Muur isoleren aan beide zijden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdoswald
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-02-2023
Ik heb een vraag over een onderwerp waar ik maar weinig bevestigende antwoorden op kan vinden.

Wij hebben een oude woning (1863) aan de buitenkant geisoleerd met mineraalwol (100 mm) en daarna gestuuct.
Het dak is ook geisoleerd met 300 mm mineraalwol. Is het dan zinvol om de muren aan de binnenkant ook nog verder te isoleren?

Ik kan geen duidelijkheid vinden of het (a) iets uitmaakt, en (b) of dit mogelijk vochtproblemen kan geven tussen de isolatie aan binnen- en buitenkant en de muur.

Iemand die hier ervaring en/of verstand van heeft voordat ik begin?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:58
Jan boeren fluitjes wijsheid is om delen van de constructie nooit op te sluiten met isolatie want dat gaat zweten. Zoiets zal Google je ook wel vertellen.
Iets meer onderbouwd: Ja, dat kan vochtproblemen geven. Is afhankelijk van de opbouw van de totale wand en hoeveel isolatie je binnen erbij doet.
Van binnen naar buiten gezien zakt de temperatuur. Als de temperatuur zakt, stijgt de relatieve vochtigheid. Dus van binnen naar buiten stijgt deze. Mocht die richting de 100% gaan, krijg je waarschijnlijk vocht issued.
Op deze site kun je het zelf invoeren
https://www.ubakus.com/en/r-value-calculator/

Of het iets uitmaakt? Of het nut heeft bedoel je? Je hebt nu naar schatting een RC van 3,5 in de wand. Dat is zo slecht nog niet. Extra isolatie is extra RC. Of je daar echt iets positiefs van gaat merken betwijfel ik. Je kamer wordt er wel kleiner van.

Wat is de reden dat je meer isolatie wil? Met zo een muren en dak verwacht ik in eerste instantie toch al een aangenaam klimaat.

Mocht het toch gewenst of noodzaak zijn, kun je vochtproblemen toch voorkomen door bijvoorbeeld dampschermen en/of een spouw.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdoswald
Dank je wel voor je input en je vragen.

De reden is eigenlijk om de isolatie wat gelijk te trekken. Met 300 mm in het dak, en 100 mm aan de buitenkant zijn de muren het minder geisoleerde deel van het huis. Vooral boven hebben we voorheen ook vochtproblemen gehad met wat schimmelvorming, al was dat vooral voordat we de gevelisolatie hadden.
In de winter zitten we nu boven op een graad of 13 Celsius, zonder verwarming aan. Ik zou liever een iets hogere temperatuur vasthouden.

Ik ben van PIR/PUR afgestapt, want hoewel het minder dikte nodig heeft, ik ben niet zo happig op de dampdichtheid van het product.
Zonder dampscherm nodig te hebben zou ik iets van houtwol of cellenbeton (Multipor o.i.d.) kunnen overwegen, of gewoon een voorzetwand met mineraalwol, en dan een dampscherm plaatsen

Dus iets als:

190 mm isolatie in totaal:
100 mm gevelisolatie
45 mm mineraalwol aan de binnenzijde van de muur
Dampscherm
45 mm mineraalwol
Gipsplaat

Kortom, ik sta nogal in dubio, ook al zal het qua isolatiewaarde waarschijnlijk om het even zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Birdoswald schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:26:

Ik ben van PIR/PUR afgestapt, want hoewel het minder dikte nodig heeft, ik ben niet zo happig op de dampdichtheid van het product.
pir is niet dampdicht. als er alufolie op zit is het alu folie dampdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
vochtproblemen; ventilatie ook op orde?

Qua muren, PIR met alu lijkt me juist prima want kun je relatief dun uitvoeren? Je wilt zorgen dat vocht sneller aan de buitenkant de muur kan verlaten dan dat het er aan de binnenkant in trekt; (beetje vocht in de constructie is geen ramp, als het er maar weer uit kan drogen) dus dampremmen wat je zelf al aangeeft en ook zorgen voor de juiste ventilatie, (mogelijk met wat warmte terugwinning?)

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 19-03-2022 16:32 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdoswald
twain4me schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:29:
[...]

pir is niet dampdicht. als er alufolie op zit is het alu folie dampdicht.
Ja, ik ging uit van PIR platen met aluminium cachering, dus dan uiteindelijk een dampdichte oplossing
maratropa schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:31:
vochtproblemen; ventilatie ook op orde?

Qua muren, PIR met alu lijkt me juist prima want kun je relatief dun uitvoeren? Je wilt zorgen dat vocht sneller aan de buitenkant de muur kan verlaten dan dat het er aan de binnenkant in trekt; (beetje vocht in de constructie is geen ramp, als het er maar weer uit kan drogen) dus dampremmen wat je zelf al aangeeft en ook zorgen voor de juiste ventilatie, (mogelijk met wat warmte terugwinning?)
Ventilatie is wel OK. Ben ook niet zozeer bevreesd voor de condens die tegengehouden zou worden door de PIR-isolatie maar meer het effect van de isolatie sandwich met dampdichte PIR binnen en dampopen mineraalwol aan de buitenkant en waar het dauwpunt komt te liggen.

Mochten jullie PIR gebruiken zouden jullie dan nog een dampscherm plaatsen (ook met alu. cachering) en direct tegen de muur of op rachelwerk met ventilatielatten plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij is het standaard dat je binnen een dampdichte laag hebt en buiten een dampopen laag zodat vocht er uit kan (hoogstens met een dampopen maar waterdichte folie tegen vochtdoorslag). Voorzover ik weet is het probleem niet damp van buiten, maar damp van binnenuit. Als je dus vanbinnen zorgt voor goede dichting dan is wat damp van buiten in de constructie niet het probleem, als dat er maar weer uit kan drogen. (zie ook de droogtijd van ubakus.de)

Ik heb hier voorzetwanden gemaakt van metalstud met steenwol er tussen, en dan een laag pir met alu erover. Dit remt damp vanbinnenuit terwijl het naar buiten toe (door het spouwtje en de steensmuur)er uit kan.

Je hebt ook van die PIR+gips wanden van Faaij die je direct voor de muren kunt zetten. Ik zou volgende keer ook misschien ook wel voor een full PIR+gips/fermacell oplossing willen gaan zodat je ruimte wint.

specs

Pagina: 1