Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Pi of NUC voor smarthome

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-11 09:14
Ik ben me aan het oriënteren in smarthome. Mijn eerste stap is een slimme thermostaat aanschaffen. Zeker met de energiecrisis die er is, is het fijn om hier inzicht in te hebben en slimmer met energie om te gaan. Hier wil ik een Tado voor aanschaffen. Dit zie ik als een eerste stap voor een iets slimmer huis. Uiteindelijk is het idee om HomeAssistent te gaan draaien en hier onder andere de Tado aan te koppelen.

HomeAssistent dient natuurlijk op een machine te draaien. En om nou mijn game-pc 24/7 aan te laten staan vind ik ook zonde dus ik dacht aan een Raspberry/NUC. Bij Raspberry zou mijn keuze gaan naar de 4B, bij een NUC zou het één uit de V&A zijn. Nu is mijn vraag, wat zouden jullie aanraden? NUC's zijn in de regel wel krachtiger dan een Raspberry Pi 4B geloof ik. Maar, ik wilde gelijk meerdere vliegen in 1 slag slaan. Ik wil ook een plex client draaien op dit systeem zodat ik niet meer de app op mijn tv moet gebruiken. Ik heb hier geregeld problemen mee die ik via de pc niet heb.

Voor de duidelijkheid, het gaat om een client. Transcoding etc gebeurd op de server. Wellicht weet iemand hier ook hoe ik het HTPC gedeelte met een afstandsbediening kan besturen. Ik sta ook open voor eventuele aanraders voor linux distro's. Ik sta ook nog open voor het feit om het niet allemaal in hetzelfde apparaat te doen, als dat verstandiger is -- laat het me weten.

Opmerking voor mod: mocht het in verkeerde categorie staan, verplaatsen zou ik snappen. Ik vond het lastig in te schatten omdat het met meerdere categorieën te maken kan hebben.

Beste antwoord (via ThaAresX op 17-03-2022 15:00)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:50
Wat heb je al in huis draaien? Ikzelf heb een server draaien en draai hier alles op. Plex Media Server zodat ik met de clients (telefoon, tablets, maar ook Nvidia shields) onze media kan streamen.
Daarnaast draai ik er download software op, maar ook smarthome spul met een stuk om Z-wave aan te sturen.
Ook uiteraard kan ik daarop bij mijn bestanden.

Als je al een server hebt draaien 24/7, zou ik zelf het smarthome gedeelte hier ook op draaien. Wil je iets los hebben, ga dan gewoon lekker aan de slag op een pi, veel zuiniger dan een nuc.

Maar uit je tekst kom ik er niet helemaal uit of je nog meer op dat apparaat draaien wil en wat je nu precies in huis hebt.

Maar als ik het nogmaals lees, dan wil je een htpc welke dus ook smarthome gaat doen. Maar als je al een server hebt, koop een nvidia shield waar je plex client op zet en draai het smarthome op die server. Maar, staat die server niet dag en nacht te draaien, ga dan voor een pi er bij.
Ofwel pi voor smarthome en shield voor htpc achtig iets.

[ Voor 20% gewijzigd door Arunia op 17-03-2022 14:30 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:00
smarthome: pi.
als je er zwaardere dingen op wilt gaan doen: nuc

Acties:
  • Beste antwoord

• Arunia
Wat heb je al in huis draaien? Ikzelf heb een server draaien en draai hier alles op. Plex Media Server zodat ik met de clients (telefoon, tablets, maar ook Nvidia shields) onze media kan streamen.
Daarnaast draai ik er download software op, maar ook smarthome spul met een stuk om Z-wave aan te sturen.

Als je al een server hebt draaien 24/7, zou ik zelf het smarthome gedeelte hier ook op draaien. Wil je iets los hebben, ga dan gewoon lekker aan de slag op een pi, veel zuiniger dan een nuc.

Maar uit je tekst kom ik er niet helemaal uit of je nog meer op dat apparaat draaien wil en wat je nu precies in huis hebt.

Maar als ik het nogmaals lees, dan wil je een htpc welke dus ook smarthome gaat doen. Maar als je al een server hebt, koop een nvidia shield waar je plex client op zet en draai het smarthome op die server. Maar, staat die server niet dag en nacht te draaien, ga dan voor een pi er bij.

[ Voor 20% gewijzigd door Arunia op 17-03-2022 14:30 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar SH.

• ThaAresX
Arunia schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:29:

De plex server is niet van mij. Daarom dat ik er specifiek de client erbij had gezet. Maar duidelijk. Dan ga ik op zoek naar een Shield/Apple TV/Mi Box om Plex op te draaien en een Raspberry voor Home assistent.

• Arunia
@ThaAresX dan is dat om mijn ogen inderdaad de beste optie. Wellicht dat anderen en betere optie hebben, maar vind 4k als mogelijkheid wel fijn.

Smarthome is niet al te zwaar, dank is een pi prima. Wel kijken welk systeem je uiteindelijk wilt.

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-11 22:18

gatlarf

So say we all...

Pi is leuk maar kijk dan ook hoe je storage regelt. Home Assistant schrijft voortdurend weg naar je opslag. Als je dan met een SD-kaartje gaat werken is dat binnen no-time kapot geschreven. Ik ben toevallig zelf vorige week van start gegaan met Home Assistant en ben voor een Odroid N2+ (2gb, de 4 gb is minder makkelijk te vinden) gegaan met daar 32GB eMMC opslag.

May the lords of Kobol guide you...

• ThaAresX
Arunia schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:11:
@ThaAresX dan is dat om mijn ogen inderdaad de beste optie. Wellicht dat anderen en betere optie hebben, maar vind 4k als mogelijkheid wel fijn.

Smarthome is niet al te zwaar, dank is een pi prima. Wel kijken welk systeem je uiteindelijk wilt.
In mijn omgeving gebruiken mensen voornamelijk HomeAssistent dus ben al redelijk beïnvloed wat dat betreft :p. Idee is om HomeAssistent te gebruiken samen met Zigbee als communicatieprotocol. Het zal in het begin voornamelijk simpele dingen als lampen/stekkers etc zijn. Het is voor nu voornamelijk oriënteren en rondneuzen :)

• ThaAresX
gatlarf schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:18:
Pi is leuk maar kijk dan ook hoe je storage regelt. Home Assistant schrijft voortdurend weg naar je opslag. Als je dan met een SD-kaartje gaat werken is dat binnen no-time kapot geschreven. Ik ben toevallig zelf vorige week van start gegaan met Home Assistant en ben voor een Odroid N2+ (2gb, de 4 gb is minder makkelijk te vinden) gegaan met daar 32GB eMMC opslag.
Ik zou zelf een SSD gebruiken voor een Pi. Heb online al wel gevonden hoe je die ook kan gebruiken om van te booten.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:56
Ik heb homeassistant in openmediavault/docker draaien op een HP T430 thinclient. Gebruikt maar 3 watt in idle.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:50
ThaAresX schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:21:
[...]

Ik zou zelf een SSD gebruiken voor een Pi. Heb online al wel gevonden hoe je die ook kan gebruiken om van te booten.
Draai hier ook al een kleine 1,5 jaar met een SSD op een Pi 3B+ nadat ik mijn SD kaart kapot had geschreven, het draait super stabiel (de enige downtime die ik heb gehad zijn door mijzelf geïnitieerd), services crashen niet (had ik bij de SD card nog wel eens last van) en het is ook nog eens veel sneller. Ik heb gewoon een goedkope externe 2,5" usb 3.0 behuizing met een 128 GB crucial SSD erin. Was geloof ik voor ca. €40 klaar destijds. Nog geen moment spijt van gehad.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hier gestart op een PI maar opslag is een issue en snelheid kom je ook snel tekort.

Nu zuinige server draaien en voldoende power. Kijk is in zuinige server topic.

• ThaAresX
maussert schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:38:
[...]

Draai hier ook al een kleine 1,5 jaar met een SSD op een Pi 3B+ nadat ik mijn SD kaart kapot had geschreven, het draait super stabiel (de enige downtime die ik heb gehad zijn door mijzelf geïnitieerd), services crashen niet (had ik bij de SD card nog wel eens last van) en het is ook nog eens veel sneller. Ik heb gewoon een goedkope externe 2,5" usb 3.0 behuizing met een 128 GB crucial SSD erin. Was geloof ik voor ca. €40 klaar destijds. Nog geen moment spijt van gehad.
Zat net inderdaad ook even in de pricewatch te neuzen, SSD's zijn cheap en zo'n behuizing zal ook de kosten niet zijn. Wellicht heb ik er 1 nog een over (al is 1 TB wat overkill :p ).

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:50
Sethro schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:43:
Hier gestart op een PI maar opslag is een issue en snelheid kom je ook snel tekort.

Nu zuinige server draaien en voldoende power. Kijk is in zuinige server topic.
Ligt er maar net aan wat je er mee gaat doen. Ik draai hier (headless);
- Domoticz
- Deconz
- Homebridge
- UniFi Controller

En dan nog staat de Pi uit z'n neus te eten. Wil je er echt een desktop op draaien of zaken die CPU/GPU power vereisen, ja dan kun je misschien beter geen Pi kopen.

• Sethro
  • Laatst online: 10-04 09:05
maussert schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:46:
[...]

Ligt er maar net aan wat je er mee gaat doen. Ik draai hier (headless);
- Domoticz
- Deconz
- Homebridge
- UniFi Controller

En dan nog staat de Pi uit z'n neus te eten. Wil je er echt een desktop op draaien of zaken die CPU/GPU power vereisen, ja dan kun je misschien beter geen Pi kopen.
Het ligt er een beetje aan wat je ermee doet. Als je usecase slechts deze apps is en je richt dat efficiënt in dan is er niets aan de hand. Als je meer toepassingen hebt of leuk vind om wat meer te experimenteren dan is lekker om extra power te hebben. Ook wat extra HDDs kan fijn zijn.

Stroomverbruik is nagenoeg gelijk, aanschaf kun je zo gek maken als je zelf wilt maar hoeft ook niet veel te kosten.

Verwijderd

Een kleine Chinese NUC

Domoticz
Deconz
Pi-hole

Te veel problemen met de Pi. (de bekende problemen.)

• Rean der Thaler
  • Laatst online: 23-10 11:29
HA is hier van een Pi (SD problemen) overgestapt naar een docker op mijn Synology.
Vervolgens verhuisd naar VMM op de Synology en nu aan het overstappen naar een NUC.
De draaiende VM was een belemmering bij het herstarten van de NAS.
NUC kon ik voor weinig aanschaffen en hoewel het in de VMM ook prima draait ben ik erg tevreden over de NUC.

Tado werkt prima, maar kijk ook eens naar de oplossing van Plugwise.
Nederlands bedrijf, geen abonnement nodig voor de aansturing want het draait allemaal binnen je eigen netwerk.

• ThaAresX
Rean der Thaler schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:04:
HA is hier van een Pi (SD problemen) overgestapt naar een docker op mijn Synology.
Vervolgens verhuisd naar VMM op de Synology en nu aan het overstappen naar een NUC.
De draaiende VM was een belemmering bij het herstarten van de NAS.
NUC kon ik voor weinig aanschaffen en hoewel het in de VMM ook prima draait ben ik erg tevreden over de NUC.

Tado werkt prima, maar kijk ook eens naar de oplossing van Plugwise.
Nederlands bedrijf, geen abonnement nodig voor de aansturing want het draait allemaal binnen je eigen netwerk.
Ik heb het volgende idee voor HomeAssistent. Het gaat draaien op een Raspberry Pi 4 8GB (mocht die ooit weer beschikbaar komen). Voor storage en boot wil ik een SSD gaan gebruiken. Hierdoor heb ik het grootste probleem met storage al opgelost lijkt me. En dan ook HomeAssistent in Docker. Ik weet dat dit laatste niet persee nodig is, maar prullen is altijd leuk :).

Ik heb de Tado dit weekend opgehangen en ingericht en tot dusver tevreden. Ik heb er geen abonnement voor afgesloten voor aansturing, echter wordt er wel een abonnement aangeboden. Dit abonnement bevat features die advies/hulp bieden voor besparen etc.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je met HomeAssistent in Docker wel updates en backups of moet dat iedere keer handmatig updaten?.
Is geen supervised versie volgens mij.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-11 10:48
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:41:
Heb je met HomeAssistent in Docker wel updates en backups of moet dat iedere keer handmatig updaten?.
Is geen supervised versie volgens mij.
backup maken van je config folder & een nieuwe image starten zul je zelf moeten doen.

Genoeg tooltjes om dat ook (semi)automatisch te doen

android since G1.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dan vind ik de supervised versie toch makkelijker. (heb beide gehad, zowel docker als supervised image)
Ook het terug zetten van de backup met een verse installatie is dan een eitje.

Ik gebruik samba backup voor iedere dag een backup te maken van mijn odroid naar mijn nas.
https://github.com/thomas.../tree/master/samba-backup

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
HA is leuk om mee te spelen, maar je wilt ook vooral dat het stabiel werkt. Ik heb om die reden mij HA installatie (op een NUC in Proxmox) lost van de rest waar ik lekker mee aan het klooien ben. Gewoon supervised HassOS, makkelijk te updaten, makkelijk te backuppen (en restoren als ik iets stuk gemaakt heb).

Qua performance voor HA zou ik met een Raspberry Pi makkelijk uit de voeten kunnen, tuurlijk is een NUC sneller, maar als het draait, dan draait het. Het voordeel voor mij zit vooral in het feit dat wanneer ik iets stuk gemaakt heb, ik makkelijk (en snel) kan restoren.

Je kan gewoon veilig en zuinig met een RPi beginnen en eventueel later overstappen naar een NUCje of iets anders, van die RPi kun je mooi een Pi-Hole of iets anders maken.

Verder weet ik niet wat je allemaal wilt gaan draaien, maar mij HA met diverse add-ons gebruikt zon 900-1200 MB ram, 2 GB model zou voldoende zijn 4GB geeft al wat meer ruimte, maar 8 is (voor mij althans) flink overkill, geef dat geld lekker uit aan slimme lampen of een SSD.

[ Voor 28% gewijzigd door gastje01 op 22-03-2022 17:20 ]

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-11 16:26
JukeboxBill schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:35:
Ik heb homeassistant in openmediavault/docker draaien op een HP T430 thinclient. Gebruikt maar 3 watt in idle.
Ik heb een T630 en dat ding is hier geweldig voor!

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Pagina: 1