Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-03 12:45
Mijn vraag:
Ik had eerst 16GB ram gehaald bij het bouwen van mijn pc. Maar ik had uiteindelijk wat meer nodig. Dus heb ik een setje extra gekocht van 16GB voor de overige 2 slots. Deze nieuwe sticks hebben exact dezelfde code namelijk: cmw16gx4m2z3600C18 met dezelfde 18-22-22-42 timings van hetzelfde merk. Je zou denken dat dit gewoon zou werken, maar na een tijdje te gebruiken kreeg ik steeds BSOD met code IRQL-not-equal-or-same(zoiets). Het enige wat anders is aan de 2 ram modules is de versie.. de 1 heeft 3.32 en de nieuwe set 8.31. Kan dit kwaad?? Het lijkt ook alsof iets niet lekker zit met memtest86 met alle dimms..
Ik heb echt geen idee wat ik hiermee moet doen of nog kan doen om dit op te lossen.
Iemand die hiervoor een oplossing of verklaring heeft?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Aorus x570 elite
Ryzen 9 5900x
Rtx 3080ti
Corsair vengeance 4x 8gb cmw16gx4m2z3600C18 3600xmp
1000w psu
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Memtest86 draaien met 4 sticks, ik kreeg toen 1000 foutmeldingen.
Toen de sticks 1 voor 1 getest. Ze hadden toen geen foutmeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oii1gH6LeniGEwhYddbI6qBIhqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFqTiCEy1DwO8etjsi1OEcqA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Zwitsalhaardoen op 19-03-2022 16:02 ]

Beste antwoord (via Zwitsalhaardoen op 20-03-2022 09:35)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:22
Zwitsalhaardoen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:35:
... Het enige wat anders is aan de 2 ram modules is de versie.. de 1 heeft 3.32 en de nieuwe set 8.31. Kan dit kwaad??
Dat kan inderdaad kwaad omdat beide setjes verschillende types DRAM hebben (Micron en Nanya geloof ik).
Vier single-sided DIMM's mogen in principe geen probleem vormen voor deze cpu.
Wat je kunt proberen is de twee nieuwe modules (v8.31) tegelijk plaatsen en kijken of dat goed door memstest komt. Je hebt natuurlijk al heel lang beide v3.32 probleemloos gebuikt, dus die hoef je niet met z'n tweeën te testen.

Als het goed door memtest komt kun je alle vier de DIMM's plaatsen in een andere volgorde dan je tot dusver geprobeerd hebt (plaats de twee nieuwe in de slots waar je eerst de oude had zitten. Plaats de oude in de vrije sloten). Gaat het dan weer fout, verhoog de spanning in kleine stapjes van 1.35v naar 1.36v en verder naar zeg 1.38v. Mocht dat geen soelaas bieden dan werken beide setjes helaas niet lekker samen en kun je beter andere DIMM's halen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
4 sticks is lastiger om stabiel te krijgen op een hogere snelheid en 4 reepjes is lastiger voor de geheugencontroller.

Gaat het wel goed op een lagere snelheid?

2 tegelijk gaat goed dus met de oude als nieuwe set ?

[ Voor 30% gewijzigd door freaky35 op 19-03-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Die oude heb ik nooit problemen mee gehad. Is echt pas gekomen na het installeren van set 2.

Verder heb ik geen idee hoe ik de snelheid omlaag zet. Die 3600 zou juist de sweetspot moeten zijn voor de R9, het moederboard kan 128gb 4000mhz aan als je het boekje mag geloven.

[ Voor 49% gewijzigd door Zwitsalhaardoen op 19-03-2022 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die problemen komen ook omdat het voor geheugencontroller lastiger is om 4 modules aan te sturen ipv 2. Dus kan het nodig zijn om de snelheid iets lager te zetten, of wat soms nog wel eens helpt is het voltage van de geheugencontroller ietsje hoger te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:51
Zwitsalhaardoen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:59:
..het moederboard kan 128gb 4000mhz aan als je het boekje mag geloven.
'tot' en niet 'en'. 4000 met max 2 modules waarschijnlijk. Als je kijkt in de Geheugen Support List van dit moederbord met jouw type cpu dan staat er geen 4000 setje met 4 modules bij (bij jouw geheugen trouwens ook niet):

mb_memory_am4_4L4D_vermeer.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:11

Umbrah

The Incredible MapMan

Meestal zie je dat er met 4 modules een significante dip zit in de snelheid. Ik weet zo niet uit m'n hoofd welke chips er op die DIMMs zitten en hoe ze geconfigureerd zijn, maar zelfs met samsung b-die (dual óf single) is het verdraaid lastig om om dat soort snelheden te halen in die configuratie; 3200 of 2933 is als je quad/tri-rank per kanaal gaat "hoog".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Ik ga wel even proberen om met ryzen master die clockspeeds naar 3000 te zetten en dan weer een memtest draaien. Eerst op 2 dan op 4. :)

Is het dan ook zo dat ik de timings lager kan zetten? Ik ben vrij nieuw hierin..

[ Voor 23% gewijzigd door Zwitsalhaardoen op 19-03-2022 16:35 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:22
Zwitsalhaardoen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:35:
... Het enige wat anders is aan de 2 ram modules is de versie.. de 1 heeft 3.32 en de nieuwe set 8.31. Kan dit kwaad??
Dat kan inderdaad kwaad omdat beide setjes verschillende types DRAM hebben (Micron en Nanya geloof ik).
Wat je kunt proberen is de twee nieuwe modules (v8.31) tegelijk plaatsen en kijken of dat goed door memstest komt. Je hebt natuurlijk al heel lang beide v3.32 probleemloos gebuikt, dus die hoef je niet met z'n tweeën te testen.

Als het goed door memtest komt kun je alle vier de DIMM's plaatsen in een andere volgorde dan je tot dusver geprobeerd hebt (plaats de twee nieuwe in de slots waar je eerst de oude had zitten. Plaats de oude in de vrije sloten). Gaat het dan weer fout, verhoog de spanning in kleine stapjes van 1.35v naar 1.36v en verder naar zeg 1.38v. Mocht dat geen soelaas bieden dan werken beide setjes helaas niet lekker samen en kun je beter andere DIMM's halen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Abbadon schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:57:
[...]

Ah top ! Dan ga ik hiermee aan de slag. Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

lees elk setje uit met Thaiphoon burner, en je ziet of de Chips/Dies gelijk zijn

[ Voor 1% gewijzigd door Hackus op 19-03-2022 17:25 . Reden: typo ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Zwitsalhaardoen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:59:
Die oude heb ik nooit problemen mee gehad. Is echt pas gekomen na het installeren van set 2.

Verder heb ik geen idee hoe ik de snelheid omlaag zet. Die 3600 zou juist de sweetspot moeten zijn voor de R9, het moederboard kan 128gb 4000mhz aan als je het boekje mag geloven.
De snelheid 3600mhz is een overclock en geen garantie, tot 3200mhz is ondersteund door de cpu.
Alles daarboven is dus een overclock.
De cpu beperkende factor in dit geval

zie link voor de specs:

https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-9-5900x

4 DiMMs is lastiger voor de geheugen cotroller en zal dus niet plug and play zijn gelijk,maar zal je moeten tweaken.

Verder van belang met Corsair,,wat Hackus vraagt zijn het echt dezelfde chips die gebruikt zijn in alle 4 reepjes.Corsair is daar niet altijd even duidelijk mee.

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 19-03-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Ik heb ze nu allemaal werkend op 3200mhz, ik heb
verder nog de oude en nieuwe dimms van plek verwisseld en nu geeft memtest geen fouten meer. Bedankt voor de hulp en advies !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zwitsalhaardoen schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:38:
Ik heb ze nu allemaal werkend op 3200mhz, ik heb
verder nog de oude en nieuwe dimms van plek verwisseld en nu geeft memtest geen fouten meer. Bedankt voor de hulp en advies !
'gelijke' set per dimm kanaal. A2-B2 dezelfde etc ?
Welk voltage staan ze nu ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Hackus schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:08:
[...]

'gelijke' set per dimm kanaal. A2-B2 dezelfde etc ?
Welk voltage staan ze nu ?
Ik heb het oude setje nu in 1 en 3 en de nieuwe in 2 en 4. Op 3200mhz op 1.35v, de timings heb ik niet aangezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zwitsalhaardoen schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:31:
[...]

Ik heb het oude setje nu in 1 en 3 en de nieuwe in 2 en 4. Op 3200mhz op 1.35v, de timings heb ik niet aangezeten.
Oke, (y)

Pagina: 1