TV om kabel EN satelliet te kijken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP-Ede
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 31-05 15:46
Ik ben toe aan een nieuwe TV, maar merk dat mijn wensen niet standaard zijn. Ik had een Samsung uitgezocht, maar die lijkt voor mij (helaas) toch niet optimaal te zijn.

Een TV wil ik primair gebruiken om TV te kijken, en wel vanuit twee bronnen: satelliet (open zenders, vooral Duits) en kabel (Ziggo). In totaal kijk ik naar ongeveer 40 zenders, die via “favorieten” makkelijk te zappen moeten zijn. TV Apps zijn voor mij secundair; ik heb al Apple TV en een VU+ recorder voor multimedia. Schermgrootte moet ergens rond de 48-50 inch zijn.

Wat ik merk is dat lang niet alle TVs (nog) twee antenne ingangen hebben. Bij TVs die dat wel hebben, merk ik dat overschakelen van satelliet zender naar kabel zender soms erg omslachtig gaat. Bij Samsung kost dat bijvoorbeeld tussen de 10 tot 15 clicks.

Wat ik wil is één favorietenlijst waar kabel en satelliet zenders gewoon door elkaar kunnen staan. Bij Samsung (WebOS) lijkt dat niet te kunnen.

Daarnaast wil ik dat favorieten op een gebruikersvriendelijke manier geselecteerd kunnen worden. Bij mijn oude (Loewe) TV kon ik bijvoorbeeld “ARD” intypen en kreeg ik alle zenders met ARD in de naam te zien. Bij mijn VU+ kan ik de favorieten gewoon via het web-interface zoeken en selecteren. Bij Samsung lijkt het selecteren van favorieten erg lastig is: ik heb nog geen andere methode gevonden dan de lijsten sequentieel af te zoeken. Bij 4500 gevonden satellietzenders is dat geen pretje.

Wie heeft er voorbeelden van merken / platforms die het bovengenoemde wel kunnen? Is gebruikersgemak iets dat per merk verschilt, of wordt gebruikersgemak vooral bepaald door het platform (AndroidTV / WebOS / Tizen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:46

Tazzios

..

Waar gebruik je de VU+ dan nu voor? Die zijn ideaal om een kabel en satelliet tuner in te stoppen, of desnoods via usb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Kan je niks met een CI+ module voor kabel en satelliet op je normale manier? Komt die toevallig niet van een kastje met een HDMI-uitgang? En waarschijnlijk heb je ook een Ziggo-kastje met HDMI?

Ik snap de noodzaak voor twee tuners en kabel/coax aansluitingen in de TV nog niet zo als je ook een VU+ decoder hebt. Dat is toch juist een decoder voor dat soort toepassingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Met de huidige Sony Bravia TV's is het mogelijk met maar 2 clicks, dit vanwege 2 aparte ingangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AP-Ede
Natuurlijk kan ik de TV alleen als display gebruiken, en de VU+ om de zenders te selecteren. Misschien ben ik ouderwets, maar ik zie zenderselectie (via de TV afstandsbediening) als een primaire functie van de TV zelf. Ik kan me niet goed voorstellen dat huidige TVs dit niet meer goed zouden ondersteunen.

Goed te horen dat bij Sony omschakelen tussen SAT en kabel wel eenvoudig kan. Ik begrijp echter niet goed de toevoeging "dit vanwege 2 aparte ingangen". Bedoel je dat Sony 2 antenne ingangen heeft? Dat heeft Samsung ook, maar daar kost het toch 10 tot 15 clicks om van een satelliet zender naar een DVB-C zender te switchen. Of bedoel je, net als anderen ook voorstellen, dat je op 2 HDMI ingangen aparte kabel en satelliet tuners aansluit? Maar dan moet je om van kabel naar satelliet zender te gaan een andere afstandsbediening pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

AP-Ede schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:44:
.. Of bedoel je, net als anderen ook voorstellen, dat je op 2 HDMI ingangen aparte kabel en satelliet tuners aansluit? Maar dan moet je om van kabel naar satelliet zender te gaan een andere afstandsbediening pakken.
Dat stel ik helemaal niet voor. Afhankelijk van welke VU+ je hebt kunt je er een satteliet EN kabel tuner IN doen. Dan heb je op de vu+ 1 lijst met sat en kabel kanalen. 1 apparaat waar je al je kanalen dan op hebt en mee kunt opnemen.

VU+ sat tuner
https://www.cardwriter.nl/dvb-s2-single-tuner-voor-vu.html
VU+ kabel tuner
https://www.cardwriter.nl/dvb-c-single-tuner-voor-vu.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:58

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou met grote klem aanraden om een Vu+ voor dit doel in te zetten, de Duo 4K SE is in de huiidge lineup wat je wilt hebben, omdat deze apparaten echt helemaal ontworpen zijn voor hybride televisie-ontvangst, schakelen tussen kabel een satelliet is bij Vu+ transparant (je zet je zenders gewoon in dezelfde lijst). Koop 'm met kabel én satelliettuner.

Ik raad aan om mijn recensie van de LG GX even te lezen, omdat ik er een hoop schrijf over kijken via de interne tuner versus de Vu+.

De ervaring met de Vu+ is echt vele malen beter dan via de interne tuner en de integratie tussen de televisie en externe tuner is in ieder bij LG tegenwoordig erg goed. Zappen met de afstandsbediening van de televisie gaat behoorlijk goed en zou je bezwaren moeten wegnemen.

Naast dat schakelen tussen satelliet en kabel stukken beter werkt is zo'n Vu+ ook een stuk beter als je iets opneemt. Omdat 'ie een kaartlezer heeft heb je niet het probleem dat je CI-module bezet is als je tegelijk wilt kijken en opnemen, het kan een verschil tussen bruikbaar en onbruikbaar zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door dmantione op 17-03-2022 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:58

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

pa3eia schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:06:
Met de huidige Sony Bravia TV's is het mogelijk met maar 2 clicks, dit vanwege 2 aparte ingangen.
Precies dit: je selecteert enkel de ingang, waarbij de tv dan automatisch schakelt van dvb-c naar dvb-s en vice versa. Hier ook een Bravia waarbij dat prima gaat met enkele drukjes op de knop.

Ik verpaats dit topic wel naar CEA omdat het eigenlijk aankoopadvies is :)

[ Voor 8% gewijzigd door Michael Knight op 18-03-2022 12:49 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP-Ede
dmantione schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:59:
Ik zou met grote klem aanraden om een Vu+ voor dit doel in te zetten, de Duo 4K SE is in de huiidge lineup wat je wilt hebben ...
De ervaring met de Vu+ is echt vele malen beter dan via de interne tuner ....
Dank. De Vu+ Duo4K SE met DVB-C en Sat tuner heb ik al, maar die gebruikte ik vooral voor het opnemen van programma's.
dmantione schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:59:
Ik raad aan om mijn recensie van de LG GX even te lezen, omdat ik er een hoop schrijf over kijken via de interne tuner versus de Vu+.
Goed verhaal. Vooral de beschrijving dat de (duizenden) gevonden zenders in een sequentiële lijst gezet worden en dat je zelf uren moet spenderen om hieruit een favorietenlijst te maken herkende ik. Ik dacht nog dat het aan mij lag, maar blijkbaar heeft niet alleen Samsung geen goede faciliteiten om zelf je favorieten te kiezen, maar LG kan dat ook niet. Met mijn oude Loewe Individual was ik blijkbaar toch erg verwend (alhoewel de VU+ inderdaad nog een stuk makkelijker is in gebruik).

Nogmaals dank voor alle feedback Ik ben blijkbaar nog van de ouderwetse school die denkt dat een TV bedoeld is om (DVB) TV signalen om te zetten in beeld. Blijkt nu helemaal fout te zijn. Ik leer nu dat de TV gezien moet worden als een display, die vanuit andere kastjes met signaal gevoed moet worden. Even omdenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:58

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
TV-fabrikanten zijn op dit punt lui: Ze gaan uit van een situatie zoals in de analoge tijd dat er slechts een beperkt aantal zenders beschikbaar is. De huidige besturingssystemen zijn niet vandaag geschreven, vaak is er al aan begonnen in een tijd dat analoog nog de norm was. Je aanname is dus verkeerd: De TV is dus eigenlijk nog ontworpen op analoge signalen in beeld omzetten. De switch naar digitale signalen is gemaakt, maar....

.... zodra je met grote hoeveelheden zenders afkomt, ontstaan problemen. Dat is eigenlijk bij alle fabrikanten een probleem, de één is wat verder dan de ander, maar geen één kan tegen Enigma2 op zoals op Vu+ draait en de reden is dat bij Enigma2 digitale TV en meerdere tuners vanaf het begin in het ontwerp zaten. Enigma2 is dan ook echter bijzonder goed in het beheren van zenders en tuners en die superioriteit is niet makkelijk geëvenaard zonder een besturingssysteem vanaf de grond aan opnieuw te bouwen. Opnieuw beginnen is een lastige beslissing in een wereld waar je elk jaar een nieuw model moet uitbrengen met incrementele verbeteringen.

Zowel veel zenders als meerdere tuners zijn een indicatie voor Enigma2 en als je aan allebei behoefte hebt, dan moet je gewoon een Enigma2-ontvanger gebruiken.

Als je al een Duo 4K hebt, dan is de beslissing denk erg eenvoudig: Koop een TV die goed integreert. Bij LG dus dik in orde, wellicht dat andere fabrikanten tegenwoordig ook wat extra energie in de integratie steken, dat zou je nader kunnen onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Wat betreft interface en kanalen beheer is de vu+ veel beter en naar eigen smaak aan te passen. Zonde om hem alleen te gebruiken voor opnemen!
Pagina: 1