Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Samenvoegen twee losse sets dunne film zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-11 10:50
Op ons huisje hebben we twee losse sets van SolarFronter zonnepanelen op twee omvormers van Mastervolt, een set op het pannendak en een set op het platte dak van de dakopbouw.

4x paralel aangesloten SolarFrontier SF165-S panelen op een Soladin 600 onder een hoek van +- 30%
3x paralel aangesloten SolarFrontier SF170-S panelen op een Soladin 600 onder een hoek van +- 10%

Ik zou graag deze twee sets willen combineren op 1 omvormer omdat:
  • dit uit eindelijk iets meer rendement zou moeten opleveren
  • de monitoring eenvoudiger maakt
  • de Soladin's niet de meest stille omvormers op de markt zijn
Omdat SolarFrontier dunne film panelen zijn hebben ze nogal afwijkende specificaties wat het gelijk een stuk lastiger maakt om een omvormer te kiezen. Zie onderstaande staatje voor meer informatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdpjoQrm7uL4nB67U-O19qC57Xw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0uq9UBw7aTZSd1uekgjTBSiI.png?f=fotoalbum_large

Vragen:
  • Het is idee is om alle 7 panelen paralel aan te sluiten, kan dat zomaar ondanks de verschillen in hoek en vermogen?
  • Tot nu toe lijken de Omnik 1k omvormers het meest geschikt vanwege de grote DC range maar misschien hebben jullie nog andere suggesties?

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Alle reacties

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:27
Omnik is failliet.

https://www.energiewacht....me/nieuws/omnik-failliet/
https://geaskb.nl/omnik/

Van dat merk zou ik dus geen omvormer gaan kopen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Voogel
Goed punt, die had ik even gemist… Dan zou Goodwe nog een goeie optie zijn met een spanningsbereik van 50-450v.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Voogel
dit uit eindelijk iets meer rendement zou moeten opleveren
deze zal wat tegen vallen, verschil is klein.
de monitoring eenvoudiger maakt
de Soladin's niet de meest stille omvormers op de markt zijn
deze 2 snap ik wel. ;)
maar ben bang dat er geen oplossing is die simpel en goedkoop te doen is. ;)
Het is idee is om alle 7 panelen paralel aan te sluiten, kan dat zomaar ondanks de verschillen in hoek en vermogen?
hoek is geen probleem zolang alles parallel is aangesloten. ;)

maar je krijgt wel deze problemen:
Vmpp = +/-85V +10% -10% dus 76-93Vmpp
Voc = +/-110V +10% -10% dus 99-121Voc
(de 10% is voor de temperatuur van de panelen, kouder hogere V warmer lagere V)

een Omnik 1k dat is een TL omvormer (en bijna elk merk heeft dan +/- de zelfde specs.)
ik schakel even over naar een ander merk van wegen verkrijgbaarheid.
https://www.winkelman-zon...-1-mppt-incl-wifi-dc.html
deze omvormer start bij 50V (dit is dus Voc) en moet minimaal 40V (dit is Vmpp) hebben.
dus ja dit kan.

maar:
dit soort omvormers willen eigenlijk 350Vmpp krijgen.
en dan heb je dit grafiekje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
jij wil er maar 76-93Vmpp op zetten, en dan heb je echt geen betere opbrengst als die soladin's. ;)

als je nog 1 extra paneel te pakken kunt krijgen.
dan kun je wel panelen serieel zetten in plaats van paralel.
denk aan 2x parallel van 4x serieel (meer mogelijkheden).
en dan is er veel meer mogenlijk. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Voogel
migjes schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:56:

als je nog 1 extra paneel te pakken kunt krijgen.
dan kun je wel panelen serieel zetten in plaats van paralel.
denk aan 4x parallel van 2x serieel (meer mogelijkheden).
en dan is er veel meer mogenlijk. ;)
Gaat helaas niet passen en ook qua schaduw is dat erg ongunstig :(

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:27
Voogel schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:53:
[...]
Dan zou Goodwe nog een goeie optie zijn met een spanningsbereik van 50-450v.
Je zou ook eens naar een Solis Mini kunnen kijken.
Heeft ook een breed MPPT bereik van 50-500V, met een nominale spanning van 200V

Ik ben toevallig nu ook bezig met een kleine set aan te schaffen, 3 panelen, en ik heb deze Solis gekozen boven de Goodwe XS. Vooral omdat deze iets meer info geeft op het lokale displaytje (ik ga em niet aan de cloud hangen), en eigenlijk net zo duur is als de Goodwe.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• migjes
@Voogel
dan heb je dus al de beste oplossing ben ik bang. ;)
(ondanks de nadelen)

micro's is het hem niet echt.
optimizers zijn het vaak ook niet met SF.
en raak ik een beetje door de trukjes heen om eerlijk te zijn. :?

de goodwe met 7x parallel het kan wel, maar levert niet iets extra op. ;)
(of Solis Mini maar die heeft precies het zelfde probleem als de goodwe, die 200V is marketing geen techniek. ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 17-03-2022 16:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Voogel
@migjes gevoelsmatig is het alsnog wel een verbetering met slechts 1 en een stillere omvormer… zolang de totale performance verder niet achteruit gaat.

• migjes
Voogel schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:21:
@migjes gevoelsmatig is het alsnog wel een verbetering met slechts 1 en een stillere omvormer… zolang de totale performance verder niet achteruit gaat.
je moet ook deze weten.

7x1,95A = 13,65A
maar een solis mini stopt bij de 12,5A. :-(
niet dat dit een heel groot probleem is, het is maar 1A verlies (aftopping).
en dit gebeurd maar een paar dagen per jaar en de verschil van hoeken maakt dit nog minder vaak.
dus ja, het kan allemaal, maar je gaat er waarschijnlijk nog geen kWh op voor of achter uit. ;)

het is logging, het is geluid.
niet meer, niet minder.
(voor het geluid zou ik eerder de soladin open schroeven en daar oplossen.
logging, zou ik dan extern doen.)

• Voogel
Aftoppen is nu al een issue met mooi weer omdat de soladin max 495watt kan terugleveren en 4x 165wp met mooi weer daar al snel overheen gaat (vandaag al 2 uur lang).

Misschien toch eens MP in de gaten houden of er wat langskomt qua omvormer.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Alle 7 parallel op een 10A omvormer realiseert nog 98.9% (Sunny design en SunnyBoy 1,5kW).

Met een 11A solis mini (max de 1500) of goodwe XS is het dus nog wat minder.
(@migjes ik zie die 12,5A niet, pas bij een 2500 goodwe XS)

Ja het draait wat lager rendement door de lage spanning... Maar de Soladin's specificeren maar 93% maximaal... Dus zo erg is dat niet.

Lekker marktplaats afstruinen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Voogel
@Ronald de nieuwste versie van de Solis gaat inderdaad wel tot 12,5A. Zou de MPP tracker het voltage omhoog gooien wanneer de panelen op 11A output zitten? Dan is het verlies nog beperkt…

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Voogel Daar komt het op neer... soort van ja... Maar feitelijk: Stroom trek je, Spanning krijg je.

Als de omvormer maximaal 11A trekt, dan zal het paneel de spanning leveren die bij die stroom en lichtinval hoort. Iets hoger dus dan op het echte mpp... Dus het vermogen is niet lineair minder inderdaad. Daarom doet zelfs de 10A Sunnyboy het prima.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• migjes
Voogel schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:08:
@Ronald de nieuwste versie van de Solis gaat inderdaad wel tot 12,5A. Zou de MPP tracker het voltage omhoog gooien wanneer de panelen op 11A output zitten? Dan is het verlies nog beperkt…
(zo als ik al vertelde, dit is helemaal niet belangrijk en valt allemaal wel mee.
het is maar voor zo weinig uren per jaar dat het amper verlies is.
maar je moet het wel weten dat het zo is.)

beste is kijken naar de IV curve van de panelen:
(ik heb geen IV van SF dus ik maar een fictief voorbeeld.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow7y5E0nVOcCQpaanZQmfTo0zxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h6yixDaIccgYV9GPGV3ZfTFH.jpg?f=user_large
in de ochtend start de omvormer op.
dan meet hij de Voc, en in dit voorbeeld is dat +/- 38V (ik gebruik even de blauwe lijn)
dan gaat hij 1A uit de panelen halen, en de Voc word Vmpp en zakt een stukje.
hij haal meer en meer er uit tot hij zijn top bereikt van 8A de Vmpp is dan 30V.
8X30V=240W wat ook de Wp is van dit paneel.

mocht de omvormer niet verder gaan als 4A dan krijg je een 36Vmpp.
maar 4A x 36V = 144W en verder gaat de omvormer niet.
dus 6V verhoging kost je wel 96W, dus je hebt er niet veel aan. ;)

zoek de cijfers er bij en dan kun je zelf uitrekenen of dit wel is wat je wil. ;)

(probeer echt eens iets anders te verzinnen als je nu van plan bent.
is gewoon een handige tip, een slecht presterende omvormer vervangen voor een slecht presterende omvormer je hebt er zo weinig aan.
dit is een nood oplossing en dan is het wel oke, als je dus echt niks anders kan dan pas doen.
desnoods update je de soladin, door open te schroeven en stiller te maken.
of hem op een andere locatie te hangen zodat je geen last hebt van het geluid.
externe logging is ook mogenlijk.
etc etc... denk even verder als je probleem dan vind je misschien de betere oplossing. ;) )

• Voogel
migjes schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:33:

(probeer echt eens iets anders te verzinnen als je nu van plan bent.
is gewoon een handige tip, een slecht presterende omvormer vervangen voor een slecht presterende omvormer je hebt er zo weinig aan.
dit is een nood oplossing en dan is het wel oke, als je dus echt niks anders kan dan pas doen.
desnoods update je de soladin, door open te schroeven en stiller te maken.
of hem op een andere locatie te hangen zodat je geen last hebt van het geluid.
externe logging is ook mogenlijk.
etc etc... denk even verder als je probleem dan vind je misschien de betere oplossing. ;) )
Ik snap je punt maar ik heb nu 2 slecht presenterende omvormers en in de nieuwe opzet nog maar 1… en nu heb ik 1 flink aftoppende omvormer en 1 die nog ruimte over heeft…

Bij plaatsen panelen gaat niet passen en andere string verdeling is wat lastig met schaduw. Ik zou het geheel kunnen vervangen met nieuwe panelen maar dat is milieu technisch een beetje discutabel.

Pagina: 1