Hulp nodig bij installeren macOS oude Macbook

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
Ik heb sindskort een oudere Macbook verkregen. Het exacte model is niet bekend, maar ik vermoed dat het om een 2009/2010 model gaat. De Macbook heeft echter geen macOS geïnstalleerd. Als ik hem opstart krijg ik een scherm met 4 opties.

Eerst heb ik geprobeerd El Capitan te installeren, maar hij gaf een error. Na wat Googlen kon ik in Terminal de datum aanpassen en toen kon ik wel installeren.
Helaas, na tot aan de installatie gekomen te zijn en met mijn Apple ID in te loggen gaf hij aan dat het product niet beschikbaar is in de Apple Store.

Daarna heb ik via Windows met Transmac een bootable USB gemaakt.
Bij opstarten wordt de USB drive als bootdrive herkend en kan ik op het pijltje van installeren drukken.
Hierna komt linksboven in het scherm Language Chooser te staan voor enkele seconden en dan kom ik weer terug bij het beginscherm met de 4 opties.

Wat kan ik nu het beste doen?
Ik ben zelf Windows gebruiker, dus dit is allemaal relatief nieuw voor me.
Op internet kan ik niks vinden over Language Chooser die niet verschijnt/verdwijnt.
Recovery met Time Machine is niet mogelijk en internet recovery ook niet (model te oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:27
Volgens mij ben je heeeeel dichtbijgekomen toen je het probleem met de datum hebt opgelost.

Op welk moment moest je inloggen in de Apple store? Want dat herken ik niet. Want gelijk na de installatie dat datum/tijd weer teruggezet en dan door?

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
koppie schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:55:
Volgens mij ben je heeeeel dichtbijgekomen toen je het probleem met de datum hebt opgelost.

Op welk moment moest je inloggen in de Apple store? Want dat herken ik niet. Want gelijk na de installatie dat datum/tijd weer teruggezet en dan door?
Dat dacht ik inderdaad ook. Toen het datumprobleem zich voordeed kon ik niet eens langs de eerste stap komen van de OS installeren.

Nadat ik de datum had goed gezet kon ik verder. Eerst de voorwaarden accepteren, dan de schijflocatie kiezen en vervolgens inloggen bij de Apple store. Zojuist weer geprobeerd, de melding die ik krijg is:
"Dit artikel is tijdelijk niet beschikbaar. Probeer het later opnieuw"
De datum staat goed en ik ben met WiFi verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:27
Hmmm, heb je de volledige installatiebestand? Want ik had Apple store eigenlijk helemaal niet nodig. Maar ik ben bang dat ik je dan niet verder kan helpen..

Wel weet ik dat een aantal root-certificaten een probleem zijn, en dat er daar misschien het verbindingsprobleem inzit..

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
koppie schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:03:
Hmmm, heb je de volledige installatiebestand? Want ik had Apple store eigenlijk helemaal niet nodig. Maar ik ben bang dat ik je dan niet verder kan helpen..

Wel weet ik dat een aantal root-certificaten een probleem zijn, en dat er daar misschien het verbindingsprobleem inzit..
Ik heb het volledige installatiebestand van ruim 6GB. Ik zou opnieuw downloaden en de USB stick formatteren kunnen proberen. Of eventueel een oudere macOS proberen.

Root-certificaten, ik zal het eens opzoeken. Het is verder ook lastig dat ik geen wachtwoorden of iets van de vorige eigenaar heb.
In ieder geval bedankt voor de input.