Gehoorbescherming zonder voor schut te lopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-03-2022
Ik heb twee weken geleden een piep in mijn computer gehad, en bleef een paar uurtjes doorgamen in die piep, ik had al tinnitus maar nu is het veel erger. Soms wordt het minder maar als ik weer bepaalde geluiden hoor buiten of binnen kan het soms weer erger worden, ik wil het echt weer hebben zoals voor dat PC piep tafereel. Ik wordt er gek van, krijg er ook paniek aanvallen van.

Mijn vraag is, is er gehoorbescherming dat een
Beetje op een Bluetooth koptelefoon lijkt? Oordopjes vind ik niet fijn, krijg er last van me oren van. Heb al een beetje gegoogled maar er is wel gehoorbescherming met Bluetooth of radio maar dan heb je zo’n enorme antenne eraan, wil
Niet voor schut lopen. En heb helaas ook geen geldboom. Hebben jullie enig advies?

Misschien niet het juiste forum maar vragen kan altijd toch.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Ik zou oordoppen op maat laten maken, dit kan bij verschillende adressen en er is ook een mogelijkheid tot connectie met de telefoon.

https://www.beterhoren.nl...herming/oordoppen-op-maat

Met een piep in het oor is het zaak om er niet op te focussen en altijd omgevingsgeluid (radio) te hebben. Dan hoor je het niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 17:22
Optoplastieken is dan wat je zoekt, die kan je op maat laten maken en zijn helemaal in-ear. Maar het geld dat die kosten, zou ik ook eerder in je pc steken om die piep er uit te halen.

Noise canceling headset is ook natuurlijk altijd nog een optie, maar die filteren niet alle frequenties er even goed uit.

Ook kan je naar in-ear monitors voor muzikanten kijken wat een beetje een combinatie van beiden is.

[ Voor 39% gewijzigd door Invisible_man op 17-03-2022 15:20 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:33

NSG

Je weet niks!

Ik heb zelf lichte oorsuizingen, dus echt een ervaringsdeskundige kan ik mijzelf niet noemen. Maar ik begrijp echt het verband niet tussen een piep van je computer en verergerende tinnitus.

De ervaring die ik wel met je kan delen is dat bij mij de oorsuizingen 10x erger worden als ik mijn oren afsluit. Oordopjes/koptelefoon met muziek of ruis is wat dat betreft een betere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
NSG schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:24:
Ik heb zelf lichte oorsuizingen, dus echt een ervaringsdeskundige kan ik mijzelf niet noemen. Maar ik begrijp echt het verband niet tussen een piep van je computer en verergerende tinnitus.
Zoals het mij op werk vanwege arbo regels altijd verteld is, is het risico op beschadiging aan je gehoor altijd een combinatie van hoe luid het geluid is en voor hoe lang je er aan blootgesteld staat. Een niet al te luid geluid voor uren aan één kan dus alsnog veel schade geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Probeer eens de oordopjes van Happy Ears. Gemaakt in Zweden, en ze zijn heel laag profiel, voel je bijna niet zitten maar wel effectief (veel effectiever dan de meeste andere 'slaap oordopjes' die ik geprobeerd heb).

Alternatief is een koptelefoon met ANC, bijvoorbeeld de WH-1000XM4, die witte ruis blijkt voor sommige mensen net genoeg te zijn voor een beetje rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Invisible_man schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:27:
[...]

Zoals het mij op werk vanwege arbo regels altijd verteld is, is het risico op beschadiging aan je gehoor altijd een combinatie van hoe luid het geluid is en voor hoe lang je er aan blootgesteld staat. Een niet al te luid geluid voor uren aan één kan dus alsnog veel schade geven.
Waarbij een niet al te luid geluid nog steeds een heel luid geluid moet zijn. Het klopt dat de schade afhankelijk is van volume en duur, maar als het volume voldoende laag is zal je nooit schade krijgen.

Voor mij is het topic nogal onduidelijk ook: Kwam de piep nu van zijn tinitus bij de computer of uit de computer? Want als het uit de computer komt, kan ik me niet voorstellen dat een computer een piep maakt van zo'n volume dat het schadelijk is voor je oren, en je daar voor uren in blijft zitten.

En dat is mijn volgende vraag dus: Gehoorsbescherming voor welke situaties? Want voor als je achter je computer zit? Zet het volume lager. Komt het niet uit de speakers, dan kan ik mij echt niet voorstellen waarvandaan wel een significante piep komt uit een computer. Natuurlijk dingen als coilwhine zijn mogelijk, coilwhine is irritant, maar zou absoluut nooit op schadelijke volumes horen te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Sissors schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:22:
[...]

Waarbij een niet al te luid geluid nog steeds een heel luid geluid moet zijn. Het klopt dat de schade afhankelijk is van volume en duur, maar als het volume voldoende laag is zal je nooit schade krijgen.
Klopt, kwam dit grafiekje tegen:

Afbeeldingslocatie: https://slideplayer.nl/slide/5597127/2/images/5/Wanneer+is+geluid+schadelijk.jpg

Maar zoals je zegt, we weten eigenlijk te weinig van de TS om echt zinvol wat aan te kunnen raden. Als hij naast die piep ook continue muziek aan heeft maakt het verhaal ook al anders bijvoorbeeld.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:33

MsD

je loopt nooit voor schut met gehoorbescherming. Mensen die jou gaan uitlachen omdat jij oplet zijn gek.

Ik zou dat ik dat 35 jaar eerder doorhad. Dikke oorsuizingen, ringelende belletjes en behoorlijke doofheid hier.

Zorg dat je je oren bescherming geeft die nodig is, en elke eenvoudige audicien zal je al een aardig eind op weg kunnen helpen. Loop gewoon eens binnen zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-08 15:42
MsD schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:06:
je loopt nooit voor schut met gehoorbescherming. Mensen die jou gaan uitlachen omdat jij oplet zijn gek.

Ik zou dat ik dat 35 jaar eerder doorhad. Dikke oorsuizingen, ringelende belletjes en behoorlijke doofheid hier.

Zorg dat je je oren bescherming geeft die nodig is, en elke eenvoudige audicien zal je al een aardig eind op weg kunnen helpen. Loop gewoon eens binnen zou ik zeggen.
Dacht ik ook, ik loop op het werk ook met bescherming rond en kan me weinig schelen wat mensen denken van de inear bescherming die ik in heb! Elke twee jaar worden ze op het werk preventief vervangen en tussentijds gecontrolleerd en de oudere die al enkele jaren oud zijn heb ik thuis liggen moest ik eens met zware machines werken (boormachines oid). Het helpt echter niet tegen gezeur! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
De piep was wel degelijk hard, ik ben zo dom om er een paar uur in te zitten. Even zonder koptelefoon en ook een uur met, met koptelefoon leek het wel erger. Ik had al tinnitus maar niet zo erg als nu, de piep uit de computer heeft mijn bestaande tinnitus erger gemaakt. Soms wordt het minder maar dan wordt het weer erger door bijvoorbeeld gister een supermarkt medewerker die haar schoonmaak stok op de grond liet vallen vlak naast me tinnitus oor. Ga niet meer de deur uit zonder oor kappen. Vanmorgen hoorde ik ook een zacht belletje in me linkeroor maar die is gelukkig weg. Ik draaide op dat moment geen muziek, maar over het algemeen draai ik wel vaak muziek, hard maar niet oorverdovend hard. Ik gebruik ook antidepressiva, heb gelezen dat dat het ook erger kan maken. Heb ook al een tijdje (jaren) een pulserend geluid als ik met me oor op mijn kussen lig, soms. Maar dat is niet super hinderlijk. Die constante super hoge piep en daar doorheen een ietslagere piep wordt ik helemaal gestoord en gespannen van. Kalmerende middelen werken niet meer want ik heb alles al gehad ik heb een tolerantie. Lorazepams tolerantie en ook antipsychotica geslikt. Ook blowen, alles door elkaar heen. Erg dom ik weet het. Ik ben van plan om oorkappen te kopen die een beetje op Bluetooth koptelefoon lijkt. Maarja voor nu ff een regulier oorkap, beter tijdelijke voor schut staan dan potentieel ergere of blijvende tinnitus. Dit trek ik echt niet me hele leven lang, raak nou al langzaam uitgeput. Die computer kan me aan me reet roesten, als die piep maar weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Het zou ook kunnen dat de piep voor mensen zonder tinnitus niet zo hard is als voor mij, het maakte me eigen piep erger daarna, dus misschien ook tijdens. Ben nu ook erg gevoelig voor bepaalde geluiden, bijvoorbeeld auto’s die remmen, geeft een piep of een piepende fiets etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

Bekend verhaal, jammer genoeg. Ik heb vroeger een flinke beschadiging opgelopen na een concert. Duurde maanden voor het wat minder werd. Daar heel voorzichtig van geworden, altijd gehoorbescherming bij (zelfs klassieke) concerten. Laat iedereen maar de ple*ris krijgen met voor schut lopen hoor, velen komen er nog wel achter later wat de consequenties zijn.

Vorige week was ik een paaltje aan het plaatsen bij hey terras. Valt de 2 meter waterpas precies vlak op de keramische tegels. Enorme klap en ja hoor: piiieeeep.

Ik gebruik YouTube: Tinnitus Zapper 13kHz Focused High Frequency Noise om het te maskeren. Probeer met en toongenerator ongeveer uit te vinden hoe hoog de meest storende frequentie is. Ik heb dit geluid zachtjes opstaan met balans 80 procent op links, terwijl ik andere dingen luister. It helps.

Nooit meer denken: dat doe ik nog wel eventjes zonder (snel wat zagen ofzo). It will haunt you als je pech hebt.

Probeer het zoveel mogelijk te accepteren, weet dat het vaak minder erg wordt en tref slimme maatregelen. Sterkte.

Dat laatste staat bekend als hyperacusis. Heb ik nu ook meer last van dan eerder.

[ Voor 3% gewijzigd door ACID-dude op 19-03-2022 09:49 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-09 19:05
ShaunX schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 09:35:
De piep was wel degelijk hard, ik ben zo dom om er een paar uur in te zitten. Even zonder koptelefoon en ook een uur met, met koptelefoon leek het wel erger. Ik had al tinnitus maar niet zo erg als nu, de piep uit de computer heeft mijn bestaande tinnitus erger gemaakt. Soms wordt het minder maar dan wordt het weer erger door bijvoorbeeld gister een supermarkt medewerker die haar schoonmaak stok op de grond liet vallen vlak naast me tinnitus oor. Ga niet meer de deur uit zonder oor kappen. Vanmorgen hoorde ik ook een zacht belletje in me linkeroor maar die is gelukkig weg. Ik draaide op dat moment geen muziek, maar over het algemeen draai ik wel vaak muziek, hard maar niet oorverdovend hard. Ik gebruik ook antidepressiva, heb gelezen dat dat het ook erger kan maken. Heb ook al een tijdje (jaren) een pulserend geluid als ik met me oor op mijn kussen lig, soms. Maar dat is niet super hinderlijk. Die constante super hoge piep en daar doorheen een ietslagere piep wordt ik helemaal gestoord en gespannen van. Kalmerende middelen werken niet meer want ik heb alles al gehad ik heb een tolerantie. Lorazepams tolerantie en ook antipsychotica geslikt. Ook blowen, alles door elkaar heen. Erg dom ik weet het. Ik ben van plan om oorkappen te kopen die een beetje op Bluetooth koptelefoon lijkt. Maarja voor nu ff een regulier oorkap, beter tijdelijke voor schut staan dan potentieel ergere of blijvende tinnitus. Dit trek ik echt niet me hele leven lang, raak nou al langzaam uitgeput. Die computer kan me aan me reet roesten, als die piep maar weg is.
Ik heb al 16 jaar Tinnitus, continue een hoge pieptoon. Wat ik lees uit je verhaal, stukje dat het geluid van je pc je tinnitus erger heeft gemaakt, zal het niet een fysiek iets zijn maar een psychisch. Je denkt dat het erger is door die pc en/of er komt een tweede pieptoon bij. Er zijn namelijk 2 varianten van Tinnitus: fysiek, er is dan iets kapot aan je gehoororgaan of onderdelen daarvan. Neurologisch, er is niets fysiek kapot maar je hersenen denken dat er een pieptoon is terwijl er die niet is maar toch hoor je hem. Je beschrijft ook dat bij stress de pieptoon erger wordt, heel herkenbaar dat heb ik ook wel eens, dat duidt mijn inziens op de neurologisch versie. Ik ben geen dokter, ik spreek uit eigen ervaring. Wat voor mij enorm geholpen heeft is behandeling van mijnTinnitus op cognitief gebied, dan leer je omgaan met je tinnitus. Voor mij persoonlijk is mijn pieptoon "mijn nieuwe stilte" en stoor ik me er niet meer aan en ben me er zelfs niet meer van bewust dat ik hem "hoor".

Mijn behandeling heb ik hier gehad: https://www.adelante-zorg...hoor-volwassene/tinnitus/ maar er zijn vast meer instellingen in Nederland die een zelfde behandeling aanbieden. Ze zitten in Zuid-Limburg maar ik moet zeggen in mijn groep zaten mensen die vanuit het hele land kwamen. Ik zou zeggen neem eens contact met je huisarts, je hebt een doorverwijzing nodig. Sinds januari 2019 wordt het vergoed door de basis ziekenkostenverzekering dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Je leert er mee om te gaan, een plek te geven en bij stress situaties leer je je te ontspannen m.b.v. simpele ademhalingsoefeningen. Ook als je wat meer strees hebt dan normaal kan ook yoga helpen voor ontspanning.

Nog een tip: voor mij zijn harde geluiden en veel omgevinggeluid ook niet te verdragen (komt 2x zo hard binnen bij me), als ik weet dat ik een langere tijd daarin moet verblijven heb ik (op maat) oordopje om me te beschermen (dempt het geluid). Maar als het kan vermijd ik die plekken of blijf er niet te lang. Of vraag mensen minder harder te praten, b.v. in een meeting op het werk.

[ Voor 7% gewijzigd door Petje72 op 19-03-2022 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

Petje72 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 09:55:
[...]

Ik heb al 16 jaar Tinnitus, continue een hoge pieptoon. Wat ik lees uit je verhaal, stukje dat het geluid van je pc je tinnitus erger heeft gemaakt, zal het niet een fysiek iets zijn maar een psychisch. Je denkt dat het erger is door die pc en/of er komt een tweede pieptoon bij. Er zijn namelijk 2 varianten van Tinnitus: fysiek, er is dan iets kapot aan je gehoororgaan of onderdelen daarvan. Neurologisch, er is niets fysiek kapot maar je hersenen denken dat er een pieptoon is terwijl er die niet is maar toch hoor je hem. Je beschrijft ook dat bij stress de pieptoon erger wordt, heel herkenbaar dat heb ik ook wel eens, dat duidt mijn inziens op de neurologisch versie. Ik ben geen dokter, ik spreek uit eigen ervaring. Wat voor mij enorm geholpen heeft is behandeling van mijnTinnitus op cognitief gebied, dan leer je omgaan met je tinnitus. Voor mij persoonlijk is mijn pieptoon "mijn nieuwe stilte" en stoor ik me er niet meer aan en ben me er zelfs niet meer van bewust dat ik hem "hoor".

Mijn behandeling heb ik hier gehad: https://www.adelante-zorg...hoor-volwassene/tinnitus/ maar er zijn vast meer instellingen in Nederland die een zelfde behandeling aanbieden. Ze zitten in Zuid-Limburg maar ik moet zeggen in mijn groep zaten mensen die vanuit het hele land kwamen. Ik zou zeggen neem eens contact met je huisarts, je hebt een doorverwijzing nodig. Sinds januari 2019 wordt het vergoed door de basis ziekenkostenverzekering dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Je leert er mee om te gaan, een plek te geven en bij stress situaties leer je je te ontspannen m.b.v. simpele ademhalingsoefeningen. Ook als je wat meer strees hebt dan normaal kan ook yoga helpen voor ontspanning.

Nog een tip: voor mij zijn harde geluiden en veel omgevinggeluid ook niet te verdragen (komt 2x zo hard binnen bij me), als ik weet dat ik een langere tijd daarin moet verblijven heb ik (op maat) oordopje om me te beschermen (dempt het geluid). Maar als het kan vermijd ik die plekken of blijf er niet te lang. Of vraag mensen minder harder te praten, b.v. in een meeting op het werk.
Zeer goede adviezen. Het dikgedrukte is ook waar ik het meest aan gehad heb, dan wel zonder de behandeling. Dit bereiken kost echter wel tijd en mentale energie, het is in mijn beleving echt iets waar je in moet volharden. En twijfels meteen de kop indrukken.

Wat betreft alle (zelf)medicatie: je weet het vast zelf ook al, maar het zijn allemaal "oplossingen" voor korte termijn. In quotes, want het helpt je waarschijnlijk van de regen in de drup. Kan je dan ook alleen maar aanraden om het niet in die hoek te zoeken.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SuddenlyNinja
  • Laatst online: 22-07 10:22
Goedemorgen TS, audicien hier die zijn steentje wil bijdragen...

Zoals eerder al gezegd werd, het lijkt me sterk dat een geluid uit je pc-kast zelf een permanente beschadiging aan je gehoor kan veroorzaken of verergeren. De eerdere grafiek over luidheid versus tijd is wat versimpelt maar klopt in grote lijnen wel. Als je PC 89dB produceert komen je buren klagen hoor... In feite is het zelfs zo dat de toonhoogte van het geluid niet eens uitmaakt, als er maar een overstimulatie plaats vind, maar da's een ander verhaal...

Ik lees wel uit je verhaal dat je er erg veel mee bezig bent, wat ik kan begrijpen. Echter, een hyperfocus op tinnitus kan de klachten juist vaak verergeren. De meeste tinnitus is neurologisch, waar ook weer verschillende versies van zijn, maar in ieder geval gelinkt aan je psychische gesteldheid en mentaal welzijn. Ergo, als je je erg druk gaat zitten maken en veel aandacht besteed aan je tinnitus ervaar je 'm waarschijnlijk als meer hinderlijk, waardoor de meeste "behandeling" ook vaak geënt is op het omgaan met tinnitus door bijvoorbeeld CGT of EMDR.

Ik lees ook dat je verschillende medicatie gebruikt... Dit kan uiteraard verschillende redenen hebben en ik zou je nooit zomaar aanraden om te stoppen met medicijnen, dit is echt iets wat je met je arts zou moeten bespreken, maar er is wel van een aantal "veel gebruikte" medicatie bekend dat ze tinnitusklachten kunnen veroorzaken. Ook de wisselwerking tussen verschillende werkzame en niet-werkzame stoffen in die medicatie kan zo'n reactie veroorzaken, laat staan het gecombineerd gebruik van drugs (en alcohol, al komt dit niet zo vaak voor)...

Ik raad je aan om contact te zoeken met je huisarts, die kan eventueel een doorverwijzing regelen naar een KNO-arts of een Audiologisch Centrum zodat ze in ieder geval kunnen onderzoeken of je tinnitus niet fysiologisch is. Verder is gehoorbescherming altijd een goed idee als je in lawaai gaat zitten, maar dat geldt voor iedereen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Naast dat ik denk dat je je hoogstwaarschijnlijk heel erg focust op je tinnitus, waardoor het erger lijkt, terwijl dat het niet is: waarvoor zoek je nou precies gehoorbescherming?

Ik mag hopen dat je de piep uit je computer inmiddels hebt opgelost, en dus sowieso geen gehoorbescherming meer nodig hebt om die te gebruiken? En dempt een (noise canceling) koptelefoon niet al genoeg geluid voor de buitenwereld?

Zelf heb ik overigens ook tinnitus, en zodra ik oordopjes in doe (waar ik soms mee slaap), of m'n noise canceling koptelefoon opdoe, zonder muziek aan te zetten, hoor ik m'n tinnitus veel harder. Wat ook logisch is, want dat is dan het enige wat m'n hersenen registreren, omdat de rest gedempt wordt.

Dus ik denk ook niet dat gehoorbescherming je gaat helpen met het minder ervaren van je tinnitus, in tegendeel zelfs.

[ Voor 47% gewijzigd door Hahn op 19-03-2022 11:44 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
SuddenlyNinja schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:31:
Goedemorgen TS, audicien hier die zijn steentje wil bijdragen...

Zoals eerder al gezegd werd, het lijkt me sterk dat een geluid uit je pc-kast zelf een permanente beschadiging aan je gehoor kan veroorzaken of verergeren. De eerdere grafiek over luidheid versus tijd is wat versimpelt maar klopt in grote lijnen wel. Als je PC 89dB produceert komen je buren klagen hoor... In feite is het zelfs zo dat de toonhoogte van het geluid niet eens uitmaakt, als er maar een overstimulatie plaats vind, maar da's een ander verhaal...

Ik lees wel uit je verhaal dat je er erg veel mee bezig bent, wat ik kan begrijpen. Echter, een hyperfocus op tinnitus kan de klachten juist vaak verergeren. De meeste tinnitus is neurologisch, waar ook weer verschillende versies van zijn, maar in ieder geval gelinkt aan je psychische gesteldheid en mentaal welzijn. Ergo, als je je erg druk gaat zitten maken en veel aandacht besteed aan je tinnitus ervaar je 'm waarschijnlijk als meer hinderlijk, waardoor de meeste "behandeling" ook vaak geënt is op het omgaan met tinnitus door bijvoorbeeld CGT of EMDR.

Ik lees ook dat je verschillende medicatie gebruikt... Dit kan uiteraard verschillende redenen hebben en ik zou je nooit zomaar aanraden om te stoppen met medicijnen, dit is echt iets wat je met je arts zou moeten bespreken, maar er is wel van een aantal "veel gebruikte" medicatie bekend dat ze tinnitusklachten kunnen veroorzaken. Ook de wisselwerking tussen verschillende werkzame en niet-werkzame stoffen in die medicatie kan zo'n reactie veroorzaken, laat staan het gecombineerd gebruik van drugs (en alcohol, al komt dit niet zo vaak voor)...

Ik raad je aan om contact te zoeken met je huisarts, die kan eventueel een doorverwijzing regelen naar een KNO-arts of een Audiologisch Centrum zodat ze in ieder geval kunnen onderzoeken of je tinnitus niet fysiologisch is. Verder is gehoorbescherming altijd een goed idee als je in lawaai gaat zitten, maar dat geldt voor iedereen natuurlijk :)
Harstikke bedankt allemaal voor jullie input, ik ben trouwens altijd over gestimuleerd, ik heb al 8 jaar therapy en slik al 8 jaar medicatie, op een gegeven moment werkt de medicatie voor mij ook niet echt meer, het enige wat het doet is dat ik geen ontwenningsverschijnselen krijg, hetzelfde als met roken, je denkt dat je er rustiger van wordt maar je hebt dan gewoon geen ontwenningsverschijnselen meer. De medicijnen hebben alles op de lange termijn alleen maar erger gemaakt. Ik heb best een erge vorm van ocd, en dat zorgt ervoor dat ik altijd “aan” sta, en ben niet in een natuurlijke flow, ik moet overal over nadenken, zelfs zoiets simpels als een kraan opendraaien of een lamp uitdoen, bijna met alles. Ik game ook veel, blow en rook, gecombineerd met potentiële adhd, daar slikte ik vroeger medicatie voor. Dus zou het kunnen dat mijn hersenen gewoon op tilt geslagen zijn door die piep? En ik heb ook het gevoel alsof mijn oren dicht zitten maar vorige week was ik bij de dokter en hij zei dat er geen overtollig oorsmeer inzit en ook geen infectie. Heb wel eens een stoombad met mintolie met mijn oor erboven gehad, en af en toe onder de douche water in mijn oor gekregen, zou het kunnen dat er nog vocht in mijn oren zit? Als ik mijn neus dichtknijp en blaas door me neus (zachtjes) dan klinkt het alsof er water ofzo inzit. Mijn gehoor lijkt ook anders dan voor dat taffareel, me oren voelen vol. En als mijn tinnitus neurologisch is, waarom heb ik dan hyperacusis? Of kan dat ook met
De neurologische versie?

En soms probeer ik wat white noise aan te zetten of brown noise of andere geluiden, maar meestal irriteer ik me daar aan, want ik hoor er vaak een piep doorheen, vaak zit er toch een hele lichte piep door die video’s. Of een feun of ventilator, daar irriteer ik me alleen maar aan, podcasts ofzo dat kan nog wel. Ik irriteer me vooral aan hoge frequenties, ook wel aan een motor geluid naar over het algemeen lage frequenties trek ik beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Ben wel met blowen gestopt sinds een week, maar roken is echt enorm moeilijk.

Ben sinds twee maanden ook gehalveerd met me antidepressiva.

[ Voor 29% gewijzigd door ShaunX op 19-03-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuddenlyNinja
  • Laatst online: 22-07 10:22
ShaunX schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:04:
[...]

Harstikke bedankt allemaal voor jullie input, ik ben trouwens altijd over gestimuleerd, ik heb al 8 jaar therapy en slik al 8 jaar medicatie, op een gegeven moment werkt de medicatie voor mij ook niet echt meer, het enige wat het doet is dat ik geen ontwenningsverschijnselen krijg, hetzelfde als met roken, je denkt dat je er rustiger van wordt maar je hebt dan gewoon geen ontwenningsverschijnselen meer. De medicijnen hebben alles op de lange termijn alleen maar erger gemaakt. Ik heb best een erge vorm van ocd, en dat zorgt ervoor dat ik altijd “aan” sta, en ben niet in een natuurlijke flow, ik moet overal over nadenken, zelfs zoiets simpels als een kraan opendraaien of een lamp uitdoen, bijna met alles. Ik game ook veel, blow en rook, gecombineerd met potentiële adhd, daar slikte ik vroeger medicatie voor. Dus zou het kunnen dat mijn hersenen gewoon op tilt geslagen zijn door die piep? En ik heb ook het gevoel alsof mijn oren dicht zitten maar vorige week was ik bij de dokter en hij zei dat er geen overtollig oorsmeer inzit en ook geen infectie. Heb wel eens een stoombad met mintolie met mijn oor erboven gehad, en af en toe onder de douche water in mijn oor gekregen, zou het kunnen dat er nog vocht in mijn oren zit? Als ik mijn neus dichtknijp en blaas door me neus (zachtjes) dan klinkt het alsof er water ofzo inzit. Mijn gehoor lijkt ook anders dan voor dat taffareel, me oren voelen vol. En als mijn tinnitus neurologisch is, waarom heb ik dan hyperacusis? Of kan dat ook met
De neurologische versie?

En soms probeer ik wat white noise aan te zetten of brown noise of andere geluiden, maar meestal irriteer ik me daar aan, want ik hoor er vaak een piep doorheen, vaak zit er toch een hele lichte piep door die video’s. Of een feun of ventilator, daar irriteer ik me alleen maar aan, podcasts ofzo dat kan nog wel. Ik irriteer me vooral aan hoge frequenties, ook wel aan een motor geluid naar over het algemeen lage frequenties trek ik beter.
Jeetje man, dat klinkt wel zwaar allemaal!

FF over je oren, heb je er weleens over nagedacht om een gehoortest te laten doen? Een beetje audicien houdt rekening met je tinnitus en kan je zo vertellen of het doffe gevoel wat je ervaart komt omdat er daadwerkelijk vocht in (of achter) je oren zit of dat je een gehoorbeschadiging hebt opgelopen... Dit kan in ieder geval een hoop dingen duidelijk maken, wat misschien wat rust geeft...

Hyperacusis is een verzamelterm, zoals tinnitus dat ook is :) Beide komen zowel in de fysiologische als in de neurologische smaak, alleen onderzoek bij een KNO-arts kan dat uitsluiten maar dat geeft geen garantie op een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik hoor je ook een pulsatiele tinnitus beschrijven. Dat kan ook komen als er een slagadertje te dicht bij de gehoorszenuw ligt.

Misschien toch eens een doorverwijzing naar de KNO arts? Wellicht wil die met een MRI een fysieke oorzaak uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VTOLfreak
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 23:29
Een dik jaar geleden heb ik een een accident gehad met noise cancelling oordopjes waar de ANC flipte en een luide piek produceerde. Resultaat: Blijvende pieptoon in mijn oren. Het heeft 6 maand geduurd vooraleer dit genoeg geminderd was dat het niet meer opvalt. Geen idee of het ooit helemaal weg gaat, mij is verteld dat gehoorschade permanent is.

Sindsdien gebruik ik enkel nog headsets/oortjes met limiters op 85db. Jammer genoeg is er niet veel keuze. Ofwel is het goedkope prul om aan kinderen te geven. Ofwel peperduur materiaal voor studios.

Een aanrader is de JBL JR460NC. Ook bedoeld voor kinderen maar de hoofdband is groot genoeg voor een volwassene en als je de witte versie neemt valt het niet op. (Ik hou je niet tegen als je de roze wil. :p)

Als het wat (veel) duurder en high end mag: Canford

Dit helpt natuurlijk niks als je in een luide omgeving zit, dan zit er niks anders op dan om oordopjes in te doen.
En het kan gedane schade ook niet omkeren maar zo maak je het tenminste niet erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
@ShaunX Mijn audioloog heeft me heel duidelijk op het hart gedrukt dat het vrijwel permanent dragen van gehoorbeschermer een heel slecht idee is. Je oren ontwennen dan geluiden die bij normale leefgeluiden horen waardoor je je klachten erger maakt. Als je oren dingen niet meer horen die er wel hoorde te zijn, dan is de kans aanwezig dat ze dat gaan invullen met een tinnitus. Dan ben je dus nog veel verder van huis.

Net zo goed als permanent afleidingsgeluiden creëren zoals ruis of muziek om je tinnitus te verbloemen. Je gaat daar teveel op bouwen waardoor je niet leert je tinnitus te negeren. Hij zei dat het een beetje zo werkt als naast het spoor wonen. Na een paar jaar horen de meeste bewoners de treinen ook niet meer, omdat ze geleerd hebben ze te negeren. Dat is een fase waar je doorheen moet.

TLDR; ga eens langs een audioloog voor advies i.p.v. teveel op je eigen gezonde verstand en/of audiciens te vertrouwen. Wachtlijsten zijn jammer genoeg wel lang.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
De dokter keek nogmaals in me oor en denk MISSCHIEN dat er vocht achter me oor zit, ook omdat ik zeg dat het zo voelt als ik me neus dichtknijp en door me neus blaas. Ze heeft me een neus spray voorgeschreven dat anti inflammatie is, normaal gesproken voor allergieën etc, maar mijn klacht kwam door de computer piep, denk je dat de spray iets zou doen? Misschien zit ik op het verkeerde forum maar misschien hebben jullie er wat ervaring mee? Ze zei dat me trommelvlies een beetje teruggetrokken is, het spul is genaamd fluticason.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-09 11:46
ShaunX schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:08:
De dokter keek nogmaals in me oor en denk MISSCHIEN dat er vocht achter me oor zit, ook omdat ik zeg dat het zo voelt als ik me neus dichtknijp en door me neus blaas. Ze heeft me een neus spray voorgeschreven dat anti inflammatie is, normaal gesproken voor allergieën etc, maar mijn klacht kwam door de computer piep, denk je dat de spray iets zou doen? Misschien zit ik op het verkeerde forum maar misschien hebben jullie er wat ervaring mee? Ze zei dat me trommelvlies een beetje teruggetrokken is, het spul is genaamd fluticason.
Ik zit in hetzelfde traject en heb hetzelfde spul gekregen vorige week. Ook ik heb het idee als ik bepaalde geluiden hoor dat de piep erger wordt, maar dat betekent voor mij nog niet dat de oorzaak van de piep die geluiden zijn, meer dat die geluiden mij attenderen op de piep die ik al heb.

In mijn geval werkt mijn buis van Eustachius simpelweg niet en dat was vrij makkelijk te constateren met dezelfde test, bij mij is ook mijn trommelvlies ingetrokken.

Ik denk dat het belangrijk is om te bedenken dat als je er erg mee bezig bent, dat je er dan ook meer last van hebt. Dat is hetzelfde bij mensen bij hyperventilatie (ook zelf gehad), als ze heel erg op hun ademhaling gaan letten als symptoom, dan krijgen ze het veel benauwder, wat vervolgens de hyperventilatie weer versterkt. Je komt in een cirkel, zeg maar.

Ik kan je heel makkelijk vertellen dat je het gewoon moet negeren, maar dat lukt mij ook niet echt :+ Voor mij helpt het erg om ergens mee bezig te zijn en als het stil is, dan zet ik graag wat zachte achtergrondgeluid op. Ik kies dan graag voor klassieke muziek, maar dat zal vast voor iedereen verschillen.

Ter extra informatie: Ik kreeg last van de ruis/piep in mijn oor tijdens het luisteren van klassieke pianomuziek op mijn koptelefoon met actieve noise cancellation. Ik dacht in de eerste instantie dat de opname niet in orde was en na een paar verschillende nummers dat de noise cancellation het veroorzaakte, maar het geluid bleef nadat ik mijn koptelefoon af deed. En nadat ik dat wist werd elke keer als ik die koptelefoon gebruikte de piep erger. Ik heb een andere koptelefoon gekocht (open back zonder noise cancellation) en hoewel ik hier erg van geniet, loste dit uiteraard het probleem niet op.

Overigens is tijdens dit schrijven de piep weer erger geworden, omdat ik er bewust mee bezig ben. Voor mij het ultieme bewijs dat het, zelfs al is er een lichamelijke oorzaak, grotendeels tussen de oren zit (ghehe).

[ Voor 18% gewijzigd door purplevendetta op 22-03-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
purplevendetta schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:54:
[...]

Ik zit in hetzelfde traject en heb hetzelfde spul gekregen vorige week. Ook ik heb het idee als ik bepaalde geluiden hoor dat de piep erger wordt, maar dat betekent voor mij nog niet dat de oorzaak van de piep die geluiden zijn, meer dat die geluiden mij attenderen op de piep die ik al heb.

In mijn geval werkt mijn buis van Eustachius simpelweg niet en dat was vrij makkelijk te constateren met dezelfde test, bij mij is ook mijn trommelvlies ingetrokken.

Ik denk dat het belangrijk is om te bedenken dat als je er erg mee bezig bent, dat je er dan ook meer last van hebt. Dat is hetzelfde bij mensen bij hyperventilatie (ook zelf gehad), als ze heel erg op hun ademhaling gaan letten als symptoom, dan krijgen ze het veel benauwder, wat vervolgens de hyperventilatie weer versterkt. Je komt in een cirkel, zeg maar.

Ik kan je heel makkelijk vertellen dat je het gewoon moet negeren, maar dat lukt mij ook niet echt :+ Voor mij helpt het erg om ergens mee bezig te zijn en als het stil is, dan zet ik graag wat zachte achtergrondgeluid op. Ik kies dan graag voor klassieke muziek, maar dat zal vast voor iedereen verschillen.

Ter extra informatie: Ik kreeg last van de ruis/piep in mijn oor tijdens het luisteren van klassieke pianomuziek op mijn koptelefoon met actieve noise cancellation. Ik dacht in de eerste instantie dat de opname niet in orde was en na een paar verschillende nummers dat de noise cancellation het veroorzaakte, maar het geluid bleef nadat ik mijn koptelefoon af deed. En nadat ik dat wist werd elke keer als ik die koptelefoon gebruikte de piep erger. Ik heb een andere koptelefoon gekocht (open back zonder noise cancellation) en hoewel ik hier erg van geniet, loste dit uiteraard het probleem niet op.

Overigens is tijdens dit schrijven de piep weer erger geworden, omdat ik er bewust mee bezig ben. Voor mij het ultieme bewijs dat het, zelfs al is er een lichamelijke oorzaak, grotendeels tussen de oren zit (ghehe).
Werkt mijn huis van Eustachius ook niet meer dan? Is dat altijd zo als je trommelvlies ingetrokken is? En dat potentiële water in me oren, is dat ook op een natuurlijke manier eruit te krijgen? Heb gelezen dat bij sommige mensen de piep erger werdt als ze dat spul namen, maar bij ook veel mensen werd het niet erger. Laatste tijd spoel ik ook met water door me neus, opsnuiven, ook wel eens met baking soda, maar dat doe ik ook niet meer. Kan dat de oorzaak zijn van het vocht achter me oor? Kan het vanzelf weggaan als ik niet meer spoel en bijvoorbeeld een tijdje niet meer douche maar mezelf alleen was? Heb er alles voor over om die piep weg te halen, het beperkt me hele leven. Zou ik ook nooit meer muziek kunnen draaien af en toe wat harder via speakers? Echt is één van de domste fout van me leven in die computer piep blijven zitten, soms denk ik dat de antidepressiva ook heeft bijgedragen aan de piep omdat dat spul ototoxisch is, en heb ook andere medicatie gebruik. Ben sinds twee en halve maand gehalveerd zit nog maar op 5mg, heb gehoord dat tinnitus bij sommige mensen ook een afkick symptoom kan zijn, maar in principe als je mindert zou in verloop van tijd de piep toch minder moeten worden als het daaraan ligt?

En helpt dat spul bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Heb ook al een tijdje, maandje ofzo dat me bed trilt maar er geen reden voor is, ik denk inwendige tremor, en restless legs, en zenuwpijn in me penis af en toe is wel minder laatste tijd, allemaal door die klote medicatie, echt had er nooit mee moeten beginnen. Ook heb ik vaak dat het lijkt alsof het licht knippert in me huis, heel snel, niet bij 1 lamp maar bij heel veel lampen. Ligt het aan de lamp of aan mij. Heb ook veel last van paniekaanvallen snachts, soms weer je niet meer wat links en rechts is en ben ik heel warrig. Zoveel stress laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
ShaunX schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:08:
Misschien zit ik op het verkeerde forum maar misschien hebben jullie er wat ervaring mee?
Tsja, misschien moet je je voor medisch advies tot een medicus wenden. Mochten er al medici hier op het forum zitten, dan zal geen van hen je via een forum willen diagnosticeren. Oftewel, luister vooral naar de experts en dat is nu in de eerste plaats je huisarts.
ShaunX schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:28:
[...]
Werkt mijn huis van Eustachius ook niet meer dan? Is dat altijd zo als je trommelvlies ingetrokken is? En dat potentiële water in me oren, is dat ook op een natuurlijke manier eruit te krijgen?
Waarom vertrouw je niet gewoon op je huisarts? Je kan altijd nog om een second opinion vragen bij zowel een KNO arts als een audioloog. Zij zijn hierin gespecialiseerd.
Heb er alles voor over om die piep weg te halen, het beperkt me hele leven. Zou ik ook nooit meer muziek kunnen draaien af en toe wat harder via speakers? Echt is één van de domste fout van me leven in die computer piep blijven zitten, soms denk ik dat de antidepressiva ook heeft bijgedragen aan de piep omdat dat spul ototoxisch is, en heb ook andere medicatie gebruik.
Hier kan je dan weer prima over in gesprek met een je psychiater (soort psycholoog maar dan met een medische achtergrond) of je psycholoog en de audiologisch maatschappelijk werker.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 22-03-2022 14:51 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:49

FeaR

In GoT we trust

Dit lijkt me toch iets meer voor Algemene Zaken dan voor Audio en HiFi: AUD > AZ

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 21:56

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

ShaunX schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:04:
[...]

het enige wat het doet is dat ik geen ontwenningsverschijnselen krijg, hetzelfde als met roken, je denkt dat je er rustiger van wordt maar je hebt dan gewoon geen ontwenningsverschijnselen meer. De medicijnen hebben alles op de lange termijn alleen maar erger gemaakt.
...
Ik game ook veel, blow en rook, gecombineerd met potentiële adhd, daar slikte ik vroeger medicatie voor. Dus zou het kunnen dat mijn hersenen gewoon op tilt geslagen zijn door die piep?
Ik lees over continue overprikkeld zijn in combinatie met veel gamen, blowen en roken.

(Dit schrijf ik als dertiger.) Gamen is itt vroeger nu voor mij per definitie 'aan staan', zelfs iets sufs als RTC2 is al draining na meer dan een uur, laat staan Half-Life of iets meer uitdagends als Halo Infinite MP.
Maar ook tien jaar geleden voelde ik me zeker niet per se goed na meerdere dagen met lange periodes 'aan de game'.
Een legio aan games kunnen achteraf een enorm gevoel van voldoening geven, maar in mijn ervaring kantelt de schaal tussen 'geïnvesteerde tijd' en 'gevoel van voldoening' na ongeveer 1,5-2 uur gamen. Het gevoel van 'yes, dat was leuk' maakt plaats voor 'poe, daar ging ik iets te lang door'. Langer in de flow blijven zitten feels good men, maar die rekening komt later. Maar dat kan voor mij persoonlijk zijn. Iedereen is anders enz enz

@@ShaunX: Als je fysiek het toelaat, overweeg dan eens een hobby erbij ter afwisseling van jezelf achter een scherm prikkelen. Ik acht het goed mogelijk dat het probleem waarvoor je hier advies vraagt dan ook wel eens minder kan worden. :)

Je schrijft nergens dat je veel rookt of blowt, maar wel dat je inziet dat roken slechts tijdelijke gratification is: het is ook roofbouw op je zintuigen en eigenlijk hele fysiek.
De link tussen blowen en mentaal niet stabiel zijn is naar mijn weten al wel aangetoond.
Net als gokken, roken en uitgaan is het armoede op afbetaling. Met dat geld kan je heus betere ervaringen kopen. :)

TLDR:
Laat gamen los als main hobby > minder prikkels = mogelijk minder last van je oren
stop met roken/blowen.
Join gym
???
Profit :>

[ Voor 3% gewijzigd door Goudvis op 23-03-2022 09:12 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-09 11:46
ShaunX schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Werkt mijn huis van Eustachius ook niet meer dan? Is dat altijd zo als je trommelvlies ingetrokken is? En dat potentiële water in me oren, is dat ook op een natuurlijke manier eruit te krijgen? Heb gelezen dat bij sommige mensen de piep erger werdt als ze dat spul namen, maar bij ook veel mensen werd het niet erger. Laatste tijd spoel ik ook met water door me neus, opsnuiven, ook wel eens met baking soda, maar dat doe ik ook niet meer. Kan dat de oorzaak zijn van het vocht achter me oor? Kan het vanzelf weggaan als ik niet meer spoel en bijvoorbeeld een tijdje niet meer douche maar mezelf alleen was? Heb er alles voor over om die piep weg te halen, het beperkt me hele leven. Zou ik ook nooit meer muziek kunnen draaien af en toe wat harder via speakers? Echt is één van de domste fout van me leven in die computer piep blijven zitten, soms denk ik dat de antidepressiva ook heeft bijgedragen aan de piep omdat dat spul ototoxisch is, en heb ook andere medicatie gebruik. Ben sinds twee en halve maand gehalveerd zit nog maar op 5mg, heb gehoord dat tinnitus bij sommige mensen ook een afkick symptoom kan zijn, maar in principe als je mindert zou in verloop van tijd de piep toch minder moeten worden als het daaraan ligt?

En helpt dat spul bij jou?
Dat zijn heel veel vragen, en ik ben geen dokter, dus ik kan daar geen echt antwoord op geven. Het lijkt mij dat je er heel erg mee zit, en daar kan een dokter je wel mee helpen.

Serieus, ga hiermee naar de dokter. Dit is niet iets waar wij je op dit forum echt mee kunnen helpen.
Pagina: 1