Combinatie vloerverwarming en airco om huis te verwarmen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FelixForte
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-03 20:55
Hoi allen,

Wij hebben recent een huis gekocht met een heteluchtverwarming uit 1994. Deze is verouderd en willen we er graag uit slopen. We kunnen dan ook de luchtschachten verwijderen, wat een mooie bijkomstigheid is.

De projectleider van onze verbouwing geeft aan dat het een goed idee is om te kiezen voor vloerverwarming beneden (de vloer is bij de bouw geisoleerd), in combinatie met lijm PVC in de woonkamer en tegels in de keuken/het toilet. Voor de eerste etage en de zolder raadt hij aan om geen vloerverwarming of radiatoren (dit is vrij duur, niet heel toekomstbestendig en je zou de buizen zien) aan te leggen, maar in plaats daarvan te kiezen voor een airco die ook warme lucht kan blazen. Deze airco zou dan in het trappengat geplaatst kunnen worden. Wij werken veel vanuit huis (op de eerste etage) en zaten er toch al aan te denken om airco te nemen om het huis te koelen op warme dagen, dus dit zou voor ons een mooie twee vliegen in een klap kunnen zijn.

Ik vraag mij echter af of het mogelijk is om met vloerverwarming op de begane grond en een goede airco in het trappengat de eerste etage en de zolder (minder belangrijk, dat wordt opslag) fatsoenlijk verwarmen. Slaapkamers zijn natuurlijk wel altijd fijn om er een koel bij te zitten, maar omdat wij veel thuis zullen werken vinden we het wel belangrijk om op de eerste etage fatsoenlijke temperaturen te kunnen halen (zeg 19 a 20 graden) in de winter.

Volgens de projectleider is dit de goedkoopste en meest energiezuinige oplossing, omdat we dan alleen gas verbruiken voor de vloerverwarming. Ons huis is in totaal 110 vierkante meter, waarvan zo'n 55 op de beneden etage door een uitbouw. De airco zou dus zo'n 55 vierkante meter moeten verwarmen (verdeeld over 3 kamers, een badkamer en een zolder). Heeft iemand hier ervaring mee en is dit realistisch, of zitten wij straks in de kou te werken als we voor deze optie kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
verwarmen met airco's kan wel, maar enkel in het trapgat hangen vind ik echt een beunoplossing.

Dan moet je maar zien dat de warmte zich in de kamers verspreid (waarbij die deuren dus ook open moeten blijven). Ondertussen wil die warmte maar wat graag naar zolder toe.

Hoezo zou je de "buizen zien". Of bedoelt hij de buis van de CV naar de vloerverwarming verdeler? Ja die zie je eventueel wel, maar die heb je beneden ook. En een airco unit zie je ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FelixForte
timberleek schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:42:
verwarmen met airco's kan wel, maar enkel in het trapgat hangen vind ik echt een beunoplossing.

Dan moet je maar zien dat de warmte zich in de kamers verspreid (waarbij die deuren dus ook open moeten blijven). Ondertussen wil die warmte maar wat graag naar zolder toe.

Hoezo zou je de "buizen zien". Of bedoelt hij de buis van de CV naar de vloerverwarming verdeler? Ja die zie je eventueel wel, maar die heb je beneden ook. En een airco unit zie je ook.
Denk jij dat het verstandiger is om per kamer een binnenunit te hebben met één buitenunit (multi-split)?

De buizen zien is het geval bij radiatoren op de eerste verdieping aanleggen. Bij vloerverwarming op de eerste etage zou je daar inderdaad geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
FelixForte schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:49:
[...]
Denk jij dat het verstandiger is om per kamer een binnenunit te hebben met één buitenunit (multi-split)?
Hoewel ik ze zelf (nog) niet heb, ja dat zou mijn voorkeur hebben. Gericht verwarmen/koelen waar gewenst. In plaats van net zo lang warmte in een "tochtig" trapgat pompen tot de omliggende ruimtes uit medelijden ook wat warmte opnemen.
De buizen zien is het geval bij radiatoren op de eerste verdieping aanleggen. Bij vloerverwarming op de eerste etage zou je daar inderdaad geen last van hebben.
Een beetje nog steeds, er zullen ook buizen naar de verdeler moeten.
Maar afhankelijk van de installatie is dat maar 1 plek. En misschien een plek waar ze mooi weg te werken zijn (mits je dat belangrijk vindt).

Overigens zou ik vloerverwarming ook per ruimte regelbaar willen. Een aangenaam kantoor is... aangenaam, maar beetje jammer als je dan ook nutteloos warmte in de slaapkamer pompt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 07:15
Ik denk vooral dat je in het lawaai zit te werken boven, als die airco zit te blazen.
Dus je gaat nu luchtkokers weghalen (waarom niet meteen ventilatie type D in stoppen trouwens), en dan zou je inzitten met 2 alupex buisjes voor de verwarming???

Je kan perfect vloerverwarming combineren met lagetemperatuur radiatoren boven; als je er neemt die (evt. later) van een ventilator zijn voorzien kunnen die ook gebruikt worden voor koeling. Als je dan later een warmtepomp plaatst, ben je al 100% klaar voor zuinig verwarmen en koelen (let wel, op vloerverwarming koelen zal je het binnen niet op 20° kunnen houden als het buiten 30° is; men ziet het als nadeel dat je beperkt kan koelen maar ik zie het als voordeel dat je niet kapot gaat als je even buiten gaat).

Als de vloer boven sowiezo open gaat (want vloerverwarming boven is een optie); dan kan je ook de buizen voor lagetemperatuur radiatoren in de vloer stoppen (al zou ik dan meteen vloerverwarming steken, dat helpt ook om het beneden koel te houden als je plavond van de benedenverdieping koelt)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FelixForte
timberleek schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Hoewel ik ze zelf (nog) niet heb, ja dat zou mijn voorkeur hebben. Gericht verwarmen/koelen waar gewenst. In plaats van net zo lang warmte in een "tochtig" trapgat pompen tot de omliggende ruimtes uit medelijden ook wat warmte opnemen.

[...]

Een beetje nog steeds, er zullen ook buizen naar de verdeler moeten.
Maar afhankelijk van de installatie is dat maar 1 plek. En misschien een plek waar ze mooi weg te werken zijn (mits je dat belangrijk vindt).

Overigens zou ik vloerverwarming ook per ruimte regelbaar willen. Een aangenaam kantoor is... aangenaam, maar beetje jammer als je dan ook nutteloos warmte in de slaapkamer pompt
Ik vraag mij wel af of er niet al te veel lawaai dan ontstaat, als je bijvoorbeeld vijf binnenunits aan 1 buitenunit zou koppelen. We vinden het wel belangrijk dat zowel de binnenunits als de buitenunit niet staan te loeien de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FelixForte
naftebakje schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:00:
Ik denk vooral dat je in het lawaai zit te werken boven, als die airco zit te blazen.
Dus je gaat nu luchtkokers weghalen (waarom niet meteen ventilatie type D in stoppen trouwens), en dan zou je inzitten met 2 alupex buisjes voor de verwarming???

Je kan perfect vloerverwarming combineren met lagetemperatuur radiatoren boven; als je er neemt die (evt. later) van een ventilator zijn voorzien kunnen die ook gebruikt worden voor koeling. Als je dan later een warmtepomp plaatst, ben je al 100% klaar voor zuinig verwarmen en koelen (let wel, op vloerverwarming koelen zal je het binnen niet op 20° kunnen houden als het buiten 30° is; men ziet het als nadeel dat je beperkt kan koelen maar ik zie het als voordeel dat je niet kapot gaat als je even buiten gaat).

Als de vloer boven sowiezo open gaat (want vloerverwarming boven is een optie); dan kan je ook de buizen voor lagetemperatuur radiatoren in de vloer stoppen (al zou ik dan meteen vloerverwarming steken, dat helpt ook om het beneden koel te houden als je plavond van de benedenverdieping koelt)
Is het geluidsniveau zo hoog van een airco?

De ventilatie gaat nu via het heteluchtsysteem geloof ik. De bouwtechnische keurder had het erover om een ventilatiebox te nemen van een paar honderd euro en daarmee de keuken / badkamer te ventileren, maar niet de andere kamers. De luchtschachten in de slaapkamers zijn niet heel netjes, dus zouden we graag weghalen als dat kan.

Ik sta niet onwelwillend tegenover radiatoren, maar het huis heeft er nu geen dus dan zouden we denk ik in alle kamers leidingen langs de muren hebben, of begrijp ik dat verkeerd? Vandaar dat ik zelf eerder zat te denken aan vloerverwarming op alle etages, maar volgens mij is dat wel relatief duur vergeleken met airco's aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 07:15
FelixForte schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:59:
[...]Ik sta niet onwelwillend tegenover radiatoren, maar het huis heeft er nu geen dus dan zouden we denk ik in alle kamers leidingen langs de muren hebben, of begrijp ik dat verkeerd? Vandaar dat ik zelf eerder zat te denken aan vloerverwarming op alle etages, maar volgens mij is dat wel relatief duur vergeleken met airco's aanleggen.
Je weet wat vloerverwarming is, dan zit je hele vloer vol met buizen. Als dat past, dan kunnen er in de vloer evengoed 2 buizen naar elke radiator.
Buizen naar de radiatoren kunnen ook in de muren (vb als je verdeeld via de zolder, en daar in de muur gaan), of in het plafond van de benedenverdieping weggewerkt worden. Ik wil je niet pushen naar radiatoren, wel aantonen dat er opties zijn.

Qua kostprijs: een extra vloerverwarming kost nu wat geld, maar je krijgt een nieuwe vloer :*) . Dan kan je zonder blazen en zonder geluid verwarmen/koelen (want hoewel het geluid beperkt is, een airco moet lucht verplaatsen en zal dus geluid en tocht maken). Hangt van je eigen wensen af of dat meerwaarde is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-10 07:54
wij hebben een zelfde type woning (1995) en hebben in de planning staan de Brink luchtverwarming te vervangen voor Kanaalairco.
om te kunnen koelen moet je wellicht het kanaal isoleren maar verwarmen kan sowieso.

we hebbe zo iets in gedachte: https://www.climamarket.e...LW3PiUjud6JgaAtCsEALw_wcB

het is voordelig ten op zichte van een warmtepomp en een degelijk COp van 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:36
FelixForte schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:49:
[...]

100%. Hier hebben we 2 split-aircos hangen met binnenunits. Hiervan is eerst degene in de woonkamer en 1 op de 1e verdieping gehangen (weliswaar in een kamer, maar met grote openstaande deuren). Dat was leuk om die ruimte te verwarmen, maar echt verspreiden doet die warme lucht zich niet.

Later zijn we de units per kamer gehangen. Daarmee verwarm je alleen de werkkamer(s) waar je zit waardoor het sneller warm is en je minder verstookt.

Zeker omdat je werkkamers hebt die je wil verwarmen zou ik altijd voor een losse airco per ruimte gaan. Zo'n airco in het trappengat is leuk als je de echte kou uit een verdieping wil halen, maar gaat niet je kamers goed verwarmen.
Vlerverwarming op de 1e verdieping zou ik zelf nooit doen. Dat betekent nl. dat de slaapkamer altijd warm is als je gaat slapen omdat vloerverwarming niet gemaakt is om snel te verwarmen en dan weer snel af te koelen. Het voordeel wat vloerverwarming voor een woonkamer heeft (stabiele temperatuur) is voor mij juist een nadeel voor ruimtes die je 's nacht koel wil hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
FelixForte schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:55:
[...]

Ik vraag mij wel af of er niet al te veel lawaai dan ontstaat, als je bijvoorbeeld vijf binnenunits aan 1 buitenunit zou koppelen. We vinden het wel belangrijk dat zowel de binnenunits als de buitenunit niet staan te loeien de hele dag.
Ik kan je garanderen dat ik hier de units allemaal tegelijkertijd vol kan laten koelen/verwarmen en je dan alsnog onder de buitenunit moet gaan staan om te horen of ie wel aanstaat. Op het moment dat je de binnenunits vol gebruikt (dus op het moment dat je de kamer warmer/kouder wil hebben) hoor je die wel, maar zodra die terug gaan naar normaal (dus als de temperatuur bereikt is en de temp constant moet blijven), gaat die naar zo'n lage stand dat je er zonder problemen onder kunt slapen, zelfs als lichte slaper.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
RuudMu schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:39:
wij hebben een zelfde type woning (1995) en hebben in de planning staan de Brink luchtverwarming te vervangen voor Kanaalairco.
om te kunnen koelen moet je wellicht het kanaal isoleren maar verwarmen kan sowieso.

we hebbe zo iets in gedachte: https://www.climamarket.e...LW3PiUjud6JgaAtCsEALw_wcB

Waarom zou dit voordeliger zijn dan een warmtepomp/airco die ook een COP van 4 a 5 heeft? Ik heb hier ook naar gekeken voor ons huis en daar kwam uit dat het wat het stoken betreft weinig uit zou maken. Vandaar dat het airco's zijn geworden omdat dat veel makkelijker te installeren was (alle units konden via de buitenmuren worden aangesloten)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:30
FelixForte schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:59:
[...]
De bouwtechnische keurder had het erover om een ventilatiebox te nemen van een paar honderd euro en daarmee de keuken / badkamer te ventileren, maar niet de andere kamers.
[...]
Dat klinkt als type C ventilatie. Je moet dan ook roosters boven je ramen hebben om verse lucht aan te voeren.
Ik heb zelf ook ventilatie op die manier. Vervelende vind ik dat je in de winter dus ijskoude lucht naar binnen trekt. Dit zorgt voor tocht en dus minder comfort. Je gaat dan de roosters dichtzetten = onvoldoende ventilatie = slechte luchtkwaliteit.

Ik zou deze kans aangrijpen om er een WTW systeem (ventilatie type D) in te zetten. De openingen in muren/vloeren richting je technische ruimte zijn er toch al, het is alleen een kwestie van nette koofjes e.d. maken om de leidingen weg te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMu
redwing schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:55:
[...]

Waarom zou dit voordeliger zijn dan een warmtepomp/airco die ook een COP van 4 a 5 heeft? Ik heb hier ook naar gekeken voor ons huis en daar kwam uit dat het wat het stoken betreft weinig uit zou maken. Vandaar dat het airco's zijn geworden omdat dat veel makkelijker te installeren was (alle units konden via de buitenmuren worden aangesloten)
in vergelijking met de optie die Brink verwarming geeft ben je ruim 11-12K kwijt, zij hanteren een Elan, warmtewisselaar en Lucht-water warmte pomp.
De kanaal airco oplossing is daarmee veel voordeliger met 2,5 tot 3K voor de componenten, de huidige kanalen kunnen blijven maar moeten wellicht nog geïsoleerd worden als je ook wilt koelen.
Esthetisch vind ik de split-airco per kamer minder maar dat is persoonlijk.

[ Voor 0% gewijzigd door RuudMu op 17-03-2022 16:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
RuudMu schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:39:

Dit ding heeft voor verwarmen volgens mij een cop van 3,5. Maar bij welke buiten temperatuur? De cop zal bij lagere temperaturen afnemen.
Bij een cop van lager dan 3 kom je op een vergelijkbare prijs uit als gas of zelfs duurder.
Er zijn tegenwoordig toch apparaten die een cop van meer dan 5 halen?

Zie hier een voorbeeld berekening welke je met je eigen moderne tarieven kan aanpassen (mijn huidige tarief is 72 cent voor gas):
https://community.eigenhu...verwarming-93/index2.html

Een airco is zuinigere met verwarmen dan met aardgas. (Mijn airco's hebben cop waarde van 5)

€0,77 kost 1 M3 aardgas en heeft 9,7 kW warmte bovenwaarde ( geeft 8,8kw onderwaarde )

€0,22 kost 1 kWh stroom

Electrische kachel geeft 1 kW warmte

COP5 WP/AIRCO geeft 5 kW warmte

KOST PRIJS VAN DEZELFDE
HOEVEELHEID 10.000 KW WARMTE

€2.200,00 Elektrische kachel
(€0,22 per 1 kWh / 1kw / 10.000 kWh verbruik )

€874,72 HR KETEL AARDGAS
(€0,77 per 1 m3 / 8,8kw / 1.136 m3 verbruik )

€440,00 COP5 WP of Airco
(€0,22 per 1 kWh / 5 kw / 2.000 kWh verbruik )

€550,00 COP4 WP of Airco
(€0,22 per 1 kWh / 4 kw / 2.500 kWh verbruik )

[ Voor 30% gewijzigd door dick133a op 31-03-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMu
De huidige prijs van gas is meer dan 2 euro per m3, kijk maar is op gaslicht.com dan kun je wellicht begrijpen dat met gas verwarmen niet zo gunstig is.
wanneer je ook nog is je elektrische behoefte kunt afvangen met zonnepanelen is elektrisch verwarmen een zeer interessante manier van verwarmen.

wellicht help dit: https://welke-kiezen-kope...ning/airco-als-verwarming
en dit: https://www.wintergek.nl/...lde-temperatuur-nederland

bij minimale tempraturen zal de airco meer verbruiken maar die paar dagen per jaar dat het zo koud is wegen niet op tegen de gemiddelde tempraturen in de rest van de winter/jaar, je systeem ontwerpen op minimale of maximale omstandigheden is meestal niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
FelixForte schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:29:
Voor de eerste etage en de zolder raadt hij aan om geen vloerverwarming of radiatoren (dit is vrij duur, niet heel toekomstbestendig en je zou de buizen zien)
Radiatoren, die snap ik, maar vloerverwarming is prima toekomstbestendig.

Qua kosten vind ik het eigenlijk vaak wel meevallen. Voor een paar duizend euro heb je echt wel een bovenverdieping erin liggen en dan draait hij rustig mee met een toekomstige warmtepomp.

Daarnaast ga je met een L/L warmtepomp toch ook wel last krijgen van heel veel geblaas als het buiten koud wordt. Hij hangt op de gang, dus dan moet alle warmte door alle deuren heen. Dus rustig werken op een kamer met de deur dicht als de verwarming aan staat is er al niet meer bij, want dan zit je in de kou.
Ook gaat de temperatuur op de gang dan hoog moeten zijn, om de warmte in de kamers te krijgen. Dan is het op de gang al snel vies warm en de kamers 'net aan'.

In de zomer is dat heel anders, de dagen dat je echt vol de airco hebt aanstaan zijn veel minder en je begint 's-ochtends in een kamer die vaak al koel is. Ook helpt de lagere luchtvochtigheid al mee om het aangenaam te houden. Dat de gang een paar graden koeler is, is dan ook minder erg.

Als laatste, bedenk goed dat je dit nooit meer gaat aanpassen. Nu een kleine besparing nemen waar je mogelijk lang last van blijft houden. Terwijl je bijvoorbeeld kiest voor plak PVC, dat is niet een 'goedkoop vloertje'.
Als het budget begint te wringen, leg dan liever boven iets voordeligere vloerbedekking (PVC/laminaat/...) neer met vloerverwarming, die kun je dan eenvoudig nog vervangen als je toch iets beters wilt.
Kom je er na een jaar achter dat je toch vloerverwarming had willen hebben, dan ben je dus op elektrische kacheltjes, IR panelen en andere ellende/noodgrepen aangewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje Klaasje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 11:29
Zelf heb ik een huis gekocht met het idee wat bij jou wordt voorgesteld. Split airco in de twee slaapkamers, de zolder en de woonkamer. Plus vloerverwarming op gas voor de woonkamer en badkamer.

De splitunit in de woonkamer is daarmee in de basis alleen voor koelen. Al kan een airco de ruimte veel sneller warm krijgen dan vloerverwarming, dus na een vakantie gaan ze wel eens beide aan.

Erg tevreden met het systeem, geheel slim gemaakt door Tado.

Nu overweeg ik om de ketel te vervangen door een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:50
Heb in de overgangsperiode van koud naar warm weer en vice versa verwarmd met de airco ipv onze vloerverwarming.

+ Binnen een kwartier tot halfuur is de ruimte merkbaar warmer.
+ Verbruik is aanzienlijk lager dan een vloerverwarming helemaal opstarten
+ Het is prima geschikt voor vluchtige warmte. Dus als je even een uurtje de ruimte waar je je in bevindt wilt verwarmen kan dat prima.

- de lucht wordt droger en minder comfortabel
- de luchtstroom is merkbaar en wil je bij voorkeur niet in zitten.
- zodra je de airco uit zet trekt de warmte relatief snel weg. Het is geen 'duurzame' warmte. Nu moet ik zeggen dat ons huis echt op en top is geïsoleerd (bj 2021). Dus bij een ouder huis zal dit effect sterker zijn.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarsiv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:04
Pietje Klaasje schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:36:
Zelf heb ik een huis gekocht met het idee wat bij jou wordt voorgesteld. Split airco in de twee slaapkamers, de zolder en de woonkamer. Plus vloerverwarming op gas voor de woonkamer en badkamer.

De splitunit in de woonkamer is daarmee in de basis alleen voor koelen. Al kan een airco de ruimte veel sneller warm krijgen dan vloerverwarming, dus na een vakantie gaan ze wel eens beide aan.

Erg tevreden met het systeem, geheel slim gemaakt door Tado.

Nu overweeg ik om de ketel te vervangen door een warmtepomp.
Ik heb in mijn huis dezelfde opstellingen. Ben ju aan het spelen wat ik het fijnste vind. De bloerverwarming is behagelijker. Maar misschien doen ik het verkeerd. Heb de bloerverwarming op 18 staan en de airco op 20. Iemand ervaring of tips wat de beste gebruiksinstelling is
Pagina: 1