Aanschaf dieselauto anno 2022

Pagina: 1
Acties:

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wij zijn voornemens onze 2017 Ford S-Max 1.5 EcoBoost (benzine) te vervangen.
Reden daarvoor is hoofdzakelijk de wens voor een automaat en meer vermogen, omdat de 1.5 niet echt overhoudt bij het trekken van de caravan (1500kg).

Meest voor de hand liggende keus is een vergelijkbare S-Max, maar dan met 2.0 EcoBoost benzinemotor. Het aanbod daarvan op de gebruikte markt is echter zeer klein, dus we zijn wat breder aan het kijken. Inmiddels overwegen we ook een S-Max diesel, of een Volvo XC60 diesel.

We rijden 25 á 30k km per jaar. De hogere wegenbelasting is geen probleem en kan nog wel uit, maar in hoeverre zouden jullie nog een dieselauto kopen anno 2022?

Het voornemen is wel, zeker in het geval van een Volvo, om hem lang te houden/op te rijden, dus afschrijving op korte termijn is minder een probleem. Al zijn de benzineversies wel bewezen waardevaster natuurlijk.

Any thoughts? :)

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-10 09:59
Niet.. ook qua leaseauto's is het bij ons enkel nog benzine of elektrisch, een diesel kan vandaag de dag ook niet meer uit.., kijk na de huidige brandstofprijzen (het verschil is nihil maar qua wegenbelasting is het verschil groot als je een diesel rijd, helemaal in het geval van een XC60..).

Ik zou zelf gaan voor een goede S-Max met de 2.0 benzine motor (of een vergelijkbaar iets maar in ieder geval geen diesel meer..)

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-11 13:16

dijkmane

biertje ?

why not ?
de brandstof zelf zal beschikbaar blijven de komende jaren.

als je het fijn vind rijden, moet je er toch voor kiezen ?

specs : wil je niet weten

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:26
Hou er rekening mee dat je op een gegeven moment in bepaalde gebieden niet meer welkom bent met een wat oudere dieselwagen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:26

Croga

The Unreasonable Man

LordSinclair schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:23:
Hou er rekening mee dat je op een gegeven moment in bepaalde gebieden niet meer welkom bent met een wat oudere dieselwagen.
En dat "gegeven moment" is al weer eventjes hier. Daarnaast wordt dat "oudere" steeds relatiever.

Na alle onthullingen van Dieselgate zijn ook veel moderne diesels al niet meer welkom in bepaalde steden en zal alleen maar krapper worden.

Niet zo'n probleem als je niet veel in steden komt, of wilt zijn, maar als je regelmatig een grote stad in moet dan is Diesel geen optie meer.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:02
Nieuwe diesels worden door de overheid zwaarder belast. Het negatieve imago dat diesel sinds VW Dieselgate heeft is met name iets wat door de media is gecreëerd. Het kuddevolk gaat daar in mee en daardoor neemt de vraag bij leaseauto's ook af.

"je gaat toch geen smerige diesel rijden..." je kent het wel. Alsof die EV dingen zo schoon zijn.

Bij 2e hands auto's kan diesel gewoon nog steeds uit als je een 25/30K km/jaar rijdt.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:49
We rijden 25 á 30k km per jaar. De hogere wegenbelasting is geen probleem en kan nog wel uit, maar in hoeverre zouden jullie nog een dieselauto kopen anno 2022?
Met de huidige brandstofkosten kan het zeker niet meer uit. Verschil benzine/diesel is nog maar een 10 á 15 cent per liter, dus doe het zeker niet om er financieel beter van te worden.
Neemt niet weg dat ik zelf nog in een diesel rijd, omdat ik het gewoon fijn vind rijden. Ik zou ook zo weer een diesel kopen. De MRB ieder kwartaal is wel even schrikken ;-) afgelopen maandag voor het eerst getankt boven de €100 :-(
Met een euro6 diesel kan je vooralsnog overal naar toe rijden, en op één tank ook nog lekker ver (ik haal met de huidige 100kmh grens op de snelweg net iets meer dan 1500km op één tank).

[ Voor 13% gewijzigd door Bushie op 17-03-2022 09:30 ]

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-11 13:11
Maand geleden een 2ehands V40 diesel gekocht, ouders 6 maanden geleden een 2e hands XC60 diesel.
Als je er lang mee wilt rijden vind ik het nog zeer de moeite. Door de negatieve bijsmaak van diesel is de aanschafprijs lekker laag. Je moet alleen niet verwachten veel restwaarde over te houden.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-11 13:51
Als je 30k per jaar rijdt en je koopt een auto met wat kms op de teller (150k oid) dan is je restwaarde na vijf jaar sowieso nihil, ongeacht of het een benzine of diesel is. Met die kms kan een diesel er al snel uit, het benzineverbruik van zulke grote auto's is niet om over naar huis te schrijven.

@Croga wat een onzin. Ik woon in Utrecht en kom regelmatig in Amsterdam met mijn euro 5 diesel. Geen centje pijn. Alleen diesels <euro 4 worden geweerd.

Daarom zou ik @Timmert aanraden om te zoeken naar een Euro 6 diesel, dan zit je voorlopig nog wel goed.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-11 17:59
LightStar schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:20:
Niet.. ook qua leaseauto's is het bij ons enkel nog benzine of elektrisch, een diesel kan vandaag de dag ook niet meer uit.., kijk na de huidige brandstofprijzen (het verschil is nihil maar qua wegenbelasting is het verschil groot als je een diesel rijd, helemaal in het geval van een XC60..).

Ik zou zelf gaan voor een goede S-Max met de 2.0 benzine motor (of een vergelijkbaar iets maar in ieder geval geen diesel meer..)
Je vergeet het verschil in verbruik mee te nemen... 2.0 TDCI gemiddeld 1:17, 2.0 Ecoboost 1:12... en de diesel heeft een flink hoger koppel wat het trekken van een caravan toch ook weer een stukje prettiger maakt. Twee punten die in lijn met de vraag van TS toch wel belangrijk zijn.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-11 12:26
dijkmane schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:21:
why not ?
de brandstof zelf zal beschikbaar blijven de komende jaren.

als je het fijn vind rijden, moet je er toch voor kiezen ?
Normaal zou ik je gelijk geven. Het punt is meer dat 'de Diesel' als vuillak wordt beschouwd (hoe stom ook) en daardoor in vele steden (Rotterdam, Amsterdam, etc) al wordt geweerd. Daar mag je simpelweg met een diesel de stad niet eens in.
Opzich geen probleem als je in de buurt van Groningen woont ofzo. Maar als je nog wel eens in de randstad komt is een dergelijke auto niet altijd een goede keuze.

*sowieso

• Knul
DonJunior schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:29:
[...]

Normaal zou ik je gelijk geven. Het punt is meer dat 'de Diesel' als vuillak wordt beschouwd (hoe stom ook) en daardoor in vele steden (Rotterdam, Amsterdam, etc) al wordt geweerd. Daar mag je simpelweg met een diesel de stad niet eens in.
Opzich geen probleem als je in de buurt van Groningen woont ofzo. Maar als je nog wel eens in de randstad komt is een dergelijke auto niet altijd een goede keuze.
Ahum:

Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto’s en bestelauto’s die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.

U kunt in deze vier gemeenten twee soorten milieuzones tegenkomen:

Een gele milieuzone: Rijdt u in een personen- of bestelauto die op diesel rijdt? Dan mag u alleen in deze milieuzone komen als uw auto emissieklasse 3 of hoger heeft. Heeft uw auto een emissieklasse van 0, 1 of 2, dan is een gele milieuzone voor uw voertuig verboden. De emissieklasse is een cijfer waarmee wordt aangegeven hoe schoon uw voertuig is. Hoe hoger het cijfer, hoe schoner uw voertuig.

Een groene milieuzone: Heeft u een personen- of bestelauto die op diesel rijdt en een emissieklasse van 4 of hoger heeft? Dan mag u in een groene milieuzone komen. Een groene milieuzone is dus toegestaan voor dieselvoertuigen met een emissieklasse van 4 of hoger. Dieselvoertuigen met emissieklasse 0, 1, 2 of 3 mogen hier niet in. De gemeenten Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht hebben een groene milieuzone.

https://www.milieuzones.nl/personen-en-bestelautos

Euro 4 werd in 2005 ingevoerd. De meeste diesels >2005 zijn euro 4+

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-11 12:26
Knul schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:27:
[..]

@Croga wat een onzin. Ik woon in Utrecht en kom regelmatig in Amsterdam met mijn euro 5 diesel. Geen centje pijn. Alleen diesels <euro 4 worden geweerd.

Daarom zou ik @Timmert aanraden om te zoeken naar een Euro 6 diesel, dan zit je voorlopig nog wel goed.
Nou nou.. rustig aan.. het is geen onzin wat er wordt geroepen, en zeker met onze draaikonterige overheid weet je niet zo heel goed waar je aan toe bent .. ik zou daarom niet snel nog een Diesel overwegen. Gewoon omdat het zomaar kan zijn dat je volgend jaar ineens je eigen stad niet meer in mag ofzo.

*sowieso

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44
TS gaat er ook nogal eens met de caravan op uit lees ik. Houd er ook rekening mee dat in italie bijvoorbeeld sommige zones al verboden zijn op sommige tijden voor Euro 5 diesels.

https://magazine.vab.be/o...pgelet-milieuzone-italie/

• Knul
DonJunior schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:31:
[...]

Nou nou.. rustig aan.. het is geen onzin wat er wordt geroepen, en zeker met onze draaikonterige overheid weet je niet zo heel goed waar je aan toe bent .. ik zou daarom niet snel nog een Diesel overwegen. Gewoon omdat het zomaar kan zijn dat je volgend jaar ineens je eigen stad niet meer in mag ofzo.
Tsja, dan moet @Timmert maar net in één van de vier steden wonen die een milieuzone hebben én in het milieuzone gebied wonen/werken. Zo groot zijn die gebieden nou ook weer niet. Bovendien kan je voor een stadsbezoek beter een P+R opzoeken dan doorrijden en parkeren in de binnenstad.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Knul schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:27:
Kom je wel eens in het buitenland? Duitsland heeft al een aantal steden waar een volledig dieselverbod geldt.
Idem voor Italië....

Er zijn meer plaatsen dan alleen Utrecht en Amsterdam.....

• Knul
Croga schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:35:
[...]

Kom je wel eens in het buitenland? Duitsland heeft al een aantal steden waar een volledig dieselverbod geldt.

Er zijn meer plaatsen dan alleen Utrecht en Amsterdam.....
Vier steden, waarvan het in drie steden alleen verboden is om in een aantal straten te rijden met een oude diesel (euro 5 of ouder). In Stuttgart mag je alleen in de 'kleine' milieuzone niet komen met een euro 5 diesel.

Met een euro 6 diesel ben je (vooralsnog) overal welkom. Er is dus geen volledig dieselverbod.

https://www.anwb.nl/vakan...voorbereiding/milieuzones

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Knul schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:38:
Vier steden, waarvan het in drie steden alleen verboden is om in een aantal straten te rijden met een oude diesel (euro 5 of ouder). In Stuttgart mag je alleen in de 'kleine' milieuzone niet komen met een euro 5 diesel.

Met een euro 6 diesel ben je (vooralsnog) overal welkom. Er is dus geen volledig dieselverbod.
Tsja, je kunt het bagataliseren maar ik neem aan dat TS zijn auto niet gaat kopen voor vandaag of voor morgen. Feit is dat er nu al steden zijn waar je met een (2e hands) diesel auto niet in mag. Feit is ook dat die regels de laatste jaren per jaar strenger worden. Voorspelling is dat je met die Euro6 diesel volgend jaar ook op bepaalde plaatsen niet meer mag komen en dat de komende jaren alleen maar strenger zal worden.

Er is een reden waarom nagenoeg alle bedrijven die met lease autos werken Diesel al in de ban gedaan hebben. Voor een deel is dat imago, voor een ander deel de wetenschap dat de bewegingsvrijheid van Diesel autos steeds beperkter wordt.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:53
Vanaf 2015 zijn alle auto's al euronorm 6. Ja, er zal ooit wel een ban komen op de euronorm 6. Maar dat gaat nog jaren duren. Want de euronorm 7 is nog in concept en komt pas in 2025. Mits Duitsland er in mee gaat, Maar die heeft een grote auto-industrie en heeft al 't nodige bezwaar gemaakt tegen 't uitbannen van brandstofauto's in de euronorm 7. Zolang dat voort duurt, is euronorm 6 de norm.

Dan krijg je dat het minimum niet euronorm 4 of 5 is, maar dat 6 't minimum is. Daarna volgt pas 't volledig uitbannen van brandstofauto's verwacht ik.

Dus wat @Knul ook zegt, met de euronorm 6 ben je overal nog welkom.

Ook leuk, maar beetje offtopic, aan 't andere kant van 't spectrum is alles ouder dan 30 in potentie een oldtimer in Duitsland en ben je overal van vrijgesteld.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

LordSinclair schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:23:
Geldt dit straks ook niet voor benzineauto`s?

Amsterdam stelde in 2019 een totaal verbod voor vanaf 2030, dit plan is onlangs weer op tafel gelegd door Halsema. https://nos.nl/artikel/22...lauto-s-verbieden-in-2030

Dus op alles wat je nu koopt zou ik rekenen op een restwaarde van €0 in 2030.

[ Voor 8% gewijzigd door bombadil op 17-03-2022 10:07 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:35
Maak een goede TCO berekening dan weet je het; ja de restwaarde is lager over 3-4 jaar maar de aanschafwaarde is nu ook lager.

Kan best zijn dat een diesel niet perse veel duurder is

• stylezzz
Hoeveel landen willen al niet per 2030 zo goed als alleen nog maar EV's toelaten? (nieuwe auto's dan)

[ Voor 10% gewijzigd door stylezzz op 17-03-2022 10:08 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou het niet doen (Belgie, tot een paar jaar geleden was 80 procent van de verkochte auto's hier een diesel). Zelfs een benzineauto is twijfel, mijn auto is ook van 2017 en ik denk dat ik die maar gewoon op rijdt tot het wat duidelijker wordt want ik vermoed dat het heel hard naar electrisch gaat (2027 worden er hier geen benzineauto's meer verkocht).

Met een diesel ga je zeker de grotere steden niet meer in kunnen en benzine tegen die tijd misschien ook wel niet meer.

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 17-03-2022 10:12 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je nu diesel koopt moet je eigenlijk het uitgangspunt nemen dat je hem afrijdt, danwel in 1x vrijwel afschrijft. Te weinig mensen die nu, laat staan over een jaar of 5 nog een diesel zouden willen.

Having said that: je wilt gewoon een caravantrekker met redelijk wat ruimte. Schoonouders hadden het zelfde, die zijn uiteindelijk voor een Mazda CX5 (met automaat) gegaan. Trekt een flinke caravan zonder issues weg.

Sidenote: wellicht even handig om aan te geven of die caravan 1500kg de max inclusief belading is, of het leeggewicht.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Vorig jaar nog een Renault Megane 1.5DCI gekocht uit 2017 met 93k op de teller. We rijden tussen de 25k en 30k per jaar. We hebben hem gekocht met als doel hem gewoon op te rijden en tegen die tijd dichterbij te gaan werken of een EV te kopen :P

Overigens zeer tevreden met de aankoop. Maar het is niet goedkoper dan de VW Up benzine die we eerst hadden :+ Wel een stuk meer comfort.

Zolang je een nieuwere diesel koopt, zou ik me niet al te druk maken dat je steden niet in komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2022 10:35 ]

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-11 15:26
Afgezien van de te verwachte inrijverboden van verschillende steden, wat voor iedereen andere effecten heeft, is het volgens mij een redelijk simpele rekensom, zeker als je meestal je auto vrijwel helemaal afrijdt (1000 euro meer of minder restwaarde is op de complete rekensom niet zo interessant meer).

Het verschil in brandstofverbruik is in de meeste gevallen bij wat grotere auto's echt wel aanzienlijk. Mijn 320d bijvoorbeeld reed 1:20. Huidige 320i haalt zelfs in deze tijden (max 100 km/h) net 1:13.

Dan gewoon de rekensom maken, waarbij je ook met de gewichten (diesel soms net iets zwaarder, en valt dan soms net in een hogere categorie wegenbelasting) rekening houdt.

1350 - 1450 kg: wegenbelasting:
benzine: € 828
diesel: €1604
verschil: €776 per jaar

prijs per kilometer brandstof met huidige brandstofprijzen van net (goedkoopste in de buurt):
Benzine: € 2,20 / 1:14 = € 0,15
Diesel: € 2,05 / 1:20 = € 0,10

Omslagpunt ligt dan €776 / €0,05 = 15400 km

Dan neem ik nog niet de lagere prijs in aanschaf van een tweedehands diesel mee. Qua onderhoud kan het ook twee kanten op. Benzine zijn ook stukken ingewikkelder geworden met turbo's en EGR-systemen die vervuilen, dus daar brand ik mijn handen ook niet aa.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• Bushie
Het verschil in brandstofverbruik is in de meeste gevallen bij wat grotere auto's echt wel aanzienlijk. Mijn 320d bijvoorbeeld reed 1:20. Huidige 320i haalt zelfs in deze tijden (max 100 km/h) net 1:13.
Ik vind dat ook nog wel opvallend anno 2022. Ik heb zelf een VW Arteon 2.0 TDI van 150pk, hier rijd ik bij snelweg-kilometers makkelijk 1:25. Ik heb laatst een aantal dagen een Benzine VW Arteon mee gehad 1.5 TSI 150pk die ik met heel veel moeite op 1:14 kreeg op de snelweg.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
Bushie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:04:
[...]

Ik vind dat ook nog wel opvallend anno 2022. Ik heb zelf een VW Arteon 2.0 TDI van 150pk, hier rijd ik bij snelweg-kilometers makkelijk 1:25. Ik heb laatst een aantal dagen een Benzine VW Arteon mee gehad 1.5 TSI 150pk die ik met heel veel moeite op 1:14 kreeg op de snelweg.
Ik heb hier dezelfde ervaring met Ford Focus. Geen oud model benzine, is in september 2021 geleverd

Benzine haalt nu 6,5 / 100 (15 km / l). Diesel doet rond de 5 l / 100 km (20 km / l). Komt goed overeen met de resultaten van @koppie

[ Voor 4% gewijzigd door Bolletje op 17-03-2022 11:11 ]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:10
Bushie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:04:
[...]

Stuk minder toeren natuurlijk met een diesel.

Ik heb nog een 'oude' Golf 6 TDI, inmiddels 255k op de klok dus vrijwel helemaal afgeschreven.
We rijden er gemiddeld 1:26 tot 1:28 mee, in vergelijk met een benzine variant een heel stuk voordeliger dus.

Ik snap de haat tegen de diesel nog steeds niet zo goed, ik rij nog wel even op dat satans-sap denk ik. ;)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Timmert schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:15:
Wij zijn voornemens onze 2017 Ford S-Max 1.5 EcoBoost (benzine) te vervangen.
Reden daarvoor is hoofdzakelijk de wens voor een automaat en meer vermogen, omdat de 1.5 niet echt overhoudt bij het trekken van de caravan (1500kg).

Meest voor de hand liggende keus is een vergelijkbare S-Max, maar dan met 2.0 EcoBoost benzinemotor. Het aanbod daarvan op de gebruikte markt is echter zeer klein, dus we zijn wat breder aan het kijken. Inmiddels overwegen we ook een S-Max diesel, of een Volvo XC60 diesel.

Het voornemen is wel, zeker in het geval van een Volvo, om hem lang te houden/op te rijden, dus afschrijving op korte termijn is minder een probleem. Al zijn de benzineversies wel bewezen waardevaster natuurlijk.

Any thoughts? :)
Een Volkswagen Sharan 2.0 tsi met 200/220 pk? Mag 1800kg aan de trekhaak en zijn in Nederland en in Duitsland te vinden :)

Een diesel zou ik zeker niet meer doen, de reden dat diesel in NL goedkoper is komt doordat de accijns op diesel lager zijn dan op benzine, het is namelijk een duurdere brandstof om te maken..

• stylezzz
FabianGTI schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:11:
[...]

Ik snap de haat tegen de diesel nog steeds niet zo goed, ik rij nog wel even op dat satans-sap denk ik. ;)
Tis vrij simpel. Smerig, fijnstof, dieselgate, imago.... Nog meer redenen?

Verwijderd

Onzin, met een euro 6 kan je de komende 8 jaar nog in alle steden binnenkomen. En daarnaast probeer maar met een diesel 900-1100KM op een tank te rijden.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:10
stylezzz schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:22:
[...]

En nu geldige redenen? Niet met de rest meepraten.

• FastFred
  • Laatst online: 07-11 15:45
[...]

En benzine ruikt lekkerder, diesel stinkt :P

• stylezzz
FabianGTI schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:32:
[...]

En nu geldige redenen? Niet met de rest meepraten.
Ik verlaat het topic wel, de verstokte dieselliefhebber laat zich niet overtuigen. :w

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-11 21:17
[...]

Diesels hebben een lagere uitstoot. Vraag me ook af welke particulier de Dieselgate boeit. Was meer een ophef op de aandelenmarkt en in de media en de overheid was niet blij dat hij daardoor onder een lagere bijtelling viel.

• Bushie
Diesel is ook veiliger, "vroeger" ging je niet in de dooie hoek staan van een stadsbus ;-)

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:06

Spotmatic

Ken sent me

Voor dieselrijders is het feit dat zelfs de moderne diesels uit de gratie zijn een zegen. Erg lage aanschafprijzen en dan rij je als een vorst... En je mag nog steeds overal komen, in elke milieuzone. In 2019 een Ford Focus Titanium 1.5TDCI gekocht met 160.000 km op de teller. Inmiddels 270.000 op de teller en alleen maar normale slijtagedelen vervangen (banden en remblokken) naast natuurlijk het normale onderhoud (vloeistoffen e.d.).

Zeker voor de veelrijders die bijna alleen maar snelwegkilometers maken is een diesel gewoon nog steeds een goede keuze.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Verwijderd

stylezzz schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Ik verlaat het topic wel, de verstokte dieselliefhebber laat zich niet overtuigen. :w
Terug naar het D66-Klimaatobsessie topic ;w

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-11 21:37

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

We hebben een octavia gekocht paar jaar terug. Kon bij 13000km al uit. nu met deze prijzen misschien net wel/net niet meer. Dat weet ik zo even niet.

Professioneel Heftruck Syndroom

• De_Bastaard
  • Laatst online: 07-11 15:55
Wij hebben vorig jaar nog 'n 2e hands Rav4 diesel gekocht. Wonen dan wel in Duitsland maar swa. Diesel was toen nog altijd ~30cent goedkoper dan benzine. Nu is dat bijna gelijk :')

Nu zou ik wellicht eerder kiezen voor een hybride. De dieselprijs is zo bizar hoog en ik denk niet dat die nog snel omlaag gaat.

Een diesel XC60 (mooie bak trouwens, zou ik zelf ook willen), XC90 is nou ook weer niet echt superzuinig ofzo.

• koppie
stylezzz schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Mijn beeld: ja, ze zijn op sommige fronten smeriger, maar dit is echt in de marge als je het vergelijkt met Euro 4 en 5 diesels én benzine's. Niet voor niets zit er op een benzine tegenwoordig ook een partikelfilter. Ook vertrouw ik die direct ingespoten benzinevoertuigen ook voor geen meter.

Daarnaast is de mogelijkheid om dieselauto's echt vies te maken helaas ook aanwezig, en dat vind ik veel gevaarlijker. Juist de mensen die de EGR-klep eruit programmeren of het roetfilter niet netjes vervangen zijn mijn inziens echt de misdadigers.

Wat ik nog niet helemaal kan vinden is de potentie in CO2 besparing van een diesel. Want de rekensom die ik maak was echt positief richting benzine en negatief richting in diesel, maar het verschil in verbruik kan zeker in deze tijd (max 100 km/h) weleens nog stukken groter zijn. Mag wat mij betreft ook meetellen in de afweging.

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:18
Ik zou voor jezelf de rekensom maken. Omslagpunt is vrij nauwkeurig te bepalen en diesels hebben ook zeker voordelen. Ik zou het rationeel gezien nog prima aandurven om een diesel te kopen anno 2022.
[...]

Aan de hand van deze argumenten zou ik nog prima een diesel kopen. Ik neem even aan dat je met smerig en fijnstof hetzelfde bedoelt. Een diesel stoot inderdaad meer fijnstof uit, maar stoot daarentegen minder CO2 uit. Het is net naar welke cijfertjes je kijkt.

Daarnaast neem ik aan dat je met dieselgate en imago ook hetzelfde bedoelt. Ik kan namelijk geen reden bedenken waarom de dieselgate verder een nadeel is voor het kopen van een occasion. Het negatieve imago zie ik eerder als een pluspunt. Occasions op diesel zijn veel goedkoper dan de benzine varianten.

De enige reden die ik kan bedenken om met het aantal km's van TS géén diesel te kopen, is dat je geen auto wilt die klinkt als een tractor :+

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-11 21:17
koppie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:49:
[...]

Mijn beeld: ja, ze zijn op sommige fronten smeriger, maar dit is echt in de marge als je het vergelijkt met Euro 4 en 5 diesels én benzine's. Niet voor niets zit er op een benzine tegenwoordig ook een partikelfilter. Ook vertrouw ik die direct ingespoten benzinevoertuigen ook voor geen meter.

Daarnaast is de mogelijkheid om dieselauto's echt vies te maken helaas ook aanwezig, en dat vind ik veel gevaarlijker. Juist de mensen die de EGR-klep eruit programmeren of het roetfilter niet netjes vervangen zijn mijn inziens echt de misdadigers.
Heb je wel eens nagedacht over het feit dat direct ingespoten motoren, EGR klep of een roetfilter vaak problemen vertonen na 5 jaar ongeveer? Of als die wagens 10 jaar oud zijn of je misschien zin hebt om een roetfilter van ongeveer 1000-2500 euro te vervangen? Vervangen van een EGR klep is ook boven de 1000 euro.
Koolstofaanslag in de inlaat en EGR. Die troep hoopt zich op en vaak buiten de garantieperiode begint het problemen te veroorzaken. Enige manier om die inlaatspruitstukken te reinigen is walnut blasting wat ook 500+ euro kost.
Om nou met een mensen te gaan bestempelen als misdadigers lijkt me overdreven. Zijn genoeg die hun auto afschrijven als de roetfilter/EGR klep aan de beurt is.

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-11 15:26
com2,1ghz schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:59:
[...]

Heb je wel eens nagedacht over het feit dat direct ingespoten motoren, EGR klep of een roetfilter vaak problemen vertonen na 5 jaar ongeveer? Of als die wagens 10 jaar oud zijn of je misschien zin hebt om een roetfilter van ongeveer 1000-2500 euro te vervangen? Vervangen van een EGR klep is ook boven de 1000 euro.
Koolstofaanslag in de inlaat en EGR. Die troep hoopt zich op en vaak buiten de garantieperiode begint het problemen te veroorzaken. Enige manier om die inlaatspruitstukken te reinigen is walnut blasting wat ook 500+ euro kost.
Om nou met een mensen te gaan bestempelen als misdadigers lijkt me overdreven. Zijn genoeg die hun auto afschrijven als de roetfilter/EGR klep aan de beurt is.
2 weken geleden de ERG klep van mijn 2015 Insignia 2.0 CDTI vervangen, samen met een gloeibougie met sensor. Totaal kwam op 680 euro voor beide (bij erkende Opel garage). Valt al bij al nog mee. Distributieriem is begin april aan de beurt.

• koppie
[...]

Misschien een beetje heftig neergezet inderdaad, maar de auto is echt gebouwd om hier goed gebruik van te maken, en dit zorgt voor dusdanig stijging van de uitstoot dat ik het echt wel erg vind. Laat ik het anders zeggen, roetfilter moet je gewoon rekening mee houden, tussen de 150k - 250k ben je een keer aan de beurt, en kan je opnemen in je reservering. Een EGR-klep is meestal niet eens extreem duur.

Maar zware tegenvallers kan je ook bij benzineauto's hebben. Ook daar klappen de turbo's eruit, of moet je bij motoren met ketting €2000,- reserveren om die bij 200k te vervangen.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:54
[...]

Is bij mijn auto ook voorgevallen. Inlaatspruitstuk er afgehaald. Vier bussen remmenreiniger en anderhalf uur later had de monteur het weer keurig in orde gemaakt. Bangmakerij.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Knul
[...]

Je kan tegenwoordig hetzelfde voor benzines zeggen. De meeste moderne benzinemotoren zijn direct ingespoten en dit zorgt eveneens voor problemen. Met name het inlaattraject zit vaak onder de zooi. Zijn wel behandelingen voor (walnutblasting e.d.) maar kost ook weer wat.

Tweedehands auto aanschaffen is altijd een loterij :)

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-11 23:48
Inderdaad waarom niet mijn C3 1.6 haalt makkelijk 1 op 26 en heeft een lagere CO2 uitstoot dan een benzine model. Wegen belasting valt ook mee.

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02:23
Skywalker27 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:24:
Inderdaad waarom niet mijn C3 1.6 haalt makkelijk 1 op 26 en heeft een lagere CO2 uitstoot dan een benzine model. Wegen belasting valt ook mee.
Precies wat jij zegt, ondanks het slechte imago lijkt Diesel CO2 technisch veel beter dan benzine.
Daarnaast is met een dergelijke caravan ook een diesel aan te bevelen.

Dus een diesel kun je gewoon doen, zeker euro 6 icm een tweedehands aanschaf ( de eerste eigenaar pakt het meeste afschrijving)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:46
Precies omdat je (hier) veel leest dat je geen diesel moet kopen, is het in sommige situaties interessant een moderne diesel kopen
Imagoprobleem dus lage aanschafwaarde.

Wel is je afschrijving gigantisch en daarom adviseer ik om een diesel te kopen die eigenlijk al afgeschreven is (maar op gezonde manier aan zijn kilometeres is gekomen).
Ik heb zelf een euro 6 bmw 3 serie gekocht met 207dkm erop. Inmiddels bijna 280dkm en wel wat diesel achtige kosten (EGR, roetfilter) maar 1100km op een tank is wel lekker met deze prijzen :)

Een diesel met lage km stand/hoge aanschafwaarde zou ik niet aan willen beginnen

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 17-03-2022 16:30 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Timmert
  • Niet online
Wauw, veel reacties! Waarvoor dank!

Allereerst wil ik even ingaan op wat suggesties:

@The Eagle, de caravan weegt beladen 1500kg. We hebben hem al een jaar of 6, en hebben hem getrokken met 2 verschillende S-Max'en (1.6- en 1.5 EcoBoost), maar ik ben het nu echt zat dat ik constant terug naar 4 moet als de snelweg ook maar een beetje omhoog loopt. Daarnaast is de automaat een grote wens, niet in de laatste plaats van mijn vrouw die er het meeste in rijdt. CX5 is een mooie auto, maar de hoogtoerige benzinemotoren en beperkte ruimte achterin (we hebben 3 kinderen) zijn voor ons reden om hier niet naar te kijken.

@Brilsmurfffje, een Sharan is mooi ruim, maar niet helemaal ons ding.

Opzich ben ik er niet bang voor binnen een korte tijd bepaalde gebieden niet meer in te mogen. Dat zal met een Euro6 (want dat is het) wel meevallen en als het gebeurt verwacht ik dat het nog wel even duurt voordat het zo ver is én zal het zich in eerste instantie beperken tot binnensteden. Zoals nu ook grotendeels met Euro 5 het geval is.

Een TCO berekening is ook zo gemaakt, maar dat moet ik nog doen. De enige onzekere factor hierin is de restwaarde/afschrijving, omdat we nou eenmaal niet weten wat de regering gaat doen met diesels op termijn. Voor wat betreft de 'running costs' (MRB/brandstof/onderhoud) kan een diesel voor ons vermoedelijk prima uit. En al zóu diesel iets duurder zijn dan benzine, dan heb ik daar nog geen moeite mee gezien de prettige rij-eigenschappen.

Het echte probleem zit hem erin dat we het hier niet hebben over een Focus diesel van 6 jaar oud van 14k euro (dan was het een no-brainer en nam ik de gok wel), maar over serieus dure auto's van +/- 35-38k. Het prijsverschil met een benzineversie is hier minder groot, terwijl de afschrijving forser is. Het lijkt er dus op dat het alleen loont als je zo'n auto helemaal op rijdt cq. in 1 keer afschrijft. Dat is wat me aan het twijfelen maakt, want in dat voelt een beetje als een blok aan het been. Als ik ooit een andere auto wil kost het me vermoedelijk een hoop geld, want hoge afschrijving.

Anyway, gisteren wel een proefrit gemaakt in een XC60 D4. Ontzettend fijne auto, alleen dit exemplaar rook teveel naar natte hond dus dat werd hem niet. Opzich hebben we ook geen haast, maar het is wel fijn om te weten op welke auto's we onze pijlen moeten richten.

Wordt vervolgd :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je triggert me even over dat hoogtoerige benzineauto. Sure, als je met een benzinebak terugschakelt maakt ie meer toeren, en een diesel maakt minder toeren (maar vaak nog steeds meer herrie) dan een benzine.
Een hedendaagse automaat zal ook terugschakelen en meer toeren gaan maken, of dat nou benzine of diesel is of niet. Geluidsisolatie is er veel beter op geworden de laatste jaren, maar hogere toeren betekent nog steeds meer herrie. En terugschakelen moet ie toch.
Bedenk je ook dat de meeste automaten eco zijn afgeregeld en dus zsm doorschakelen. Dat wil je met een caravan er achter alleen niet, dus dan zou je vaak alsnog naar een Manual stand kijken, of een sportstand. Maakt ie ook meer toeren, is oo niet gewenst lijkt me.

Vandaar mijn suggestie voor een CX5; die hebben een 175pk sterke 2.0 zonder turbo, gewoon ongeblazen. Dat icm een automaat trekt altijd wel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• koppie
Nog iets anders, weet niet helemaal of dat hier ook speelt, maar ik zie dat voorraden enorm slinken en dealers en grote andere tweedehandverkopers heel veel voertuigen naar Nederland halen. Vooral ex-huurauto's, of kort termijn lease-voertuigen. Heel eerlijk niet het type voertuig waar ik graag 35-40k in zou investeren.

Misschien krijg je met een diesel wel een echt Nederlands voertuig?

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:48
The Eagle schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:20:
Vandaar mijn suggestie voor een CX5; die hebben een 175pk sterke 2.0 zonder turbo, gewoon ongeblazen. Dat icm een automaat trekt altijd wel.
Maar de door TS aangehaalde XC60 D4 maakt hier gehakt van met zijn 400Nm. De Skyactiv van Mazda komt toch wel wat koppel tekort als je het vergelijkt met andere moderne turbomotoren. Met zo'n lel van een caravan lijkt mij dat toch wel heel prettig.

[ Voor 21% gewijzigd door Carfanatic op 18-03-2022 12:45 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

TLDR. Veel vermogen en automaat. Tesla Model S/X/Y? (al hoewel ik niet weet of de S een aanhanger mag trekken.

Het zou me niks verbazen dat die Tesla een stuk goedkoper is dan een diesel van 1,7 ton. 15 jaar wegenbelasting van de XC60 kost al € 30.000,- volgens mijn glazen bol.

/out-of-the-box

Voor de rest lijkt me een diesel best goedkoop in aanschaf nu vanwege de publieke opinie. Voor korte ritjes lijkt me een zware diesel minder geschikt. Snelweg en caravan lijkt beter geschikt.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-11 14:05
Gewoon kopen wat je mooi vind. Auto's zijn de slechtste investeringen, maar van alle slechte investeringen krijg je wel het beste gevoel ervan. Dus dan iets wat je mooi vind.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-11 10:08
Diesel kan prima. Maar laat al het mediavolgende volk maar roepen dat het niet uit kan. Des te goedkoper worden ze.

En geloof niet al die gapers hier die 1:driemiljoenmiljard halen. Als je je auto normaal gebruikt scoor je ook met een XC60 diesel of een S-max diesel gecombineerd aan de pomp hooguit 1:15 als je normaal rijdt. Mogelijk zelfs nog wat slechter - het zijn gewoon hoge auto's met dito brandstofverbruik.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:12

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb in 2021 een diesel gekocht. Megane Estate. Heerlijke auto. Bj 2019. Ik mag elke stad in en niemand die mij zal weren. Wat een hoop onzin staat er hier op dat gebied overigens.

Ik rijd 40-50k p/j. Diesel komt voor mij ruimschoots het beste uit. Ik rijd gemiddeld 1:22. Dat zou ik niet redden met een benzine variant.

Mijn garage verkoopt ze nog regelmatig en geeft een gewoon goede inruilprijs op. Zodra hij online staat zijn ze <2 dagen weer verkocht meestal. (Met name megane estates wel maar soms ook clios of kadjars en een enkele talisman)

(EV gaat niet ivm laadpaalproblematiek en bureaucratie)

[ Voor 6% gewijzigd door Dennis1812 op 18-03-2022 21:19 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:41

Jazzper

BB4E^Guerilla

Wat is hier uitgekomen?

Wij zitten in zelfde schuitje. Net een (nieuwe model) CX-5 165PK 2.0 Skyline GT als leaser ingeleverd waar een 1400kg caravan achter hing. Dat ding moest trekauto van het jaar zijn. Vond het niets. Van buiten prachtig (die nieuwe versie met agressieve koplampen en die rode kleur), maar inderdaad kneiter hoogtoerig over de snelwegen. Ervoor een diesel (1.6 HDI) en dat was easy die caravan sleuren. Overigens ruimte zat achterin hoor voor drie personen die CX-5.

Enfin, nu aan het kijken. Drie zonen en zo'n caravan. Shortlist momenteel V70 en S-max 2.0. Geen diesel voor mij in ieder geval.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazzper op 25-04-2022 22:12 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-11 17:03
Jazzper schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:12:
Wat is hier uitgekomen?

Wij zitten in zelfde schuitje. Net een (nieuwe model) CX-5 165PK 2.0 Skyline GT als leaser ingeleverd waar een 1400kg caravan achter hing. Dat ding moest trekauto van het jaar zijn. Vond het niets. Van buiten prachtig (die nieuwe versie met agressieve koplampen en die rode kleur), maar inderdaad kneiter hoogtoerig over de snelwegen. Ervoor een diesel (1.6 HDI) en dat was easy die caravan sleuren. Overigens ruimte zat achterin hoor voor drie personen die CX-5.

Enfin, nu aan het kijken. Drie zonen en zo'n caravan. Shortlist momenteel V70 en S-max 2.0. Geen diesel voor mij in ieder geval.
Ik heb een Ford Kuga PHEV besteld, welke naast het elektrische deel een 2.5 motor heeft met eCVT bak. Wat hem in principe nooit heel lang hoogtoerig maakt.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• Timmert
  • Niet online
Jazzper schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:12:
Wat is hier uitgekomen?

Momenteel nog niks. Ik stond gisteren op het punt een XC90 D4 te kopen, maar toen kwam er een blauwe envelop :+

XC90 is dus nu financieel tijdelijk buiten bereik. S-Max 2.0 EcoBoost kan nog wel, maar die zijn gewoon nauwelijks te vinden. Ik overweeg ook nog een lease Kuga PHEV, maar daar moet ik nog verder in duiken.
Heb in ieder geval wel besloten dat ik niet te huiverig ben een diesel aan te schaffen.

(En wat een waanzinnige auto is zo'n XC90 zeg)

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:50
Hier een Cx-5 (twinturbo) diesel., handbak, met 2 (bijna) puberende kinderen geen probleem achterin. En tegen die tijd willen ze toch niet mee met de ouders mee. Dit jaar waarschijnlijk de laatste vakantie , korte afstand, Denemarken. De rest van jaar is het geen probleem een uur of langer in de auto te zitten.

gemiddeld 4.6 op 100 Km, met 2000Kg aanhanger erachter 6,3 op 100 Km.

420 Nm op 1381 Kg kan wel banden vreten :-)

Hiervoor ooit (1999) een Sharan gehad, dat is hele andere ruimte, maar wel een ander gewicht 1861 Kg, en de 1.9 old skool TDI was nou niet de zuinigste en schoonste....maar als je maar genoeg KM's rijds... ik zat toen nog op de 35k km's per jaar. Heeft het wel netjes 640.000 km volgehouden, dus ongeveer 500.000 km zelf mee gereden. Ik bezuinig nooit op onderhoud. Kosten baten verhouding met de Cx-5 is in mijn geval ideaal, het is een "gewone" auto waar ik toch zeer regelmatig een 2 ton autoambulance kan hangen, zonder een soort pickup / 4x4 / bus nodig te hebben, en toch is het verbruik gewoon autoachtig voor een SUV :-) en rij nu nog maar 15-20k km's per jaar

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Timmert schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:50:
[...]

Momenteel nog niks. Ik stond gisteren op het punt een XC90 D4 te kopen, maar toen kwam er een blauwe envelop :+
Uh, wat voor onverwachte aanslagen krijg jij? Ik neem aan dat je wel voldoende buffer hebt als je een auto als XC90 wilt rijden? Bij dat soort wagens kunnen ook onverwacht hoge kosten opeens voorbij komen. Hou je daar wel voldoende rekening mee en buffer voor?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Timmert
  • Niet online
bombadil schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:37:
[...]

Uh, wat voor onverwachte aanslagen krijg jij? Ik neem aan dat je wel voldoende buffer hebt als je een auto als XC90 wilt rijden? Bij dat soort wagens kunnen ook onverwacht hoge kosten opeens voorbij komen. Hou je daar wel voldoende rekening mee en buffer voor?
Buffer meer dan genoeg en dat wil ik graag zo houden dus ik koop om die reden op dit moment geen XC90.
Die onverwachte aanslag was desalniettemin wel een domper. Ik had er rekening mee gehouden, maar niet voorzien dat ie zo hoog zou uitvallen. Maar ach, dan heb ik ook goed verdiend moet je maar denken :)

Ik kijk momenteel rustig verder. Liefst wil ik wel iets anders voor de zomervakantie, dat wel.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:37
Ik rijd gemiddeld op jaarbasis 25.000 KM. Ik zou nooit voor een diesel uitvoering gaan. Te hoge wegenbelasting en diesel is bijna gelijk aan benzineprijs. Is veel vervuiling met diesel.

Leasen zou ik nooit doen, want het wordt nooit je eigen bezit. Ik overweeg Aygo X met alle opties Limited edition (€23.500,-) en voor 7 jaar loopt tijd zou ik €325,- kwijt zijn per maand op 6.9% percentage op jaarbasis. Leasen zou mij €335,- kosten per maand maar op het eind is het niet van mijn zelf

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-11 11:08
Auto & caravan. Altijd lastige combo.
Wegens scheiding heb ik nog een gedeelde caravan en rij ik met een Up!, dus nog een véél lastigere combo, maar het zet je wel aan het denken.

Je moet voor jezelf uitmaken hoeveel en hoe vaak je met die caravan rijdt. Als je er maar 1 keer per jaar mee op stap gaat is het compleet van de pot gerukt om een auto die je €10.000 meer kost in aankoop aan te schaffen, enkel en alleen om je caravan te trekken. Dan is het misschien veel handiger om een kleine wagen te kopen(of zoals ik, houden) en voor die enkele keer een busje te huren waar je nog veel meer bagage in kwijt kan. Dat is even zuur, die paar €100 voor de huur, maar als je dat afzet teken de €1.000den meer in aankoop, onderhoud/verzekering/... dan verdwijnt die frustratie als sneeuw voor de Spaanse zon.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:41
Skywalker27 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:24:
Is dat wel zo? Diesel heeft een veel hogere verbrandingswaarde, die energie komt uiteindelijk van de oxidatie van koolstof (alkanen) naar CO2.

Daarnaast stoot een diesel meer roet uit, daarom moeten de roetfilters schoonbranden en dat gebeurt alleen als deze een hoge temperatuur bereiken. Diesels zijn dus minder geschikt voor korte ritten. Een diesel komt beter tot zijn recht op de snelweg dan in de stad waar deze steeds vaker geweerd wordt.

Ik heb in juni een hybride gekocht (HEV), 4,5 l/100km benzine. Alhoewel mijn model maar 750 kg kan trekken las ik hierboven ook dat iemand een PHEV had met 2,5 l motor. Zijn daar geen modellen tussen te vinden met voldoende vermogen?

Behalve het imagoprobleem en de bijbehorende toekomstige beperkingen, zelfs de onderdelen zullen zeldzamer worden, is de brandstof ook niet meer zo goedkoop terwijl je wel een hogere MRB hebt.
Je moet je afvragen of je deze nog wel de komende 10-15 jaar wilt rijden.

[ Voor 17% gewijzigd door Lothlórien op 27-04-2022 09:59 ]

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Toen de diesel nog 30-40 cent per liter goedkoper was dan benzine kon m'n diesel nog wel uit, maar met de huidige prijzen is eigenlijk het enige argument voor dieselrijden nog de prima trekeigenschappen van het motortype, er nog wat aan overhouden is zo goed als onmogelijk geworden.
Alleen voor de vakantie zou ik het in ieder geval zeker niet meer doen.., maar het staat iedereen vrij om dat wel te doen.

• Skywalker27
Lothlórien schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:47:
[...]

Is dat wel zo? Diesel heeft een veel hogere verbrandingswaarde, die energie komt uiteindelijk van de oxidatie van koolstof (alkanen) naar CO2.
https://www.nporadio1.nl/...uit-dan-auto-s-op-benzine

Inmiddels ben ik al wel aan het kijken voor vol elektrisch maar dan wel voor 1 van de 2 auto's. Maar financieel kan diesel inmiddels al niet meer uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Skywalker27 op 28-04-2022 08:26 ]

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Ik zou gewoon kijken of je prive een elektrische auto kan gaan rijden. Met het geld wat je bespaart zou je dan voor vakanties een auto kunnen huren als je kiest voor een elektrische auto die geen caravan kan trekken.

• Skywalker27
Ja zeker privé ik heb zakelijk geen auto.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:41
Skywalker27 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:24:
[...]

https://www.nporadio1.nl/...uit-dan-auto-s-op-benzine

Inmiddels ben ik al wel aan het kijken voor vol elektrisch maar dan wel voor 1 van de 2 auto's. Maar financieel kan diesel inmiddels al niet meer uit.
Ik bedacht me ook later pas dat de alkanen in diesel waarschijnlijk een lagere oxidatiestaat hebben. Er kan dus meer energie worden verkregen uit een redoxreactie, alhoewel een liter diesel dus wel iets meer uitstoot volgens de ANWB . Zoals het door jouw aangehaalde artikel ook aangeeft: co2 uitstoot is niet de enige vervuiler. De verbranding is gewoon minder schoon. Roet verbrandt wel weer zolang de motor lang genoeg aanstaat om de filters voldoende te verwarmen, maar dan moet je wel regelmatig lange stukken rijden.

NOx wordt veroorzaakt door een hoge verbrandingstemperatuur. Diesel motoren stoten daarom meer stikstof uit, echter kan de hogere uitstoot van deze stoffen ruimschoots worden gecompenseerd met adblue.

Of het vervuilende imago van de dieselauto daadwerkelijk terecht is, is een complexe vraag. Het zal afhangen van hoe je de wagen gebruikt denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Lothlórien op 29-04-2022 12:18 . Reden: Interpunctie ]

Pagina: 1