Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huis verduurzamen: welke warmtepomp voor hoekwoning uit 2009

Pagina: 1
Acties:

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:24
Beste medetweakers,

Achtergrond
Wij wonen nu 4 jaar in ons huidige huis en zijn van plan om hier nog minimaal 8 jaar te wonen. Het betreft een hoekwoning van 120m2 gebouwd in 2009. Wij willen met dit huis van het gas af omdat dit zowel milieutechnisch als financieel aantrekkelijk is.

Het plan in onderstaande volgorde:
- Plaatsen warmtepomp
- Plaatsen WTW
- Plaatsen zonnepanelen

Reden dat we willen beginnen met de warmtepomp en WTW is omdat de dakdoorvoer voor de huidige ventilatie en CV aan de zonnige kant van het dak zit. Als deze weg zijn kunnen we schaduwloos panelen plaatsen (en eentje meer 8) ). De WTW en zonnepanelen zijn wel duidelijk, alleen warmtepompen zijn nog onontgonnen terrein voor ons.

Warmtevraag
Wij verbruiken op jaarbasis 900m3 gas. Op een van de koudere dagen dit jaar zaten we rond de 5.5m3 (buiten iets van -5 gezien meen ik). Dit jaar in januari 100m3 verbruikt en in februari 80m3.

5.5m3 * 35.17MJ/m3 / 24uur / 60minuten / 60seconden = 2,2kW continu aan warmtebehoefte op een koude dag.

Het afgiftesysteem is vloerverwarming die we met max 30 graden water opwarmen.

Warmtepomp
We zitten te kijken naar een monoblock zodat we geen stekgassen hebben en dus alles zelf kunnen aanleggen. Vaders is installateur/loodgieter en weet van de hoed en de rand omtrent CV ketels, boilers etc. alleen de WP is een vraagteken.

Door de pompen zie ik de warmte niet meer, zijn er wezenlijk verschillen tussen de merken? COP lijkt redelijk vergelijkbaar tussen de verschillende merken bij vergelijkbare vermogens onder vergelijkbare omstandigheden (A-7 - W35, A2 - W35 etc.).

Geluid is voor ons belangrijk, we wonen in een rijtjeshuis en willen geen (en zeker niet teveel) overlast veroorzaken. Dit is iets waar wél veel verschil in zit naar wat ik kan vinden.

Types die ik gevonden heb en mij interessant lijken van 5kW, prijzen ex subsidie:
- LG HM051M.U43 (60dB, COP 3,5 bij A2-W35, €3000)
- Panasonic WH-MDC05J3E5 (65dB, COP3,57 bij A2-W35, €4800)
- Vaillant VWL 55/3 (58dB, COP2,5 bij A-7-W35 (A2 waarde niet te vinden?), €3600)

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Vaillant gezien het geluid. Eventueel kunnen we altijd nog een geluiddempende omkasting plaatsen als het blijkt tegen te vallen, maar liever niet.

De Panasonic vind ik prijzig en "luidruchtig" en de LG is opzich ook prima maar heb ik als merk een minder positieve associatie mee dan Vaillant.

Vraag
Waar moeten we op letten bij het kiezen van een warmtepomp? COP is evident, die moet goed zijn net als het vermogen. Geluid is nog een ding en verder?

Welke suggesties hebben jullie voor merk/type warmtepomp etc.?

Wat is er voor nodig om de warmtepomp zowel tapwater te kunnen laten maken als CV water? Hiervoor wil ik een driewegklep aansturen die of naar de verwarming staat of naar de boiler tbv tapwater.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:32
zonnepanelen en warmtepomp zijn prima investeringen. WTW is een beetje overbodig daar je al voor een warmtepomp gaat.

Volgens de koevlaas methode. 900 * 8 / 1650 = 4,3 5 afgerond naar boven.
Met vailant kom je dan eerder uit in de arotherm plus serie 55/6 of 65/6 of 75/6
https://www.vaillant.nl/p...032022-online-2344064.pdf

Het belangrijkste is zo passend mogelijk bij jullie verbruik en een zo hoog mogelijk bereik.

Voor warm water is een boiler vat benodigd. Die heb je in groottes van 180 t/m 500 liter.
De bedoeling is dat je oude gas cv eruit gaat en jullie koken al op inductie neem ik aan.

Maar reken na aftrek van subsidie op ongeveer 10000 qua prijs voor aanschaf en aanleg

[ Voor 6% gewijzigd door D-dark op 18-03-2022 13:59 ]

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:28
5 kw Panasonic neerzetten, moet je veel goedkoper kunnen vinden en die 65dB is onzin die dingen zijn fluisterstil.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Roeland
D-dark schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:50:
zonnepanelen en warmtepomp zijn prima investeringen. WTW is een beetje overbodig daar je al voor een warmtepomp gaat.
Mee eens, een WTW biedt ook nog andere voordelen in onze specifieke situatie waardoor we deze graag willen.
Volgens de koevlaas methode. 900 * 8 / 1650 = 4,3 5 afgerond naar boven.
Met vailant kom je dan eerder uit in de arotherm plus serie 55/6 of 65/6 of 75/6
https://www.vaillant.nl/p...032022-online-2344064.pdf

Het belangrijkste is zo passend mogelijk bij jullie verbruik en een zo hoog mogelijk bereik.
Hartelijk dank! De aroTherm plus sluit inderdaad beter aan bij wat wij willen. Verschil tussen de 65/6 en 75/6 is alleen het maximum vermogen (en een frubbel COP) voor wat ik kan vinden, ondergrens is hetzelfde dus de 75/6 heeft mijn voorkeur. De 55/6 is rond het kwakkelpunt mogelijk ondermaats. Kwam deze fiche tegen met gedetailleerdere getallen:
https://www.vaillant.nl/p...102020-online-2255110.pdf
Voor warm water is een boiler vat benodigd. Die heb je in groottes van 180 t/m 500 liter.
De bedoeling is dat je oude gas cv eruit gaat en jullie koken al op inductie neem ik aan.

Maar reken na aftrek van subsidie op ongeveer 10000 qua prijs voor aanschaf en aanleg
Boiler is bekend, voor grofweg €1200 moeten we die al kunnen hebben.

We koken inderdaad op inductie en de enige gasverbruiker is de CV ketel hier (waar we dus vanaf willen).

Ik denk het goedkoper zelf (met hulp van vaders) te kunnen doen.

Op basis van Vaillant VWL75/6:
Warmtepomp €4200 - €2850 subsidie
Boiler €1200
Driewegklep €150
Leidingen €350
Koppelingen etc. €200
Thermostaat €300 (nog niet helemaal duidelijk of dit nodig is)

Totaal: €3550
Gieliovd520 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:58:
5 kw Panasonic neerzetten, moet je veel goedkoper kunnen vinden en die 65dB is onzin die dingen zijn fluisterstil.
Kan je dit toelichten? Hier: https://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/model/wh-mdc05j3e5/ staat geluidsvermogen onder vollast 64dB. Dat je hem vervolgens niet hoort kan ik niet vergelijken adhv internet... En welk adres adviseer je om goedkoop deze warmtepomp vandaan te halen?

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
De Panasonic Mono 5 KW J serie, heeft dus een maximaal thermisch vermogen van 5KW... maar het minimale vermogen is met 2.5KW relatief erg hoog, de H serie kon nog tot 1400 Watt afgeven, daarom was die hier op Tweakers zo populair, want juist dat lage vermogen heb je in het najaar en lente nodig; opwarming in huis door de zon telt dan flink mee.
Zelf heb ik de Panasonic Mono 7 KW H serie, alleen voor verwarmen, vrijstaande woning bj 2021, op de fluisterstand 2 is de wp zeer geluidsarm, en zelfs op die stand heb ik nog een zeer ruime reserve in vermogen, ik verwarm met 'Stooklijn' en een externe (goedkope) thermostaat.
De even oude wp van de buren scheef tegenover mij maakt aanzienlijk meer lawaai, merk kan ik niet zien, de wp is afgeschermd door planken en pallets om het geluid te verminderen...

Voor sanitair warm water heb ik een aparte wp-boiler, die overdag (PV stroom!) volgens programma het water opwarmt.
Technisch is het veeal heel eenvoudig (als de gas cv bijvoorbeeld op zolder staat) deze te vervangen door een wp boiler, alle voorzieningen zijn er al, een technische dhz-er kan dat wel vervangen.
Lucht aanvoer voor de wp-boiler zou ik van binnen halen (anders een tweede dakdoorvoer elders); luchtafvoer door de (vernieuwde?) dakdoorvoer van de gasketel.
In de zomer kun je de afgekoelde lucht afvoer in het huis laten leiden, zó koel je de zolder een beetje af.

Voor de verwarming moet er twee 32 mm leidingen van de wp naar de verdelers gemaakt worden, zou ik van 'Uponor' nemen, met een wp-boiler is een (buffer)vat of extra pomp niet nodig.

Hoe wil jij de subsidie krijgen? gaat nu alleen met nota van de installateur...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Roeland
Dankzij de hierboven genoemde vermeldingen van Panasonic WPs en de (uitgebreide) Panasonic warmtepomp topics gekozen voor de MCD05J3E5. Alle aansturing zit in het monoblock en heeft geen extras nodig zoals een (imho dure) hydraulische module zoals bij Vaillant, enkel een driewegklep. Via het panasonic WP topic ook een voordelige leverancier met voorraad gevonden (rjtec.eu, +-€3300 incl verzending).

Minimum vermogen van 2.5kW van de WP zie ik niet als een probleem, de huidige CV ketel verwarmt met 4,5kW (minimum stand) enkele uren in de ochtend om vervolgens de rest van de dag uit te staan, dit kan de WP natuurlijk ook doen.

Op zolder komt een 300L boiler van OEG (https://www.oeg.net/fresh-water-storage-tanks-g516005288) met hygiene spiraal, deze gaan we opwarmen met de WP. Indien nodig komt er een verwarmingselement in, maar verwacht van niet gezien de WP tot 60 graden kan verwarmen. De WP verwarmt het vat en tapwater gaat via de spiraal. Waarom je dit andersom zou doen is mij niet duidelijk maar wel wat ik kan vinden als "normaal", iemand een suggestie?

Leidingen worden 20 (of 26)mm Henco (vergelijkbaar met Uponor alleen heeft vaders hier gereedschap voor), bij 15LPM van de WP is dit meer dan dik zat.

Gezien vaders installateur is schaf ik de WP bij hem aan en hij zal hem dan ook installeren gezien dit een harde eis is aldus de voorwaarden (goed dat je hier op wijst @frisianstar !). https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp

Zal hier een log bijhouden hoe het gaat met de installatie en aansturing en wat we daadwerkelijk gedaan hebben.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
RJtec verstuurd niet naar het buitenland zonder btw nummer: https://www.rjtec-shop.eu...-Zahlungsbedingungen.html

Bij Rjtec krijg je alleen fabrieksgarantie, was te lezen in één van de Panasonic wp topics paar weken geleden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:44
Volgens deze tabel is Henco 20 net een beetje krap bij een 5 kW warmtepomp en delta T van 6 graden. En als je het nog aan moet leggen ontwerp je bij voorkeur op een delta T van 5 graden en dan kom je op Henco 26 uit.
https://warmtepomp-weetje...an%20de%20leiding%20nodig.

Hygiene boilers bij warmtepomp zie ik niet zoveel. Het heeft zeker voordelen maar denk ook even aan de nadelen.
De hygiëne boiler is een buffervat met daarin een roest vast stalen drinkwater spiraal.
Het grote voordeel van de hygiëne boiler is dat net zoals het buffervat er diverse warmtebronnen kunnen worden aangesloten op het buffervat zonder dat daarvoor een extra warmtewisselaar nodig is. Er is geen beschermingsanode in de boiler nodig wat de boiler vrijwel onderhoudsvrij houd en voorkomt vorming van legionella door het kleine water volume in de drinkwater spiraal. Deze kleine volume aan sanitair tapwater heeft wel een nadeel ten opzichte van een gewone boiler, door het kleine volume sanitair tapwater en het beperkte vermogen van de warmtewisselaar kan er minder warm water geleverd worden uit de boiler. De totale volume aan warm sanitair tapwater van een 200 liter hygiëne boiler bij 65 graden C is rond de 115 liter bij 45 graden C. Bij een groot sanitair tapwaterverbruik moet er rekening gehouden worden met de hoeveelheid die de hygiëne boiler kan leveren.
Er komt naar verhouding een kleinere hoeveelheid warm water uit voor je douche koud wordt. En voorals als je 2 kranen tegelijk open draait zul je tegen de warmteoverdracht beperking van de wisselaar oplopen. (lauw water).
Al met al denk ik dat je hygiene boiler ongeveer 2x zo groot moet zijn als wanneer het een normale boiler is (die zijn gelaagd en kun je dus veel verder leegdouchen, zelfs tot de onderste driekwart nog maar 15 graden is, het 50 graden water drijft daar gewoon bovenop en gaat naar je douche)

Wat betreft Panasonic en geluid. Het valt hardstikke mee zolang het niet hard vriest.
Als installateur is het getal dat de fabrikant afgeeft echter wel heel belangrijk voor de geluidsberekening. Als er ooit problemen mee komen wil je als installateur kunnen aantonen dat het allemaal in theorie voor elkaar is. En dat is vaak lastig als je buitenunit in theorie 65 dB geluidsvermogen produceert. (65 dB geluidsvermogen = 10 meter tot erfgrens als daar geen harde schutting staat, tenzij je van 19:00 tot 07:00 in stille modus draait etc.)
Ik refereer graag aan deze handige post van @PentaClover
PentaClover in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Als doe het zelver is het momenteel allemaal niet zo`n probleem. Mocht je echt problemen met geluid krijgen (kleine kans) dan kun je de oude na een jaar verkopen en een nieuwe hangen met nieuwe subsidie. (zolang de subsidie zo werkt)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Roeland
frisianstar schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:11:
RJtec verstuurd niet naar het buitenland zonder btw nummer: https://www.rjtec-shop.eu...-Zahlungsbedingungen.html

Bij Rjtec krijg je alleen fabrieksgarantie, was te lezen in één van de Panasonic wp topics paar weken geleden.
Goed om te weten. BTW nummer is niet zo'n probleem (vaders bedrijf). Garantie hebben en garantie krijgen zit een groot verschil tussen, we gaan er vanuit dat het wel goed komt.
busscherski schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:29:
Volgens deze tabel is Henco 20 net een beetje krap bij een 5 kW warmtepomp en delta T van 6 graden. En als je het nog aan moet leggen ontwerp je bij voorkeur op een delta T van 5 graden en dan kom je op Henco 26 uit.
https://warmtepomp-weetje...an%20de%20leiding%20nodig.
Maximum snelheid in leidingen is < 1.5m/s voor stille toepassingen (aldus interwebs), dit lukt ook met 20mm Henco bij 15LPM. Ben het met je eens dat het wat krap is, toch maar 26mm overwegen.
Hygiene boilers bij warmtepomp zie ik niet zoveel. Het heeft zeker voordelen maar denk ook even aan de nadelen.
OEG claimt dat hun hygiene boilers een hybride zijn tussen beide en dus gelaagdheid enzo behouden. Alleen de douche (@5lpm), wasbak en bad (120L effectief) komen achter deze boiler, keukenkraan zit op een quooker (en verder geen warm-water kranen in huis). Kwa capaciteit is het al snel genoeg dus. Desondanks komt de boiler op een plek te staan waar ruimte geen gebrek is dus overweeg de 400L variant omdat deze ook in het midden een meetpunt heeft :+

Pagina 15 voor de geïnteresseerden:
https://www.oeg.net/nl/article/id/58958/document/16647/pdf
Wat betreft Panasonic en geluid. Het valt hardstikke mee zolang het niet hard vriest.
Als installateur is het getal dat de fabrikant afgeeft echter wel heel belangrijk voor de geluidsberekening. Als er ooit problemen mee komen wil je als installateur kunnen aantonen dat het allemaal in theorie voor elkaar is. En dat is vaak lastig als je buitenunit in theorie 65 dB geluidsvermogen produceert. (65 dB geluidsvermogen = 10 meter tot erfgrens als daar geen harde schutting staat, tenzij je van 19:00 tot 07:00 in stille modus draait etc.)
Ik refereer graag aan deze handige post van @PentaClover
PentaClover in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Als doe het zelver is het momenteel allemaal niet zo`n probleem. Mocht je echt problemen met geluid krijgen (kleine kans) dan kun je de oude na een jaar verkopen en een nieuwe hangen met nieuwe subsidie. (zolang de subsidie zo werkt)
Thanks! Hoewel ik "valt hartstikke mee" beschouw als "je hoort hem alsnog". We gaan het meemaken.

Warmtepomp geprobeerd te bestellen bij RJTec, gaat alleen niet zo soepel als gehoopt. Besteld toen de site nog voorraad aangaf, nu is dit al niet meer zo. Wel bevestiging gehad dat hij besteld is maar nog geen betalingsmogelijkheid gehad (aldus vaders, morgen samen met hem kijken of hij niet wat over het hoofd ziet.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:44
Maximum snelheid in leidingen is < 1.5m/s voor stille toepassingen (aldus interwebs), dit lukt ook met 20mm Henco bij 15LPM. Ben het met je eens dat het wat krap is, toch maar 26mm overwegen.
Mijn 5 kW H-model gaat volgens z`n logging naar 24 LPM bij een defrost.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1