Schade na inruil overeenkomst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmarvin
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-02 22:24
Goedemorgen allen,

Afgelopen dinsdag heb ik bij een Bovag garage (merkdealer) een auto gekocht met inruil van mijn eigen auto. De auto zou nog een aflever- en poetsbeurt krijgen en kan waarschijnlijk volgende week zaterdag opgehaald worden.

Voor die inruil zijn we natuurlijk een prijs overeengekomen voor mijn huidige auto, maar nu ben ik gisteren aangereden en moest ik weg gesleept worden omdat mijn linkerachterwiel daarbij is afgebroken. :(

De auto zal worden hersteld (ik vermoed natuurlijk niet voor komende zaterdag al, want de berger bracht hem eerst naar een depot), maar ik vraag mij nu af of mijn auto nu een geregistreerd schade verleden krijgt en of de dealer die mijn auto heeft ingekocht nu minder voor mijn auto kan/mag geven.

Ik heb hiervoor al de Bovag geprobeerd te bellen, maar die zijn niet bereikbaar in het weekend. Ook heb ik al gehoord dat de dealer misschien zelf wel de auto met schade over wil nemen zodat hij het zelf kan herstellen.

Heeft iemand ervaring met deze situatie? Het zal niet uniek zijn, maar ook niet veelvoorkomend vermoed ik...

Vriendelijke groet,
nlmarvin

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:06
Contact opnemen met de dealer lijkt mij stap 1. Want inderdaad:
nlmarvin schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:41:
Ook heb ik al gehoord dat de dealer misschien zelf wel de auto met schade over wil nemen zodat hij het zelf kan herstellen.
Uitgangspunt van schadeherstel is natuurlijk dat de auto daarna weer net zo goed is als ervoor, qua inruilprijs zou je er niet slechter van moeten worden.

De vraag is wel of de aflevering volgende week door kan gaan, jij kunt op die datum immers niet de oude auto in de afgesproken staat inleveren. Maar het zou me verbazen als de dealer hier niet in mee wilt denken.

Is de aanrijding jouw schuld of de schuld van de tegenpartij? In het eerste geval moet je wel even uitkijken dat je misschien geen vrije keuze hebt in het herstelbedrijf.

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 19-03-2022 11:57 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 13:13
Gezien het feit dat TS het heeft over dat zijn linkerachterwiel eraf is gereden neem ik aan dat ie van achteren is aangereden en het dus waarschijnlijk de schuld is van de tegenpartij. Verder eens met mijn bovenbuurman, stap 1 = dealer bellen

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
DePaul schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:58:
Gezien het feit dat TS het heeft over dat zijn linkerachterwiel eraf is gereden neem ik aan dat ie van achteren is aangereden en het dus waarschijnlijk de schuld is van de tegenpartij. Verder eens met mijn bovenbuurman, stap 1 = dealer bellen
Ik ben niet zo lang geleden toevallig ook op iemands linker achterwiel gereden.

Ik reed op een voorrangsweg, de tegenpartij stak over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmarvin
Uitgangspunt van schadeherstel is natuurlijk dat de auto daarna weer net zo goed is als ervoor, qua inruilprijs zou je er niet slechter van moeten worden.
@Xander Daar ga ik gemakshalve ook even vanuit. Ik heb een paar maanden geleden vrije keuze van schadeherstel toevallig geschrapt. Dus hij wordt nu maandag of dinsdag pas naar een schadehersteller van mijn verzekering gebracht.

@DePaul situatie was nog net even anders.
Ik reed op een voorrangsweg en wilde linksaf slaan. Daar stond de tegenpartij achter haaientanden met vrij zicht en begon te rijden omdat ze dacht dat ik rechtdoor ging (had m’n knipperlicht aan |:(). Zo ben ik dus niet hard, maar met voldoende vaart geraakt om mijn wiel af te breken…

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties. Ik ga zo inderdaad ook even de dealer contacten.

Mocht iemand nog een waardevolle aanvulling hebben dan hoor ik dat ook graag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
@nlmarvin Als het niet jouw schuld is, wordt de schade betaald door de verzekering van de tegenpartij, niet door jouw eigen casco verzekering. Volgens mij heb je dan wel gewoon vrije keuze uit herstelbedrijven.

Voordeel daarvan is natuurlijk dat je het herstel bij of door de dealer die jouw nieuwe auto levert kunt laten regelen. Dan hoeft het niet voor zaterdag geregeld te zijn en heb jij er verder geen omkijken meer naar.

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 19-03-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@nlmarvin Het ligt er geheel aan. veel auto's zijn dan total loss. !

Niet de bovag bellen, maar de garage waar je een overeenkomst mee hebt.
nlmarvin schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:41:
Goedemorgen allen,

Afgelopen dinsdag heb ik bij een Bovag garage (merkdealer) een auto gekocht met inruil van mijn eigen auto. De auto zou nog een aflever- en poetsbeurt krijgen en kan waarschijnlijk volgende week zaterdag opgehaald worden.

Voor die inruil zijn we natuurlijk een prijs overeengekomen voor mijn huidige auto, maar nu ben ik gisteren aangereden en moest ik weg gesleept worden omdat mijn linkerachterwiel daarbij is afgebroken. :(

De auto zal worden hersteld (ik vermoed natuurlijk niet voor komende zaterdag al, want de berger bracht hem eerst naar een depot), maar ik vraag mij nu af of mijn auto nu een geregistreerd schade verleden krijgt en of de dealer die mijn auto heeft ingekocht nu minder voor mijn auto kan/mag geven.

Ik heb hiervoor al de Bovag geprobeerd te bellen, maar die zijn niet bereikbaar in het weekend. Ook heb ik al gehoord dat de dealer misschien zelf wel de auto met schade over wil nemen zodat hij het zelf kan herstellen.

Heeft iemand ervaring met deze situatie? Het zal niet uniek zijn, maar ook niet veelvoorkomend vermoed ik...

Vriendelijke groet,
nlmarvin

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmarvin
Xander schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:47:
@nlmarvin Als het niet jouw schuld is, wordt de schade betaald door de verzekering van de tegenpartij, niet door jouw eigen casco verzekering. Volgens mij heb je dan wel gewoon vrije keuze uit herstelbedrijven.

Voordeel daarvan is natuurlijk dat je het herstel bij of door de dealer die jouw nieuwe auto levert kunt laten regelen. Dan hoeft het niet voor zaterdag geregeld te zijn en heb jij er verder geen omkijken meer naar.
Dat is wel een goeie. Daar had ik nog niet aan gedacht. Dat zal ik ook even navragen bij mij verzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:25

3_s

Hackus schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:59:
@nlmarvin Het ligt er geheel aan. veel auto's zijn dan total loss. !
[...]
Dacht ik ook, eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Als ik dit lees:
Neem ik aan dat de auto zal worden hersteld (en dus niet total loss is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Xander schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:46:
Als ik dit lees:

[...]

Neem ik aan dat de auto zal worden hersteld (en dus niet total loss is).
Er is nog geen taxatie geweest, alleen berger die het wrak afsleept.

Maar zonder dat we weten wat de schade is, of om welke waarde van de auto blijft het gissen

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 19-03-2022 17:13 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Laatst online: 20-05 13:13
nlmarvin schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:43:
[...]

@Xander Daar ga ik gemakshalve ook even vanuit. Ik heb een paar maanden geleden vrije keuze van schadeherstel toevallig geschrapt. Dus hij wordt nu maandag of dinsdag pas naar een schadehersteller van mijn verzekering gebracht.

@DePaul situatie was nog net even anders.
Ik reed op een voorrangsweg en wilde linksaf slaan. Daar stond de tegenpartij achter haaientanden met vrij zicht en begon te rijden omdat ze dacht dat ik rechtdoor ging (had m’n knipperlicht aan |:(). Zo ben ik dus niet hard, maar met voldoende vaart geraakt om mijn wiel af te breken…

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties. Ik ga zo inderdaad ook even de dealer contacten.

Mocht iemand nog een waardevolle aanvulling hebben dan hoor ik dat ook graag natuurlijk.
Jeetje, balen man :( Hopelijk loopt het allemaal met een sisser af en heb je er voor wat betreft de verkoop van je auto geen last van. Sta je ook wel raar te kijken zeg, als je auto ineens nog maar drie wielen heeft.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05

Tomatoman

Fulltime prutser

Even de feiten op een rijtje:
• Je bent voor de in te ruilen auto een prijs overeengekomen zonder dat hij schade had.
• Wie de schade heeft veroorzaakt is voor het inruilen niet relevant. De auto moet in de staat van vóór de schade worden ingeleverd.
• Iets als waardevermindering omdat de auto een schadeverleden heeft kennen autoverzekeraars in Nederland niet. Je krijgt dus ook geen compensatie voor het feit dat de auto nu een schadehistorie heeft.
• Echter, als de handelaar waar je hem inruilt de auto nu lager waardeert, is het aan de verzekeraar die de schade vergoedt (die van jou of die van de tegenpartij) om dat op te lossen. Je had immers een vastgestelde inruilwaarde en als die nu opeens lager wordt vastgesteld, kan dat uitsluitend het gevolg zijn van de (herstelde) schade.

Mocht de handelaar moeilijk gaan doen over de inruilwaarde, dan zou ik zijn bezwaren daarom linea recta doorsturen naar de verzekeraar. Laat die het maar lekker oplossen. Jij behoort een auto terug te krijgen zonder enige waardevermindering en het is de verantwoordelijkheid van de verzekeraar om dat te verzorgen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmarvin
Hackus schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:12:
[...]

Er is nog geen taxatie geweest, alleen berger die het wrak afsleept.

Maar zonder dat we weten wat de schade is, of om welke waarde van de auto blijft het gissen
Volgens een snelle berekening op de ANWB site is de dagwaarde nog 9800 euro. Volgens mij is een auto total loss als de schade hoger is dan de dagwaarde?
In dat geval moet het wel gek lopen denk ik wil hij total loss worden verklaard.

@DePaul het wiel zat er nog aan, maar stond heel wat centimeters meer naar binnen dan normaal en stond scheef. De berger wist het in ieder geval wel treffend te verwoorden toen hij uitstapte:
“zo, die is kapot…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

Tomatoman schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:56:
Even de feiten op een rijtje:
• Je bent voor de in te ruilen auto een prijs overeengekomen zonder dat hij schade had.
• Wie de schade heeft veroorzaakt is voor het inruilen niet relevant. De auto moet in de staat van vóór de schade worden ingeleverd.
• Iets als waardevermindering omdat de auto een schadeverleden heeft kennen autoverzekeraars in Nederland niet. Je krijgt dus ook geen compensatie voor het feit dat de auto nu een schadehistorie heeft.
• Echter, als de handelaar waar je hem inruilt de auto nu lager waardeert, is het aan de verzekeraar die de schade vergoedt (die van jou of die van de tegenpartij) om dat op te lossen. Je had immers een vastgestelde inruilwaarde en als die nu opeens lager wordt vastgesteld, kan dat uitsluitend het gevolg zijn van de (herstelde) schade.

Mocht de handelaar moeilijk gaan doen over de inruilwaarde, dan zou ik zijn bezwaren daarom linea recta doorsturen naar de verzekeraar. Laat die het maar lekker oplossen. Jij behoort een auto terug te krijgen zonder enige waardevermindering en het is de verantwoordelijkheid van de verzekeraar om dat te verzorgen.
De verzekeraar heeft niets met de handelaar te maken. De handelaar kan bieden wat hij wil. De verzekeraar zal zelf (laten) taxeren.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-05 10:06
nlmarvin schreef op zondag 20 maart 2022 @ 00:29:
[...]

Volgens een snelle berekening op de ANWB site is de dagwaarde nog 9800 euro. Volgens mij is een auto total loss als de schade hoger is dan de dagwaarde?
In dat geval moet het wel gek lopen denk ik wil hij total loss worden verklaard.

@DePaul het wiel zat er nog aan, maar stond heel wat centimeters meer naar binnen dan normaal en stond scheef. De berger wist het in ieder geval wel treffend te verwoorden toen hij uitstapte:
“zo, die is kapot…”
Niet helemaal. Als de schade PLUS de waarde van het wrak hoger is dan de dagwaarde, wordt de auto total loss verklaard. De verzekering zet het wrak op een speciale veilingsite waar handelaren of reparateurs erop kunnen bieden. Als het een gangbaar model auto is, dan kan het nog best eens tegenvallen, veel mensen die dat soort auto's opkopen, repareren ze zelf in hun vrije tijd en kunnen dus vrij goedkoop repareren.

Is er veel lakschade? Ik reken meestal even snel 500 euro per carrosseriedeel dat uitgedeukt en gespoten moet worden. Bumper, achterscherm, achterklep, achterportier? Zit je al op 2000 euro. Dan nog onderstel, wiel, ophanging, richten, uitlijnen. En dan nog kunststof delen vervangen (lampen, sierdelen). Ik denk dat je op 5000-6000 euro schade zit. Dus als iemand 4000-5000 euro voor het wrak biedt, ga je total loss... De verzekering vergoedt jou dan de dagwaarde min het eigen risico. Het hangt helemaal van de inruilwaarde af die je had afgesproken, of dat voor jou gunstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Tomatoman schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:56:
De auto moet in de staat van vóór de schade worden ingeleverd.
Tenzij anders overeengekomen met de handelaar dus. Ik kan mij voorstellen dat ze hier voor open staan als ze zelf ook schadeherstel doen (of daar een partner voor hebben). De schadehersteller maakt hier natuurlijk ook gewoon winst op, waarom zou de handelaar deze winst niet willen binnenhalen.

Mooi klusje voor in de loze uurtjes ook, zonder klant die staat te wachten tot hij zijn auto weer kan ophalen. ;)
PhilipsFan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 01:00:
De verzekering vergoedt jou dan de dagwaarde min het eigen risico. Het hangt helemaal van de inruilwaarde af die je had afgesproken, of dat voor jou gunstig is.
Het eigen risico is er alleen als je eigen (casco) verzekering uit moet keren. Niet bij schades die op de tegenpartij verhaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nlmarvin schreef op zondag 20 maart 2022 @ 00:29:
[...]

Dit soort info is ban belang in OP. Maar zonder foto's is er nog weinig van te zeggen. Verder moet je niet teveel verwachten van die online tools. Voor een verzekering is dat vaak lager. Nu is het voor ons compleet speculeren. Ikzelf zou als inkoper überhaupt geen interesse meer hebben in de deal, met deze info. Zker niet als de as en binnenscherm etc ook beschadigd is. Is het alleen het wiel en achterscherm, dan valt het nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:16

Vliegvlug

Flight Simple

@nlmarvin Hoe is dit nu afgelopen?
Wordt de auto gerepareerd of neemt de garage ‘m over met de schade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlmarvin
Vliegvlug schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:17:
@nlmarvin Hoe is dit nu afgelopen?
Wordt de auto gerepareerd of neemt de garage ‘m over met de schade?
Het heeft allemaal lang geduurd voor ik meer informatie had.
Voor vandaag staat de expert ingepland. De auto zal hersteld worden bij een schadehersteller bij mij in de buurt via de verzekering.
Heb contact gehad met de dealer en ze gaan er vanuit dat de schade netjes, zoals te verwachten, wordt hersteld. En daarna kan de overdracht plaatsvinden. Ze zullen zelf wel de auto ook nog even inspecteren, maar ik neem aan dat dat geen problemen gaat opleveren.

Al met al een paar vervelende spannende dagen achter de rug. Ook vanwege vervoer van mijn auto dat niet was aangemeld van de sleepdienst naar de hersteller… ik ben inmiddels zeker 2-3 uur bellen met oplopende irritatie verder. En ik moet dus even wat langer wachten op mijn nieuwe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:34

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Een situatie waar je wel even bij stil staat als je een andere auto koopt met levertijd, maar als het je overkomt dan brengt dat even flink wat stress met zich mee.

Sterkte @nlmarvin, maar ik denk dat het wel goed komt als ik het zo lees.

Keep us posted :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1