Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-05 07:51
Ik heb onlangs mijn waspas opgewardeerd bij de carwash in de buurt. Ik merkte de laatste tijd al dat de kwaliteit achteruit ging (maar voor het gemak toch weer daar gegaan)

Na het opwarderen ben ik door de wasstraat gegaan en was helemaal niet tevreden, auto was gewoon nog smerig. dit gemeld en ik werd al lastig aan gekeken maar mocht er nog eens door. uiteraard de auto kwam er net zo smerig uit. Ik ben dus helemaal klaar met deze carwash en ga wel een stukje verder rijden.

Het opwaarderen heb ik online gedaan, kan ik dit bedrag terug vorderen onder "14 dagen wettelijke bedenktijd"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Nee. Is dienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Wat ik op internet kan vinden is dat een dienst ook onder de 14 dagen bedenktijd valt.

https://www.consumentenbo...t%20bent%20overeengekomen.

Koop je een product of dienst op afstand dan geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De bedenktijd gaat in op de dag nadat je het product hebt ontvangen of vanaf het moment dat je de dienst bent overeengekomen.

Overigens heb ik het over het restand wat nog op de waspas staat. niet het tegoed dat verbruikt is.

[ Voor 9% gewijzigd door jan011 op 17-03-2022 09:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:16

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verkoop het saldo voor 75% van de waarde aan iemand die daar wel naar tevredenheid wast?
Ik neem aan dat je "nee" kreeg op je vraag bij de wasstraat zelf om je geld terug te krijgen en dat je anders dit topic niet had geopend? Ik mis dat in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:11
heb je het op afstand gekocht? Zo nee, zie dan antwoord @Teleluvr

Om hoe veel geld gaat het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Heb je die online opgewaardeerd dan? En ik denk dat je pech hebt, aangezien die retourtermijn geldt voor producten/diensten die je niet in gebruik hebt genomen. Of een keer door de wasstraat gaan kan vallen onder het 'redelijkerwijs in staat moeten zijn om product/dienst te beoordelen zonder het in gebruik te nemen' zou ik niet durven zeggen.

Dus ja, ik zou het lekker proberen te verkopen aan iemand anders.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Ik heb het opwaarderen op afstand gedaan, en er staat momenteel nog voor een kleine 100 euro op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
jan011 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:01:
Wat ik op internet kan vinden is dat een dienst ook onder de 14 dagen bedenktijd valt.
Een autowasstraat is geen dienst, maar aanneming van werk. Net als het stomen van kleren. Zie MvT:

Handelingen II 1992/93, 23095, nr. 3, p. 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:03:
Verkoop het saldo voor 75% van de waarde aan iemand die daar wel naar tevredenheid wast?
Ik neem aan dat je "nee" kreeg op je vraag bij de wasstraat zelf om je geld terug te krijgen en dat je anders dit topic niet had geopend? Ik mis dat in de TS.
Ik kreeg zelfs helemaal geen reactie. :'(
Verkopen is natuurlijk ook een optie, maar het geld terug krijgen heeft mijn voorkeur.

[ Voor 11% gewijzigd door jan011 op 17-03-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
jan011 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:11:
[...]
Ik kreeg zelfs helemaal geen reactie. :'(
Verkopen is natuurlijk ook een optie, maar het geld terug krijgen heeft mijn voorkeur.
Eigenlijk is de vraag waar je nu eigenlijk voor betaald hebt:
- vooruitbetaling van nog te verrichten aanneming van werk?
- een levering aan toonder (exclusief voor nog te verrichten aanneming van werk bij die wasstraat)?

Als de waspas niet op naam is gesteld en iedereen mag opwaarderen, ben ik eigenlijk geneigd om te zeggen dat het gaat om het laatste omdat je waarschijnlijk geen datum of specifieke vorm van nakoming bent overeengekomen. Staan er algemene voorwaarden op de website waar je kocht? Staat daar iets over herroeping? Heb je een email ontvangen na betaling? Staat daar iets over herroeping?

Als het gaat om een levering aan toonder (voor de nakoming van aanneming van werk), die je kocht via een koop op afstand, heb je vermoedelijk ook recht om de koop te herroepen binnen 14 dagen. Op diverse websites van (bekende) cadeaubonnen staat ook die mogelijkheid genoemd overigens. Je kunt ook beter herroepen binnen die 14 dagen als je denkt dat je daarop recht hebt, dan niet herroepen om er na 14 dagen te laat achter komen dat je er wel recht op had.

Je kunt alleen herroepen voor dat deel waar je nog geen gebruik van hebt gemaakt. Voor het gebrek na oplevering van de eerste poging tot nakoming en herstel zul je moeten ontbinden op grond van wanprestatie, maar dat moet je dan ook kunnen bewijzen als de wasstraat dat betwist.

Je herroeping is vormvrij, maar zorg er vooral voor dat je kunt aantonen dat de herroeping is ontvangen binnen 14 dagen. Neem eventueel vooraf contact op met het Juridisch Loket en ConsuWijzer (ACM) om je vraag voor te leggen om hun zienswijze te vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Real op 17-03-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Hartelijk dank voor de uitleg.

De Carwash is aangesloten bij de Bovag, en ze melden een disclaimer op hun website: "Het is niet mogelijk om het tegoed van de waspas terug te vorderen"

Maar het lijkt me sterk dat die disclaimer van hun boven de wettelijke 14 dagen bedenktijd staat? (Mits dit van toepassing is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:19

_Apache_

For life.

Is zo een pas op naam / kenteken gezet?
Als het een soort van prepaid kaart is die je kan opladen (maar niet op kenteken of naam), zou ik hem gewoon doorverkopen als de wasstraat moeilijk doet over saldo retourneren

Bel ze anders, en leg het uit - hoe vriendelijker je bent, hoe beter het zal gaan. Als dat niet werkt, slinger je hem op markplaats.

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 17-03-2022 11:04 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:23
Zou dit als een tegoedbon vallen? Zoja dan moet je gewoon je geld terug krijgen.(min wat je al gebruikt had*)

https://www.ictrecht.nl/b...ubon-geretourneerd-worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:33
Los van of je het geld terug kunt/mag vorderen, is dit een lokaal bedrijf of een locatie van een wasstraat met meerdere vestigingen? In het laatste geval kun je ook nog een andere dichtsbijzijnde vestiging proberen om te kijken of je auto daar wel naar tevredenheid de wasstraat uit komt. Dan kun je daar in het slechtste geval je tegoed op maken en daarna een andere oplossing zoeken.

Nog beter is natuurlijk om je auto in een wasbox te wassen (niet gebruik maken van de borstel) of daar zelf met een emmer sop, een spoelemmer en een washandschoen heen te gaan en hem met de hand wassen. Maar daar moet je maar net zin in hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-05 22:37
In de wasbox heb ik juist altijd dat er vlekken overblijven, ook als ik de schuimborstel gebruik.Ik zal tegenwoordig wel te voorzichtig met het microvezeldoekje over de lak gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Lothlórien schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:41:
In de wasbox heb ik juist altijd dat er vlekken overblijven, ook als ik de schuimborstel gebruik.Ik zal tegenwoordig wel te voorzichtig met het microvezeldoekje over de lak gaan.
De schuimborstel in de wasbox moet je dan ook vooral laten hangen, die krassen enorm op je lak.

Hoi!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:50
jan011 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:06:
Ik heb het opwaarderen op afstand gedaan, en er staat momenteel nog voor een kleine 100 euro op.
Je was al niet echt tevreden maar je stopt er nog wel even ruim 100 euro op?

Ok. Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik vind de uitgebreide analyses hier heel leuk. Ik ben echter van mening dat er een consumentenkoop is gedaan door TO en dat hij die gewoon kan herroepen. Een dienst kan ook een consumentenkoop zijn. Aanneming van werk zie ik hier echt niet en ook geen andere overeenkomsten eigenlijk buiten consumentenkoop.

Het is tegoed dat hij heeft gekocht maar dat is uiteindelijk ook een product.

[ Voor 50% gewijzigd door LucyLG op 26-03-2022 02:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
LucyLG schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 02:49:
Een dienst kan ook een consumentenkoop zijn.
Een dienst kan een consumentenovereenkomst zijn. Voor een consumentenkoop moet een roerende zaak worden geleverd. Zie art. 7:5 lid 1 BW:
1 In deze titel wordt verstaan onder consumentenkoop: de koop met betrekking tot een roerende zaak die wordt gesloten door een verkoper die handelt in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit en een koper, natuurlijk persoon, die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit.
De definitie van een zaak staat in art. 3:2 BW:
Zaken zijn de voor menselijke beheersing vatbare stoffelijke objecten.
Zie verder ook art. 3:2a en 3:3 BW. Een dienst (overeenkomst van opdracht) is dus geen consumentenkoop, want er wordt juist geen zaak geleverd. Een dienst speelt ook helemaal geen rol in het verhaal van de TS. Maar de kooptitel is krachtens art. 7:47 BW wel van toepassing op de koop van vermogensrechten "voor zover dit in overeenstemming is met de aard van het recht" en daarom kan dus herroeping wel van toepassing zijn. Net als bij een toegangskaartje bijvoorbeeld.
LucyLG schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 02:49:
Aanneming van werk zie ik hier echt niet en ook geen andere overeenkomsten eigenlijk buiten consumentenkoop.
Het opladen is uiteraard geen aanneming van werk en dat beschreef ik ook. Maar de toelichting op de vraag wat aanneming van werk is staat op pagina 12 van de MvT die ik hierboven citeerde:
(...) Niet zonder aarzeling is de benaming «aanneming van werk» voor deze overeen– komst behouden. Het bezwaar tegen deze term en tegen de daarmee verband houdende benaming van de partijen bij dit contract, is dat in het gewone spraakgebruik bij een «aannemingscontract»en bij «aannemer» bijna uitsluitend wordt gedoeld op de aanneming van bouwwerken of wat daarmee verband houdt, terwijl de titel over aanneming van werk betrekking heeft op een oneindig veel grotere variëteit van contracten, zoals de overeenkomsten tot het wassen of stomen van kleren, tot het repareren van gebruiksvoorwerpen enz (...)
Vervang het woord "kleren" in de laatste zin door "auto's" voor wat betreft het wassen en het is duidelijk dat het wassen van een auto in een autowasstraat aanneming van werk betreft.
Het is tegoed dat hij heeft gekocht maar dat is uiteindelijk ook een product.
Een tegoed is niet stoffelijk van aard en dus geen zaak en ook de pas had de TS al ('onlangs mijn pas opgewaard'). Maar goed, onder de streep zijn we het wel met elkaar eens dat de TS recht heeft op herroeping binnen 14 dagen en dat is waar het om draait uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@jan011 Je krijgt niet waar je voor hebt betaald. Men moet je auto goed wassen, ander zou ik niet eens betalen. Ligt het aan het desbetreffende bedrijf of is het zo bij elke vestiging ?
Verder snap ik niet dat je zo ff E100,- op zo'n kaartje zet. De washal moet je auto goed wassen, anders geld terug !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1