Foto's
Dakhelling is iets van 40 graden./f/image/QGx3gqDGNZkswOxH2kH4ipc0.png?f=fotoalbum_medium)
Boven is noord.
/f/image/qlRl4tShmyXTQ6kdDAG2co4Y.png?f=fotoalbum_medium)
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto.Schaduw
In de ochtend van wat hoge bomen naast het huis maar dat is in dit jaargetijde al rond een uur of 10-11 helemaal weg dus dat negeer ik liever. Verder de CV-pijpjes rechtsboven op het dak.Jaarverbruik
700 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
1 faseBudget en doel
Doel is investering in iets dat beter rendeert dan de spaarrekening, maar de TVT moet kort zijn ivm mogelijke verhuizing. Met een TVT van boven de 4 jaar gaat het feest niet door, schat ik.Wie gaat het project uitvoeren
Installateur van een webshop.Bijhouden van data
Minimaal wat nodig is om functioneren te checken.Reeds verkregen offertes
Geen. Ik heb hem overtuigd om voor panelen te gaan nu de terugleververgoeding zo hoog is en de TVT kort want met zijn lage verbruik was hij voorheen niet geïnteresseerd. Offertes in deze tijd traag via 2 schijven bekijken is vrij zinloos dus is de enige optie om het direct te regelen bij een webshop die installatie aanbieden. Zelf leggen is ook geen optie.Regio
Noord-Holland Noord.Dus, zoals gezegd zit ik vast aan wat webshops offeren en dat is bij bv Solar-Bouwmarkt momenteel de DMEGC 395 Wp full black, Canadian Solar 365 Wp full black of de Munchen solar 370 Wp full black. Het dakraam maakt het allemaal wat irritant om een legplan te maken wat het dak lekker vult zonder dat het heel erg tetris wordt.
M'n 1e gedachte is om voor een gewone stringomvormer te gaan met fatsoenlijke shadefix ivm de pijpjes (de bomen negeer ik, die zullen niet relevant zijn buiten de matige maanden). Nu begrijp ik dat Goodwe op zich ok is en een stuk goedkoper dan SMA, maar dat hun shadefix niet erg efficient is. Zijn er alternatieven die qua prijs meer op Goodwe lijken en qua shadefix meer op SMA?
Qua legplan lijkt het ideaal om een rij in portret (6, met panelen van 1756x1039 mm) onder het dakraam te hebben van erfgrens tot rand van het dak. Dat zouden zelfs lange panelen kunnen zijn, hoewel ik er van uit ga dat je ongeveer 1 pan boven de goot wilt blijven ivm waterafvoer. Maar dan? Landscape links van het raam past niet en portret past boven het dakraam niet. Dan komt het dus neer op nog 1 in portret links van het dakraam, 2 in portret rechts van het dakraam en 1 landscape boven het dakraam.
Misschien moet ik hem maar vragen of het dakraam weghalen een optie is hehe. In zijn straat hebben de meeste huizen op het zuiden geen dakraam dus heel gek zou het niet zijn.
Er zijn ook nog wat ventilatiepannen (lijkt het?) maar ik neem aan dat de panelen daar gewoon boven blijven.
Maar dan kom ik vooralsnog op een SMA Sunny Boy 3.0 1AV-41 met 10x 370 Wp Munchen solar (groen volgens Sunny design en slechts 0.3% aftopping), clickfit evo voor schuindak 6x portrait, 1x portrait, 2x portrait en 1x landscape (windzone 1). Het is me niet helemaal duidelijk of dat dan op dezelfde horizontale rails kan.
Als ik dit allemaal bij elkaar klik op bv solar-bouwmarkt dan is dat zo'n 4800 euro ex BTW voor 3700 Wp. Dat klinkt niet erg aanlokkelijk..
Ziet iemand een betere optie? Alvast bedankt
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
/f/image/KrpVOtgRR1hf4eUNdVGRICMt.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/9CUj1mDWyppw4u62nE4ErNlx.png?f=user_large)