Plinten laten zitten tijdens het stucen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-05 13:12
Ik heb een oude woning met een massieve houten vloer die over een bestaande vloer is heen gelegd.
Nu laat ik binnenkort de muren in de hal stucen, maar wil ik ook de plinten een opknapbeurt geven.

Wat is slim om te doen?

- De bestaande plinten schuren, vullen en afplakken Zo ja kan ik dit dan voorafgaand aan het stucwerk doen?
- Of echt de plinten verwijderen en later vervangen? Maar dat lijkt me lastig. Ze zijn in de muur gespijkerd en de plint zit dus een stukje onder de vloer.

Iemand goede tips? :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik dénk dat de stucadoor niet vrolijk gaat worden als jij een blijvend strakke aansluiting van het nieuwe stucwerk op de bestaande houten plint gaat verwachten ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 17-03-2022 17:49 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Will_M schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:48:
Ik dénk dat de stucadoor niet vrolijk gaat worden als jij een blijvend strakke aansluiting van het nieuwe stucwerk op de bestaande houten plint gaat verwachten ;)
Waarom niet? Heb hier in huis dankzij samenloop van omstandigheden ook eerst de plinten gehad en vervolgens nog fijn schuurwerk laten aanbrengen. Geeft meteen een nette aansluiting tussen de muur en de plint zodat er geen kit meer tussen hoeft.

Als je een compleet scheve muur en kromgetrokken plinten hebt die cm's kieren is het een ander verhaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
Plint er af...

Je plint word ook optisch dunner als er stucwerk boven komt. En als de muur hol of bol loopt kan je stucadoor t niet recht maken als de plinten blijven zitten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Makrolon schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:28:
Plint er af...

Je plint word ook optisch dunner als er stucwerk boven komt. En als de muur hol of bol loopt kan je stucadoor t niet recht maken als de plinten blijven zitten.
Ik snap persoonlijk de initiële keuze van de TS niet eens om de originele plinten te laten zitten tijdens het leggen van een nieuwe houten vloer bóven op de oorspronkelijke houten vloer.

Ik kan begrijpen dat sommige dingen ooit 'snel' moeten, maar.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LemonC200
Will_M schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:35:
[...]

Ik snap persoonlijk de initiële keuze van de TS niet eens om de originele plinten te laten zitten tijdens het leggen van een nieuwe houten vloer bóven op de oorspronkelijke houten vloer.

Ik kan begrijpen dat sommige dingen ooit 'snel' moeten, maar.....
Die keuze snap ik ook niet. Helaas heb ik het huis zo gekocht 😅

Zojuist maar jullie advies even ter harte genomen en een plint weggehaald met de multi tool dat viel op zich niet tegen.

Maar of ik het nu makkelijker heb gemaakt voor de stukadoor Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCDxhBUaeuoJqp0NAndUtb0z5vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqxPWwxjzmHQbDYQ7SP1QDdP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7pCd5V-3EubxBXxtGBVVum8xwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3B3aQydZBXPLJKlaUWUELnvz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

LemonC200 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:16:
[...]

Die keuze snap ik ook niet. Helaas heb ik het huis zo gekocht 😅

Zojuist maar jullie advies even ter harte genomen en een plint weggehaald met de multi tool dat viel op zich niet tegen.

Maar of ik het nu makkelijker heb gemaakt voor de stukadoor [Afbeelding]

[Afbeelding]
Niks meer aan doen en straks, na het stucen, de originele plint netjes terug zetten nadat je die naar jouw wens hebt behandeld (y)

P.S. De vloer zit zo te zien wel heel erg opgesloten, oud hout 'werkt' gelukkig niet (véél) meer, maar.....

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 17-03-2022 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LemonC200
Will_M schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:19:
[...]

Niks meer aan doen en straks, na het stucen, de originele plint netjes terug zetten nadat je die naar jouw wens hebt behandeld (y)
Bedankt voor het advies!
Moest helaas wel een hoekje uit de plint zagen omdat hij klemde tussen de koplat en de vloer. Dus ik ga er een nieuwe inzetten

Wat betreft de vloer er zit best wat ruimte tussen. Dat zie je niet helemaal door de plakplint.

[ Voor 10% gewijzigd door LemonC200 op 17-03-2022 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:11
Ik zou die platte plint ook weghalen en kijken of ik met een nieuwe staande plint toe kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rukapul schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:33:
Ik zou die platte plint ook weghalen en kijken of ik met een nieuwe staande plint toe kan.
Waarschijnlijk is de originele plint 'dik' genoeg :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
Rukapul schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:33:
De vloer wordt opgeschuurd dan neem ik gelijk de plak plinten mee. Wist niet van het bestaan van een staande plint af daar ga ik naar kijken :) Nu ik toch bezig ga, moet ik ook de koplatten mee nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 22:33
Ik zou de plakplintjes die er nu zitten nog even laten zitten tot de stucadoor is geweest.
Als hij klaar is voorzichtig de bestaande plakplintjes verwijderen, die plakplintjes hebben er dan voor gezorgd dat er geen rommel tussen de vloer en de muur komt.
Daarna kun je wel zien of je nieuwe plakplintjes nodig hebt of dat je het met normale plinten af kunt.
Pagina: 1