Netflix Atmos 4k ervaringen: Shield, OSMC, Blueray player

Pagina: 1
Acties:

• marcel2104
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-11 19:57
Misschien dat wat Tweakers hier wat ervaringen kunnen delen. Ik vind een hoop tegenstrijdige en vaak verouderde informatie.

Ik heb momenteel een X86 HTPC (Librelec) en een Blue-Ray speler die een keer vervangen moet worden.

Nu wil ik Dolby Atmos via Netflix, de receiver ondersteunt Atmos over DD+, helaas de TV niet over eARC.

Dacht ik dus, als ik toch een 4k BlueRay speler wil, neem ik er eentje die ook Netflix met Atmos ondersteunt.
Dit blijkt tegen te vallen, de beschikbare apparaten (voornamelijk Sony/Panasonic) blijken geen goede Atmos ondersteuning te hebben voor Netflix, en tevens schijnt de bediening (snelheid, gebruiksvriendelijkheid) nogal te wensen over te laten.

Toen gekeken naar een software update voor HTPC, de 'standaard' lijkt momenteel OSMC/Kodi te zijn, maar volgens mij hebben die X86 ondersteuning vaarwel gezegd. Ik vind wel wat tutorials om op een "houtje touwtje" manier Netflix toe te voegen, maar of Atmos dan werkt is mij niet duidelijk. Tevens zoek ik een oplossing die ik niet 2 x per jaar hoef te verbouwen om het weer werkend te krijgen, dan krijg ik problemen met de WAF.

Dus ook maar een gekeken naar een 'dedicated oplossing'
- NVIDIA Shield
- Vero 4k+

Ik heb voor beiden geen duidelijk statement gevonden vwb Atmos ondersteuning icm Netflix.
Indien ik voor een Shield of Vero 4k+ zou gaan, is het idee dat deze de HTPC vervangt (moet dan ook MKV van Samba share kunnen spelen, liefst via een fatsoenlijke menu-structuur/database en niet zoals bijv. bij DLNA een soort van file browser. Gbit ethernet aansluiting is een vereiste.

Iemand met ervaring/suggesties, op bovenstaand ?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik wilde zelf heel lang een htpc. Uiteindelijk voor het gemak een 4k bd speler gekocht en een Nvidia shield 2017 gekocht en later omdat we op de slaapkamer een shield wilden hebben een 2019 pro model voor in de woonkamer gekocht. Mis zelf het htpc idee niet meer. Ja het zijn 2 apparaten maar wel totaal kleiner dan de htpc zou zijn. Omdat er anders een blue ray drive met bijbehorend extra werk om het werkend te krijgen en houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Arunia op 17-03-2022 08:24 ]

• marcel2104
Bedankt voor ja antwoord,

Ik begin ook meer naar de combinatie Shield + 4k BD te neigen. De HTPC gebruik ik sowieso niet om discs af te spelen, dus op dat vlak zou er niets veranderen.
Hoe is je ervaring Shield vs Shield pro ?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Is een Xbox Series S of X geen optie?

• marcel2104
Ik heb inderdaad ook naar de xbox gekeken. (zal niet voor games gebruikt worden), Hij schijnt meer herrie te maken dan een Shield en ik lees wat gemengde berichten voor wat betreft Atmos/Netflix. En ik vermoed (niet naar gekeken) dat de user interface voor gebruik als Media player want minder vriendelijk zal zijn dan een Shield (in ieder geval zonder er een losse remote bij te kopen)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:09

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je zou ook kunnen kijken naar een Chromecast with GoogleTV

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Hier ook een voormalig htpc gebruikers. Had eerst 2 Intel NUC’s in gebruik maar heb die enkele jaren geleden vervangen door Nvidia Shield TV Pro’s. Had ik veel eerder moeten doen. Het werkt out of the box en je hebt er totaal geen omkijken naar. Updatebeleid van Nvidia is zeer goed; ze ondersteunen de modellen vele jaren.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Janoz schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:52:
Je zou ook kunnen kijken naar een Chromecast with GoogleTV
Als @marcel2104 een Shield TV 2019 Pro al in overweging neemt, dan zou ik de Chromecast met Google TV lekker links laten liggen. Hoewel flink voordeliger is dat ook het enige wat daarvoor spreekt, er zijn voor dat bedrag ook alternatieven te vinden die minstens gelijkwaardig zoniet een betere keuze zijn.

Testing, one, two ...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

marcel2104 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:19:
Nu wil ik Dolby Atmos via Netflix, de receiver ondersteunt Atmos over DD+, helaas de TV niet over eARC.
Dolby Digital Plus kan over HDMI ARC. Als je Dolby ATMOS over Dolby TrueHD wilt dan moet je naar HDMI eARC. Tot op heden is er naar mijn weten nog geen streamingsdienst die dat aanbiedt. Welke TV heb je? Mogelijk is het een setting? TV die geen DTS ondersteunt is helaas meer en meer gemeengoed maar een TV met (e)ARC en geen Dolby Digital Plus zie je niet vaak.

Aanvullend:
Welke apparatuur is er nog meer? Welke receiver en TV? Volgens mij hoeft een bron ook geen Dolby Atmos te ondersteunen om dit bitstream door te geven. Als je bitstream doorgeeft aan de receiver hoeft de bron eigenlijk helemaal niets te ondersteunen, de receiver moet dan Dolby Atmos ondersteunen om de aangeboden track uit te pakken.

Hier ook in het bezit van een Nvidia Shield TV Pro en er tevreden over (al zou ik mogelijk ooit naar een Dune neigen). Maar in deze zie ik niet direct de reden dat een andere bron de oplossing gaat zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door FeaR op 19-03-2022 16:24 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
marcel2104 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:26:
Bedankt voor ja antwoord,

Ik begin ook meer naar de combinatie Shield + 4k BD te neigen. De HTPC gebruik ik sowieso niet om discs af te spelen, dus op dat vlak zou er niets veranderen.
Hoe is je ervaring Shield vs Shield pro ?
Shield 2017 is ook goed, maar die tube zou ik zelf niet doen. Daar was wel iets mee als ik het me herinner. Qua behuizing zijn de 2017 en 2019 hetzelfde.
Als je dus het geld hebt voor de pro. Die dan absoluut doen.

@FeaR ik ben van een dune prime (met blue ray speler) naar de tv303d met bd speler gegaan en dit vervangen voor de Shield en een losse 4k bd speler.
Hoewel van media spelers de dune best goed zijn, vond ik het behelpen om de videowall op te zetten. Met plex heb ik er nauwelijks omkijken naar. Zeker als je naamgeving goed is (zet tussen haakjes het jaartal van de serie/film).

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Arunia schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:08:
[...]
@FeaR ik ben van een dune prime (met blue ray speler) naar de tv303d met bd speler gegaan en dit vervangen voor de Shield en een losse 4k bd speler.
Hoewel van media spelers de dune best goed zijn, vond ik het behelpen om de videowall op te zetten. Met plex heb ik er nauwelijks omkijken naar. Zeker als je naamgeving goed is (zet tussen haakjes het jaartal van de serie/film).
Ik had hiervoor een Dune Smart D1. Ding deed niets anders dan door mijn NAS op file structuur bladeren en afspelen wat ik aanklikte. Simpel en zeker niet fancy. Met de Nvidia Shield TV Pro nu heb ik Kodi, Plex, et cetera wat alle films netjes indexeert en sorteert (mits ik eerst de bestandsnaam aanpas want anders komt het niet door). Fancy met posters en samenvattingen van alles. Echter voegt dat voor mij niets toe. Idem dat de Nvidia Shield naar mijn weten tot op heden geen 4K Blu-rays ISO's met menu weer kan geven. Waarbij ik voor ISO Kodi op moet starten en voor Dolby Vision weer Plex. De Dune zou alles pakken. Echter zit je dan wel aan hun GUI/OS vast.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@hardware-lover ik ben (oprecht!) benieuwd naar die alternatieven van rond (of onder) de E80 en waarom ze beter zijn.

@FeaR wat bedoel je eigenlijk met
Tot op heden is er naar mijn weten nog geen streamingsdienst die dat aanbiedt.
Misschien lees ik het verkeerd, maar naar mijn weten zijn er meerdere streaming aanbieders die content met Dolby ATMOS hebben. Van Netflix en HboMAX weet ik het zeker en ik ga er niet van uit dat Prime achterblijft.

Eigenlijk is Videoland de enige die zwaar achter blijft. Daar denken ze nog dat stereo "uitstekende kwaliteit" is 8)7

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Janoz schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 23:31:
@FeaR wat bedoel je eigenlijk met
"Tot op heden is er naar mijn weten nog geen streamingsdienst die dat aanbiedt"
Dolby Atmos op basis van Dolby TrueHD in plaats van Dolby Digital (losless vs lossy). Netflix, Amazon en dergelijke doen zeker Atmos maar niet op basis van Dolby TrueHD. Lagere bandbreedte waardoor de Dolby Digital Plus van dit soort diensten over HDMI ARC kan.

[ Voor 29% gewijzigd door FeaR op 20-03-2022 01:41 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Janoz schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 23:31:
@hardware-lover ik ben (oprecht!) benieuwd naar die alternatieven van rond (of onder) de E80 en waarom ze beter zijn.

[knip]
Er zijn er echt diversen, ik pluk ze vooral bij Amazon vandaan. Ons PW overzicht is tamelijk mager en verre van volledig wat dat betreft.

Hoewel er diversen niet voor ons verkrijgbaar zijn, zijn het er aardig wat die dat wel zijn, en om een idee te krijgen wat er zoal is aan boxjes en sticks;
https://www.androidtv-gui...lix-amazon-atv-certified/

Dat zijn apparaten die Netflix en Prime Video gecertificeerd zijn. Er zijn er nog velen meer maar die schieten dan wat certificering betreft wat te kort, en daarom geen werkelijk alternatief (wat mij betreft).

Op dit moment zou een keuze voor een apparaat met AV1 ondersteuning wellicht logischer zijn, tov de Google TV stick bedoel ik dan, zoals de nieuwe Xiaomi 4k TV stick er één van is. Standaard al voorzien van Android TV 11 ipv 10 en vwb aanschaf zeker niet duurder.

Let wel, ik zou nog steeds voor de Shield TV 2019 Pro gaan, ondanks dat deze niet alles aan nieuwere codecs ondersteund, maar het verschil met rest blijft onverminderd groot. Als het budget beschikbaar is vanzelfsprekend.

Ik schreef overigens "gelijkwaardig of beter" ;)

Testing, one, two ...

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

FeaR schreef op zondag 20 maart 2022 @ 01:34:
[...]

Dolby Atmos op basis van Dolby TrueHD in plaats van Dolby Digital (losless vs lossy). Netflix, Amazon en dergelijke doen zeker Atmos maar niet op basis van Dolby TrueHD. Lagere bandbreedte waardoor de Dolby Digital Plus van dit soort diensten over HDMI ARC kan.
Ah oke, dan had ik het inderdaad niet helemaal goed begrepen. Bij mijn combo thuis (Samsung Frame icm een LG soundbar) kon ik alleen ATMOS selecteren wanneer ik eARC geselecteerd had. Bij gewoon ARC werkte het niet. Dat heeft me waarschijnlijk wat op het verkeerde been gezet.

Pagina: 1