WiFi naar Lan-netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1975
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-04-2022

Mike1975

Ik ben Mike en ik ben mezelf!

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik heb een vraag en hoop dat het antwoord positief is en mogelijk is.

Ik wil graag van meerdere computers een bedraad netwerk maken die via een switch op een laptop omgezet via wifi naar een 5G verbinding in mijn smartphone.
Is dit mogelijk?

>>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vZUskLfl349GXruef4gPWgcTp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ioJQ8jASM456mgHuqzhvIuvb.png?f=fotoalbum_large

Graag hoor ik van jullie.
Mocht het niet mogelijk zijn is er dan een andere oplossing waar ik dit mee kan bereiken?

Alvast bedankt.

Mike 8)

Mike.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Geen idee of dit ook werkt, maar een snelle Google search op W10 internet connection sharing gaf me deze link.
https://ourtechroom.com/f...ernet-connection-sharing/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Tuurlijk kan het, alles kan ;)
Maar zeker gezien je andere vraag:
Mocht het niet mogelijk zijn is er dan een andere oplossing waar ik dit mee kan bereiken?
Is het wel handig de daadwerkelijke vraag te stellen ipv zoals nu eigenlijk het antwoord te geven en te vragen of dat antwoord kan bestaan.

Oftewel wat wil je bereiken, wat zijn snelheden (bandbreedte up/down en latency) die je verwacht of nodig hebt en budget enz. Als je wat achtergrond info geeft is het mogelijk een nuttiger antwoord te geven dan 'ja, kan' :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Via Wifi naar 5G?

Waarom niet alleen WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom niet gewoon een WiFi kaartje in die PC's en via mobile hotspot op je mobiel de hele bende richting internet? (Let wel op je databundel, daar kun je nog wel eens rap doorheen gaan op deze manier.)

Detail: "LAN-Netwerk" is een pleonasme. LAN = Local Area Network

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-05 07:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kun je dan niet beter een router nemen met 4G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:41
Ja je kan je wifi verbinding op je laptop delen via lan poort, is 2 klikken in het menu van de netwerk adapter. Maar buiten een zeer tijdelijke situatie zou ik dit verder niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:54
Neem in plaats van die switch in je plaatje een goedkope router met wifi en maak met je telefoon een hotspot.
zie:
https://support.google.com/android/answer/9059108?hl=nl

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:30
Als je telefoon tethering via ethernet ondersteunt kun je ook een usb ethernetadapter gebruiken om de telefoon direct met de switch te verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike1975

Mike1975

Topicstarter
Ik ben een programmamaker bij een internetradio station.

Om op locatie een uitzending te kunnen verzorgen heb ik internet nodig.
We hebben 5G ter beschikking.
De computers die worden gebruikt zijn voor de uitzending en moeten onderling worden gekoppeld voor diverse verbindingen, vandaar een vaste verbinding.
De laptop met wifi en LAN wordt gebruikt als convertor en andere minimale functies.

Vandaar deze vraag.
Het is de bedoeling voor deze zomer alles draaiende te hebben.

Mike

Mike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Makkelijkste is een switch met daaraan een client-bridge die je koppelt op je telefoon. Een andere optie is de client bridge te vervangen door je telefoon met een USB(-C) ethernet kabel aan te sluiten of switch en usb ethernet adapter in één

Als je je telefoon-sim niet nodig hebt om te bellen is een 5G router natuurlijk nog makkelijker.

[ Voor 37% gewijzigd door DukeBox op 20-03-2022 15:45 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1975

Mike1975

Topicstarter
DukeBox schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:41:
Makkelijkste is een switch met daaraan een client-bridge die je koppelt op je telefoon. Een andere optie is de client bridge te vervangen door je telefoon met een USB(-C) ethernet kabel aan te sluiten.

Als je je telefoon-sim niet nodig hebt om te bellen is een 5G router natuurlijk nog makkelijker.
De telefoon moet wel gebruikt worden om te bellen.
Onbeperkt internet is aanwezig.

Ik zal dan moeten kijken of ik zo'n kabel kan vinden en die sluit ik gewoon op de switch aan?
En krijgen de computers een eigen ip-adres vanuit de telefoon?

Mike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Makkelijkste is denk ik juist een router met SIMkaart en 5G verbinding.

Laptop heb je dan niet meer nodig voor het routeren richting internet, je koppelt alles regulier aan elkaar met een switch, AP's, etc, en im plaats van dat je uplink richting internet bekabeld is, is het een 5G verbinding.

Misschien niet de goedkoopste oplossing, wel een van de meest bedrijfszekere.

EDIT: Willekeurige webshop waar ze hebben wat je zoekt én je van advies kunnen voorzien:
https://www.routershop.nl/5g-routers/cid=6107

[ Voor 15% gewijzigd door unezra op 20-03-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1975

Mike1975

Topicstarter
Itrme schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:24:
Ja je kan je wifi verbinding op je laptop delen via lan poort, is 2 klikken in het menu van de netwerk adapter. Maar buiten een zeer tijdelijke situatie zou ik dit verder niet gebruiken.
Het is niet voor dagelijks gebruik, misschien een paar uur op een dag en dan weer een week, of zoiets, nog een keer.

Mike.

Mike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1975

Mike1975

Topicstarter
unezra schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:48:
Makkelijkste is denk ik juist een router met SIMkaart en 5G verbinding.

Laptop heb je dan niet meer nodig voor het routeren richting internet, je koppelt alles regulier aan elkaar met een switch, AP's, etc, en im plaats van dat je uplink richting internet bekabeld is, is het een 5G verbinding.

Misschien niet de goedkoopste oplossing, wel een van de meest bedrijfszekere.
Ik ga even kijken, misschien vallen de kosten nog mee, afhankelijk van hoe vaak deze situatie gaat voorkomen in de toekomst.
Een blijvende(!) oplossing is natuurlijk het beste zodat ik het kan inzetten wanneer nodig.

Mike.

Mike.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Mike1975 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:51:
[...]
Ik ga even kijken, misschien vallen de kosten nog mee, afhankelijk van hoe vaak deze situatie gaat voorkomen in de toekomst.
Een blijvende(!) oplossing is natuurlijk het beste zodat ik het kan inzetten wanneer nodig.
Sowieso, knutselen met mobiele telefoons en databundels die je hier officieel helemaal niet voor *mag* gebruiken, is een risico.

Zo'n router is er voor gemaakt en zo te zien hebben een aantal een ingebouwd AP. Dan nog een dataabbo dat geschikt is (en toegestaan) voor het gebruik en klaar ben je. 1x goed configureren, verder geen omkijken meer naar én beperkt afhankelijkheid van een laptop die niet gemaakt is om dataverkeer te routeren. (Terwijl een router dat wel is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zie echt niet in waarom je een telefoon als hotspot gebruiken "knutselen wat officieel niet mag" noemt.
Je betaalt voor die databundel en wat je er mee doet is toch echt jouw zaak en heeft niets met "mogen" te maken.

En de simpelste oplossing is nog steeds een goedkope router met wifi te kopen en die telefoon inzetten als hotspot, dan heeft hij die laptop daar helemaal niet voor nodig.
En dat is vele malen goedkoper dan een peperdure 5G router met simkaart te kopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:58
Je kunt ook een router kopen met usb/wifi tethering erop.

Ik had dat in mijn vakantiehuisje.
- Alle devices waren verbonden met de lokale router via utp en/of wifi maar hadden op dat moment in principe geen internet.
- Op het moment dat ik mijn iPhone of Android in de usb poort stopte van de router, werd het internet gedeeld via usb en kregen alle devices internet
OF
- Op het moment dat ik op mijn iPhone de wireless hotspot activeerde, verbond mijn router met mijn iPhone en kregen alle devices internet.

Ik weet niet hoe technisch je bent maar ik heb dit zelf in elkaar geknutseld met een oude TPLink router en openwrt. Zo te lezen kunnen sommige Asus routers dit out of the box via usb (android only) of via wifi hotspot (android en iOS)

https://netosec.com/tethering-mobile-phone-to-home-network/
Wat ik zo teruglees zou het iig op deze modellen moeten werken:
pricewatch: ASUS RT-N66U
pricewatch: ASUS RT-AX56U

Mijn ervaring was wel dat de wifi hotspot van mijn iPhone niet super betrouwbaar was, soms was die opeens weg en moest ik hem opnieuw activeren. Via usb was die een stuk stabieler.

[ Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 21-03-2022 09:10 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik heb al jaren lang mijn android telefoon (via tethering ) in combinatie met een laptop in gebruikt om overal het internet op te kunnen, dat kan gewoon met een wifi verbinding tussen de telefoon en je laptop.
Is altijd bijzonder stabiel.

Hotspot is minder stabiel dan tethering, de laatste is een exclusieve verbinding, maar bij hotspot moeten alle wifi device er van gebruik kunnen maken en dat kan wel eens te veel worden voor een (zeker oudere) telefoon.

Als je zoals TS voor meer dingen internet nodig is, dan is een simpele router met wifi de beste en goedkoopste oplossing.

[ Voor 23% gewijzigd door Ben(V) op 21-03-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:35
Als de telefoon (ook) gebruikt moet worden om mee te bellen, en de verbinding "productie" draait, dan zou ik eerder voor een dedicated 4G of 5G router kiezen en daar alles aan knopen, ipv de telefoon zowel de verbinding te laten delen als te gebruiken als telefoon. Mijn ervaring met een telefoon als hotspot is beperkt, maar heb wel gemerkt dat de (of in ieder geval mijn) telefoon de hotspot-functie af en toe uitzet als je de telefoon gebruikt. Op die manier hoef je ook de laptop niet om te klussen om daar de internetverbinding nogmaals mee te gaan delen (Telco -> telefoon -> laptop -> rest).

Met 5G zijn die dingen niet bepaald goedkoop, maar met 4G valt het goed te doen: https://tweakers.net/mode...qrbwwWYBUpdx1YMWmqFR631Bw

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1