Opeens heel warm in huis (wtw balansventilatie)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mildred
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09-2023
We hebben sinds enkele maanden een prachtig huis. Geen gas dus WTW en balansventilatie. Na een paar dagen weggeweest te zijn komen we terug en is het overal in huis rond de 24 graden terwijl er geen enkele thermostaat boven de 20 graden is ingesteld :'( . Wie kan helpen met wat er aan de hand is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Mildred schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:36:
We hebben sinds enkele maanden een prachtig huis. Geen gas dus WTW en balansventilatie. Na een paar dagen weggeweest te zijn komen we terug en is het overal in huis rond de 24 graden terwijl er geen enkele thermostaat boven de 20 graden is ingesteld :'( . Wie kan helpen met wat er aan de hand is?
Goede isolatie en zon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Huis warmt op door de zon en je WTW houdt die warmte voor 90+ procent binnen. Oplossing is natuurlijk ventileren (met ramen en deuren, op de ouderwetse manier zeg maar) tot de temperatuur weer normaal is of je WTW laten bypassen tot de temperatuur weer normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mildred
Ah is het gelukkig zo eenvoudig? Ik ga even alles open zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:13
Check ook de temperatuur waar je WTW op ingesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:20

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Warmte van zolderverdieping die wordt rondgepompt wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mildred
Ik dacht dat het systeem automatisch zou gaan koelen als het boven de ingestelde temperatuur uitkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 07:36
Nagenoeg alle typeD ventilatieboxen hebben een bypass; die kan meestal gaan instellen op een bepaalde temperatuur (afzuigtemperatuur huis daarboven dan gaat de bypass zorgen dat er geen warmte wordt teruggewonnen, dus buitenlucht direct wordt binnengepompt; uiteraard wel enkel indien de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur, je wil op warme dagen wel de koelte binnenhouden natuurlijk). Vaak zit daar ook een hysterese op (eenmaal bypass open, moet het tot temperatuur - hysterese afkoelen voor de bypass weer dicht gaat).

Dus even checken wat de instelling is van temperatuur en hysterese.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mildred
Hartelijk dank voor de reacties!
Ik snap nu waarom het zo warm is in de kamer. Volgens de Orcon installateurshandleiding: De bypass opent zich als de binnentemperatuur boven de comforttemperatuur van 23°C komt en de buitentemperatuur hoger is dan 15°C. En het is nu buiten kouder dan 15 graden dus automatisch kan de bypass niet aangaan.
Dus wil ik graag proberen om de bypass op handmatig zetten. Ik heb allerlei gebruiksaanwijzingen gelezen en alles in huis nagezocht.
Op zolder staat een HRC Ecomax 400 zonder knopjes of iets om het apparaat in te stellen. Verder is er een Orcon CO2 Ruimtesensor 15RF in de kamer en in de badkamer een Afstandsbediening 15RF. Beide apparaten hebben geen display of knopje om de status van de bypass te bekijken of te veranderen. Noch een mogelijkheid om iets te doen aan temperatuur en hysterese. Wat kan ik verder doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

Zonwering aan de buitenkant van het huis.

Dat is met een modern huis eigenlijk het enige wat je kan doen. Moderne ramen zijn zo geconstrueerd dat ze warmte van de zon binnen laten, en de muurisolatie zorgt er voor dat de warmte ook niet meer weg kan. Als het nu al warm is weet je dat het in de zomer nog een stuk warmer gaat worden.

[ Voor 48% gewijzigd door job op 20-03-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mildred
Zucht ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
Mildred schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:17:
Hartelijk dank voor de reacties!
Ik snap nu waarom het zo warm is in de kamer. Volgens de Orcon installateurshandleiding: De bypass opent zich als de binnentemperatuur boven de comforttemperatuur van 23°C komt en de buitentemperatuur hoger is dan 15°C. En het is nu buiten kouder dan 15 graden dus automatisch kan de bypass niet aangaan.
Dus wil ik graag proberen om de bypass op handmatig zetten. Ik heb allerlei gebruiksaanwijzingen gelezen en alles in huis nagezocht.
Op zolder staat een HRC Ecomax 400 zonder knopjes of iets om het apparaat in te stellen. Verder is er een Orcon CO2 Ruimtesensor 15RF in de kamer en in de badkamer een Afstandsbediening 15RF. Beide apparaten hebben geen display of knopje om de status van de bypass te bekijken of te veranderen. Noch een mogelijkheid om iets te doen aan temperatuur en hysterese. Wat kan ik verder doen?
Net als in mijn auto, ARKO. Alle Ramen Kunnen Open.
Oftewel, als je thuis bent kun je een raampje open zetten.
Of alvast zomers kleden als je thuis bent ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mildred
Ja dat is natuurlijk de positieve kant - het is heerlijk hier, net zomer!
Maar goed, ik zou dus toch graag die bypass nog ergens vinden om die te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommieSc
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-08 15:23
Hier een soortgelijk probleem;

-binnenlucht 27 graden (nog geen goede zonwering grote ramen en goed geïsoleerd huis).
-buitenlucht nu 23 graden.

Toch de bypass 0% geopend.

Mijn vermoeden was al dat de bypass regeling niet lekker was, daarom laatst hiervoor een inbouwdisplay aangeschaft. Dit is wel een aanrader aangezien je nu dus alle instellingen kan bekijken en wijzigen.
Hierop de comfort temperatuur verlaagd naar 12 graden in de hoop dat de bypass dan eerder open zou gaan maar helaas..
Later contact gehad met Orcon, zij vertelden het volgende:
"De bypass regeling gaat automatisch (modulerend) open wanneer de temperatuur binnen hoger is dan 3 + COMFORTTEMPERATUUR. Daarnaast moet het buiten minimaal 5 graden kouden zijn dan buiten."

Ik vind dit een slechte regeling. Het is toch nooit wenselijk verse lucht op te warmen terwijl het binnen al te warm is?!

Heb dit weer bij Orcon voorgelegd, ben benieuwd of hier iets aan te doen is.
Voor nu dus zodra het buiten koeler is de bypass handmatig openen middels inbouwdisplay. En niet vergeten weer dicht te zetten voor het buiten weer te warm is :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupie74
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-07-2024
Heb je al een antwoord van Orcon? Nu weer belangrijk met die hitte en avonden dat het afkoelt. Een goede oplossing? Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb ook inbouw display gelukkig dus kan de gegevens zien en aanpassen.
Pagina: 1