Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Ansur
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-10 13:35
Gezien de huidige energieprijzen overwegen we zonnepanelen icm. een warmtepomp te installeren om onze huidige gasketel te vervangen.

Situatieschets: herenhuis van 1906, dus weinig tot geen isolatie. We plannen een renovatie, maar ik schat dat dit pas volgend jaar van start kan gaan. Dak is in 2015 geïsoleerd en gerenoveerd.
Huidige verwarming is via radiatoren, waarschijnlijk blijft dit zo na de renovatie.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_w_Ge_UxxBnHoPRl0I7GkAWs-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wqtQJpJ4t5HLyYDi3crjwZC2.png?f=user_large
Ik kan geen foto's van het dak tonen, want ligt te hoog (±14m). Situatie: hellend dak met langs beide kanten een dakkapel. Het groen gedeelte links is een lager plat dak boven de badkamer.
Beschikbare (dak)ruimte
- breedte dak = 5.2m
- dakkapel = 3.2m x 2.2m
- plat dak achteraan = 2.5m x 4m
Schaduw
Huis is net iets hoger dan omliggende huizen, dus geen schaduw, en ook geen last van schoorstenen.
Op het plat dak is er wel last van schoorstenen. Die worden niet meer gebruikt dus kunnen weg, maar sommige van buren dus kan lastig worden.
Jaarverbruik
We willen overschakelen naar warmtepomp dus moeilijk te zeggen welke invloed dit zal hebben?
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase
Budget en doel
Afhankelijkheid gas terugdringen.
Wie gaat het project uitvoeren
Firma
Bijhouden van data
Nice to have, maar geen doel op zich
Reeds verkregen offertes
12 REC 365 Alpha series panelen voor totaal van 4380 kwh (inc. 25 jaar productgarantie)
Huawei SUN2000-3.68KTL-L1 omvormer (10 jaar fabrieksgarantie)
Esdec clickfit/flatfix mounting system (10 jaar garantie op installatiefouten/materiaalgebreken)
plaatsing/montage/keuring
€6886
Regio
Antwerpen

Die REC panelen zouden goed moeten zijn, wat met de omvormer van Huawei?
Gezien ons doel vooral naar verwarming toe is, dus tijdens winter met weinig zon, is het dan het overwegen waard om ook al te investeren in een batterij?

Alle reacties

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
REC Alpha series 365, weet je dat zeker? De huidige serie levert 405 Wp. De Twinpeak 4 doet op dit moment wel 365 Wp dus wellicht zit daar de verwarring, of het is een hele oude serie panelen uit 2020 of begin 2021.

Je kiest ondertussen (ongeacht het type REC) wel voor een kwaliteits merk, waarom dan niet ook een kwaliteits omvormer van SMA of Fronius.

Die 6886, dat is in of ex btw?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De Huawei wordt heel erg veel aangeboden in Vlaanderen omdat hij voor een hybride omvormer (met accu ondersteuning) relatief netjes geprijsd is.

(@RobertV70 daarom dus de Huawei)

Wordt hiermee het dak vol gelegd?

Of een Accu rendabel is waag ik me niet aan... Ik heb te weinig inzicht op de energie prijzen in Vlaanderen.

Voor een 1906 woning, ook na renovatie, heb je kans dat het een uitdaging wordt om met radiatoren voldoende warmteafgifte te realiseren met het bij voorkeur lauwe water van een warmtepomp (max 35 graden voorkeur, absoluut max als het goed koud is 45). De warmtevraag genereren met een warmtepomp is geen probleem... Het afgeven in de woning kan wel lastig zijn bij relatief hoge vraag. Aanleg vloerverwarming kan voordeliger zijn dan luxe LTV radiatoren!

Afhankelijk van hoe goed het gas-CV systeem is ingeregeld, en hoe goed je een Warmtepomp kunt inregelen (koel water dus) ga je heel ruw per m³ aan gas 2-3 kWh aan stroom verbruiken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ansur
Die REC 365 panelen, dat moet ik eens navragen. Dat zijn de standaard alpha panelen, de REC site toont inderdaad een reeks varianten die meer vermogen leveren (maar die zullen ook prijziger zijn?).

Prijs is inc. BTW.

Het hele warmtepomp verhaal moet ik inderdaad nog eens goed bestuderen. Op gelijkvloers kunnen we mogelijk wel vloerverwarming leggen, maar op verdiepingen gaat dat niet mogelijk zijn. Zullen we met de architect moeten bekijken welke (hybride) oplossing het best is.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Ansur schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:54:
Die REC 365 panelen, dat moet ik eens navragen. Dat zijn de standaard alpha panelen, de REC site toont inderdaad een reeks varianten die meer vermogen leveren (maar die zullen ook prijziger zijn?).
Wij leveren zelf REC panelen, en bij mijn weten zijn de Alpha 365 niet meer leverbaar, vandaar mijn opmerking.

• Ansur
De 365 staat nog op hun site toch? https://www.recgroup.com/...eries_en.pdf?t=1647864257
Wat niet per sé iets zegt over de leverbaarheid natuurlijk :-)
Pagina: 1