simpele database web based maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-10 14:42
Bedrijf wil een simpele inventory database / applicatie hebben;
Voor nu slechts 4 tabellen: apparaten, personen, uitleen (producten lang aan persoon toegekend), reserveringen (producten korte uitleen, een laptop voor een x tijdstip tot y tijdstip).

Op zich prima te maken in een Access database voor het lokale gebruik bij voorraad beheer. Echter willen ze ook dat gebruikers zelf kunnen controleren of een Reservering te doen is voor x datum en y tijdstip. Dus bv via een webpagina met een formulier / en wat logica.

In Access kan ik heel snel de DB + Queries + Forms en rapporten in en elkaar knutselen, maar is er geen ontsluiting naar het Web.

Ga ik met MySQL / PHP aan de gang, dan is het bouw proces veel en veel omvangrijker om alles netjes te krijgen. Er is een optie als NuBuilder (die beperkt je nogal) en andere optie is iets als FormTools wat je aan de Frontend kant flink kan helpen.

Het is echt een side projectje; welke tools zou jij inzetten?
Toch een simpele Desktop database in Access (en daar een ASP / PHP pagina aan knopen voor de Reserveringen), of toch maar wel een MySQL backend en wat brouwen in PHP?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knetterhard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 20:37

Knetterhard

Dedicated

Misschien kun je eens kijken naar Razor.

[ Voor 57% gewijzigd door Knetterhard op 17-03-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je zou eens naar Retool kunnen kijken. Commerciëel product, maar belooft dat je dit zou moeten kunnen doen zonder programmeren. Resultaat zal niet snel zijn met een grote database, maar wel lage instap en je kan altijd over naar iets anders.

[ Voor 26% gewijzigd door Oon op 17-03-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Waarom ben je dit vanaf scratch opnieuw aan het bouwen en maak je geen gebruik van bestaande software zoals Exact Online, AFAS, Twinfield of één van de vele anderen?

Of als je toch meer flexibiliteit nodig hebt een pakket dat naast standaardfunctionaliteit ook een low-code ontwikkelplatform is zoals Salesforce, Microsoft Dynamics of Outsystems?

Als je zelf iets gaat maken zul je het ook zelf moeten blijven ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
HenkEisDS schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:24:
Waarom ben je dit vanaf scratch opnieuw aan het bouwen en maak je geen gebruik van bestaande software zoals Exact Online, AFAS, Twinfield of één van de vele anderen?

Of als je toch meer flexibiliteit nodig hebt een pakket dat naast standaardfunctionaliteit ook een low-code ontwikkelplatform is zoals Salesforce, Microsoft Dynamics of Outsystems?

Als je zelf iets gaat maken zul je het ook zelf moeten blijven ondersteunen.
Hier zit ik inderdaad ook naar te kijken, er draait al Microsoft Dynamics, maar geen idee of ze het op deze wijze willen uitbreiden want pas niet precies bij hun core bussiness, is een randzaak er om heen.

Het is dusdanig kleinschalig dat er geen bergen werk in kan. Momenteel werkt een Excel sheet ook. Dus ja overtuig dan maar eens om daar 1-2 weken werk in te steken.

[ Voor 10% gewijzigd door trekker22 op 17-03-2022 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Die snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met 'past niet precies bij hun core business'?

Wat je tot nu toe omschrijft is van toepassing op alle verhuurbedrijven en bibliotheken en daarmee is je klant/werkgever dus niet uniek. Ik geef toe dat het uitlenen/verhuren van spullen het ietsje lastiger maakt, de producten blijven namelijk wel gewoon op de balans staan, maar bevinden zich niet meer op locatie, maar dit kun je makkelijk met standaardsoftware oplossen door iets met multi-warehousing te activeren.

Of je kijkt naar de 1001 rental solutions die op dynamics draaien. Als ze al Dynamics hebben lijkt me dat het meest voor de hand liggend.
https://www.systemsltd.co...nt-microsoft-dynamics-365
https://www.to-increase.c...in-microsoft-dynamics-365
https://appsource.microso...7a3b98344-a2?tab=Overview

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
trekker22 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:34:
Het is dusdanig kleinschalig dat er geen bergen werk in kan. Momenteel werkt een Excel sheet ook. Dus ja overtuig dan maar eens om daar 1-2 weken werk in te steken.
Een echte webapp custom maken gaat sowieso meer tijd kosten dan dat. Klinkt alsof je 't beste iets simpels kunt maken dat statische HTML uitspuugt op basis van die tabellen en dat tooltje periodiek draaien en dan de HTML automatisch laten uploaden naar een host ergens.

Alles complexer dan dat klinkt alsof het ze te veel geld kost, vooral omdat je dan toch wel professionals in zal moeten schakelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hydra op 17-03-2022 19:04 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
HenkEisDS schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:20:
Of je kijkt naar de 1001 rental solutions die op dynamics draaien. Als ze al Dynamics hebben lijkt me dat het meest voor de hand liggend.
Het gaat het bedrijf aardig wat geld kosten om dat in te laten richten. Dynamics consultants zijn allesbehalve gratis en mijn ervaring is ook dat ze meestal niet voor de simpelste oplossing gaan (want dan ben je te snel klaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Rentman, Bookyou, etc. hebben het wiel al uitgevonden.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hydra schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:04:
[...]

Het gaat het bedrijf aardig wat geld kosten om dat in te laten richten. Dynamics consultants zijn allesbehalve gratis en mijn ervaring is ook dat ze meestal niet voor de simpelste oplossing gaan (want dan ben je te snel klaar).
Zou überhaupt niet voor dynamics gaan maar voor power apps.

https://powerapps.microsoft.com/nl-nl/

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 17-03-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Powerapps werd hier intern ook al even besproken.

Nu is wel de gedachte geworden: moeten we het niet juist groter trekken en niet alleen naar inventaris IT gaan (laptop, gsm en desktop). Maar trekken naar het hele gebouw qua inventaris.

Dan komt er ook meer budget om iets op te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou als ik jou was eerst eens een make or buy evaluatie doen. Dit soort dingen als SaaS afnemen is vaak veel goedkoper. Los van het bouwen en wat het wel en niet moet doen, moet er ook een intern proces omheen gebouwd worden, iemand moet aanspreekpunt zijn en iemand beheren en onderhouden.
Dat heb je bij saas niet, das inrichten en gaan.
Laat het 1200 euro pr jaar kosten. Das ca 40 uur werk van 1 FTE en dan is het op.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
The Eagle schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:33:
Ik zou als ik jou was eerst eens een make or buy evaluatie doen. Dit soort dingen als SaaS afnemen is vaak veel goedkoper. Los van het bouwen en wat het wel en niet moet doen, moet er ook een intern proces omheen gebouwd worden, iemand moet aanspreekpunt zijn en iemand beheren en onderhouden.
Dat heb je bij saas niet, das inrichten en gaan.
Laat het 1200 euro pr jaar kosten. Das ca 40 uur werk van 1 FTE en dan is het op.
Daar hadden we het ook meteen over.

Hebben bijvoorbeeld Monday, maar daar in kan ik niet maken wat ik wil.

Verder nog geen Saas gevonden die dit op kleine schaal voldoet. En anders kijken op grotere schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:51
Ik heb geen tips voor tools waar je naar kan kijken, maar wel een waar je absoluut niet naar moet kijken: Access. Dat is echt rommel. Ik probeer het hier al jaren eruit te krijgen maar helaas nog niet helemaal gelukt.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
sig69 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:41:
Ik heb geen tips voor tools waar je naar kan kijken, maar wel een waar je absoluut niet naar moet kijken: Access. Dat is echt rommel. Ik probeer het hier al jaren eruit te krijgen maar helaas nog niet helemaal gelukt.
Nou als het lokaal op een afdeling wordt gebruikt voor eigen interne administratie. Is er toch wel echt vraag naar. De meerwaarde is er soms wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:51
trekker22 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:23:
[...]

Nou als het lokaal op een afdeling wordt gebruikt voor eigen interne administratie. Is er toch wel echt vraag naar. De meerwaarde is er soms wel
Ja, zo begint het altijd...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-10 20:06

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je zou eens kunnen kijken naar Notion Databases; dat is precies bedoeld om een database op een handige en mooie manier browserbased toegankelijk te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door aawe mwan op 17-03-2022 22:43 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
trekker22 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:23:
[...]

Totdat 2 mensen tegelijkertijd in de DB aan het rommelen zijn en je data kwijtraakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

trekker22 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:35:
[...]

Daar hadden we het ook meteen over.

Hebben bijvoorbeeld Monday, maar daar in kan ik niet maken wat ik wil.

Verder nog geen Saas gevonden die dit op kleine schaal voldoet. En anders kijken op grotere schaal.
Dat is het punt met SaaS: je gebruikt iets wat een ander bedacht heeft, en past je eigen procesje aan.
Dat het niet doet wat jij zelf wilt betekent niet dat het niet functioneel is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1