Schimmel naast de douchegoot

Pagina: 1
Acties:

• Dawei
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 31-12-2025
Eind vorig jaar zijn we verhuisd naar een bestaande woning. De vorige eigenaren hadden het huis de maanden ervoor niet meer schoongemaakt waardoor wij als een malle alles hebben staan boenen.

Resultaat is dat we stukjes van het grijze laagje verf(?) op het strookje tussen de muur en de douchegoot met een schuursponsje kapot hebben geschuurd en er zwarte schimmel is ontstaan.
Ik ben van plan om alle kitranden in de badkamer opnieuw te doen en wil deze klus ook meteen meenemen.

Wie weet wat te smeren of hoe ik ervoor kan zorgen dat er geen schimmel terugkomt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPZWe3aXZkmfWGZSjCr2m9JR484=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLUNNeu5Lr7Y3TZ3hnGs79NV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wke9RtzruR3nzK3Hz6sh4gs64Hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GDUd4kssrb30CI3dyuLmoEb.jpg?f=fotoalbum_large

• JdM
  • Registratie: Februari 2002

JdM

Humbled

Schimmel gaat goed weg met chloor. Na het verwijderen van de schimmel rustig met een föhn of iets dergelijks de voeg droogblazen, daarna meteen afkitten met een siliconenkit/sanitairkit, het is geen raketwetenschap ;)

• Noisy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
1e hit google:

Vul een plantenspuit voor de helft met water en de helft met bleekwater (javel). Spuit het op de schimmelvlekken en laat even intrekken. Wrijf de schimmelvlekken weg met een spons of doek. Voor hardnekkige schimmelvlekken moet dit een paar keer herhaald worden. Ook een mengsel van soda en water doet wonderen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:19
Kit weg, schimmel nuken*, laten drogen, netjes afkitten met siliconenkit.

*zie hierboven of trek gewoon iets van HG uit het schap

Overigens heeft die schimmel of die verkleurde voegen (kalk + aanslagmeuk) niets te maken met maanden niet schoonmaken. Het is gewoon achterstallig onderhoud.

Die voegen kun je met een ander middeltje van HG (kalk en weerplekken reiniger) waarschijnlijk ook weer perfect schoon krijgen.

[ Voor 55% gewijzigd door Rukapul op 18-03-2022 12:10 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

JdM schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:03:
Schimmel gaat goed weg met chloor. Na het verwijderen van de schimmel rustig met een föhn of iets dergelijks de voeg droogblazen, daarna meteen afkitten met een siliconenkit/sanitairkit, het is geen raketwetenschap ;)
Ik vind even geen duidelijke bron maar wel wat artikeltjes die het bevestigen, schimmel haal je niet volledig weg met chloor. Op gladde oppervlakken doet het zijn werk, maar op poreuze oppervlakken bleek je de schimmel maar bljift er nog "levende" schimmel in de poriën zitten.

Ik denk dat je beter zoekt naar een schimmelverwijderaar dan naar gewoon chloor/bleekmiddel.

Android developer & dürüm-liefhebber

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:52
Chloor, bleekwater, waterstof peroxide , kan allemaal. Wel je ogen beschermen.

Heel goed boenen, eventueel met harde borstel.

Daarna alles schoonmaken, opnieuw kitten. Check ook even de voegen van je tegels. Of het is smerig, of ze zijn niet allemaal even goed meer.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Dawei Eerst de vuile kit verwijderen er uit snijden, steken. Dan alles goed reinigen met anti-kal ook tussen de voegen. Schimmel met azijn reinigen, en als alles droog is weer netjes kitten met siliconenkit !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:07
azijn werkt ook prima

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:14
Als je met (verdunde) chloor gaat sprayen of HG rommel, trek ff oude kleren aan. Je krijgt gegarandeerd wat spettertjes er op en dan is het dag kleurtjes.

• Dawei
Sorry ik had wat duidelijker moeten zijn.

Het strookje van +/- 2 cm tussen de douchegoot en de wand is niet betegeld. Er zat eerder een grijze verf-achtige substantie op dat ik eraf heb geboend. Hierdoor ontstaat er die zwarte schimmel.

Ik wil na het schoonmaken met idd chloor etc weer hetzelfde of iets soortgelijks aanbrengen zodat het niet binnen 3 weken weer terugkomt. De naden naast de douchegoot wil ik opnieuw gaan kitten. Op de strook moet denk ik wat anders. Mijn vraag is wat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63o6DQI5j6-11uVGGkQwGJXIgeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giofEjQDqhZWY1oaIjz6oPul.jpg?f=fotoalbum_large

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dawei schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:41:
Er zat eerder een grijze verf-achtige substantie op dat ik eraf heb geboend.
Het is aannemelijk dat dit een kitrand geweest is.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
sypie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:43:
[...]

Het is aannemelijk dat dit een kitrand geweest is.
Nou, het lijkt me aan de omschrijving en fotos te zien logischer dat dit de waterdichte coating is geweest zoals die normaal gesproken achter de tegels bij alle hoeken en randaansluitingen en op de vloer (onder de tegels) in de douchehoek aangebracht wordt. Die zit normaal ook achter/onder de douchegoot, en rondom alle aansluitingen daar.

Dat is de coating waarmee ook de kimband in de hoeken mee wordt ingesmeerd… Wordt normaal met een kwast aangebracht, dus kan er ‘verf-achtig’ uitzien. Na drogen is deze waterdicht, en enigszins flexibel en rubber-achtig.

Meestal zie je die helemaal niet meer, tegels/douchegoot/voegen dekken deze onderlaag-coating in zijn geheel af… maar bij TS is het zo te zien zo belabberd afgewerkt dat de tegels niet goed op de douchegoot aansluiten…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002

JdM

Humbled

En als je nu die laag eraf hebt geboend kan het zomaar zijn dat de overgebleven ondergrond dusdanig poreus is dat er lekkage gaat ontstaan naar de ondergrond. De schimmel geeft in elk geval al aan dat het vocht nooit helemaal weg is, het blijft dus altijd nat.
Vocht is heel geduldig en het kruipt 100% overal naartoe op termijn. Ik zou het heel snel fatsoeneren.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:36
JdM schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:20:
En als je nu die laag eraf hebt geboend kan het zomaar zijn dat de overgebleven ondergrond dusdanig poreus is dat er lekkage gaat ontstaan naar de ondergrond. De schimmel geeft in elk geval al aan dat het vocht nooit helemaal weg is, het blijft dus altijd nat.
Vocht is heel geduldig en het kruipt 100% overal naartoe op termijn. Ik zou het heel snel fatsoeneren.
Inderdaad dan denk ik ook :F
Persoonlijk zou ik het schoonmaken met chloor, goed laten drogen en netjes afwerken met bison rubberseal (oid).
Dit spul kan gebruikt worden om houten palen te behandelen die de rest van hun leven in de grond gaan, maar het wordt ook gebruikt als kimband voor de hoeken van een douchehoek. het is dus (mits goed verwerkt) 100% waterdicht

• Dawei
BrainCrash schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:08:
[...]

Dat is de coating waarmee ook de kimband in de hoeken mee wordt ingesmeerd… Wordt normaal met een kwast aangebracht, dus kan er ‘verf-achtig’ uitzien. Na drogen is deze waterdicht, en enigszins flexibel en rubber-achtig.

Meestal zie je die helemaal niet meer, tegels/douchegoot/voegen dekken deze onderlaag-coating in zijn geheel af… maar bij TS is het zo te zien zo belabberd afgewerkt dat de tegels niet goed op de douchegoot aansluiten…
De coating die op de strook zit lijkt hier precies op.

Ik denk dat de vorige eigenaren de badkamer door een stel beunhazen heeft laten plaatsen of het zelf hebben gedaan.

Kitranden zien er overal belabberd uit, tegels niet even en de invoer/uitvoer radiator is verkeerd aangesloten.
SniperGuy schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:37:
[...]

Inderdaad dan denk ik ook :F
Persoonlijk zou ik het schoonmaken met chloor, goed laten drogen en netjes afwerken met bison rubberseal (oid).
Dit spul kan gebruikt worden om houten palen te behandelen die de rest van hun leven in de grond gaan, maar het wordt ook gebruikt als kimband voor de hoeken van een douchehoek. het is dus (mits goed verwerkt) 100% waterdicht
Ik ga hier een potje van kopen. Hopelijk blijft het zitten en ziet het er na afloop fatsoenlijk uit.

Bedankt voor alle reacties!

• BrainCrash
ik zou wel van tevoren uiteraard niet alleen die schimmel overal grondig verwijderen, maar ook even alles grondig ontkalken met een speciale onkalker (Ziet er nogal heftig uit opje foto’s).. zal de hechting zeker ten goede komen.

Trouwens… die Bison rubberseal is wel zwart van kleur hè… pikzwart… :o
(en ze hebben die ook verkrijgbaar in een kit-tube formaat, niet alleen in potjes)

[ Voor 11% gewijzigd door BrainCrash op 19-03-2022 10:06 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• SaintNick
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-10-2025
In plaats van siliconenkit lees ik veel goeds over BT1 of CT1 kit. Zeer resistent, duurzaam (droogt niet op en krimpt niet zoals siliconenkit) en hecht overal op, zelfs nat. Wel eerst oude siliconen goed verwijderen.

Daarnaast is het probleem met zo'n douchegoot dat er altijd een laag vuilzeepwater blijft liggen waardoor de kit eromheen heel snel gaat schimmelen. Ik heb er spijt van dat ik niet een ouderwetse douche putje heb genomen, veel minder onderhoud en gedoe.

Ik heb zelf bedacht dat ik een langzaam oplossend wc of zwembad chloortabletje in de douchegoot zou kunnen leggen die daar permanent blijft. Dat zou toch goed moeten werken denk ik. Het RVS moet er goed tegen kunnen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SaintNick schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:57:
...chloortabletje in de douchegoot... Het RVS moet er goed tegen kunnen.
Ik zou er nog eens over nadenken: https://www.leverkunststo...4-en-316-corrosie-chloor/

• SaintNick
Hmm, vraag me af of bijv. zwembad categorie tabletten zo'n sterkte hebben. Maar ik zal er goed maar kijken ja. Misschien een chloorlkos alternatief zoals die blauwe voor in de stortbak, of urinoir tabletten...

• SaintNick
Hmm, vraag me af of bijv. zwembad categorie tabletten zo'n sterkte hebben. Maar ik zal er goed maar kijken ja. Misschien een chloorloos alternatief zoals die blauwe voor in de stortbak, of urinoir tabletten...

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:19
SaintNick schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:57:
In plaats van siliconenkit lees ik veel goeds over BT1 of CT1 kit. Zeer resistent, duurzaam (droogt niet op en krimpt niet zoals siliconenkit) en hecht overal op, zelfs nat. Wel eerst oude siliconen goed verwijderen.

Daarnaast is het probleem met zo'n douchegoot dat er altijd een laag vuilzeepwater blijft liggen waardoor de kit eromheen heel snel gaat schimmelen. Ik heb er spijt van dat ik niet een ouderwetse douche putje heb genomen, veel minder onderhoud en gedoe.

Ik heb zelf bedacht dat ik een langzaam oplossend wc of zwembad chloortabletje in de douchegoot zou kunnen leggen die daar permanent blijft. Dat zou toch goed moeten werken denk ik. Het RVS moet er goed tegen kunnen.
Let op dat je ook echt speciale badkamer/sanitairkit gebruikt.

Alle badkamerkit (disclaimer vziw ;)) is siliconenkit. Echtrt niet alle siliconenkit is badkamergeschikt. Met name de flexibiliteit kan ontbreken bij andere kitten.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ottoseal S100 is een goede sanitair kit.
https://www.otto-chemie.com/en/construction/ottoseal-s-100

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• BrainCrash
Ik gok dat TS een half jaar na dato inmiddels wel een oplossing gevonden heeft, eigenlijk…

@SaintNick @FitTiv @Hackus

(Tenminste, dat hoop ik toch wel)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BrainCrash schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:42:
Ik gok dat TS een half jaar na dato inmiddels wel een oplossing gevonden heeft, eigenlijk…

@SaintNick @FitTiv @Hackus

(Tenminste, dat hoop ik toch wel)
Topic info kan een andere lezer ook helpen 😉
Scheelt weer een topic ‘ welke kit moet ik kopen’

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 09-10-2022 09:06 ]

Pagina: 1