Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/3IZClR3oLBgpbDrZU2Sr8HNC.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/eNYlPgdNMHKyOfnIqNtvr8VF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j1JpEnIlK7KuwxwWyygWU7FL.jpg?f=fotoalbum_large)
Oppervlak 1: (oost) -90 graden, hellingshoek 45 graden
Oppervlak 2: (west) 90 graden, hellingshoek 45 graden
Eerste foto, topview is nog verouderd, afgelopen zomer zijn de dakramen er in gekomen.
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto'sSchaduw
Geen. Enige wat voor schaduw gaat zorgen is de zon die achter het bos verdwijnt waardoor de schaduw aan de westzijde rond 18:00 bij de dakgoot begint te komen.Jaarverbruik
nu rond de 4000kWh. met het oog op de toekomst waarbij we het huis verder willen verduurzamen (warmtepomp) en elektrisch rijden zal dit ruim toe gaan nemen.Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase 40A. Wordt uitgebreid naar 3-fase 3x25A.Budget en doel
Geen maximaal budget, wel een bang-for-buck insteek. Lage €/Wp. Doel is om het dak maximaal vol te leggen, elke cm benutten waarbij enigszins aandacht is besteed om beide oppervlakte een zelfde patroon aan te houden.Wie gaat het project uitvoeren
Zelf.Bijhouden van data
Zelf. Home assistantReeds verkregen offertes
Geen. Doel is om te Webshoppen en alles zo goedkoop mogelijk te kunnen aanschaffen.Uiteraard ben ik zelf al een tijd aan het orienteren. Het idee zit al in mijn hoofd toen Solar Frontier de aantrekkelijke 170Wp panelen had, inmiddels zijn wat Wp's verder en gaat het dan toch eindelijk gebeuren. Daarbij heb ik al die tijd in mega veel topics zitten lurken. Ik ben zelf tot de volgende opstelling gekomen in Sunny Design. Heb er nog niet veel verstand van en het werkt niet altijd even lekker om de layout uit te vinden wanneer je je dak maximaal vol wilt leggen.
/f/image/CRZhWBC4Ryab99eUGn498X2M.png?f=fotoalbum_large)
De afmetingen lijken bij een landscape plaatsing vooral bij Jinko's goed uit te komen en kan ik 24 panelen kwijt. Het lukt dan net niet om een randafstand van 20cm bij de nok aan te houden (10 á 15cm blijf over) maar volgens mij is dat geen heel groot probleem. Breedte is op het oosten geen probleem en op het westen kan mogelijk 1 paneel wat in de knel komen met de dakdoorvoer. Maar daar valt vast wel wat op te verzinnen
Regio
DeurneVragen
- Wat vinden jullie van deze landscape opstelling? Heb ik hier teveel van het goede gedaan en is het beter om met wat minder panelen net wat ruimer in de randafstanden te zitten of zou dit wel kunnen zo?
- Wat vinden jullie van de configuratie uit sunny design? Met het uitgangspunt dat de Jinko JKM XXXM Serie qua formaat goed past in mijn voorstel. Omvormer wordt hier natuurlijk een SMA wat volgens mij geen slecht idee is, ben zelf minder geïnteresseerd in dedicated China spul. Ben bereid daar meer voor te betalen.
- Is er een compleet andere insteek die ik over het hoofd heb gezien? toch portrait? andere omvormer? ik ben heel benieuwd!