1440p Freesync scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-01 10:39

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik zoek een?
Nieuwe monitor. Ik heb een 24 inch 144Hz 1080P scherm, maar dat wil dual link DVI, en dat is op mijn 6700XT niet echt een ding meer. Sowieso zijn de kijkhoeken slecht, en is er een flinke overshoot die je vooral in het donker ziet. Het was eigenlijk al een beetje aan een upgrade toe, maar nu werkt het niet meer lekker met de videokaart samen en moet het wel.

Ik wil vooral DisplayPort gebruiken, ik heb wel een HDMI poort, maar HDMI doet soms rare fratsen. DP vertrouw ik sowieso. Ik wil wel een HDMI poort daarnaast, zodat ik de Switch kan aansluiten, en geluidsuitgang die terug gaat de computer in. Zo kan ik de Switch door de computer heen horen en kan ik ook filmpjes of Discord horen. Als we toch bezig zijn met upgraden is misschien 27 inch en 1440P ook wel leuk. 4K is echt overbodig. Goede kleuren zijn ook leuk, maar ik zal niet doen alsof ik daar zoveel verstand van heb.

Wat is je budget?
zeg om en rond 300 euro. Het budget is zeker rekbaar maar ik wil wel wat geld overhouden als het even kan

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
als het scherm maar goed is.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Linux bak, er staan nog 2 oude 60Hz 1080P schermen naast. Scherm wil ik aansluiten via DisplayPort. De kaart is AMD, 6700XT. Er komt via HDMI nog een Switch op, en ik wil het geluid daarvan weer doorlussen naar de desktop dus het moet een geluidsuitgang hebben. Aanpasbaar volume op het scherm zelf is zeker een nice to have, maar eventueel kan dat ook op de PC.

Ik had mijn oog al laten vallen op de iiyama Prolite GB2770QSU-B1 Red Eagle. Ik heb hem even in handen gehad, en het was best een mooi schermpje, maar ik heb hem toch teruggestuurd omdat er een lichte vlek zat in de rand. Het leek net alsof een LED altijd op 100% zat. Dit was vooral bij donker beeld erg zichtbaar. Perfecte consistentie kan je misschien niet verwachten, maar ik heb TV's van 300 euro gezien waar de backlight bleed en vlekken minder duidelijk waren. En op mijn 8 jaar oude Samsung 1080p60 PLS schermen die destijds iets van 160 euro kostten is dit ook niet het geval. Ik verwacht toch wel minstens dezelfde kwaliteit als die schermen. Wellicht is dit een productiefout, dus het ligt nu RMA. Maar wellicht wil ik toch nog even verder rondshoppen, aangezien het scherm toch terug bij de winkelier is.

Verder was dit wel een mooi schermpje. In. Hoogte verstelbaar en zelfs kantelbaar. Niet al te grote bezels is best fijn bij multimonitor. VESA gaten mocht ik nog een keer de schermen aan een arm hangen (de Samsung schermen moeten daarvoor een adapter hebben). Ik heb echt geen enkele overshoot gezien, zelfs niet een beetje. Ze adverteren met een 0,5ms responstijd, al zal de praktijk vast wel anders zijn. Een slechte 0,5ms is nog altijd een goede 1ms, zeg maar. FreeSync Premium. Het is vooral die rare vlek die me doet overwegen om toch nog verder te zoeken.

Mogelijke alternatieven:
  • LG 27GL83A-B UltraGear, vooral indien korting/tweedekans
  • AOC C27G2U, ik weet overigens niet of ik curved echt meerwaarde vind
  • Andere suggesties uiteraard welkom

[ Voor 4% gewijzigd door Amanoo op 17-03-2022 10:09 ]

Alle reacties

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-01 09:43

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Ik heb zelf de LG 27GL83A-B UltraGear heel fijn scherm!

Heb ze alle 3 vergeleken, de AOC zou voor mij direct afvallen vanwege een VA scherm (en gebogen).
De Prolite is 8 bit scherm en de LG heeft 10 bit in kleur. Jij vind kleur belangrijk dus neem dit mee.
HDR is niet al te best, maar volgens mij is dat op geen enkel scherm het geval wat niet HDMI2.1 is.

Zelf gebruik ik de 6800XT, en ik merk dat 144Hz FreeSync is meer dan genoeg voor wat ik speel. (Warhammer 3, Warzone, etc)

Succes!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Baakster schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:25:

Heb ze alle 3 vergeleken, de AOC zou voor mij direct afvallen vanwege een VA scherm (en gebogen).
De Prolite is 8 bit scherm en de LG heeft 10 bit in kleur. Jij vind kleur belangrijk dus neem dit mee.
HDR is niet al te best, maar volgens mij is dat op geen enkel scherm het geval wat niet HDMI2.1 is.

Zelf gebruik ik de 6800XT, en ik merk dat 144Hz FreeSync is meer dan genoeg voor wat ik speel. (Warhammer 3, Warzone, etc)

Succes!
Kleur belangrijk is een groot statement, het is meer dat als ik kan kiezen tussen slechte kleuren of goede kleuren, maar verder dezelfde specs, ik net zo goed goede kleuren kan kiezen. Maar goed dat kan hier nog wel eens aan de orde zijn. Volgens mij is echt goede HDR vooral iets voor OLED, of in ieder geval schermen met goede local dimming. Maar dan zit je nog wel een goede prijsklasse hoger.

Het scherm is wel wat ver boven de 300 euro, maar er zijn wel wat tweedekans modellen die erg in de buurt zitten. Dus die liggen wel in budget. Misschien moet in wel kijken of ze niet zijn teruggestuurd vanwege dode pixels of backlight problemen, anders blijf ik bezig.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Eeeen Megekko heeft hem al omgeruild voordat ze kans hadden om mijn mail te zien. Daar deden ze een half uur over tussen ontvangst en ruil.

Nou ja, dan maar kijken of de vervanger het beter doet. Op zich was het wel een mooi scherm verder.

Edit: Megekko heeft het pakket nog onderschept, dus ik kan me nog oriënteren op een ander model.

[ Voor 17% gewijzigd door Amanoo op 17-03-2022 15:00 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26
Baakster schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:25:

Succes!
HDMI 2.1 heeft op zich niets meer dan dat HDMI 2.0 kan op het gebied van HDR.
Er zijn wat dingen gestandaardiseerd, maar er zijn geen extra mogelijkheden bijgekomen.

Wel zit je met HDMI 2.0 heel snel aan de grenzen van de bandbreedte, zeker met HDR, omdat je daar 10 bits per kleur stuurt in plaats van de gebruikelijke 8 bits.

HDMI 2.0 kan op 4K bijvoorbeeld 60hz aan, maar dan maar met 8 bit kleur. Je kunt wel 10 bit gebruiken, maar dan moet er gebruik gemaakt worden van chroma-subsampling en wordt een deel van de kleurinformatie weggegooid: Wikipedia: Chroma subsampling

Dat kan nog bij films, maar bij desktopwerk geeft dat grijze letters en onscherp beeld.

Ook kan HDMI bijvoorbeeld maar 100hz aan op een 1440p-monitor als je gebruik maakt van HDR en je wilt geen chroma-subsampling gebruiken. In de praktijk ben je dus verplicht om 10 bit 1440p 144hz monitoren aan te sluiten door middel van Displayport 1.4. Dat heeft wel de bandbreedte bij de genoemde combi's.
Wikipedia: HDMI