Hoe kan ik deze radiator afkoppelen en leidingen afdoppen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor1234
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-03 21:40
Graag advies over het afkoppelen radiator en afdoppen leidingen. Helaas ben ik zelf geen techneut noch heel handig.

Op dit moment ben ik op de zolder laminaat aan het leggen. Pas tijdens het leggen merkte ik dat ik onder de radiator geen kliklaminaat kan leggen omdat je niet genoeg hoogte onder de radiator heb. De radiator gaat uiteindelijk weg volgende maand, maar om zo lang te wachten met leggen…

Ik ben dus aan het kijken hoe ik de radiator kan afkoppelen en de leidingen vervolgens kan afdoppen. Op de foto’s kan je zien dat er een radiatorkraan (rechtsboven) zit en links onder twee “pijpjes” waarvan ik vermoed dat je daarmee de leiding kan afsluiten. Ik weet alleen niet of dat klopt en hoe dat werkt.
Wie heeft advies?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLNelnt6RYDiXQdbAhCMbT8B5WI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnJlT3h7Kfbo6lfJftq8KwWh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfG-6aku0oPO9csdYfV757Z4_gY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a86Q03wXb74CroTvooqp1eIp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UW5MLhm1oPP_gHNuOKRRN0_0wI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/potMzX6G8bomaaXIdSVp0Uu5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Bo6jAKSIlKwOffuh5utFGRAtEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nlm9pTgDsh2gRyLxH6fYQq2A.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfIumcRgmVoHFjinYSIdS1V1pHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpptTX6pQBAa4861iIC6fFxr.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Victor1234 op 18-03-2022 10:34)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13
En dat noemen we ervaring opdoen. Ook ik heb wel eens stomme dingen gedaan (de hele tijd eigenlijk 😂)

Niet te lang bij stilstaan, leren, door!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:08
Die druppel water in dat schoteltje is een leuk detail. Al het water wat boven deze radiator in de leidingen zit, komt er uit als je de leidingen daar eerst open maakt. Dat is meer dan er in dat schoteltje past.

Hebben we het over permanent afdoppen? Dan lijkt me solderen de beste optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Aangezien het toch op zolder is zou ik eerst het cv systeem grotendeels leeg laten lopen. Dan krijg je het minst een kliederboel op je nieuwe laminaat en dan dopjes erop en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:26
-36- schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:55:
Aangezien het toch op zolder is zou ik eerst het cv systeem grotendeels leeg laten lopen. Dan krijg je het minst een kliederboel op je nieuwe laminaat en dan dopjes erop en klaar.
En de druk eraf, ketel uit zetten, ter aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:14
Tijdelijke oplossing: kraantjes dicht (voetventiel en radiatorkraan) en dan de radiator losmaken bij de 2 grote moeren. Even doekje erom bij het losmaken, want er zal wat water uit komen, maar niet zoveel. Radiator terzijde zetten (pas op, daar zit best veel water in en dat komt er wel uit lopen) en een bakje onder de uiteinden voor als de kranen niet volledig waterdicht zijn. Kan het systeem op druk blijven. Dan laminaat leggen en daarna radiator terugplaatsen.

Als je definitief wilt afdoppen, dan zou ik dat achter het schot doen, dan is er ook geen stukje buis meer zichtbaar. Maar dan moet de druk wel van het systeem. Dan gewoon de leiding afzagen en een dop erop knellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zie niet hoe je hier géén laminaat onder kan leggen als er wel een balkje onder past? (klikken net naast de radiator en op zijn plek tikken met een slagijzer)

[ Voor 28% gewijzigd door pagani op 17-03-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor1234
Top, bedankt voor de snelle reacties. Dus ketel uitzetten, systeem leeg laten lopen (moet even kijken waar ik dat het beste kan doen, neem aan ergens op begane grond) en dan losschroeven. Zorgen voor oude handdoeken. Daarna afdoppen (ik kan niet solderen maar als over een maand de loodgieter komt, kan hij de leidingen afzagen).
Snap alleen voetventiel nog niet goed. Welke van de twee (linksonder) is dat en draai je deze dmv de moer gewoon dicht?

Druppel in bakje komt denk ik doordat ik teveel aan de radiator heb lopen trekken.

Kliklaminaat eronder lukt niet want hoek om te klikken is ca 45 graden en planken zijn circa 20cm breed.

[ Voor 10% gewijzigd door Victor1234 op 17-03-2022 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40
Als je het nog nooit gedaan hebt dan zou ik naast wat oude handdoeken (CV water geeft pikzwarte onuitwasbare vlekken) ook wat folie over je beter nieuwe laminaat en ondervloer leggen met de randen omhoog vastgeplakt.

Zorg dat je de leidingen direct afsluit. Zelf had ik buiten de kraan en voetventiel ook nog een extra afsluitdop geplaatst om risico op lekkage bij het op druk zetten te verminderen. Laat maar, vergeten dat ik de luxe had van extra kranen en staartstukken om dat te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:41

OcGuru

Giulietta Qv

Kan je hem niet eerst erin klikken en daarna met zo'n mep ijzer hem eronder tikken?.
significant schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:28:
De slang waar je het CV systeem mee vult in een emmer leggen en dan de het CV systeem hiermee van druk halen en leeg laten lopen. Als dit punt ongeveer op dezelfde hoogte zit als deze verwarming heb je al hoop gehannes minder.

Zelf zou ik zowel voetventiel en radiatorkraan dicht draaien en deze aan de verwarming laten zitten. Al het water wat er eventueel dan nog inzit loopt er dan nier zomaar uit als je de verwarming verplaatst.
Schatting is dat je 15mm leidingen hebt daar kun je gewoon een afknel dop voor halen bij b.v. de warmteservice.
Ziet er eerder uit als dikwandige cv buis met een diamater van 1/2 of 3/8. Met een kneldop doe je dan niet zo veel.

-edit-
Ik weet het wel zeker. De het voetventiel en de kraan zitten rechtstreeks op de buis gedraaid zonder knelring oid.

[ Voor 88% gewijzigd door OcGuru op 17-03-2022 22:31 ]

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:34
De slang waar je het CV systeem mee vult in een emmer leggen en dan de het CV systeem hiermee van druk halen en leeg laten lopen. Als dit punt ongeveer op dezelfde hoogte zit als deze verwarming heb je al hoop gehannes minder.

Zelf zou ik zowel voetventiel en radiatorkraan dicht draaien en deze aan de verwarming laten zitten. Al het water wat er eventueel dan nog inzit loopt er dan nier zomaar uit als je de verwarming verplaatst.
Schatting is dat je 15mm leidingen hebt daar kun je gewoon een afknel dop voor halen bij b.v. de warmteservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:34
Ziet er eerder uit als dikwandige cv buis met een diamater van 1/2 of 3/8. Met een kneldop doe je dan niet zo veel.

-edit-
Ik weet het wel zeker. De het voetventiel en de kraan zitten rechtstreeks op de buis gedraaid zonder knelring oid.
[/quote]
Check. Dan is het nog makkelijker met een beetje Loctite 55 en de juiste dop om de pojpen dicht te draaien. Mijn tip om de verwarming niet per ongeluk leeg te laten lopen lukt dan weer niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:43
OcGuru schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:26:
Kan je hem niet eerst erin klikken en daarna met zo'n mep ijzer hem eronder tikken?.
Dit heb ik gedaan. Ernaast erin klikken, dan onder zo groot mogelijke hoek schuiven. Ook het proberen waard, als je legrichting het toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Rukapul schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:25:
Als je het nog nooit gedaan hebt dan zou ik naast wat oude handdoeken (CV water geeft pikzwarte onuitwasbare vlekken) ook wat folie over je beter nieuwe laminaat en ondervloer leggen met de randen omhoog vastgeplakt.

Zorg dat je de leidingen direct afsluit. Zelf had ik buiten de kraan en voetventiel ook nog een extra afsluitdop geplaatst om risico op lekkage bij het op druk zetten te verminderen. Laat maar, vergeten dat ik de luxe had van extra kranen en staartstukken om dat te doen.
Offtopic maar die pikzwarte vlekken gaan er prima uit in de wasmachine. Meermaals kleding onder het zwarte CV water gehad maar na een wasbeurt niets meer van te zien :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Victor1234 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:17:
Kliklaminaat eronder lukt niet want hoek om te klikken is ca 45 graden en planken zijn circa 20cm breed.
Wat ik al zeg, dergelijke laagtes bij kliklaminaat los je op met een slagijzer, dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pagani schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:02:
[...]

Wat ik al zeg, dergelijke laagtes bij kliklaminaat los je op met een slagijzer, dat gaat prima.
Maar dan blijft het oorspronkelijke probleem uit de vraag (het afkoppelen van de radiator) bestaan :+

@Victor1234 Kijk voor de gein eens achter de knieschotten hoe de CV-leidingen nú lopen en bepaal daarna pas je 'Plan Van Aanpak' :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor1234
Sh*t! Dit klinkt allemaal veel moeilijker dan ik hoopte. Het laminaat er toch onder leggen en hard aanslaan heb ik al geprobeerd, maar het ‘klikrandje’ brak gewoon af (ik heb goedkoop laminaat gekocht).

Ik ga morgen nog eens rustig jullie adviezen over leeg laten lopen en afkoppelen en afdoppen lezen en dan bepalen of ik het aandurf.

Als laatste: goeie tip om achter de knieschotten te kijken. Ik wil een nieuwe radiator laten plaatsen die veel kleiner is, dus dan moeten de leidingen aangepast worden. Het is gewoon balen dat de loodgieter pas over een maand tijd heeft.

Nogmaals dank allemaal. Tips blijven welkom en ik zal updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04 12:22
Victor1234 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:41:
Het laminaat er toch onder leggen en hard aanslaan heb ik al geprobeerd, maar het ‘klikrandje’ brak gewoon af.
Je moet het laminaat in de vorige baan klikken, naast de radiator, en dan naar onder de radiator tikken.

Eigenlijk gelijk aan wat ze hier doen: YouTube: #173 Landhuis laminaatvloer leggen - extra breed laminaat. Maar jij doet het dan over de lengte in plaats van over de breedte.

[ Voor 87% gewijzigd door yamahabest op 18-03-2022 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:59

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Victor1234 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:41:
Sh*t! Dit klinkt allemaal veel moeilijker dan ik hoopte. Het laminaat er toch onder leggen en hard aanslaan heb ik al geprobeerd, maar het ‘klikrandje’ brak gewoon af (ik heb goedkoop laminaat gekocht).
Dat stuk dan maar gebruiken als stukje om tegenaan te slaan?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor1234
@yamahabest V.w.b. het laminaat, het ligt haaks onder de radiator en kan helaas vanuit de lengterichting niet worden ingeklikt en dan onder de radiator worden geschoven. Dit komt doordat in mijn geval de planken van de andere kant naar deze kant met radiator moeten worden gelegd.
@ElMacaroni daar heb ik ook aan gedacht, maar dan heb ik best een lang stuk wat tegen elkaar aan ligt zonder ‘klik’ en ik ben bang dat daar dan later een kier komt.

Ik heb het natuurlijk stom aangepakt door al te gaan leggen zonder dat deze radiator weg was en ik had niet van te voren gezien dat ik dus eigenlijk van deze kant had moeten beginnen ipv andersom. Duidelijk geval van goed idee (laminaat leggen), slecht plan (verkeerde kant gestart).
Het zou mooi zijn als ik de loodgieter eerder had gevraagd om deze alvast weg te halen toen hij wel tijd had. Als als als….

En vanochtend bedacht ik mij dat zelfs zonder radiator, ik niet onder de lage leiding kan leggen. Dan moet die leiding al achter het knieschot zijn ingekort. Misschien dan zo klein mogelijk toch een stukje laminaat zonder klikrandjes op deze plek van de lage leiding.
Ik hou jullie op de hoogte alhoewel ik hoop dat de meesten van ons dit soort dingen meteen slim aanpakken en hier dus nooit tegenaan lopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13
En dat noemen we ervaring opdoen. Ook ik heb wel eens stomme dingen gedaan (de hele tijd eigenlijk 😂)

Niet te lang bij stilstaan, leren, door!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Pagina: 1