HELIOS: automatische reinigingsrobots voor zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dino_Martino
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
Dag iedereen,

Ik ben Martijn Hellemans, robotica ingenieur bij ART Robotics.

Sinds twee jaar werk ik mee aan HELIOS: een innovatief project om zonnepanelen te reinigen met behulp van robots. De focus ligt op de reiniging van moeilijk te bereiken panelen bij mensen thuis, aangeboden als abonnement of eenmalige dienst. Grote voordeel is dat er niemand je dak op moet en je niet eens thuis hoeft te zijn: de autonome reinigingsrobots worden via een drone op de zonnepanelen afgezet (zie foto).

De technologie is klaar, we hebben werkende prototypes. We hebben nu een Kickstarter campagne lopen waar je (voor 31 maart) een volledig automatische reinigingsbeurt kan bestellen.

Ik ben alvast benieuwd naar jullie feedback en eventuele vragen. :)

Meer info:
https://www.kickstarter.com/projects/artrobotics/helios-0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8mWB-NCa8BKDeblds1k4PNXpzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRzN2fdHHqPwfaVQTPZJwa1l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:50

lasharor

7 december 2004

Eeum, ik zie op internet veel aanbieders staan die zonnepanelen schoonmaken voor een aanzienlijk lager bedrag dan wat een sessie van dit ding op Kickstarter kost.

Waarom zou ik hiervoor kiezen? Ik neem aan dat een professional op het dak nog beter schoonmaakt ook. Ervanuit gaande dat mijn ervaring met robotstofzuigers vs zelf stofzuigen ook van toepassing is op dit soort technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-05 10:06
Werkt zo'n robot wel op een gloeiheet paneel in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dino_Martino
lasharor schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:52:
Eeum, ik zie op internet veel aanbieders staan die zonnepanelen schoonmaken voor een aanzienlijk lager bedrag dan wat een sessie van dit ding op Kickstarter kost.
Waarom zou ik hiervoor kiezen? Ik neem aan dat een professional op het dak nog beter schoonmaakt ook. Ervanuit gaande dat mijn ervaring met robotstofzuigers vs zelf stofzuigen ook van toepassing is op dit soort technieken.
De prijs van online aanbieders hangt veel af van het aantal panelen, regio en hoe er wordt gekuist. Helios wordt aangeboden in heel België aan een vaste prijs (onafhankelijk van afstand), en ook voor de meest onbereikbare panelen waar je niet zomaar met een laddertje aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dino_Martino
Matomatisch schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:53:
Werkt zo'n robot wel op een gloeiheet paneel in de zomer?
Kort antwoord: Jep ;)

Het onderstel van de robot is erop gedesignd hiermee om te kunnen.