Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gralgrathor
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-08 13:41
Olla!

Ik heb te lang gewacht met het upgraden van mijn oude fileserver, en het beestje heeft na bijna tien jaar trouwe dienst eindelijk de geest gegeven.

De machine was gehuisvest in een Sharkoon T9 Value met 9x5¼" front bays, hetgeen me in staat stelde er twee Icybox 3x5¼" met plaats voor in totaal 10 3.5" SATA schijven in te monteren. Lekker hotswappen enzo (het ding vrat ca. 1 schijf per jaar). Dit alles draaide op een ASRock C2750D4I Mini-ITX kaartje - het component dat nu, volgens mijn beste inschattingen, permanent de geest heeft gegeven.

Nu is het hobbyen met fileservers niet meer zo populair als het ooit was, gegeven het brede aanbod van streaming- en cloudstoragediensten, en de hoge energie- en elektronicaprijzen, maar ik wilde toch kijken of ik de content van mijn oude fileserver kan verplaatsen naar een nieuwe.

Er zijn genoeg mooie opties voor een nieuwe machine, zeker als je ondertussen kunt kiezen voor betaalbare 2.5" SSD's in plaats van de lawaaierige 3.5" schijven, maar ik ben toch nieuwsgierig:

Zijn er moderne alternatieven voor de Sharkoon T9? Dit grote aantal front bays zou me in staat stellen de oude en de nieuwe array op een nette manier naast elkaar te installeren. De oude array kan ik nog een tijdje in stand houden met het stapeltje cold spares dat ik nog heb liggen, en daarna uitfaseren en vervangen door fans of mooie blinkenlights ofzo.

Verder heb ik weinig beperkingen, behalve dan dat er naast een paar IcyBoxes genoeg ruimte over moet blijven in de kast voor een mainboard waarop ik een paar SAS/SATA controllers kan prikken, plus genoeg koeling voor een lage TDP oplossing (equivalent aan de C2750D4I).

Op Tweakers en elders is het niet héél gemakkelijk gebleken om mijn zoekopdrachten de juiste formulering mee te geven, dus vraag ik hier nog maar eens om advies. Heeft u een soortgelijke hobbyserver, gehuisvest in een kast van vergelijkbare dimensies, en is u bereid me te berichten over uw wedervaren met die configuratie? Bent u anderzijds bekend met mogelijk geschikte behuizingen? Is er ergens een modern equivalent van de Sharkoon T9 te verkrijgen?

Alvast dank!

Gr,

Gr.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gralgrathor
Thanks! Ik was deze al tegen het lijf gelopen, maar de afbeeldingen deden het lijken alsof de individuele front bays door vaste tussenliggers in de front pane werden gescheiden. Na je suggestie even wat videos opgezocht, en die geven een beter beeld: dit voldoet inderdaad aan mijn eisen. Wel een beetje prijziger dan de oude doos (en lelijk, tjonge!), maar dat mag de pret niet drukken.

Gr,

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:33
Wat is er mis met de huidige case? Kun je deze niet hergebruiken voor de nieuwe build?

Cases met veel 5,25" zie je niet veel meer. Misschien is tweedehands anders een optie?

V&A aangeboden: Cooler Master CM Storm Stryker
V&A aangeboden: CM Storm Trooper (Window)
V&A aangeboden: Antec Twelve Hundred

Die Antec 1200 was wel dé case voor dit soort builds ooit.

Of je moet gaan richting een 19" case met hotswap bays.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwK-qixIAKFPiP-8yaHttUF8UaU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3wilcKEBK7eEwo4fLNyFCdpE.jpg?f=user_large
Maar dat is even een andere tak van sport...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gralgrathor
Wat is er mis met de huidige case? Kun je deze niet hergebruiken voor de nieuwe build? Cases met veel 5,25" zie je niet veel meer. Misschien is tweedehands anders een optie?
De huidige case is in principe nog prima -- zij het wat stoffig. Maar je eigen fileserver bouwen doe je in deze tijden van prima off-the-shelf NASjes en goedkope cloud storage vaker voor de lol dan om een goedkope, efficiënte storage solution te hebben. Zo ook hier: ik wil eigenlijk gewoon weer eens ouderwets knutselen met shiny new toys. En misschien moet ik daarbij inderdaad wat verder out-of-the-box denken - in dit geval buiten de form factor van mijn oude torentje.

Dank voor de suggesties!