No ROM basics

Pagina: 1
Acties:

• luvan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 12:53
Na het steken van een nieuwe bios krijg ik na het opstarten van m'n pc de melding "NO ROM BASICS" - System Halted.
Deze melding komt na het testen van het geheugen en het dedecteren van de harddisk en cd-rom-spelers.Ik kan dus wel de biossetup uitvoeren en de instellingen wijzigen doch dit alles zonder resultaat.
Wie kan me helpen en wat zijn de mogelijke oplossingen?
Thanks
Luvan

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:29

Kettrick

Rantmeister!

Dit doet me denken aan de goeie ouwe 286 tijd :P , toen heb ik dit een keer gehad. :)

Lag toen aan een 40Mb disk ofzo :?

Verwijderd

Bios ff resetten?

• luvan
heb ik reeds gedaan doch ook zonder resultaat

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De melding betekent dat er geen enkel bootbaar iets gevonden is in je systeem :
- geen harddisk met bootable partitie;
- geen bootable floppy in een drive;
- geen bootable CD;
- geen netwerk-kaart met boot-rom en beschikbare boot-server met geldig boot-image.

Hele oude systemen, en we praten hier vanaf de originele IBM PC onstreeks 1977, booten als laatste oplossing een (beperkte) BASIC-interpreter vanuit een PROM, om in ieder geval nog iets me de PC te doen (feitelijk gedroeg het systeem zich dan als een home-computer zoals een C64 of Apple, i.p.v. als een PC). Latere systeem-bouwers zagen natuurlijk af van deze optie.

Systemen waarbij de BIOS deze mogelijkheid in principe wel ondersteunen, maar waarbij de BASIC-PROM ontbreekt, komen met de door jou vermelde opmerking (het is trouwens "NO ROM-BASIC", de BASIC-versie in ROM ontbreekt).

De oplossing zit vermoedelijk in een of andere sullige parameter van je harddisk die niet goed is ingesteld.

(P.S. groeten, hoe vriendelijk bedoeld ook, worden niet op prijs gesteld, lees de FAQ).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

floppy & harddisks goed aansluiten, goed instellen in de bios (autodetect bijv.), dan een opstartfloppy erin duwen...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

we zijn geen prutsers hoor.

alles in orde

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
moved van HA naar PMG

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-08 22:42

Rico

Wie dit leest is gek....

Even opstarten met een floppy.
Dan FDISK opstarten en dan even je c: partitie active maken. (Optie 2 in FDISK)

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-08 22:04
fdisk /mbr wilde vroeger ook wel eens helpen (Main Boot Record). Maar die bootrecord zou niet zomaar van je PC verdwenen moeten kunnen zijn. Dus misschien toch een BIOS instelling fout (Harddrive translation, sectors, LBA, etc?)

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• luvan
Heb dus alles gedaan wat kon (cmos ge-cleared, bios-instellingen gewijzigd, zelfs de hele pc uit elkaar gehaald en opnieuw gemonteerd, andere floppy en andere HD) met als enige resultaat dat de pc bij het opstarten blijft hangen na het dedecteren van de disc's...:'(
Pagina: 1