Tabelnaam achterhalen in SQL database

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-03-2022
Als ik een record toevoeg via de GUI van de applicatie, zou ik verwachten dat de properties van de tabel waaraan het record is toegevoegd veranderen met een "gewijzigd op" waarde zodat ik de tabelnaam kan achterhalen.
Ik heb een 22e record toegevoegd en SQL Object Explorer laat wel de record count zien maar geen gewijzigd op datum/tijdstip.

Weet iemand een manier om dit te achterhalen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXJ-QeGVShyScxjXQmSuW1SVw0E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NMVnM5aCmNc5VikxAJDtBOwK.jpg?f=user_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Microsoft SQL Server Management Studio 11.0.7493.4
Microsoft Analysis Services Client Tools 11.0.7493.4
Microsoft Data Access Components (MDAC) 10.0.14393.0
Microsoft MSXML 3.0 6.0
Microsoft Internet Explorer 9.11.14393.0
Microsoft .NET Framework 4.0.30319.42000
Operating System 6.3.14393

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die create date duidt op het moment waarop de tabel zelf aangemaakt is (danwel gewijzigd is).
Je vraag al eens door google heen gegooid? Dan krijg je antwoorden terug als https://stackoverflow.com...st-time-table-was-updated
Daar staat eea uitgelegd.:)

Met de juiste rechten kun je ws wel zien wanneer een laatste update was op een tabel, maar niet wat dat dan was. Zou je diper willen, dan moet je aan zaken als Auditting of Changed Data Capture gaan denken. Al heb ik het vermoeden dat dat soort dingen nog een beetje te geavanceerd voor je zijn ;)

En jaag alsjeblieft die IE9 eens de duur uit :X wat voor antieke omgeving moet je in 's hemelsnaam mee werken :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
leksie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:42:
Microsoft SQL Server Management Studio 11.0.7493.4
Microsoft Analysis Services Client Tools 11.0.7493.4
Microsoft Data Access Components (MDAC) 10.0.14393.0
Microsoft MSXML 3.0 6.0
Microsoft Internet Explorer 9.11.14393.0
Microsoft .NET Framework 4.0.30319.42000
Goeiendag, ik mag hopen dat je bezig bent met 't upgraden van dat alles? :X
Dat is uit de "About" dialog van SSMS 8)7 (Dan nog een straatoude versie, 2012 als ik me niet vergis...). Het zou handiger zijn als je aangeeft welke versie van SQL Server je gebruikt.

Wat @The Eagle zegt; die datum betreft de tabel zélf. Als je SQL Server 2016 of hoger gebruikt zou je de tabellen kunnen veranderen naar Temporal tables waarmee je gratis-en-voor-niks (althans: zonder al te veel devwerk, het kost je natuurlijk wél opslag e.d.) een complete historie van je tabel kunt krijgen. Dan weet je na een insert echter nog stééds niet in welke tabel die laatste insert heeft plaatsgevonden; dat is dan ook een verdomd rare requirement.

Overigens maak ik me ook serieus zorgen om je tabelnamen... en dat verklaart allicht waarom je wil weten in welke tabel 't laatst iets is toegevoegd.
The Eagle schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:55:
En jaag alsjeblieft die IE9 eens de duur uit :X wat voor antieke omgeving moet je in 's hemelsnaam mee werken :?
Ja, dat dacht ik dus ook :X 8)7 Maar dat komt dus uit de "About" dialog van SSMS...

[ Voor 30% gewijzigd door RobIII op 17-03-2022 17:21 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:00
Kun je de queries die zijn uitgevoerd niet gewoon terug zien in de logs?
Dan zie je dus ook gelijk in welke tabellen records terecht zijn gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 22:05
Is het ook niet een stuk makkelijker om gewoon de SQL profiler te draaien en dan in je GUI data toevoegen zodat je gewoon ziet wat er op de SQL server gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voordat we oplossingen gaan bedenken, laat @leksie eerst maar eens vertellen welk probleem ie nou echt probeert op te lossen.
Iets zegt me dat dit gewoon een stukje auditing van inserts, updates en deletes betreft.

Maar zonder verdere toelichting niks zinnigs over te zeggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:26
Hé, dat ziet er uit als CSB... Daar ben ik ook eens mee bezig geweest en inderdaad een leuke puzzel om te achterhalen welke data in welke tabel zit...

Ik weet dat een van de tabellen een definitie/lijst bevat met welke data er in welke tabel wordt opgeslagen. Er is een relatie tussen de tabellen en de programmanummers waarmee de data onderhouden wordt.

(Voor de meelezers, de tabellen zijn genummerd, er is geen strak datamodel. Voorbeeld: Tabel sy0010 bevat de producten als het goed is).

Wat je ook kan doen is: Je update uitvoeren in de GUI en dan aan de achterkant kijken welke queries er zijn uitgevoerd.

https://blog.sqlauthority...erview-question-week-086/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:18
Je kunt vanuit SQL Server Management Studio gewoon een trace starten en dan zie je ALLE queries die uitgevoerd worden. Dan krijg je dus ook inzicht in welke tabellen geraakt worden.

[ Voor 60% gewijzigd door mjax op 25-03-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
leksie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:42:
Als ik een record toevoeg via de GUI van de applicatie, zou ik verwachten dat de properties van de tabel waaraan het record is toegevoegd veranderen met een "gewijzigd op" waarde zodat ik de tabelnaam kan achterhalen.
Volgens mij slaat de gewijzigd op niet op wanneer de inhoud van de tabel is gewijzigd maar wanneer de definitie van de tabel is gewijzigd.
Pagina: 1