☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Pas wel op met een warmtebron, 9/10 dat deze deurtjes gewoon mdf zijn met een lamineerlaagje eroverheen, die zit ook verlijmd.
Wij hebben ons huis in november verkocht en de nieuwe eigenaren vroegen ons onlangs naar de naam van de leverancier om de deurtjes te vervangen, dat kun je natuurlijk ook proberen (en dan heb je gelijk de keus om eventueel een kleur te kiezen)
[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 17-03-2022 21:04 ]
Heb je een close up foto waarop binnenkant deur/la zichtbaar is?Motrax schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:52:
Huis gekocht, relatief nieuwe keuken zit er in, maar de handgreepjes vinden we foeilelijk. Volgens de oorspronkelijke keukenboer zijn deze greepjes verlijmd en niet te verwijderen. Maar om alle frontjes te vervangen voor een ander greepje, dat is een dure grap.
Voorbeeld van de greepjes:
[Afbeelding]
Heeft iemand hier ervaring mee met het verwijderen, zonder beschadigingen?Ik dacht aan fohnen in de hoop dat de lijm dan loslaat.
Helaas niet, maar het is zoiets. Niet iets wat aan de bovenkant geklemd is, ook geen schroef te zien.Toke_gt schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:31:
[...]
Heb je een close up foto waarop binnenkant deur/la zichtbaar is?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
En stel dat het zou loslaten, wat zou je ervoor in de plaats willen?Motrax schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:35:
[...]
Helaas niet, maar het is zoiets. Niet iets wat aan de bovenkant geklemd is, ook geen schroef te zien.
[Afbeelding]
Ik kan me voorstellen dat het los te wrikken is vanaf de binnenzijde, maar je hebt in het gunstigste geval wel een onafgewerkte rand in het zicht. Kans op beschadiging van je frontje lijkt me overigens vrij groot. Maar je kunt het proberen en als het niet lukt, over op plan B en ergens frontjes bestellen. Niet bij dezelfde keukenleverancier (dan betaal je de hoofdprijs), maar bij een bedrijf dat frontjes in alle maten levert.
Wat we erna mee willen doen: gaten boren en normale greepjes gebruikenToke_gt schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:01:
[...]
En stel dat het zou loslaten, wat zou je ervoor in de plaats willen?
Ik kan me voorstellen dat het los te wrikken is vanaf de binnenzijde, maar je hebt in het gunstigste geval wel een onafgewerkte rand in het zicht. Kans op beschadiging van je frontje lijkt me overigens vrij groot. Maar je kunt het proberen en als het niet lukt, over op plan B en ergens frontjes bestellen. Niet bij dezelfde keukenleverancier (dan betaal je de hoofdprijs), maar bij een bedrijf dat frontjes in alle maten levert.
Ik ben er achter dat het waarschijnlijk om een Rotpunkt keuken gaat. Verderop zit een Kvik, eens kijken wat die kunnen betekenen.
Als ik het allemaal zo volg, is de kans klein dat de greepjes er af komen, onbeschadigd, zonder kleurverschil, zonder dat de lijm achterblijft EN dat er uberhaupt al iets van lak oid. op de bovenkant zat...
☻/
/▌
Maar zou dit gewoon laten gaan… Nieuw huis dus waarschijnlijk genoeg te doen. En die greepjes ben je na een week gewend. Ze lijken me ook praktisch en zijn best neutraal. Leren grepen daarentegen lijkt me totaal niet praktisch (ook niet qua schoonhouden) maar in alle eerlijkheid; heb er geen ervaring mee.
[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 18-03-2022 04:22 ]
Is absoluut waar! Aan de andere kant: liever goed doen, dan er telkens tegen aan kijken en het 'net niet' gevoel hebben. Er moeten toch nog wat andere dingen in de keuken gebeuren.FreakNL schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 04:16:
Zonder flauw te doen maar dit is natuurlijk een first-world problem van jewelste. Je kunt natuurlijk alles kapot relativeren (dus daar begin ik niet aan).
Maar zou dit gewoon laten gaan… Nieuw huis dus waarschijnlijk genoeg te doen. En die greepjes ben je na een week gewend. Ze lijken me ook praktisch en zijn best neutraal. Leren grepen daarentegen lijkt me totaal niet praktisch (ook niet qua schoonhouden) maar in alle eerlijkheid; heb er geen ervaring mee.
Het huis is een paar jaar oud, behalve wat kleuren aanpassen omdat het niet helemaal onze smaak is, valt er weinig te doen. Ja, onze rommel verhuizen
☻/
/▌
Waarschijnlijk is het zo bevestigd:Motrax schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:15:
[...]
Als ik het allemaal zo volg, is de kans klein dat de greepjes er af komen, onbeschadigd, zonder kleurverschil, zonder dat de lijm achterblijft EN dat er uberhaupt al iets van lak oid. op de bovenkant zat...
:strip_exif()/f/image/rUKusQadQGAB7CrQNjxQfNGg.jpg?f=fotoalbum_large)
Je zou kunnen proberen het eruit te tikken, door een blokje hout of een lat aan de onderkant van de greep te plaatsen en daar met een hamer tegen aan te tikken (niet te hard slaan, dan vervormt de greep en/of kan het frontje beschadigd raken).
Stel ze gaan los, maar de bovenkant front blijkt onbewerkt, dan kun je de greeplijst laten afzagen en polijsten op de gewenste breedte en ze als een aluminium strip terugplaatsen. Dan heb je in ieder geval de boven/onderkant van je frontjes netjes afgewerkt.
Als ze niet los gaan, zou je de bovenkant eraf kunnen zagen en een heel ander profiel plaatsen. Maar ik vraag me eerlijk gezegd af of dat wel mooier wordt. Ik zou zelf vrij snel naar plan B neigen: nieuwe fronten erop. Desnoods gewoon van Ikea of Marktplaats. Zijn de afmetingen van de fronten standaard?
Dus ik denk dat de benadering moet gaan zijn: Voorbereid zijn om de frontjes te moeten vervangen en dan proberen ze er uit te tikken. Of er compleet vanaf blijven en accepteren.
Duidelijk toch?Motrax schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:52:
Volgens de oorspronkelijke keukenboer zijn deze greepjes verlijmd en niet te verwijderen.
Aangezien dit een punt is waarop kracht komt is het geen flut lijm en waarschijnlijk met ingefreesd profiel, mogelijk machinaal erin gedrukt (dus niet zonder geweld eruit)
Dit soort grepen zitten ook onder/boven een oven e.d. dus gaan echt niet los met een beetje föhnen.
Zeker duidelijk! Maar van een leverancier moet je niet alles ter plekke aannemenTheGhostInc schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:29:
[...]
Duidelijk toch?
Aangezien dit een punt is waarop kracht komt is het geen flut lijm en waarschijnlijk met ingefreesd profiel, mogelijk machinaal erin gedrukt (dus niet zonder geweld eruit)
Dit soort grepen zitten ook onder/boven een oven e.d. dus gaan echt niet los met een beetje föhnen.
Maar het is inderdaad wel duidelijk, als het het is zoals @Toke_gt beschrijft, dan is dat niet normaal te verwijderen.
Het zijn gelukkig standaard deuren, waarschijnlijk een Rotpunkt keuken. We gaan ons orienteren op welke deurtjes we waarvandaan gaan halen.
☻/
/▌
Inderdaad na het verwijderen van de voorkant met een bovenfrees/kantenfrees het deel op de bovenkant van de kastjes glad maken en je ziet niets meer van de handgrepen.Knappel schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:15:
Kun je niet beter de voorkant Eraf (laten)zagen? DNA is het voor het zicht in elk geval weg. Daarna even glad polijsten of zo. Maar wat hier boven al staat: beetje onzalig plan.
Ik vermoed ook dat de lijmverbinding sterker is dat de houtvezel waar het in zit. Grote kans dat eruit tikken/wrikken niet gaat zonder dat er hele stukken houtvezel mee komen.TheGhostInc schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:29:
[...]
Duidelijk toch?
Hebben hier ook een Rotpunkt keuken en de deurtjes zijn gelamineerde houtvezelplaat.
Ik zou het wel proberen met een van de frontjes; niet geschoten altijd mis. Als het niet lukt, probeer ze dan zelf ook op Marktplaats te verpatsen. Genoeg mensen die dit juist wel erg mooi vinden en het scheelt jou dan weer in de kosten.Motrax schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:32:
[...]
Het zijn gelukkig standaard deuren, waarschijnlijk een Rotpunkt keuken. We gaan ons orienteren op welke deurtjes we waarvandaan gaan halen.
Anoniem: 39993
Ik ga ongezien niet uit van houtvezel deurtjes. Goede kans dat het klopt, maar het kan tegenwoordig ook gewoon kunststof zijn. Wij hebben nu een jaar een nieuwe keuken en wij konden kiezen uit gelamineerd houtvezelplaat, gelakt massief hout en kunststof. Wij hebben gekozen voor gelakt massief hout. We wilden paneeldeurtjes passend bij de paneeldeuren in het huis..... en je raad het al..... dat waren nou net de allerduurste.Joris748 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:37:
[...]
Ik vermoed ook dat de lijmverbinding sterker is dat de houtvezel waar het in zit. Grote kans dat eruit tikken/wrikken niet gaat zonder dat er hele stukken houtvezel mee komen.
Hebben hier ook een Rotpunkt keuken en de deurtjes zijn gelamineerde houtvezelplaat.
Onze keuken steekt een stuk de eetkamer in (schiereiland) en we hebben in de eetkamer, optisch naast de gangdeur en de ensuite deuren, een 120cm ladekast. Je hoeft de keuken dus niet in voor het normale servies of bestek etc. Dan is het wel zo mooi als de frontjes mooi matchen met de deuren in het huis.
Anoniem: 511810
Daarna kun je je eigen greepjes monteren.
En dan perongeluk het kasje/front beschadigen..3dmazter schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:26:
Als je nou de greep zover mogelijk wegzaagd en dan met een kopieer frees met lager het laatste randje wegfreesd zodat die bovenste rand gelijk is met de frontjes.
Daarna kun je je eigen greepjes monteren.
Persoonlijk zou ik het zo lekker laten.
Opzich vind ik het best wel mooi
En misschien neem je over een tijdje wel nieuwe frontjes + greepjes.
[ Voor 5% gewijzigd door Aggressor op 18-03-2022 10:32 ]
In de auto industrie verwijderen ze zo namelijk ook logo's/emblemen/etc. van voertuigen.
Voorbeeld filmpje, eerste 5 seconden laat het duidelijk zien: YouTube: How To Remove Car Emblems (Debadging) WITHOUT DAMAGING THE PAINT!
Het uitstekende, handvat deel eraf laten frezen. Als je een bedrijf kent met freesbanken, zouden ze in theorie het handvat gedeelte er precies moeten kunnen affrezen zonder het deurtje te raken. Daarna het randje netjes afbramen (of de rand 45 graden affrezen).
Kost je waarschijnlijk wel wat, maar dan is het wel in 1x helemaal netjes en goedkoper dan nieuwe deurtjes.
Dat valt best meeAggressor schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:31:
[...]
En dan perongeluk het kasje/front beschadigen..
Persoonlijk zou ik het zo lekker laten.
Opzich vind ik het best wel mooi
En misschien neem je over een tijdje wel nieuwe frontjes + greepjes.
Als je het lager langs de rand van het paneel laat rijden is er niks aan de hand.
Wel een goede kwaliteit frees gebruiken en eerst een test stuk frezen.
plakband over waar het lager gaat lopen voorkomt ook weer krassen.3dmazter schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:09:
[...]
Dat valt best mee
Als je het lager langs de rand van het paneel laat rijden is er niks aan de hand.
Wel een goede kwaliteit frees gebruiken en eerst een test stuk frezen.
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Sorry maar ik vind dit bijzonder flauw. TS wil graag iets veranderen aan zijn keuken maar blijkbaar is het een "first-world problem" en dan mag je het dus niet meer als probleem beschouwen?FreakNL schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 04:16:
Zonder flauw te doen maar dit is natuurlijk een first-world problem van jewelste. Je kunt natuurlijk alles kapot relativeren (dus daar begin ik niet aan).
@Motrax Zo te lezen gaat het je alleen om de handgrepen, maar als er kleurverschil optreedt na het verwijderen (indien mogelijk uiteraard)kun je misschien ook nog overwegen om je keuken daarna te laten wrappen.
Bij het verwijderen van de kasten ook een paar deurtjes mishandelt om te kijken of de grepen er af konden.
Ik kan er kort over zijn: alleen met een slijptol had het gekund.
De greepjes zaten muur en muur vast. Met een hamer geen beweging in te krijgen. Iets destructiever bezig geweest, maar zelfs dan nog niet er af gekregen.
Ooit gaan we de frontjes van de lades onder het blad vervangen, dan komen er andere grepen op. Die hebben we al klaar liggen.
☻/
/▌
Genoeg mensen die zo goed als nieuwe keukens eruit slopen en aan de kant van de weg zetten voor het grof vuil. Dan valt deze ingreep inderdaad nog mee en in vergelijking daarmee valt het vervangen van de deurtjes helemaal nog mee.morritz34 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:43:
[...]
Sorry maar ik vind dit bijzonder flauw. TS wil graag iets veranderen aan zijn keuken maar blijkbaar is het een "first-world problem" en dan mag je het dus niet meer als probleem beschouwen?
@Motrax Zo te lezen gaat het je alleen om de handgrepen, maar als er kleurverschil optreedt na het verwijderen (indien mogelijk uiteraard)kun je misschien ook nog overwegen om je keuken daarna te laten wrappen.
Maar lederen greepjes? Zoiets als dit en dit? Mijn smaak zou het niet zijn en super trendgevoelig maar los daarvan, als je een beetje graag kookt wordt dat toch binnen de kortste keren morsig?
Heb je al (semi)greeploos overwogen?
Dat het jouw smaak niet is gaat TS toch geen ene moer aan.Gethijsem schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 06:45:
[...]
Genoeg mensen die zo goed als nieuwe keukens eruit slopen en aan de kant van de weg zetten voor het grof vuil. Dan valt deze ingreep inderdaad nog mee en in vergelijking daarmee valt het vervangen van de deurtjes helemaal nog mee.
Maar lederen greepjes? Zoiets als dit en dit? Mijn smaak zou het niet zijn en super trendgevoelig maar los daarvan, als je een beetje graag kookt wordt dat toch binnen de kortste keren morsig?
Heb je al (semi)greeploos overwogen?

/rant
Dit topic is gesloten.