Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• B_T_S
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-10 10:55
Hoi allemaal,

Naar aanleiding van wat nieuwsartikelen over zonne/wind energie en waterstof, zat ik eens te denken hoe het Nederlandse energiesysteem er over pakweg 20 jaar uit gaat zien. Ik kwam zo'n beetje hier op uit, afgaande op wat voor zinnigs je er nu eventueel al over kan zeggen. Als kanttekening plaats ik dat ik niet alles uitgezocht heb, en ik veel kennis heb uit het al lang volgen van dit onderwerp en af en toe wat research doen. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden:

Stroom/energie verbruik zomer en winter is anders:
- Winter -> meer verwarming (elektrisch)
- Winter -> meer verbruik auto’s
- Oplossing 
o meer windmolens (op zee) ten opzichte van (in de winter waait het)
o import uit zonnige landen/zuidelijk halfrond/IJsland

Waterstof productie constant door het jaar heen voor optimale investering afgestemd op verbruik
- Opslag in gasvelden (op zee)
- Transport in bestaand gasnetwerk
- Baseload elektriciteit gebruiken hiervoor (die verhogen). Dit omdat een investering in een (groene) elektrolyser veel slechter wordt als ie stil staat.
- Evt import waterstof

Korte termijn opslag (windstil/bewolkt/piekvraag/nacht)
- Piekvraag: hybride boilers/waterstof
- Dag/nacht/zon/wind -> Europees net + accu’s/opslag
Industrie
- Elektrificeren zo veel mogelijk (elektriciteit is efficiënter dan waterstof)
- Evt waterstof

Huishoudens
- Isoleren
- Elektrificeren zo veel mogelijk
- Topvraag (vorst) opvangen met hybride waterstof boilers

Auto’s
- Elektrificeren

Transport
- Elektrificeren
- Waar nodig waterstof

Vliegen
- Korte afstand: accu + trein
- Kortere termijn: Synthetische kerosine
- Langere termijn: Waterstof/synthetische kerosine

Energienetwerk versterken
- Meer verbruik überhaupt
- Pieken verminderen
- Winter: vanaf zee naar land (centrales/industrie/huishoudens)
- Zomer: vanaf land (zonnepanelen) naar centrales/industrie + lokaal verbruik
- Zonnepanelen op zee +
- Accu’s voor zonne-energie (transport/opladen deels ’s nachts richting industrie)

Importeren
- Is er genoeg plek voor onze energievraag (panelen/windmolens) in Nederland?
- Is importeren en distribueren niet goedkoper/rendabeler?

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:59
Wat is nu het doel van dit topic?

Ik zie je een rij met "oplossingen". Maar wat zijn de argumenten volgens jou waarom dat dan een oplossing zou zijn? Je roept bijvoorbeeld heel leuk zee. Waar in zee zou het dan kwijt moeten. En heb je rekening gehouden met scheepvaart, weer wind etc.

En zo had je meer in het rijtje.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Binnen 20 jaar zijn we niet van fossiele brandstoffen af hoor en dat gaat nog veel langer duren. Voor veel zaken waar nu waterstof ingezet wordt moet je afvragen of dat zinvol is als er nog fossiele brandstoffen gebruikt worden voor het net. De verliezen van transport, opslag en omzetten naar elektriciteit zijn dat niet waard zo lang het als gas verwerkt moet worden.

Persoonlijk zie ik liever eerst streven naar één dag zonder fossiele brandstoffen op het net, daarna een week, maand, kwartaal en een duurzame winter is nog steeds ver weg voor ons klimaat. Tot die tijd moeten we een veel kortere focus hebben. Niet nadenken over de koudste winterdag maar juist eerst die warme winderige lentedag.

Of de trein duurzamer is als het vliegtuig is ook geen zekerheid. De aanleg en onderhoud van internationaal treinnet kost ook enorm veel uitstoot en brengt als risico mee dat we juist méér gaan bewegen. Voor de kleine luchtvaart is echter wel enorm veel te winnen om over te gaan op elektrisch. Het onderhoud is véél lager, betrouwbaarheid hoger en energiekosten is ook lager. Zeker wanneer al dit soort mobiliteit accu's voor een klein percentage ook meehelpen om het net te stabiliseren.