Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• swannie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-01 16:51
Onlangs de knoop doorgehakt en besloten voor zonnepanelen te gaan. Ik heb twee offertes aangevraagd en zelf ook gekeken wat de (materiaal)kosten zouden zijn voor een vergelijkbare setup. Aangezien de geboden prijzen in mijn ogen realistisch zijn en ik de garantie wel prettig vind, wil ik hiertussen mijn keuze maken.
Situatie woning
Mijn dak ligt op het ZZW en heeft een hellingshoek van 55 graden. Op ongeveer 8 meter afstand staat het huis van de buren met een vergelijkbare hoogte en een "piramide" dak. Bij lage zon zit hierdoor een deel van het dak in de schaduw. Rond 5 uur staat er op een klein deel van het dak schaduw door omliggende bomen. Verder is er een dakraam aanwezig en 1 pijp voor de WTW en 1 pijp voor de beluchting die voor relatief weinig schaduw zorgen.
Gewenste opstelling panelen
De keuze gaat uit tussen 15 tot 18 panelen afhankelijk hoeveel er precies op passen. Door de schaduw zou ik graag gaan voor micro omvormers of optimizers.
Aanbieding 1
17 x Hyundai mono Shingled 400Wp Full-Black
17 x Enphase IQ7+
3 fase Enphase Q-Relais
Enphase Envoy-S Gateway Zwart
25 jaar garantie op de panelen en micro omvormers en 5 jaar op de Enphase Envoy-S Gateway.
Aanbieding 2
17 x Trina Solar 390 WP Full Black
17 x SolarEdge S500B
SolarEdge SE6K (3-fasen)
Geboden prijzen
Geboden prijzen liggen allebei net iets onder de 9000 incl. BTW.
Garanties
Garantie vindt ik in dit geval belangrijk, omdat ik zelf geen zin heb om op dit vrij hoge dak te klimmen. Beide partijen geven aan dat zij alles volledig afhandelen als er een garantie geval zich voordoet.
Persoonlijke voorkeur
Gezien de garantie neig ik zelf het meest naar aanbieding 1.
Twijfels
Het enige waar ik bij de Enphase iq7+ aan twijfel is het aftoppen, waardoor ik mij afvraag of ik met aanbieding 2 mogelijk niet meer rendement behaal.

Graag hoor ik jullie advies.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:01

martijn v o

Certified by Enphase.

Dan kun je uitrekenen met sunny design.
De eerste plaats je de panelen op je dak en kies je een omvormer die overeenkomt met de maximale waarde van alle micro's

De tweede doe je met een vergelijkbare omvormer

en dan weet hey het verschil.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Garantie vindt ik in dit geval belangrijk, omdat ik zelf geen zin heb om op dit vrij hoge dak te klimmen. Beide partijen geven aan dat zij alles volledig afhandelen als er een garantie geval zich voordoet.

En wat houdt dat dan precies is vraag ik me af. Garantie op panelen ken ik, garantie op omvormer, maar wat zijn de installatie garanties en tot waar rijken die. komen ze kosteloos panelen vervangen bij een defect? Ik noem maar iets, lees je goed is.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
Dat aftoppen zou minimaal moeten zijn... (1-2% per jaar) Maar dat is wel het nadeel van Enphase.
Prijs is okay voor Enphase, maar SE zou eigenlijk altijd voordeliger moeten zijn.

Je hebt te de situatie voor mij onvoldoende beschreven om te zeggen of het solaredge ontwerp klopt. Ik ben een visueel figuur. Zelfs de vraag of luxe omvormer systemen überhaupt nuttig zijn is lastig nu :D

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 17-03-2022 22:51 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• swannie
De Enphase is 60 euro goedkoper dan de SE set. Ik ben nu bezig met sunnydesignweb en hierbij een afbeelding van (ongeveer) de situatie. De paneel lay-out klopt nog niet helemaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-n4p09gjduRAXJe5Q5KBb5DpXy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAfJDHWJ0YvPaC7bpb1qjhs5.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
Dat geeft alleen maar aan dat de Enphase set relatief voordeliger is dan de SolarEdge aanbieding.
Qua materiaal is SE gewoon voordeliger dan Enphase.

Okay, wat is de hoek van de lijn tussen top woning buurman, en dakgoot van jouw :-)?

Sunny design heeft een functie om de schaduw projectie inzichtelijk te maken. Ik vermoed dat het heel hard mee valt. Ofwel: Eerst kijken om het dak maximaal te vullen en alles aan een voordelige string omvormer te hangen... Dat levert vrijwel zeker een hoop meer op dan (dure) slimmigheden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• swannie
De schaduwmomenten spelen voornamelijk een rol in de winter in bijvoorbeeld deze dagen waar de zon nog relatief laag staat later op de dag, bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0espHnabw2FIVBHTtvzYVMSzKnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2zb1pVgeVliGkfjjSvDkmrL5.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCgDwiKNIeF3bzPMV-ayREldE0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yrC3s6FVgCihIk6NHYD5ViuL.png?f=fotoalbum_large
Waarschijnlijk zullen dit ook dagen zijn dat het rendement in ieder geval al een heel stuk lager ligt. Ik ga gelijk even verder rekenen.

• Ronald
En dat is precies de crux.

Wat verlies van weinig. In de simulatie zul je zien dat de productie in december en januari wanneer je het meest last hebt van de nok van de buurman de productie toch al erbarmelijk is.

Pagina: 1