Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

AMD of Intel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YAYgee
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 224,90€ 224,90
1MoederbordenGigabyte A520M H€ 49,-€ 49,-
1VentilatorenArctic F12 Silent Zwart, 120mm€ 5,50€ 5,50
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 57,90€ 57,90
Totaal€ 337,30
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 144,90€ 144,90
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 114,90€ 114,90
1VentilatorenArctic F12 Silent Zwart, 120mm€ 5,50€ 5,50
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 57,90€ 57,90
Totaal€ 323,20

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zal vooral dienen om video af te spelen, browsen, licht kantoorwerk, casual gaming (heel licht werk via browser of wanneer Android apps op Windows 11 geintroduceerd worden), ... Ik ben van plan om mijn huidige monitor te vervangen met een TV. HDMI 2.1 is een must en liever Intel (12100 of 12400) omdat AMD (media engine van de 5600G of de 4600G die op 4 april uitkomt) geen AV1 decode heeft. Mijn voorkeur gaat uit naar een stil en zuinig systeem (het voorziene gebruik vergt geen krachtige prestaties).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Goedkoop maar zoveel mogelijk bang-for-the-buck (heb al enkele koopjes binnengehaald). Ik heb nu enkel een moederbord en processor nodig (+/-€300 voor deze onderdelen) maar ik twijfel tussen AMD en Intel:

> AMD: een A520 bordje lijkt al voldoende (HDMI 2.1, goede geheugenondersteuning, werkt wellicht out-of-the-box met de 5600G of 4600G, etc.). Volgens Buildzoid is een BCLK overclock mogelijk (dan ben je beperkt tot een sata SSD als je geen problemen wil). Wellicht levert het weinig verschil op en doe ik enkel een RAM OC (daar zou de APU meer baat bij hebben en Buildzoid heeft heel goede resultaten geboekt met deze twee-dimmer). Het bordje heeft 1x M.2 PCIe 3.0 x4 <=> PCIe 4.0 voor het Intel alternatief (rekening houdend met een latere upgrade/uitbreiding opslag).

> Intel: het corresponderende H610 bordje was nauwelijks goedkoper dan GIGABYTE B660M DS3H DDR4 (€114,9). Voor opslag denk ik weinig irl verschil te merken (PCIe 3.0 <=> PCIe 4.0; schaf me niet meteen een nieuwe SSD aan en later kan PCIe 4.0 makkelijker verkrijgbaar/goedkoper zijn). DisplayPort heb ik niet echt nodig maar 1x USB-C 3.1 (10Gb/​s, extern/backpanel) is een leuke extra (geen interne type C header is jammer, omdat mijn behuizing ook een USB-C heeft, echter geen dealbreaker). Realtek ALC897 lijkt me niet veel beter dan ALC887 op het A520 bordje (een externe dac/amp voor mijn koptelefoon is een optie als een duidelijk verschil mogelijk is voor een bescheiden budget).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behuizing (ruimschoots plaats voor mATX; stille kast met goede airflow), SSD, geheugen en voeding (seasonic 450W 80plus gold modulair).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, processor en casefan. Eén exhaust fan achteraan lijkt me voldoende dus vervang ik de huidige casefan met een goedkope, stille fan van Arctic (F12 want geen restrictie van de airflow; zelfs aan de voorkant is er nauwelijks sprake van een dustfilter). De meegeleverde CPU koeler valt hopelijk mee en als 't me stoort ga ik liever voor een passieve koeler en zonder casefans (12100T is wat moeilijker te vinden maar moet lukken met een 12100 of een 4600G zonder RAM OC).

Ga je overklokken?
Wellicht een RAM OC. Niet zeker wat haalbaar is maar wat ik gelezen heb over de 4600G is veelbelovend. Eerder een optie die ik wil bewaren voor later; om wat extra leven in te blazen zodat hij langer meekan.
Geen ervaring met Intel; gewoon XMP (want verder lijkt er weinig winst te boeken)?

Wat verwacht je van ons?
Wat is the best tool for the job: AMD of Intel systeem?
Zit het goed in mekaar of zijn er zaken waaraan ik niet gedacht heb?
Iemand nog suggesties?

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:12
Welke kast & voeding ga je gebruiken? Welke CPU koeler, die in de doos van de CPU zit of heb je er al 1?

[ Voor 48% gewijzigd door martyw op 19-03-2022 08:32 ]

• YAYgee
  • Niet online
Ik had het duidelijker kunnen melden maar het staat wat later in mijn post. De kast + voeding heb ik al en het vetgedrukte deel in deze quote gaat over de CPU koeler:
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behuizing (ruimschoots plaats voor mATX; stille kast met goede airflow), SSD, geheugen en voeding (seasonic 450W 80plus gold modulair).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, processor en casefan. Eén exhaust fan achteraan lijkt me voldoende dus vervang ik de huidige casefan met een goedkope, stille fan van Arctic (F12 want geen restrictie van de airflow; zelfs aan de voorkant is er nauwelijks sprake van een dustfilter). De meegeleverde CPU koeler valt hopelijk mee en als 't me stoort ga ik liever voor een passieve koeler en zonder casefans (12100T is wat moeilijker te vinden maar moet lukken met een 12100 of een 4600G zonder RAM OC).

• YAYgee
  • Niet online
Hoewel het geen dealbreaker is dat pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4 niet over een header beschikt om de type C port op het front panel aan te sluiten (10Gb/​s, 20-Pin Key-A Header) heb ik verder gezocht.

pricewatch: MSI Pro B660M-A DDR4
€150 (+ €35 tov B660M DS3H); lovende reviews; headers voor alle USB ports op het front panel = 2x USB-A 3.0 5Gb/​s echter USB-C @5Gb/​s ipv 10Gb/​s; geen USB-C meer op het back panel/extern

pricewatch: ASUS TUF Gaming B660M-Plus D4
€165 (+ €50); headers voor alle USB ports op het front panel en geen 5Gb/​s beperking meer voor de front USB-C; ipv 10Gb/​s (van de B660M DS3H) een bump naar 20Gb/​s USB-C op het back panel/extern

Lijkt me overkill voor een cheapo office/htpc systeem en ik betwijfel of deze bordjes echt een meerwaarde bieden tov de B660M DS3H.