Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheErciyasLar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 14:18
Hallo iedereen,

Op dit moment studeer ik MBO 4 ICT-Beheerder BOL. Ik zit in mijn laatste jaar en verwacht in Juli mijn diploma te hebben.
Ik weet al zeker dat ik graag wil doorstuderen na deze opleiding. Ik had al een beetje rondgezocht en vond dat op de Hogeschool in Utrecht er ook HBO-ICT is. Ik ben hier ook naar de open dag gegaan en ik weet niet zeker of ik bij deze school wel verder wil studeren. De hogeschool is toch wel fors groter dan het ROC waar ik nu bij zit. (maar tsja, bij het MBO waren de klassen ook veel groter dan de middelbare school waar ik zat en uiteindelijk wende dat ook).
Waar ik ook eventueel aan zat te denken is om mij voor deze HBO opleiding in te schrijven, en dan terwijl ik in het eerste jaar zit de 21+ test voor de universiteit uitproberen om ze zien of ik eventueel toch naar de universiteit kan en zoniet ik dan gewoon op HBO kan verder gaan.
Mijn vragen zijn dus:
- Is het aan te bevelen voor mijn situatie specifiek om hierheen te gaan of een andere hogeschool te zoeken?
- Zijn hier mensen die ervaring hebben op deze school? Is het ook echt beter dan het MBO, leer je hier ook veel meer?
- Is het een "autistisch vriendelijke" school?
- Ik heb het een en ander gehoord over versnelde opleidingen. Zijn hier mensen die bij het HBO na MBO een versneld traject mochten doorlopen en hoe lang was dat?
- Bij mij gaat leren ietsje trager dan bij andere studenten, is de school hier geschikt voor?
- Ik zal 23 zijn als ik dan het volgende schooljaar HBO zal doen. Ik zou het toch een beetje raar vinden om bij middelbare scholieren in de klas te zitten. Hebben andere studenten hier ervaring mee gehad?
- Indien deze school niet geschikt is voor mij, welke andere hogescholen in de buurt zijn beter en misschien ook kleiner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 12:54
HBO-ICT is een vrij brede overkoepelende term, waar meerdere richtingen in vallen. Welke kant leun je op - software engineering, embedded systems, toch meer netwerk of iets anders?

Je zou inderdaad er goed aan doen om ook naar andere hogescholen te kijken. Hierover schreef ik ook al eens in andere topcis: ShitHappens in "HBO Bedrijfskundige Informatice (BI) of Informatica SNE" en ShitHappens in "[studie] Avans of Fontys"
Inmiddels zullen de lesprogramma's uiteraard anders zijn, maar alsnog goed even rond te shoppen - zelfs onder dezelfde naam zijn opleidingen op verschillende hogescholen anders ingericht.
Overigens over de maat van een school(gebouw) zou ik me niet al te gek druk maken; HU is inderdaad een grote verdeeld over meerdere locaties. Maar in 't algemeen beperkt je opleiding zich tot 1 locatie - en soms zelfs een specifiek stuk erin.

Ook wederom verschilt het per school welke voorzieningen er zijn voor studenten met (studie)beperkingen of andere zaken (bijv topsport) waardoor ze niet in het "normale" programma "passen". Dat is iets om in het keuzeproces wel rekening mee te houden, door bijvoorbeeld met een decaan in gesprek te gaan. Hoe meer je zelf kunt aangeven wat jij nodig hebt voor je eigen succes, des te beter dat het is. Hetzelfde geldt voor versnelde trajecten: de erkenning van voorkennis voor vrijstellingen is sterk afhankelijk van het lesprogramma en de overlap. Als er overlap is, en je kunt dit goed onderbouwen, kun je van 1 of meerdere vakken vrijgesteld worden en zo met de indeling van je rooster schuiven (bijvoorbeeld vakken van jaar 2 naar 1 schuiven). Het meest gunstige dat ikzelf gezien heb, waren studenten die van MBO 4 Applicatieontwikkelaar doorstroomden, bij Software Engineering mochten ze het eerste half jaar overslaan. Nogmaals, dat was 8 jaar terug dus alles kan nu anders zijn :p

Uit eigen ervaring (in 3 opleidingen) waren klassen vrij "gemengd" qua leeftijd. Inderdaad studenten die direct van de middelbare kwamen - maar ook die een tussenjaar hebben gehad, van een andere opleiding af kwamen, doorstroomden vanuit het MBO of kwamen omscholen. Daarnaast kom je nu in een leeftijd en setting waarbij ieder jaartje verschil niet zo gek veel meer uitmaakt.

Als laatste; je overweegt nu zowel HBO als uni. Ook "kijken of je eventueel naar de uni kan" is eigenlijk een studiekeuzetraject an sich dus zou er niet al te licht over denken. Naast nog 't feit dat het een totaal andere manier van leren is. Beide verwachten echter wel behoorlijk veel eigen inzet en initatief, dus samen met bovenstaande nog genoeg materie om op te zoeken en in te duiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Gezien het specifieke vraagstuk over autisme en iets langzamer leren zou ik me in jouw geval echt eerst melden bij de mensen bij je eigen MBO die je daarmee verder kunnen helpen dan wij vanaf ons toetsenbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De meeste vragen die jij stelt kunnen beantwoordt worden tijdens een open dag, maar dan moet je ze wel stellen.

Ik heb hbo ICT (ITSM richting) gedaan vanuit de HAVO. De mbo-studenten konden kiezen voor een verkort traject: geen stage en eerste jaar werd verkort naar een half jaar. De hele bachelor was dus 3 jaar i.p.v. 4. Ik had enkele studiegenoten die bewust voor de 4 jaar gingen omdat er nogal een verschil zat tussen mbo en hbo werk- en denkniveau.

Persoonlijk zou ik hbo doen, je propedeuse halen in het eerste jaar en dan gaan werken. De markt is daar op het moment echt goed voor en je kunt snellere stappen maken dan je volledige bachelor afronden. Maar ik ben wat bevooroordeeld omdat ik ook nooit mijn hbo ICT afgerond heb.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheErciyasLar
Barrycade schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:18:
Gezien het specifieke vraagstuk over autisme en iets langzamer leren zou ik me in jouw geval echt eerst melden bij de mensen bij je eigen MBO die je daarmee verder kunnen helpen dan wij vanaf ons toetsenbord.
Ik ben al op mijn ROC langs geweest, alleen ik werd door hun verwezen naar het internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dijkstraat
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 19:12
Ik kan niet alle vragen beantwoorden, maar qua leeftijd heb ik hetzelfde gehad. Ik ben in 2016 vanuit het MBO naar het HBO gegaan (HBO-ICT bij het Windesheim in Zwolle). Ik was toen 23 en ik merkte er weinig van dat ik één van de oudste was. Het was sowieso allemaal wel erg gemengd waardoor de gemiddelde leeftijd eerder 20 dan 18 was.

Wat betreft jouw specifieke vragen over traag leren en autisme zou ik vooral ook contact opnemen met de studiebegeleiding van de HBO school. Bij het Windesheim was dit wel goed geregeld en ze konden mij ook goed helpen voor een soepele overgang van het MBO naar het HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

TheErciyasLar schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:42:
[...]

Ik ben al op mijn ROC langs geweest, alleen ik werd door hun verwezen naar het internet.
Dan zou ik echt even met je decaan/mentor gaan praten. Uit je startpost lees ik zaken waardoor ik twijfels krijg of je zal aarden op een HBO of Uni. Ik neem aan dat je bagage bekend is bij school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verticalecpufan
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-06 23:05
ik wil niemand tegen het zere been stoten maar over het algemeen is autisme meer de regel dan de uitzondering bij ICT opleidingen in mijn ervaring. dus ik denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Windesheim heb ik op gezeten, die deden veel voor mensen die ergens op het spectrum zitten
- Aparte ruimte voor toetsen, als je geen prikkels wilt.
- Studiebegeleiding
- Helpen met het vinden van stages en afstudeeropdracht

Je leeftijd is prima, de meeste die van mbo komen zitten rond die leeftiijd, soms ouder.

[ Voor 17% gewijzigd door Zenix op 20-03-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
TheErciyasLar schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:30:
Ik had al een beetje rondgezocht en vond dat op de Hogeschool in Utrecht er ook HBO-ICT is.
Ok. Mooi. Maar in welke richting? ICT is ongeveer net zo breed als roepen dat je "iets in de techniek" wilt gaan doen. Is "ICT-beheerder" een titel die je op het HBO verder kunt opwaarderen of krijg je daar een andere titel? Welke richting gaat dat op?
De hogeschool is toch wel fors groter dan het ROC waar ik nu bij zit.
Je moet de "school" en de "klassen" niet door elkaar halen. Op een hogeschool zitten doorgaans ook meer studenten dan op ene ROC, afhankelijk van de locatie en aangeboden opleidingen. Laat je dat niet in de war brengen met het aantal klassen wat men heeft en hoeveel studenten er in een klas zitten. Sommige opleidingen werken met een klas, krijgen klassikaal les terwijl andere opleidingen gebruik maken van college's en collegezalen waar je met 100+ mensen kunt gaan luisteren naar een docent.
Waar ik ook eventueel aan zat te denken is om mij voor deze HBO opleiding in te schrijven, en dan terwijl ik in het eerste jaar zit de 21+ test voor de universiteit uitproberen om ze zien of ik eventueel toch naar de universiteit kan en zoniet ik dan gewoon op HBO kan verder gaan.
Waarom denk jij dat je de capaciteiten, competenties en kennis en kunde hebt om een opleiding aan een universiteit te kunnen doen zonder ervaring in het HBO?
Mijn vragen zijn dus:
- Is het aan te bevelen voor mijn situatie specifiek om hierheen te gaan of een andere hogeschool te zoeken?
Ieder (hoge)school heeft z'n eigenaardigheden, publiek en externe factoren die het een student makkelijker of moeilijker maken. Dat moet je proberen, ervaren. Dat is op voorhand niet te zeggen, zeker niet omdat mensen hier (op Tweakers) jou niet kennen en daar dus geen antwoord op kunnen geven.
- Zijn hier mensen die ervaring hebben op deze school? Is het ook echt beter dan het MBO, leer je hier ook veel meer?
Over het algemeen leer je op een HBO in ieder geval een stuk zelfstandiger werken dan op een ROC. Je wordt niet meer zo aan het handje meegenomen als op een ROC. Je krijgt deadlines mee voor je opdrachten, mis je die dan mag je het een volgende periode of volgend schooljaar weer proberen. Geen docent die jou achter de broek aan zit om je werk te maken. Jouw diploma, jouw verantwoordelijkheid.
Er is geen autist hetzelfde, althans het ASS is ontzettend breed. Je zult dus heel specifiek moeten weten wat jij nodig hebt om tot leren te komen. Als samenwerken in een projectgroep jou absoluut niet gaat lukken dan kan het best zo zijn dat je op een HBO verkeerd zit. Het is een praktijkopleiding, je moet dus met elkaar samenwerken net als in het bedrijfsleven. Dat hoort bij de competenties die van je gevraagd worden.
- Ik heb het een en ander gehoord over versnelde opleidingen. Zijn hier mensen die bij het HBO na MBO een versneld traject mochten doorlopen en hoe lang was dat?

- Bij mij gaat leren ietsje trager dan bij andere studenten, is de school hier geschikt voor?
En hier is wat ik hierboven bedoelde, tegenstrijdigheid. Je geeft aan dat je graag een versneld traject zou willen als dat er is en als dat mogelijk is. Vervolgens zeg je dat je iets trager leert dan je medestudenten, wat helemaal niet erg is. Wanneer je weet dat je meer moeite hebt om dezelfde hoeveelheid lesstof tot je te nemen en daar iets mee te doen is een versneld traject helemaal geen optie. Hoe ga je in korte tijd dezelfde hoeveelheid kennis en kunde opnemen, in de praktijk brengen en laten zien dat je het beheerst? Door een verkorte weg te nemen jaag je jezelf over de kling. Nergens voor nodig. Ik zou hier écht nog een keer goed over nadenken voordat je zulke stappen in je hoofd haalt.
TheErciyasLar schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:30:- Ik zal 23 zijn als ik dan het volgende schooljaar HBO zal doen. Ik zou het toch een beetje raar vinden om bij middelbare scholieren in de klas te zitten. Hebben andere studenten hier ervaring mee gehad?
Je zit nu toch ook tussen middelbare scholieren in de klas? Wat is het verschil? De school? Het schooljaar? De opleiding? Maakt allemaal niks uit, dit idee zit tussen je oren. Je komt er voor je zelf, voor je eigen diploma en voor je eigen toekomst. Medestudenten heb je alleen nodig om het doel te halen, je hoeft er geen biertje mee te drinken en je hoeft er niet mee te knikkeren.
- Indien deze school niet geschikt is voor mij, welke andere hogescholen in de buurt zijn beter en misschien ook kleiner?
Welke beter is, is een vraag die niemand kan beantwoorden. Er zijn vast cijfers te vinden op internet, net zoals voor ROC's. Daar wordt ieder jaar een stemming gehouden die studenten invullen over hun opleiding. Zoiets zal er vast voor HBO's of opleidingen ook zijn. Welke scholen kleiner zijn kun je op internet zo vinden. Misschien moet je dan
Ik had al een beetje rondgezocht…
veranderen naar "Ik heb al ontzettend veel rondgezocht en het volgende gevonden: … ".

Zie dit niet als een aanval, zo is het niet bedoeld. Ik wil je alleen aan het denken zetten dat je misschien te snel wilt zonder dat je nu weet waar je grens van je kunnen en je preseteren ligt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:40
Vergis je niet in het verschil mbo-hbo. Dat is enorm.

Ik maak mij niet zoveel zorgen over je autisme, maar “wat trager studeren” in combinatie met een 21+ toets voor de uni gaat m niet worden. De 21+ toets voor hbo omvat onder andere wiskunde waarvan ik denk dat je m niet hebt gehad.

Ik zou voor hbo gaan, nog even kijken naar de Associate Degree, en dan knallen. Afhankelijk van wát je wil studeren op HBO-ICT, raad ik je ook aan om nú al wiskunde bij te gaan plussen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julios
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:52
- Ik zal 23 zijn als ik dan het volgende schooljaar HBO zal doen. Ik zou het toch een beetje raar vinden om bij middelbare scholieren in de klas te zitten. Hebben andere studenten hier ervaring mee gehad?
Veel is al gezegd maar wellicht kan ik nog wat aanvullen.

Volgens mij kan je met een hbo propedeuse die aansluit op een universitaire bachelor ook zo doorschuiven zonder 21+ toets.

Ik heb zelf rond mijn 26e fulltime een hbo studie gevolgd. Er waren genoeg mensen van de havo en wat oudere van mbo. Dit ging prima, je merkt wel leeftijdsverschil maar uiteindelijk zit jij er voor jezelf en niet voor anderen. Je zal misschien een voordeel hebben in vakken waar ervaring handig is en zij zullen wellicht voordeel hebben in theoretische vakken. Ik heb er leuke contacten aan overgehouden in ieder geval.

Sommige hadden op het mbo al geprogrammeerd en konden vrijstelling krijgen op modules die aangeboden werden. Soms was dit op basis van een certificaat en soms op basis van een portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Hogeschool in Utrecht, Mijn vragen zijn dus:
Ik heb vier jaar op de HU gezeten in de Uithof (of tegenwoordig het Science Park). Ik heb het er enorm naar mijn zin gehad daar. De faciliteiten zijn goed, gebouwen zijn netjes, je kan overal lunch halen en de HU heeft twee grote Green Eggs waar ze van alles op staan te grillen (in PL101). De lessen vond ik over het algemeen ook goed. Uiteraard gebeuren er wel eens dingen dat je tentamens krijgt en dat de antwoorden achterop het vragenformulier staan, maar de sfeer op de school was altijd goed.

Het is wel een grote school, maar je hebt niet zoveel te maken met een hoop andere studenten omdat dat andere richtingen zijn. Het kan zijn dat je in het eerste jaar met meerdere richtingen bij elkaar zit. Maar dat merk je alleen als je met elkaar in de collegezaal zit, verder zijn het afzonderlijke klassen met werkteams. In het begin (eerste anderhalf jaar) kan het nog wel rommelen met hoe die werkteams zijn ingedeeld omdat een hoop mensen afvallen, maar uiteindelijk hou je mensen over die de eindstreep willen halen. Dat zijn de mensen waar je veel contact mee hebt. Een aantal mensen ken je nog van andere richtingen, die spreek je misschien wat minder, maar voor de rest betekende het niet zoveel (voor mij) dat de school groot is.

Wat versnelde opleidingen betreft, ik weet dat dat kan op de HU, maar vroegah, toen ik daar op school zat, betekende een versnelde opleiding dat je verplicht was om je P in het eerste jaar te halen. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar check dat even voordat je jezelf ineens een hoop stress op de hals haalt.

Wat autisme betreft, ik vind het echt moeilijk in te schatten voor iemand die ik niet ken.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheErciyasLar
Widow schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:05:
[...]

Ik heb vier jaar op de HU gezeten in de Uithof (of tegenwoordig het Science Park). Ik heb het er enorm naar mijn zin gehad daar. De faciliteiten zijn goed, gebouwen zijn netjes, je kan overal lunch halen en de HU heeft twee grote Green Eggs waar ze van alles op staan te grillen (in PL101). De lessen vond ik over het algemeen ook goed. Uiteraard gebeuren er wel eens dingen dat je tentamens krijgt en dat de antwoorden achterop het vragenformulier staan, maar de sfeer op de school was altijd goed.

Het is wel een grote school, maar je hebt niet zoveel te maken met een hoop andere studenten omdat dat andere richtingen zijn. Het kan zijn dat je in het eerste jaar met meerdere richtingen bij elkaar zit. Maar dat merk je alleen als je met elkaar in de collegezaal zit, verder zijn het afzonderlijke klassen met werkteams. In het begin (eerste anderhalf jaar) kan het nog wel rommelen met hoe die werkteams zijn ingedeeld omdat een hoop mensen afvallen, maar uiteindelijk hou je mensen over die de eindstreep willen halen. Dat zijn de mensen waar je veel contact mee hebt. Een aantal mensen ken je nog van andere richtingen, die spreek je misschien wat minder, maar voor de rest betekende het niet zoveel (voor mij) dat de school groot is.

Wat versnelde opleidingen betreft, ik weet dat dat kan op de HU, maar vroegah, toen ik daar op school zat, betekende een versnelde opleiding dat je verplicht was om je P in het eerste jaar te halen. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar check dat even voordat je jezelf ineens een hoop stress op de hals haalt.

Wat autisme betreft, ik vind het echt moeilijk in te schatten voor iemand die ik niet ken.
Bedankt voor je reactie. Van wat ik lees op meerder posts op het internet en op tweakers lijkt het HU ook gewoon een goede school. Dat is mooi om te horen.
Aan jou heb ik even een vraag qua de laptop die nodig is voor deze opleiding. Zijn er veel dingen op de opleiding die 16gb of meer ram nodig hebben? Zijn er veel stopcontact punten op het HU? Ik weet nog niet precies welke richting ik wil doen binnen de HBO-ICT opleiding maar ik wil wel graag goed voorbereid zijn voor de dingen die ik daar moet doen qua laptop. Ik heb nu een 10 jaar oude laptop en die werkt nu wel prima alleen hij is wel zwaar en de batterij gaat maar zo'n 2 uur mee met intensief gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
TheErciyasLar schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:05:
[...]

Bedankt voor je reactie. Van wat ik lees op meerder posts op het internet en op tweakers lijkt het HU ook gewoon een goede school. Dat is mooi om te horen.
Aan jou heb ik even een vraag qua de laptop die nodig is voor deze opleiding. Zijn er veel dingen op de opleiding die 16gb of meer ram nodig hebben? Zijn er veel stopcontact punten op het HU? Ik weet nog niet precies welke richting ik wil doen binnen de HBO-ICT opleiding maar ik wil wel graag goed voorbereid zijn voor de dingen die ik daar moet doen qua laptop. Ik heb nu een 10 jaar oude laptop en die werkt nu wel prima alleen hij is wel zwaar en de batterij gaat maar zo'n 2 uur mee met intensief gebruik.
Ik deed BIM en daar heb je geen krachtige laptop voor nodig. Hooguit wat verslagen uitwerken of data verwerken, maar het is niet de opleiding waar mensen allerlei VM's gaan draaien en waar je een dikke laptop voor nodig hebt. Kan zijn dat dat bij andere opleidingen anders ligt.

Stopcontacten zijn goed geregeld, overal hangen van die stekkerblokken aan het plafond die je naar beneden kan trekken. Het kan verschillen per gebouw, maar mijn laptop deed ook maximaal twee uur op de accu en dat was nooit een probleem.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 15:04

Bene

list incomprehension

DiedX schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:15:
Ik zou voor hbo gaan, nog even kijken naar de Associate Degree, en dan knallen.
Ik wil deze even benadrukken. Hogescholen die een AD opleiding bieden - ook de HU - laten deze inhoudelijk aansluiten op hun HBO opleiding. Je haalt je AD in 2 jaar en stroomt dan in in het derde jaar van de vervolg HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmorkMidas
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
Bene schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:38:
[...]

Ik wil deze even benadrukken. Hogescholen die een AD opleiding bieden - ook de HU - laten deze inhoudelijk aansluiten op hun HBO opleiding. Je haalt je AD in 2 jaar en stroomt dan in in het derde jaar van de vervolg HBO.
Precies, en die overstap is (in mijn ervaringen, ander vakgebied) goed te doen. En mocht je het zat zijn kun je dus na twee jaar met diploma uitstromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.Tas
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-12-2024
Wat leuk dat je de stap wilt gaan maken naar het HBO, heb je daar ook een reden voor?

Zelf ben ik in een andere richting (zorg) gestroomd van een eerste jaar universiteit met P naar een HBO aan de HU. Zoals hierboven al aangegeven stopcontacten genoeg op de HU. Ik zou wel alle afspraken die je maakt met de studie zwart op wit zetten. Zodat jij en de opleiding duidelijkheid hebben en ergens op terug kunnen vallen. Verder zie ik een tweestrijd in je bericht, je leert niet heel snel. Maar je wilt de opleiding versneld doen. Ik begrijp dat je achtergrondkennis hebt, maar wil je dan wel versnellen? Wil je uit de pas gaan lopen, of wil je met iets minder moeite in het ''standaard'' programma passen.

Op dit moment werk ik in de ICT als data engineer en volg ik een deeltijd HBO- BI aan Novi in Utrecht.
Ik raad dit niet aan voor autisten omdat ze erg veel en tegenstrijdig communiceren. Ook het niveau van docenten vind ik niet hoogstaand.

Ik merk op de werkvloer nu dat het verschil tussen HBO en WO er niet echt is in competentie. Maar wel in hoe praktisch dingen opgelost worden. Dan werk ik eigenlijk liever met HBO collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheErciyasLar
J.Tas schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:47:
Wat leuk dat je de stap wilt gaan maken naar het HBO, heb je daar ook een reden voor?

Zelf ben ik in een andere richting (zorg) gestroomd van een eerste jaar universiteit met P naar een HBO aan de HU. Zoals hierboven al aangegeven stopcontacten genoeg op de HU. Ik zou wel alle afspraken die je maakt met de studie zwart op wit zetten. Zodat jij en de opleiding duidelijkheid hebben en ergens op terug kunnen vallen. Verder zie ik een tweestrijd in je bericht, je leert niet heel snel. Maar je wilt de opleiding versneld doen. Ik begrijp dat je achtergrondkennis hebt, maar wil je dan wel versnellen? Wil je uit de pas gaan lopen, of wil je met iets minder moeite in het ''standaard'' programma passen.

Op dit moment werk ik in de ICT als data engineer en volg ik een deeltijd HBO- BI aan Novi in Utrecht.
Ik raad dit niet aan voor autisten omdat ze erg veel en tegenstrijdig communiceren. Ook het niveau van docenten vind ik niet hoogstaand.

Ik merk op de werkvloer nu dat het verschil tussen HBO en WO er niet echt is in competentie. Maar wel in hoe praktisch dingen opgelost worden. Dan werk ik eigenlijk liever met HBO collega's.
Bedankt voor je reactie.
Over het snel leren, ik vroeg mij gewoon af of het misschien wel mogelijk zou zijn op de HBO-ICT opleiding. Bij de open dag zeiden ze van niet, maar ik heb geluiden gehoord dat het wel zou kunnen.
Met langzaam leren voor mij is het zo dat bij meerdere nieuwe dingen ik wat meer herhaling nodig heb om het goed te krijgen. De reden dat ik de opleiding wel versneld zou willen doen is omdat ik al heel wat van ICT afweet, en ik dus waarschijnlijk geen moeite zal hebben met verschillende onderdelen van deze opleiding. Ik weet alleen niet hoeveel nieuws ik zal leren erbij. Als er echt heel veel nieuwe onderdelen bij deze opleiding is dan de gebruikelijke Windows Server, Windows, Cisco onderdelen die ik bij het ROC heb geleerd dan is een versnelde opleiding idd geen goede optie voor mij.
Pagina: 1