Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Michel1978
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-12-2024
In 2014 heb ik 4 zonnepanelen geplaatst, pal op het zuiden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcOcMWwjCWbR4-V0wXkqpaT6Pd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gj34jC5ygp5wvqZmrY6l7WOE.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijn 4 solar frontier 170 dunne film panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfs3ZqyLvA-b7lqrlujk8AOroUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRibiJpa5gEmyFYhrtuC8BUU.jpg?f=fotoalbum_large

De omvormer is een Mastervolt Soladin 600 met de volgende specificaties

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBDitNG7hFV1pEe2LBNKVsMXZPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9I7h1YD4ElEUGYpB1xs8517.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds kort heb ik Home Wizzerd P1 meter en een stekker gekocht zodat ik de opbrengst van deze panelen kan meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfXewnakYnWGBVVjZtyitxHaexk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFCArt1Pax1ET8cASvW1f7WS.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zie ik in de app dat vanaf 11:15 tot 15:00 een kaarsrechte lijn bij 490 watt terwijl 4x170= 680 watt max is. Nu is het nog geen juni maar hij topt op precies 490 watt af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSfuVXE_if815r9UegeIdoUKSMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKJ1hNKcPgk4yEfYLYIpaNKF.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zijn destijds met Y stukken aan elkaar verbonden.

Wat is hier aan de hand?

Beste antwoord (via Michel1978 op 18-03-2022 21:23)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
Ja dit is zo bedoelt. Met 2,25A max mag/mocht je gewoon via een stekker invoeden zoals jij nu doet (home wizard plug toch?). Als je meer wil invoeden moet je een vaste aansluiting maken (en moest je toen een aparte groep hebben). Dus op deze manier voorkom je elektriciënswerk. En ondanks dat je nu en in de zomer een beetje aftopt verlies je er op jaarbasis vrij weinig mee. Deels ook doordat je op minder zonnige dagen juist in een gunstiger werkgebied van de omvormer zit (net als computervoedingen zijn omvormers veel minder efficiënt in het onderste van hun bereik).

Dit is dus zeer waarschijnlijk bewust zo ontworpen vanuit een economische optimalisatie.

Alle reacties

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-11 22:00
Volgens mij kan die omvormer maximaal 2,25 A aan het net leveren, dat is ongeveer 500W
Het vermogen van je panelen is dus flink groter dan het piekvermogen van je omvormer, hierdoor wordt de installatie afgetopt.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Michel1978
mightym schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:25:
Volgens mij kan die omvormer maximaal 2,25 A aan het net leveren, dat is ongeveer 500W
Het vermogen van je panelen is dus flink groter dan het piekvermogen van je omvormer, hierdoor wordt de installatie afgetopt.
Bedankt voor je antwoord.
Maar in de specificaties staat max vermogensbereik van 700 WP.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-11 22:00
Ik vermoed dat ze daarmee aangeven wat het maximale PV vermogen is dat je kunt aansluiten op de omvormer. Omdat het aantal uren waarbij de panelen hun maximale vermogen leveren beperkt is, benut je de omvormer beter als je hem een beetje onderdimensioneert.
Als het straks warmer wordt zal het piekvermogen van je installatie afnemen.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-11 22:00

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Michel1978 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:34:
[...]

Bedankt voor je antwoord.
Maar in de specificaties staat max vermogensbereik van 700 WP.
2,25 A op 230V met een arbeidsfactor van 0,99 is 512 Watt. Dus meer dan dat gaat de omvormer niet aankunnen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Michel1978
Is het de moeite waard?
Een omvormer met een stekker eraan zijn er niet meer en mag geloof ik ook niet.
Moet dus op een aparte groep in de meterkast toch?
Verdient het zich wel terug?

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
De arbeidsfactor is vrijwel nooit 99%, dat is eigenlijk altijd 80%

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Michel1978 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:47:
[...]

Is het de moeite waard?
Een omvormer met een stekker eraan zijn er niet meer en mag geloof ik ook niet.
Moet dus op een aparte groep in de meterkast toch?
Verdient het zich wel terug?
Slapeloze nachten van het aftoppen is ook niks :+

Geen enkele omvormer mag nog met een stekker invoeden.
Dat het wel gedaan wordt ga ik niet over in discussie (schuldig O-) )

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En 8 jaar later kom je daar achter? Wauw.

Nog een soladinnetje er bij.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

RobertV70 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:48:
Vreemd, mijn ervaring is dat de arbeidsfactor vrijwel 1 is.
P.S. Arbeidsfactor druk je niet uit in procent.

@Michel1978
Gewoon lekker doordraaien met die Soladin 600.

Opzich kan je ook op marktplaats redelijk goedkoop een kleine omvormer scoren. Vaak bij nieuwbouw doen ze een paar schaampanelen met een 700-1500W omvormer, die worden snel vervangen door een vol dak :). Nieuwe groep of een 10A eindgroep zou ik wel aanraden. Als je toch bezig bent kan je ook moderne panelen kopen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 18-03-2022 19:57 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
Ja dit is zo bedoelt. Met 2,25A max mag/mocht je gewoon via een stekker invoeden zoals jij nu doet (home wizard plug toch?). Als je meer wil invoeden moet je een vaste aansluiting maken (en moest je toen een aparte groep hebben). Dus op deze manier voorkom je elektriciënswerk. En ondanks dat je nu en in de zomer een beetje aftopt verlies je er op jaarbasis vrij weinig mee. Deels ook doordat je op minder zonnige dagen juist in een gunstiger werkgebied van de omvormer zit (net als computervoedingen zijn omvormers veel minder efficiënt in het onderste van hun bereik).

Dit is dus zeer waarschijnlijk bewust zo ontworpen vanuit een economische optimalisatie.

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:33
Ook hier stopt de Soladin al jaren op max 495 W richting het net.
Is inderdaad destijds gekoppeld aan de beperking om aan te mogen sluiten op een bestaande groep.

Soladin is hier gekoppeld aan 2 stuks 300 W panelen zuidgericht op een plat dak.
Het aftoppen wordt minder naarmate het warmer wordt, omdat de panelen dan minder gaan leveren.

Gemeten over de afgelopen jaren haal ik gemiddeld 495 kWh per jaar ondanks wat schaduw in de ochtend en einde vd middag.

• Michel1978
Het was toen inderdaad makkelijk en goedkoop om het zo in het stopcontact te pluggen.
Een grotere omvormer en een aparte groep aanleggen is nu niet zinvol. Verdien ik niet snel meer terug.
Zodra er wat kapot gaat is het een ander verhaal natuurlijk.
Ik bedank jullie voor het meedenken, het is weer toppie uitgelegd!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Dre schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:55:
[...]

Vreemd, mijn ervaring is dat de arbeidsfactor vrijwel 1 is.
P.S. Arbeidsfactor druk je niet uit in procent.
Ja idd, moet 0,8 zijn

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-11 22:04
RobertV70 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:48:
De arbeidsfactor wordt nooit in % uitgedrukt, en die van een PV omvormer is meestal 1, kunnen immers vaak geen reactief vermogen leveren.
Pagina: 1