oplossing, het is geen gigantisch iets dus dat zou nog net moeten kunnen. maar hoe? Het klinkt allemaal zo makkelijk haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
Sorry. Te snel gelezen, ik zie de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
https://www.tomica.net/bl...another-drive-windows-10/

Ik ben hier nu mee bezig, maar ik weet totaal niet wat ik doe..

Find correct disk with list disk > Check.
Select that disk with select disk > Welke moet ik kiezen? De SSD of de HDD? (oude)
List partitions with list partition > Welke? Primary, reserved of recovery?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
Na wat video's snap ik hem redelijk, maar bij het shrink deel krijg ik deze melding;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtBtiojulfFN2ogZcU89Nr0gZh8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UZ9J1yZ4etJzCvX2hm7xUGkb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Select that disk with select disk > Welke moet ik kiezen? De SSD of de HDD? (oude)
Je kiest de SSD
List partitions with list partition > Welke? Primary, reserved of recovery?
Je kiest dan de Windows partitie op de SSD
List partitions with: list partition
Select that partition with: select partition
Shrink partition with (size in MB): shrink desired=200
Create new EFI partition with: create partition efi size=200
Format partition as FAT32 with: format quick fs=fat32
Assign letter to that new partition with: assign letter=y (can be free letter of your choosing)
exit

Now to install boot files one can use:

bcdboot C:\Windows /s Y:
Controleer nog extra voor het formatteren dat de juiste partitie is gelecteerd!!!

Daarna Windows afsluiten (beste met SHIFT+Shutdown)
Ontkoppel dan de 2e drive en probeer te booten
Eventueel nog een keer Windows repair uitvoeren als deze toch niet wil booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
The_Doman schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:07:
[...]

Je kiest de SSD

[...]

Je kiest dan de Windows partitie op de SSD

[...]

Controleer nog extra voor het formatteren dat de juiste partitie is gelecteerd!!!

Daarna Windows afsluiten (beste met SHIFT+Shutdown)
Ontkoppel dan de 2e drive en probeer te booten
Eventueel nog een keer Windows repair uitvoeren als deze toch niet wil booten?
Thanks, dan zat ik dus wel in de goede richting.. Bij het shrink gedeelte krijg ik echter bovenstaande melding steeds. (Virtual disk error)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Thanks, dan zat ik dus wel in de goede richting.. Bij het shrink gedeelte krijg ik echter bovenstaande melding steeds. (Virtual disk error)
Weer je zeker dat je dan wel de goede (grootste) partitie van de SSD hebt geselecteerd?
Want resize (shrink) met maar 200MB moet dan toch geen probleem zijn normaal gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
The_Doman schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:08:
[...]

Weer je zeker dat je dan wel de goede (grootste) partitie van de SSD hebt geselecteerd?
Want resize (shrink) met maar 200MB moet dan toch geen probleem zijn normaal gesproken.
Ja, ben nu niet even in de buurt van de PC maar er waren 3 partities op de SSD. Een primary (dit was tevens de grootste) een recovery en een reserved. Laatste 2 waren erg klein en is ook niks mee te doen. Bij Primary krijg ik Virtual Disc Error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Wel vreemd dat niet lukt.
Maar je kan ook resizen/shrinken met windows schijfbeheer.
Misschien gaat het daarmee wel of wordt wat duidelijker wat er nu precies mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
Heb het verprutst. Via Partition Magic geloof ik geprobeerd. Schiet nu steeds in een CMD scherm bij het opstarten waar ie het steeds in probeert maar elke keer een foutmelding geeft. Kom niet meer in Windows. Grrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 21:50
Je kan er maar beter mee ophouden. Windows is in een uurtje geïnstalleerd en ingericht.
Doe dat dan wel met alleen de SSD in de PC.
Als de Windows installatie geslaagd is dan zet je de nieuwe HDD erbij. Eventueel ook de oude als je daar zo nodig nog wat data van wil redden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
Even z'n gang laten gaan en Windows start gelukkig weer.. Maar zonder die aangemaakte partitie haha. Dat wordt hem dus niet..
De boel veiliggesteld en een dezer dagen maar een schone installatie, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Mooi dat Windows toch weer is opstart, lucky escape. :)
Maar als je toch van plan bent de SSD te gaan wissen/installeren kan je natuurlijk nog een poging wagen.
Zoals aangeven, je kan ook via Windows schijfbeheer de systeem (C:) partitie verkleinen om ruimte maken voor de EFI systeem boot partitie.
Misschien komt dan duielijker naar voren wat er nu precies mis gaat
Mocht dat toch niet lukken kan je ook nog de herstelpartitie (522MB) op de SSD verwijderen of direct formatteren als EFI systeem partitie.
De herstelpartite is niet essentieel bij het normaal starten van Windows.
Met de rest van het stappenplan zou het dan toch wel moeten kunnen lukken.

Met externe partitie/image/BCD tools zijn er nog wel andere opties om dit op te lossen maar vergt meer kennis/ervaring.

Maar nogmaals, zorg dat je een backup van je (belangrijke) gegevens hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
SSD was onder geen beding te gebruiken voor een partitie. Nu blijk ik Windows zelfs op de nieuwe HDD te hebben geïnstalleerd ipv de SSD. En die hele SSD is niet meer zichtbaar.

Ik had bij de herinstallatie aanvankelijk alleen de SSD gekoppeld, maar daar wou Windows niet op installeren gek genoeg.. (Formatteren wel, partitie oid maken niet)
Toen de boel weer uit en nieuwe HDD erbij aangesloten, die pakte ie wel maar daar heeft ie dus WIndows op gezet.
In deze computer laat ie de hele SSD ook niet meer zien...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3L0WFb-JDOZMazvZ_AynLDGovA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TYQSfZ7HHqUGYfWDdzjEdm1R.png?f=fotoalbum_large

Wat doe ik toch steeds fout want ik wordt hier echt een beetje flauw van..

Ook in Diskmgr laat ie die hele SSD niet meer zien gek genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3Edx72g5JbaQd9gv0A3W73Am_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KQ3x66jx5kCvJtwPmoZRFpz3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Is de schijf in DISKPART wel zichtbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
freaky35 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 16:15:
Is de schijf in DISKPART wel zichtbaar?
Neen.. :\

Microsoft DiskPart version 10.0.19041.964

Copyright (C) Microsoft Corporation.
On computer: DESKTOP-35PKP5E

DISKPART> list disk

Disk ### Status Size Free Dyn Gpt
-------- ------------- ------- ------- --- ---
Disk 0 Online 1863 GB 1024 KB *
Disk 1 No Media 0 B 0 B

DISKPART>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinC
Update: Na wat geforceerd is het gelukt! Windows staat nu voor 100% geïnstalleerd op de SSD. Kon de HDD afgekoppeld laten.

Nu wil ik dus straks die HDD weer aankoppelen maar daar staat nu natuurlijk ook nog Windows op.. hoe formatteer ik die het gemakkelijkste zonder conflicten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
ColinC schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:00:
Update: Na wat geforceerd is het gelukt! Windows staat nu voor 100% geïnstalleerd op de SSD. Kon de HDD afgekoppeld laten.

Nu wil ik dus straks die HDD weer aankoppelen maar daar staat nu natuurlijk ook nog Windows op.. hoe formatteer ik die het gemakkelijkste zonder conflicten?
Conflicten ga je niet zo snel krijgen, daar hoef je niet bang voor te zijn. Je kunt de HDD aansluiten en bij het booten (en voordat Windows start) op F11 drukken om de bootdevice te kiezen. Of door in je BIOS/UEFI je SDD als standaard in te stellen.

Eenmaal in Windows kun je met de HDD doen wat je wilt.
Pagina: 1