Onlangs de knoop doorgehakt en besloten voor zonnepanelen te gaan. Ik heb twee offertes aangevraagd en zelf ook gekeken wat de (materiaal)kosten zouden zijn voor een vergelijkbare setup. Aangezien de geboden prijzen in mijn ogen realistisch zijn en ik de garantie wel prettig vind, wil ik hiertussen mijn keuze maken.
17 x Enphase IQ7+
3 fase Enphase Q-Relais
Enphase Envoy-S Gateway Zwart
25 jaar garantie op de panelen en micro omvormers en 5 jaar op de Enphase Envoy-S Gateway.
17 x SolarEdge S500B
SolarEdge SE6K (3-fasen)
Graag hoor ik jullie advies.
Situatie woning
Mijn dak ligt op het ZZW en heeft een hellingshoek van 55 graden. Op ongeveer 8 meter afstand staat het huis van de buren met een vergelijkbare hoogte en een "piramide" dak. Bij lage zon zit hierdoor een deel van het dak in de schaduw. Rond 5 uur staat er op een klein deel van het dak schaduw door omliggende bomen. Verder is er een dakraam aanwezig en 1 pijp voor de WTW en 1 pijp voor de beluchting die voor relatief weinig schaduw zorgen.Gewenste opstelling panelen
De keuze gaat uit tussen 15 tot 18 panelen afhankelijk hoeveel er precies op passen. Door de schaduw zou ik graag gaan voor micro omvormers of optimizers.Aanbieding 1
17 x Hyundai mono Shingled 400Wp Full-Black17 x Enphase IQ7+
3 fase Enphase Q-Relais
Enphase Envoy-S Gateway Zwart
25 jaar garantie op de panelen en micro omvormers en 5 jaar op de Enphase Envoy-S Gateway.
Aanbieding 2
17 x Trina Solar 390 WP Full Black17 x SolarEdge S500B
SolarEdge SE6K (3-fasen)
Geboden prijzen
Geboden prijzen liggen allebei net iets onder de 9000 incl. BTW.Garanties
Garantie vindt ik in dit geval belangrijk, omdat ik zelf geen zin heb om op dit vrij hoge dak te klimmen. Beide partijen geven aan dat zij alles volledig afhandelen als er een garantie geval zich voordoet.Persoonlijke voorkeur
Gezien de garantie neig ik zelf het meest naar aanbieding 1.Twijfels
Het enige waar ik bij de Enphase iq7+ aan twijfel is het aftoppen, waardoor ik mij afvraag of ik met aanbieding 2 mogelijk niet meer rendement behaal.Graag hoor ik jullie advies.
:strip_exif()/f/image/XAfJDHWJ0YvPaC7bpb1qjhs5.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/2zb1pVgeVliGkfjjSvDkmrL5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yrC3s6FVgCihIk6NHYD5ViuL.png?f=fotoalbum_large)