Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-04 07:57
Ik ga denk ik de Laowa 100mm f/2.8 2x Ultra Macro APO voor Canon EF met auto aperture kopen.
Heb de Canon EF f/2.8L 100mm macro IS USM al, maar wil wat meer vergroting.
Als iemand het weet zou ik ook graag willen weten of ik m'n Raynox DCR-250 ook kan gebruiken i.c.m. de Laowa 100m (aangezien die lens open is, maar met filter wordt geleverd. Past de Raynox DCR-250 dan ook op dat meegeleverde filter?)

Maar de hoofdvraag is op welke manier ik de lens het beste kan aanschaffen.
Rechtstreek via https://www.venuslens.net...100mm-f-2-8-2x-macro-apo/ kost de lens omgerekend 450 euro, via Kamera Express kan je 600 euro aftikken.
Dat scheelt dus 150 euro, dat is nogal wat.
Maar er zijn vrij recent volgens mij wat nieuwe regels wat betreft producten uit het buitenland importeren en ik snap niet helemaal wat in dit geval van toepassing is.
Komt er dan BTW en invoerrechten over die 450 heen als ik de lens rechtstreeks via venuslens.net bestel?
Hoeveel extra kosten komen er dan overheen? Hoe moet je dat (van te voren?) regelen (om boete te voorkomen)?
Heeft het qua totaalplaatje qua kosten dan nog wel nut om te importeren of is via Kamera Express bestellen the way to go?

Dit staat op de website van venuslens.net/Laowa:

Does the price include VAT/duty?

The price does NOT include any VAT or duty and the buyer will be responsible for them if there is any VAT/duty arisen

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 21:00

Steef

GoT's Most Eaten

Er zijn aan aantal dingen van toepassing,
  1. verzendkosten (0 of 30)
  2. BTW (21%)
  3. Invoer rechten (Ik denk 0% voor dit soort producten)
  4. Inklaringskosten (10 euro bij PostNL bij een waarde boven de 150 euro
Je betaalt invoer rechten over de waarde van het product + de verzend kosten

Je betaalt BTW over de waarde van het product + verzending + invoer

Aan het eind van de rit komen er inklaringskosten overheen.

Die 450 euro wordt dus ( 450 + 30 ) * 1.21 = 580, 10 euro inklaring erbij geeft 590 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door Steef op 19-03-2022 11:36 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:20

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Zoals Steef zegt. Voor dat tientje verschil dat er overblijft zou ik dus voor KE gaan. Prijzen op Amerikaanse webshops zijn altijd ex btw omdat die daar per staat verschilt zo'n beetje, dat ziet er dan heel aantrekkelijk uit maar in de praktijk valt dat tegen.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Ok, helder. Super bedankt voor jullie antwoorden @Steef en @SnoeiKoei 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 16:15
Een jaar of twee/drie geleden wilden dingen nog wel makkelijk Nederland binnenkomen.
Ik heb zeker 7 lenzen en 3 flitsers besteld via Onestop Digital, eglobalCentral en AliExpress. Eén keer werd het pakket 'onderschept' en moest ik fors aftikken zodat al het voordeel weg was. Bij de anderen had ik geluk. Het ging gewoon mee in de enorme tsunami van haarclipjes en andere AliExpress-zooi. Het was compleet kansloos voor de douane om daar iets uit te vissen.

De regels en de procedures zijn nu veranderd.
Alles wat je bv bij Alie bestelt is al inclusief BTW/invoerrechten. Alie meldt het pakketje dan ook aan en draagt die belasting af.
Dat zorgt ervoor dat het grootste deel van de pakketjes direct door kan. Douane + PTT + DHL kunnen hun aandacht richten op de paar pakketten die on-aangemeld binnenkomen. En voor wat ik heb begrepen wordt 100% daarvan dus via de douane verwerkt dus betaal je altijd die belasting+rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even los van de invoer waarom denk je dat de ene 100mm lens meer vergroting zal hebben dan de andere?
100mm blijft echt gelijk volgens mij. Of je de Raynox dan ook nog wil gebruiken vraag ik mij af scherpte zal ver te zoeken zijn. Persoonlijk ga ik dan liever croppen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Frogmen schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:19:
Even los van de invoer waarom denk je dat de ene 100mm lens meer vergroting zal hebben dan de andere?
Omdat de ene lens (Laowa 100mm) een maximale vergroting heeft van 2:1 / 2x en de andere lens (Canon) 1:1 / 1x :)
Croppen vermijd ik het liefst zoveel mogelijk.
Dat heeft alleen maar nadelen in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ok dat betekent slechts dat zijn minimale scherpstel afstand de helft is ten opzichte van de Canon. Voor de kwaliteit van je foto is croppen echt beter dan door een vergrootglas fotograveren. Maar dat is jouw keuze.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Frogmen schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:40:
Ok dat betekent slechts dat zijn minimale scherpstel afstand de helft is ten opzichte van de Canon. Voor de kwaliteit van je foto is croppen echt beter dan door een vergrootglas fotograveren. Maar dat is jouw keuze.
Croppen is nooit goed voor de kwaliteit van de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
De Raynox DCR-250 bevalt mij overigens prima. Geen zichtbaar kwaliteitsverlies.
Met de 1:1 / 1x max. vergroting van de Canon EF 100mm f/2.8L kom je bij kleine insecten toch vaak echt tekort. De Raynox kan dan goed van passen komen voor net dat beetje extra vergroting (+0.5x schat ik ongeveer).
Dit is een foto van me met de Canon 100mm + Raynox:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6KtmefyI7xDKGnCmGsikOZNveQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdF0q1OL5Mz4mnYG1pxcfmsw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
BeetjeVreemd schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:43:
[...]

Croppen is nooit goed voor de kwaliteit van de foto.
Kan je dit uitleggen, beetje extreem statement wat je maakt, je vindt dus dat je altijd overal altijd de volle resolutie moet handhaven en publiceren en geen uitsnede van een foto mag maken. Jij kadert iedere foto altijd perfect?
Bijzonder dan ben je of een briljant fotograaf of je hebt een erg hoge eigendunk.
Maakt mij niet uit, ieder moet vooral lekker doen wat hij leuk vindt maar dit statement is best extreem.

Zie nu je foto scherpte is echt flinterdun beetje meer diafragma was beter geweest al betwijfel ik of dat werkt met Raynox. Je had licht genoeg want de achtergrond is uitgebeten, met een crop had je beter je onderwerp in het beeld kunnen positioneren. Volgens mij heb je meer dan genoeg pixels.

[ Voor 20% gewijzigd door Frogmen op 20-03-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Frogmen schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:54:
[...]

Kan je dit uitleggen, beetje extreem statement wat je maakt, je vindt dus dat je altijd overal altijd de volle resolutie moet handhaven en publiceren en geen uitsnede van een foto mag maken. Jij kadert iedere foto altijd perfect?
Bijzonder dan ben je of een briljant fotograaf of je hebt een erg hoge eigendunk.
Maakt mij niet uit, ieder moet vooral lekker doen wat hij leuk vindt maar dit statement is best extreem.
Door te croppen verlies je data/resolutie, wordt ruis beter zichtbaar etc. etc.
Lijkt me vrij obvious.

Helemaal bij grote afdrukken ga je dat echt wel zien.
Ik zeg overigens helemaal niet dat croppen not done is en je altijd de volle resolutie moet handhaven en zo moet publiceren/geen uitsnede mag maken.
Ik had het alleen maar over de image quality.
Wel/niet/hoeveel croppen moet iedereen lekker voor zichzelf uitmaken.
Ik doe het soms ook, om achteraf toch een net wat betere compositie te krijgen bijv., maar probeer het zoveel mogelijk te voorkomen.
Ik weet niet waar jij mee schiet, mocht je een 40mp camera o.i.d. hebben dan heb je natuurlijk wat meer speelruimte qua croppen.
Ik moest het tot voor kort met 8.2MP (Canon 30D)doen, nu 20.2MP (Canon 6D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ik schiet zelf met een Nikon D500 geloof iets van 21 MP niet zo belangrijk scherpe lenzen en hoge iso voorkomen is dan beter. Maar voor het meeste prive gebruik meer dan genoeg en heel veel ruimte voor croppen. Denk dat je voor macro fotografie misschien nog meer naar extra licht moet kijken. Kan je ISO laag blijven heb je geen last van ruis of minder. Persoonlijk stoor ik mij ook niet snel aan ruis wel aan onscherpte.
Maar eerlijk gezegd macro fotografie en dan zeker insecten is niet mijn ding.
Wat ik je vooral wil meegeven is dat er meerdere wegen naar Rome leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:51

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zullen we het maar een beetje on topic houden? Voor zover een vraag over invoerrechten al on topic is in Foto & Video Aankoopadvies. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1