Ik heb last van wegvallende draadloze verbindingen op mijn laptop, telefoon en andere draadloos verbonden apparaten. Mijn telefoon schakelt dan over op 5G en laat me dan niet opnieuw verbinden, terwijl het 5 minuten later weer prima werkt. Mijn laptop laat dan ongeveer hetzelfde zien: de verbinding is verbroken. Als ik opnieuw wil verbinden duurt het dan vaak lang om verbinding te maken. Zo lang dat het niet lukt, of soms lukt het wel, maar valt het direct weer weg. Als er verbinding is, dan zie ik het maximaal aantal streepjes qua signaal.
Het probleem is alleen dat het heel inconsistent is. Ik heb zojuist een uur getest door een 4K Youtube video op zowel mijn laptop als telefoon te streamen en dat werkt dan probleemloos. Terwijl ik gisteren in een MS Teams vergadering wel 10x ben weggevallen en uiteindelijk maar mijn telefoon als hotspot gebruikt heb.
Hoe kan ik dit probleem nu vinden om het op te lossen?
Zowel mijn laptop als telefoon zijn verbonden via 5 GHz. De UniFi network application geeft aan dat channel 56 wordt gebruikt. Een speedtest op beide apparaten geeft zo rond de 90 Mbps aan. Dat zou volgens mij hoger moeten zijn, maar de uplink van beide hotspots geeft 100 Mbps aan.
Dit geeft UniFi Network aan als WiFi interference:
/f/image/0PIQmdsEgPSMJxe35HvRFlpz.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben niet super bekwaam met netwerken en WiFi. En ik weet dus niet zo goed wat ik moet doen om dit probleem op te sporen en op te lossen. Stappenplannen op internet beginnen altijd met de stroom onderbreken van de accespoints en op zoek te gaan naar een ander channel. Maar volgens mij regelen deze accespoints dat zelf al goed. Bovendien gaat het dan vaak over 2.4 GHz, terwijl de meeste apparaten bij mij via 5 GHz verbinden. Schedule Optimization staat aan en wordt elke nacht om 03:00 uur gedaan.
De locatie van de ene AP is niet ideaal in de meterkast, maar de andere hangt vrij op de eerste verdieping. De problemen met wegvallende WiFi heb ik bij beide AP's.
Wat is een goed stappenplan om te volgen om dit op te lossen? Wat kan ik het beste controleren op het moment dat een verbinding wegvalt?
Het probleem is alleen dat het heel inconsistent is. Ik heb zojuist een uur getest door een 4K Youtube video op zowel mijn laptop als telefoon te streamen en dat werkt dan probleemloos. Terwijl ik gisteren in een MS Teams vergadering wel 10x ben weggevallen en uiteindelijk maar mijn telefoon als hotspot gebruikt heb.
Hoe kan ik dit probleem nu vinden om het op te lossen?
Netwerk en abonnement
Ik heb een T-Mobile thuis glasvezel abonnement van 1000 Mbit/s. Verbonden met een Zyxel T-50 router. Mijn desktop PC (Windows) is verbonden met een netwerkkabel met de router en dat werkt altijd perfect. Speedtest geeft een ping van 4ms en een up- en download snelheid van rond de 900 Mbps.Access points
Ik heb twee accesspoints: Ubiquiti UniFi UAP AC LITE. De ene hangt in de meterkast naast de router en de andere hangt op de eerste verdieping. Alletwee verbonden met de PoE injector. Op mijn desktop draait de UniFi controller.Zowel mijn laptop als telefoon zijn verbonden via 5 GHz. De UniFi network application geeft aan dat channel 56 wordt gebruikt. Een speedtest op beide apparaten geeft zo rond de 90 Mbps aan. Dat zou volgens mij hoger moeten zijn, maar de uplink van beide hotspots geeft 100 Mbps aan.
Dit geeft UniFi Network aan als WiFi interference:
/f/image/0PIQmdsEgPSMJxe35HvRFlpz.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben niet super bekwaam met netwerken en WiFi. En ik weet dus niet zo goed wat ik moet doen om dit probleem op te sporen en op te lossen. Stappenplannen op internet beginnen altijd met de stroom onderbreken van de accespoints en op zoek te gaan naar een ander channel. Maar volgens mij regelen deze accespoints dat zelf al goed. Bovendien gaat het dan vaak over 2.4 GHz, terwijl de meeste apparaten bij mij via 5 GHz verbinden. Schedule Optimization staat aan en wordt elke nacht om 03:00 uur gedaan.
De locatie van de ene AP is niet ideaal in de meterkast, maar de andere hangt vrij op de eerste verdieping. De problemen met wegvallende WiFi heb ik bij beide AP's.
Wat is een goed stappenplan om te volgen om dit op te lossen? Wat kan ik het beste controleren op het moment dat een verbinding wegvalt?