Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lager? De thermostaat juist één graad hoger!

Pagina: 1
Acties:

• RuudV2
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-07 20:56
Lager? De thermostaat juist één graad hoger!
Maar dan wel met (Elga Ace hybride) warmtepomp èn terug leveren van stroom door zonne-energie.

Het idee is om de woning te gebruiken als warmtebuffer. Hierdoor hoeft er ’s avonds en ’s nachts minder tot geen energie worden ingekocht.

De Remeha Elga Ace is hierop voorbereid. In de gebruiksaanwijzing wordt gesproken over “smart grid” en “activeren van oververhitting”. Blokkeerfunctie BL2 is hiervoor bedoeld.

Helaas behaal ik met het “activeren van oververhitting” in combinatie met “offset verwarming (HP091) niet het gewenste resultaat. Op het moment dat er wordt overschakelt naar deze functie wordt er even door verwarmd. Het interne setpoint wordt 30 graden, wat overeenkomt met de instelling HP091. Met het interne setpoint lijkt Taanvoer te worden bedoeld, deze is in mijn geval vaak al hoger tijdens normaal bedrijf. Omdat het interne setpoint al is behaald, wordt het oververhitten gestopt.

Door naar plan B.
Het relais met het potentiaalvrij contact dat via Home Assistant aangestuurd wordt, heb ik vervolgens gebruikt om de thermosstaat te kortsluiten/overbruggen. In plaats van een “aan/uit” of OpenTherm, heb ik nu een “aan/OpenTherm”-regeling. Bij normaal bedrijf wordt de warmtepomp aangestuurd via OpenTherm d.m.v. de thermosstaat. Als er stroom teruggeleverd wordt, sluit het contact van het relais en gaat de warmtepomp continue aan.

Anticiperen op het weerbericht.
BL1 Blokkerende ingang AP001 heb ik ingesteld op “Generator vrijgegev.”. ’s Nachts wordt er door Home Assistant bepaald of er zon voorspeld is voor de aankomende dag. Dan wordt vervolgens met een potentiaalvrij contact (van een tweede relais), blokkeerfunctie BL1 geactiveerd. De hybride warmtepomp wordt dan niet vrijgegeven en stopt totdat er stroom teruggeleverd gaat worden.
Als deze twee functies worden gecombineerd, dan is het ook mogelijk om met alleen zonne-energie de woning op temperatuur te houden.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:49

Termy

valt er nog wat te fragge?

Woon je in België of waarom wil je geen terugleververgoeding vangen :)?

Hoe voorkom je oscillatie van het systeem doordat aanzetten van je WP ervoor zorgt dat je niet meer teruglevert en je WP weer uitvalt, etc?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• RuudV2
haha, ik ben me alvast aan het voorbereiden op de tijd na het salderen.
Ook denk ik dat het in het algemeen beter is om opgewekte stroom direct in te zetten.

Ik heb op dit moment dit:

Inschakelen doorverwarmen (/activeren van oververhitting):
Tiggers:
Totaal verbruik kleiner dan -600W voor 22 minuten
opbrengst zonnepanelen groter dan 1400W voor 10 minuten #zonder verwarming gebruikt mijn huis ongeveer 300W. De hybride warmte pomp verbruikt zo'n 1100W.
conditie
woonkamer temperatuur kleiner dan (setpointT+1)

Uitschakelen doorverwarmen:
opbrengst zonnepanelen kleiner dan 300W voor 20 minuten
opbrengst zonnepanelen kleiner dan 100W
woonkamer temperatuur groter dan (setpointT+1) voor 20 minuten

• silverheijen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-10-2024
Hoi Ruud,

Ik ben ook aan het testen geslagen met mijn Elga Ace 6kw.
Ik heb een Homewizard P1 energie meter.
Daarnaast heb ik nu een Homewizard energie socket wat ik kan schakelen op het terugleveren van energie.
Aan deze socket heb ik een relais gemaakt wat dan weer de Elga schakelt.

Heb het spul pas sinds gisteren aangesloten op de Elga.

Maar het valt mij inderdaad ook op dat dit contact eigenlijk niets doet als de verwarming al uit staat omdat de gewenste temperatuur in de ruimte behaald is. Juist dan zou ik nog even door willen verwarmen.

Het contact maakt wel een verschil:
Wanneer ik normaal verwarm zal de Elga rond de 500W trekken, en als het smart grid contact wordt ingeschakeld wordt dit >1500W.

Ik ga er nog maar eens over nadenken hoe nu verder.
Misschien komt er een boilertje wat ik ga starten bij overschot.

Of eventueel via een API met de etwist communiceren en de temperatuur verhogen bij overschot.

• RuudV2
Hoi silverheijen,

Ik heb inmiddels een Plugwise thermosstaat i.c.m. een integratie met Home Assistant.
Nu ben ik in staat om het setpoint automatisch te verhogen als de panelen voldoende opbrengen. Het doorwarmen werkt nu zeer goed.

Ik heb ook een elektrische boiler die met een home wizard plug schakel. Ook die gaat aan als de zon schijnt.

gr

• thafang
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-11 20:45
Foto’s graag

Fortune favours the bold

• Goofy2k
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-07-2024
Interessante draad!

Ik monitor sinds een maand of drie mijn Elga Ace 6. Zonde dat er op mooie winterdagen gas wordt verbruikt terwijl ik via Plugwise zie dat er E wordt teruggeleverd !

Nu maakt dat inderdaad nog niets uit vanwege de nog actieve salderingsregeling.

Als die straks wordt afgeschaft (geheel of gedeeltelijk) loont het om langer warmte te genereren op electiciteit.

Misschien is er nog een optie om E gebruik voorrang te geven? Zou het mogelijk zijn om op afstand het E-tarief aan te passen? Je kunt dat dan lager zetten zodra er wordt teruggeleverd.

Doorverwarmen maakt het inderdaad nog interessanter. Je gebruikt dan idd het huis als buffer.

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-11 21:14
@RuudV2 ik heb de bl1 en bl2 ook middels relay aangesloten en smart grid aangezet op de Elga Ace 4kw. In home assistant kan ik deze nu aansturen.

Weet jij wat de spaarstand doet (bl1 uit/bl2 aan)?

Andere settings Ijn duidelijk en doet wat ze moet doen.

Doorverwarmen (beiden aan) resulteert in op vol vermogen de WP laten verwarmen richting een verhoogde aanvoer temperatuur (50 ipv 38).

Blokkeren (bl1 aan / bl2 uit) resulteert in de CV aanspreken (wp uit)

Normaal (beiden uit) spreekt voor zich.

• rustynut
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-11 23:28
HP091 is de offset van de setpoint (+0..30 graden). Als (bij correcte configuratie van AP001 en AP100) de Tsetpoint zelf 30 graden wordt dan is dat een bug in firmware die bij Remeha gemeld dient te worden, dan hopelijk lossen ze het in een nieuw release van EHC-07 firmware op.
Pagina: 1