Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 18:20
Dag,

eerder postte ik een vraag over aanpassing sodimm in mijn laptop (zie evt. hier: Laptop: vervangen DDR3 SODIMM - welke snelheid?).

Ik breidde toen niet uit, maar kocht onlangs een high end laptop, die ik (helaas) stante pede terug heb gestuurd (zie evt. hier: Dell XPS 17 9710 (Y07XM) review door Scooby Doo

Nu ik daar dus weer vanaf ben :) wordt de vraag naar uitbreiding van mijn werkgeheugen opnieuw relevant. In het eerste topic dat ik hierboven noem ging het in op de kloksnelheid, maar ik wil nu wat verder rechercheren naar 'omvang' van het geheugen.

Achtergrond van mijn vraag: het lijkt alsof ik ook het draaien van normale programma's eerder tegen de beperkingen van mijn systeem aanloop. Is Windows 10 (toch) zwaar aan het worden?

Een wat lange introductie, mijn eerste vraag is: kan ik voorafgaand aan aanschaf uitzoeken of het uitbreiden van mijn werkgeheugen soelaas gaat bieden? Ik houd er rekening mee dat er andere beperkende factoren zijn naast het geheugen.

Mijn tweede vraag is: kan ik nog iets aan mijn huidige settings doen? Ik checkte de huidige stand (twee cmd prompts chdsk, mozilla firefox en een kladblokje) en bijpassend (in mijn ogen fors) geheugengebruik met Memreduct:

Physical memory

usage 94%
Available 407 mb
total 7,89 GB

Virtual memory

usage 99%
Available 1,20gb
total available 9,35gb

System working set

usage 56%
available 316 mb
total available 716mb

Veel dank weer, scooby

[ Voor 21% gewijzigd door Scooby Doo op 17-03-2022 17:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Schroef je laptop open, en kijk wat er nu in zit qua module, en kijk voor dezelfde.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
dank je Hackus, voor je tip! Ik weet wel welk type er in zit , maar ik vraag me meer af of uitbreiding van mijn geheugen mijn probleem (grote bezetting geheugens) gaat helpen, als ik daar meer zicht op heb, wil ik aankopen.

misschien hoort mijn vraag in een ander subforum thuis. Zal mod vragen te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Scooby Doo schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:41:
dank je Hackus, voor je tip! Ik weet wel welk type er in zit , maar ik vraag me meer af of uitbreiding van mijn geheugen mijn probleem (grote bezetting geheugens) gaat helpen, als ik daar meer zicht op heb, wil ik aankopen.

misschien hoort mijn vraag in een ander subforum thuis. Zal mod vragen te verplaatsen.
Voor normaal gebruik is 8GB RAM voldoende.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:18
94% gebruiken van 8GB valt niet onder "normaal" of "licht" gebruikt en suggereert wel dat een upgrade zinnig kan zijn.
Uit je vorige post blijkt dat je een Asus N750JK hebt.
Bij navraag bij Crucial: https://www.crucial.com/compatible-upgrade-for/asus/n750jk
blijkt dat er prima 2x8GB in geplaatst kan worden.

Je kan natuurlijk ook hier kijken: https://www.compuram.biz/...ok/n-serie/series/n750jk/
of hier: https://www.geheugen.nl/k...ries-notebook-n750jk.html

Of je eigen favoriete geheugenboer.
DDR3L-1600 is goed verkrijgbaar,

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GarBaGe schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:04:
94% gebruiken van 8GB valt niet onder "normaal" of "licht" gebruikt en suggereert wel dat een upgrade zinnig kan zijn.
Uit je vorige post blijkt dat je een Asus N750JK hebt.
Bij navraag bij Crucial: https://www.crucial.com/compatible-upgrade-for/asus/n750jk
blijkt dat er prima 2x8GB in geplaatst kan worden.

Je kan natuurlijk ook hier kijken: https://www.compuram.biz/...ok/n-serie/series/n750jk/
of hier: https://www.geheugen.nl/k...ries-notebook-n750jk.html

Of je eigen favoriete geheugenboer.
DDR3L-1600 is goed verkrijgbaar,
Laptop: vervangen DDR3 SODIMM - welke snelheid? Hier was hem al advies gegeven wat te kopen.

Lijkt me eerder goed om te kijken wat dit evt. verbruik veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:18
Ik heb bij meerdere mensen gezien dat 8GB niet zo heel veel meer is.
Als Windows start ben je al snel de helft kwijt.
Even een browser erbij en floep... weer 2GB foetsie.

Met de task manager (ctrl-shift-escape) kan je snel en makkelijk zien waar je geheugen naar toe gaat en welke applicaties en processen dit gebruiken.

Als je structureel alles netjes afsluit voor je zwaardere applicaties of games start, dan kan 8GB nog wel voldoende zijn, maar als je wat slordiger van alles en nog wat installeert en dingen open laat staan, dan is die 8GB zo op.

Wil je je machine binnenkort wegdoen, dan lekker zo laten.
Wil je nog een paar jaar met deze machine doen, zou ik toch kiezen voor de geheugen upgrade.
Wat is nou EUR 100 voor een soepel lopende laptop voor de komende jaren?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
dank beiden!

op dit moment kijkend met memreduct (ik heb daarnaast alleen mijn webbrowser met process explorer openstaan) fysiek 73% van 8gb, virtueel 68% van 9,35 in gebruik. Systeem werkset 43%.

Erg stevig. zie evt. deze screendump van process explorer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM9sGg0yPL3I12FNkFZlVnr_YAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrsScx5v7UcBoN44cnp2Nvio.jpg?f=fotoalbum_large

Tsja, ik kocht dus een Dell XPS, maar die is weer terug. Ik wil nog wel even vooruit met deze laptop, Asus lijkt buiten het game-segment geen echte high end 17" meer te produceren (zoals ze met deze waarop ik nu zit te werken wel deden en met de voorganger hiervan ook. Ik schakelde in 2010/2011 over op Asus 17" na een Dell Inspiron (meen ik) volledig verbruikt te hebben. Prima laptop was dat trouwens.

Deze machine uit 2015 is inmiddels bejaard, maar je merkt nog steeds dat het een echte kwaliteits laptop was/is. Daar kan de huidige Dell XPS nog een puntje aan zuigen).

Dank bij voorbaat weer, voor reacties, groet! Scooby

[ Voor 84% gewijzigd door Scooby Doo op 18-03-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 21:37
Zit er eigenlijk al een SSD in die laptop? Niet alle N750JK's hadden er of ze hadden een heel kleine. Met zoveel geheugen bezet, gaat je laptop virtueel geheugen gebruiken, als dat op een trage 5400rpm harde schijf zit, wordt alles traag. Als er wel een SSD is, eens kijken waar het swap bestand staat, en dat dat zeker niet op de harde schijf is.

Verder is bijna 8GB geheugen gebruik voor een paar cmd prompts, Firefox en Notepad best wel veel, tenzij je in Firefox dan 100 tabs open hebt. Je kunt dit oplossen door geheugen uit te breiden, maar lijkt mij dat er meer in de achtergrond draait dan je denkt. Schakel daar ook een boel van uit als je dat kunt missen.

En wat betreft high end 17" laptops, er zijn buiten Dell en Asus nog wel andere merken die die aanbieden, eventueel kun je ook naar 16" kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
hi MacPoedel,

thanks, ja er zitten twee SSD's in: een Samsung 860 EVO van 1TB en een 850 EVO van 500GB. Ik heb er geen M.2 SSD in zitten, daar is nog een slotje voor. Ik heb eerder wel begrepen dat de aankoop van zo'n klein M.2 SSD'tje niet echt een zinvolle aankoop is waar het gaat om prestatieverbetering.

Asus N750jk-T4159 moederboard wat voor slot is dit?

Het swapfile staat vast op 1500MB ingesteld en is op de C:\ schijf van de 860 geplaatst (vrije ruimte is hier 20GB op 270GB van de schijf).

Ik ga nog eens uitzoeken wat er op de achtergrond meedraait wat uit zou kunnen.

Is het onder 8.1 gangbare (en zinvolle) uitschakelen van services nog zinvol onder 10?

Dank en groet!

[ Voor 10% gewijzigd door Scooby Doo op 18-03-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

GarBaGe schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:04:
Daar is niet direct iets zinnigs over te zeggen zonder details. Standaard laat windows 10+ zoveel mogelijk in het geheugen staan als dat niet ergens anders voor nodig is.

Ik heb op dit moment ook 37GB in gebruik (van mijn 64GB) maar écht in gebruik is het maar 11GB, de overige 26GB is daarvan 'Stand-by'.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
Hoi DukeBox, dank je voor je reactie. Met welk tooltje bepaal je het verschil tussen 'in gebruik' en 'écht in gebruik' dat je hierboven maakt? Misschien is dat voor mij voor een beter begrip van mijn situatie ook wel handig.

Dank je bij voorbaat.

Groet, Patrick
Pagina: 1