WiFi, droppende verbindingen - hoe te debuggen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:24
Ik heb last van wegvallende draadloze verbindingen op mijn laptop, telefoon en andere draadloos verbonden apparaten. Mijn telefoon schakelt dan over op 5G en laat me dan niet opnieuw verbinden, terwijl het 5 minuten later weer prima werkt. Mijn laptop laat dan ongeveer hetzelfde zien: de verbinding is verbroken. Als ik opnieuw wil verbinden duurt het dan vaak lang om verbinding te maken. Zo lang dat het niet lukt, of soms lukt het wel, maar valt het direct weer weg. Als er verbinding is, dan zie ik het maximaal aantal streepjes qua signaal.

Het probleem is alleen dat het heel inconsistent is. Ik heb zojuist een uur getest door een 4K Youtube video op zowel mijn laptop als telefoon te streamen en dat werkt dan probleemloos. Terwijl ik gisteren in een MS Teams vergadering wel 10x ben weggevallen en uiteindelijk maar mijn telefoon als hotspot gebruikt heb.

Hoe kan ik dit probleem nu vinden om het op te lossen?
Netwerk en abonnement
Ik heb een T-Mobile thuis glasvezel abonnement van 1000 Mbit/s. Verbonden met een Zyxel T-50 router. Mijn desktop PC (Windows) is verbonden met een netwerkkabel met de router en dat werkt altijd perfect. Speedtest geeft een ping van 4ms en een up- en download snelheid van rond de 900 Mbps.
Access points
Ik heb twee accesspoints: Ubiquiti UniFi UAP AC LITE. De ene hangt in de meterkast naast de router en de andere hangt op de eerste verdieping. Alletwee verbonden met de PoE injector. Op mijn desktop draait de UniFi controller.

Zowel mijn laptop als telefoon zijn verbonden via 5 GHz. De UniFi network application geeft aan dat channel 56 wordt gebruikt. Een speedtest op beide apparaten geeft zo rond de 90 Mbps aan. Dat zou volgens mij hoger moeten zijn, maar de uplink van beide hotspots geeft 100 Mbps aan.

Dit geeft UniFi Network aan als WiFi interference:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQaf4201M77oAcJUtSkCt0o8d_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0PIQmdsEgPSMJxe35HvRFlpz.png?f=fotoalbum_large

Ik ben niet super bekwaam met netwerken en WiFi. En ik weet dus niet zo goed wat ik moet doen om dit probleem op te sporen en op te lossen. Stappenplannen op internet beginnen altijd met de stroom onderbreken van de accespoints en op zoek te gaan naar een ander channel. Maar volgens mij regelen deze accespoints dat zelf al goed. Bovendien gaat het dan vaak over 2.4 GHz, terwijl de meeste apparaten bij mij via 5 GHz verbinden. Schedule Optimization staat aan en wordt elke nacht om 03:00 uur gedaan.

De locatie van de ene AP is niet ideaal in de meterkast, maar de andere hangt vrij op de eerste verdieping. De problemen met wegvallende WiFi heb ik bij beide AP's.

Wat is een goed stappenplan om te volgen om dit op te lossen? Wat kan ik het beste controleren op het moment dat een verbinding wegvalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:24
Je gebruikt op de 5ghz maar een 20mhz kanaal, op zich niet erg, maar 90mbps beperking zal daar vandaan komen waar ik vermoed dat je op de 2,4Ghz juist en te breed kanaal gebruikt die kun je in essentie het beste op 20Mhz laten staan in plaats van de 40mhz die we nu als sterkste signaal terugzien.

Je ziet ook duidelijk meer BSSID's over elkaar vallen, zou je dan je kanaal niet handmatig in een vrij spectrum moeten zetten ?

Signaal sterkte op 5ghz - slechter dan -70 is al niet super voor real time applicaties zou je al beter dan -67 moeten hanteren. Vergeet niet dat streaming kan bufferen waar dat bij teams niet de bedoeling is.

Ap's in meterkasten is op voorhand en slecht idee, dat is namelijk niet waar je de meeste wifi clients gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door mash_man02 op 17-03-2022 11:32 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05 18:48
Wat ik als eerst zou fixen is de Wifi Inteferentie dBM op je 5Ghz.

Een interferentie van -60 en lager is niet echt super. Liefst zou je rond de -50 of hoger willen zitten.
Dus dat is in mijn optiek punt 1 om te verbeteren.

Dit is tevens te zien in je Speedtest. Een factor 10 vermindering in snelheid is echt niet goed.

Zijn verder beide AP's up2date? Laatste firmware geïnstalleerd?

Probeer verder eens de app Wifi Analyser te installeren op je Telefoon en check de waardes daarin eens op verschillende plekken in huis. Zo kan je goed zien wat de signaal waardes zijn.

Mocht het kunnen, dan zou ik adviseren om je AP uit je meterkast te halen en desnoods aan het plafond hangen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
orf schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:16:
Ik heb zojuist een uur getest door een 4K Youtube video op zowel mijn laptop als telefoon te streamen en dat werkt dan probleemloos. Terwijl ik gisteren in een MS Teams vergadering wel 10x ben weggevallen en uiteindelijk maar mijn telefoon als hotspot gebruikt heb.
Daarvoor worden vaak twee verschillende protocollen gebruikt. Het eerste verloopt waarschijnlijk vooral via TCP, het tweede waarschijnlijk vooral via UDP.

Heb je dit probleem alleen bij VoIP / teleconferenties? En hoe gaat dat met je bekabelde PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
mash_man02 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:24:
Je gebruikt op de 5ghz maar een 20mhz kanaal, op zich niet erg, maar 90mbps beperking zal daar vandaan komen waar ik vermoed dat je op de 2,4Ghz juist en te breed kanaal gebruikt die kun je in essentie het beste op 20Mhz laten staan in plaats van de 40mhz die we nu als sterkste signaal terugzien.

Je ziet ook duidelijk meer BSSID's over elkaar vallen, zou je dan je kanaal niet handmatig in een vrij spectrum moeten zetten ?

Signaal sterkte op 5ghz - slechter dan -70 is al niet super voor real time applicaties zou je al beter dan -67 moeten hanteren. Vergeet niet dat streaming kan bufferen waar dat bij teams niet de bedoeling is.

Ap's in meterkasten is op voorhand en slecht idee, dat is namelijk niet waar je de meeste wifi clients gebruikt.
Wylana schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:24:
Wat ik als eerst zou fixen is de Wifi Inteferentie dBM op je 5Ghz.

Een interferentie van -60 en lager is niet echt super. Liefst zou je rond de -50 of hoger willen zitten.
Dus dat is in mijn optiek punt 1 om te verbeteren.

Dit is tevens te zien in je Speedtest. Een factor 10 vermindering in snelheid is echt niet goed.

Zijn verder beide AP's up2date? Laatste firmware geïnstalleerd?

Probeer verder eens de app Wifi Analyser te installeren op je Telefoon en check de waardes daarin eens op verschillende plekken in huis. Zo kan je goed zien wat de signaal waardes zijn.

Mocht het kunnen, dan zou ik adviseren om je AP uit je meterkast te halen en desnoods aan het plafond hangen.
Hier blijkt gelijk mijn gebrek aan kennis, want ik dacht dat het plaatje met interference op 5 GHz juist geen probleem liet zien rond channel 56. Ik weet niet zo goed wat ik in moet stellen. Per AP kan ik onder Radio de Channel Width en de Channel aanpassen.

Dit is nu de instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIbaLBARyQCtfLHQojjxVC7GDMg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kggJVVgitdWc8N1tzEBpWhby.png?f=user_large

Geeft de Channel width dan het aantal mhz aan? De 2.4 GHz staat op HT20 en de 5 GHz staat op VHT40. Ik heb net een paar aanpassingen gedaan door de 2.4 GHz even uit te zetten de de 5 GHz op VHT80 met verschillende channels, maar dan zie ik vergelijkbare speedtest resultaten. Of zit ik te prutsen met de verkeerde dingen?

De AP's zijn up to date met de laatste firmware. Wifi Analyser is er misschien niet voor iPhone? Er staan een paar apps in de appstore met die naam, maar die laten geen signaalwaardes zien.

De ene AP in de meterkast is zeker niet heel handig, maar ik woon in een oud huis met ornamenten plafonds en het wordt heel lastig om dan netjes een AP vrij te hangen. Op de eerste verdieping hangt de AP wel vrij en daar ben ik vaak mee verbonden.
Real schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:33:
[...]

Daarvoor worden vaak twee verschillende protocollen gebruikt. Het eerste verloopt waarschijnlijk vooral via TCP, het tweede waarschijnlijk vooral via UDP.

Heb je dit probleem alleen bij VoIP / teleconferenties? En hoe gaat dat met je bekabelde PC?
Bij teleconferenties heb ik het vaakst problemen, maar afgelopen week had ik het ook bij het streamen van een serie op HBO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:12

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

De titel van deze video is misschien een beetje verwarrend aangezien je geen mesh netwerk hebt, maar ik vind het een duidelijke uitleg over hoe je je Unifi Wifi netwerk kunt tunen qua settings, zodat het beter presteert. Wellicht heb je er iets aan:

[ Voor 8% gewijzigd door Yukkie op 17-03-2022 14:00 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05 18:48
Het aanpassen van de waardes alleen gaat je niet helpen.

Je zal toch echt de interferentie moeten weg halen.
Oftewel, je AP in de meterkast verplaatsten, want die zal door betonnen muren heen moeten een signaal te leveren. Dit levert minder signaal op en zorgt dus voor interferentie.

Het andere AP zal je op deze manier ook moeten onderzoeken. Waar hangt deze? Heeft deze vrij baan voor de signalen of moet hij ook door beton/hout/elektrische machines heen?

En daarna moet je pas kijken naar welk kanaal het minst gebruikt wordt in de buurt zodat je signaal niet verstoord wordt door wifi kanalen van je buren.

Je kan nog wel proberen om Transmit Power op FULL te zetten (of max, ik weet niet welke optie hij geeft) maar zo kan je zorgen dat je in ieder geval altijd een sterk signaal krijgt.

Wat betreft een app, kan je deze gebruiken: https://apps.apple.com/us...nalyzer/id1490247223?ls=1

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
Yukkie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:05:
De titel van deze video is misschien een beetje verwarrend aangezien je geen mesh netwerk hebt, maar ik vind het een duidelijke uitleg over hoe je je Unifi Wifi netwerk kunt tunen qua settings, zodat het beter presteert. Wellicht heb je er iets aan:

[YouTube: Unifi Mesh - Fix Your WiFi Issues!]
Bedankt. Deze video gekeken en wat wijzer geworden. :)
Op basis van de video heb ik Meshing juist uitgezet en deze channels aangehouden:

AP begane grond
2.4 GHz, Channel Width HT20, Channel 11
5.0 GHz, Channel Width VHT80, Channel 48

AP eerste verdieping
2.4 GHz, Channel Width HT20, Channel 6
5.0 GHz, Channel Width VHT80, Channel 140 (DFS)

In de video wordt channel 149 aangehouden, maar die optie heb ik niet. Ik heb eerst getest met een Channel Width VHT40 en daarna getest met VHT80.

Voor de Speedtest snelheid heeft dit geen verschil gemaakt. Op mijn telefoon blijft dit rond de 90 Mbps. En de snelheid is gelijk als ik direct naast de AP (beide) sta, of een kamer verder.
Wylana schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:55:
Het aanpassen van de waardes alleen gaat je niet helpen.

Je zal toch echt de interferentie moeten weg halen.
Oftewel, je AP in de meterkast verplaatsten, want die zal door betonnen muren heen moeten een signaal te leveren. Dit levert minder signaal op en zorgt dus voor interferentie.

Het andere AP zal je op deze manier ook moeten onderzoeken. Waar hangt deze? Heeft deze vrij baan voor de signalen of moet hij ook door beton/hout/elektrische machines heen?

En daarna moet je pas kijken naar welk kanaal het minst gebruikt wordt in de buurt zodat je signaal niet verstoord wordt door wifi kanalen van je buren.

Je kan nog wel proberen om Transmit Power op FULL te zetten (of max, ik weet niet welke optie hij geeft) maar zo kan je zorgen dat je in ieder geval altijd een sterk signaal krijgt.
Die heb ik nu op High gezet, maar dat lijkt ook geen verschil te geven. Let wel, ik test nu eigenlijk alleen maar de snelheid, want vandaag heb ik nog niet meegemaakt dat de verbinding wegviel. Daar had ik gisteren enorm last van. Dus misschien helpen de aangepaste instellingen wel tegen wegvallende WiFi, maar dat maakt het testen zo moeilijk.
Wat betreft een app, kan je deze gebruiken: https://apps.apple.com/us...nalyzer/id1490247223?ls=1
Deze app doet bij mij alleen speedtest. Als ik het goed lees, moet je een apparaat via usb aansluiten om iets anders dan alleen snelheid te meten. Maar als ik direct naast de AP sta op de eerste verdieping kan ik wellicht de WiFi insights gebruiken van UniFi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als je uplink echt 100mbit is zoals in je startpost dan is 90Mbit natuurlijk prima, en kun je beter focussen op de kwaliteit van de verbinding.

Volgens mij zijn de 'goedkope' PoE injectors van Ubiquity ook maar 100Mbit, dus dat zou dat verklaren :-)

90Mbit zou meeeer dan zat zijn voor MS Teams

Succes!

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-05 13:31
Mbt de 90 mbit/s. Is het ap toevallig verbonden met een switch, die GEEN gigabit poorten heeft?
Zo nee, welke POE injector en kabel gebruik je. De normale POE injector van ubiquiti zou namelijk gewoon een gigabit connector moeten zijn.

Zou je daarnaast eens in de controller het volgende kunnen doen:
> klik op unifi devices > klik een AP aan > klik op uplink (wired), wat staat daar achter speed?

en kun je ook een screenshot maken van 'air stats', dat staat daaronder, en dan van beide APs.

Zou je daarnaast ook nog eens het device aan kunnen klikken wat problemen geeft, in het tabblad 'client devices', en bij insights een screenshot kunnen maken van 'history'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
dennisdennis12 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:30:
Mbt de 90 mbit/s. Is het ap toevallig verbonden met een switch, die GEEN gigabit poorten heeft?
Zo nee, welke POE injector en kabel gebruik je. De normale POE injector van ubiquiti zou namelijk gewoon een gigabit connector moeten zijn.

Zou je daarnaast eens in de controller het volgende kunnen doen:
> klik op unifi devices > klik een AP aan > klik op uplink (wired), wat staat daar achter speed?
Bij beide AP's staat FE (100 Mbps).
Ik gebruik de standaard injector en de netwerkkabel zit op een gigabit poort van de router. Met de PC haal ik op diezelfde poort wel gigabit snelheid. Ik gebruik volgens mij Cat6 kabels. Hele korte (25cm en 50cm) in de meterkast en een langere kabel naar de PoE injector op de eerste verdieping met weer een korte kabel van de injector naar de AP.

Een hogere snelheid zou leuk zijn, maar het echte probleem zijn de wegvallende verbindingen. Vandaag heb ik het de hele dag niet gehad. Met als grote verschil dat het gisteren in de avond was en dat er toen wat meer devices (2 laptops, 2 telefoons) extra verbonden waren met de wifi.
en kun je ook een screenshot maken van 'air stats', dat staat daaronder, en dan van beide APs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcWf4jjZfLsChTHU7B4PR3qql4A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ahJQ5dqShgGgRKG8OxiN4mXK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-xP7PwbqnqbU9VFWaiUCABFTC4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jhusBzwIXEcSZDTE3wHhaERL.png?f=user_large
Zou je daarnaast ook nog eens het device aan kunnen klikken wat problemen geeft, in het tabblad 'client devices', en bij insights een screenshot kunnen maken van 'history'.
Dat laat alleen maar iets van vandaag zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROLfWC8wuGfUBfeARG4vd9CPph4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/op1qb0d8KprG4JFd9KjcdZMY.png?f=user_large

De overview van 24H laat wel slechte prestaties zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-TI6Z6qM91sIw605Wyviv426Z4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D1X8SbNoHgj9mrhSpMAbQUAc.png?f=user_large

Dank voor je reactie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-05 13:31
Het lijkt erop alsof je de controller telkens afsluit na gebruik. Zou je die eens een paar dagen aan kunnen laten staan, want dan is er in de statistieken waarschijnlijk eenvoudig te zien waar het verkeerd gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:54
@orf Zelfs een brakke wifi-verbinding moet makkelijk boven de 90 Mbps uitkomen, al is het met hick-ups.
Het aantal actieve clients is niet het probleem. Die paar apparaten kunnen de AP's makkelijk aan.

Het probleem zit 'm in de 100 Mbit verbinding tussen AP's en modem.
Welke PoE-injectors heb je in gebruik?

[ Voor 21% gewijzigd door Masimo op 17-03-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
dennisdennis12 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:45:
Het lijkt erop alsof je de controller telkens afsluit na gebruik. Zou je die eens een paar dagen aan kunnen laten staan, want dan is er in de statistieken waarschijnlijk eenvoudig te zien waar het verkeerd gaat.
Ik laat 'm inderdaad draaien nu.
Masimo schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:38:
@orf Zelfs een brakke wifi-verbinding moet makkelijk boven de 90 Mbps uitkomen, al is het met hick-ups.
Het aantal actieve clients is niet het probleem. Die paar apparaten kunnen de AP's makkelijk aan.

Het probleem zit 'm in de 100 Mbit verbinding tussen AP's en modem.
Welke PoE-injectors heb je in gebruik?
Op de injector staat gigabit en het zijn de bijgeleverde PoE injectors. Met andere kabels merk ik geen verschil en belangrijker: Als ik mijn vaste PC via de injector aansluit (weet niet of dat aan te raden is), dan krijg ik ook ongeveer 90mbit in plaats van de 900+ die ik haalde. Dus daar lijkt zeker iets te zitten.

Wellicht kan ik zoiets bestellen en heb ik dan wel hogere snelheid:

https://www.coolblue.nl/product/881752/netgear-gs305p.html

Edit:
Om het wat gecompliceerder te maken: Zojuist de PoE injectors van beneden en de eerste verdieping gewisseld. Die op de 1e verdieping doet nu 360mbit down en 110mbit up. In de Network app zie ik nu ook bij de uplink GbE staan in plaats van 100 Mbps. Bij de begane grond zie ik dat nog wel staan en haal ik dus ook niet meer dan 90mbit. Raar!

Edit 2:
Na 10 minuten staat ook de AP op de eerste verdieping weer op 100Mbps. Die injectors doen volgens mij niet wat ze moeten doen.

Ik heb de PoE switch besteld. Scheelt gelijk weer een injector. Morgen verder testen als de switch ertussen hangt.

[ Voor 19% gewijzigd door orf op 18-03-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
Met de PoE switch haal ik nu ongeveer 250mbit draadloos. Dat vind ik een prima snelheid. Nu vooral testen of het stabiel is voor bijvoorbeeld videobellen. Want dat is/was het echte probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
Even als update: de PoE lijkt het probleem opgelost te hebben. Ik heb geen wegvallende verbindingen meer gehad en videobellen gaat probleemloos.

Ik vind het nog steeds gek dat 2 PoE injectors blijkbaar problemen gaven, maar dat lijkt toch het probleem geweest te zijn.
Pagina: 1