Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nirbfV-vJrniYlNBnFaTBalSTl8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3IZClR3oLBgpbDrZU2Sr8HNC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mljpigzNMMg-iUeYD4ugDxocSIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNYlPgdNMHKyOfnIqNtvr8VF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-17NOND-4s5N8r-XUAqFvNWuqhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1JpEnIlK7KuwxwWyygWU7FL.jpg?f=fotoalbum_large

Oppervlak 1: (oost) -90 graden, hellingshoek 45 graden
Oppervlak 2: (west) 90 graden, hellingshoek 45 graden

Eerste foto, topview is nog verouderd, afgelopen zomer zijn de dakramen er in gekomen.
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto's
Schaduw
Geen. Enige wat voor schaduw gaat zorgen is de zon die achter het bos verdwijnt waardoor de schaduw aan de westzijde rond 18:00 bij de dakgoot begint te komen.
Jaarverbruik
nu rond de 4000kWh. met het oog op de toekomst waarbij we het huis verder willen verduurzamen (warmtepomp) en elektrisch rijden zal dit ruim toe gaan nemen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase 40A. Wordt uitgebreid naar 3-fase 3x25A.
Budget en doel
Geen maximaal budget, wel een bang-for-buck insteek. Lage €/Wp. Doel is om het dak maximaal vol te leggen, elke cm benutten waarbij enigszins aandacht is besteed om beide oppervlakte een zelfde patroon aan te houden.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf.
Bijhouden van data
Zelf. Home assistant
Reeds verkregen offertes
Geen. Doel is om te Webshoppen en alles zo goedkoop mogelijk te kunnen aanschaffen.

Uiteraard ben ik zelf al een tijd aan het orienteren. Het idee zit al in mijn hoofd toen Solar Frontier de aantrekkelijke 170Wp panelen had, inmiddels zijn wat Wp's verder en gaat het dan toch eindelijk gebeuren. Daarbij heb ik al die tijd in mega veel topics zitten lurken. Ik ben zelf tot de volgende opstelling gekomen in Sunny Design. Heb er nog niet veel verstand van en het werkt niet altijd even lekker om de layout uit te vinden wanneer je je dak maximaal vol wilt leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IJwesBXMog0onIL5Oufp3IVr8U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CRZhWBC4Ryab99eUGn498X2M.png?f=fotoalbum_large

De afmetingen lijken bij een landscape plaatsing vooral bij Jinko's goed uit te komen en kan ik 24 panelen kwijt. Het lukt dan net niet om een randafstand van 20cm bij de nok aan te houden (10 á 15cm blijf over) maar volgens mij is dat geen heel groot probleem. Breedte is op het oosten geen probleem en op het westen kan mogelijk 1 paneel wat in de knel komen met de dakdoorvoer. Maar daar valt vast wel wat op te verzinnen
Regio
Deurne
Vragen
  • Wat vinden jullie van deze landscape opstelling? Heb ik hier teveel van het goede gedaan en is het beter om met wat minder panelen net wat ruimer in de randafstanden te zitten of zou dit wel kunnen zo?
  • Wat vinden jullie van de configuratie uit sunny design? Met het uitgangspunt dat de Jinko JKM XXXM Serie qua formaat goed past in mijn voorstel. Omvormer wordt hier natuurlijk een SMA wat volgens mij geen slecht idee is, ben zelf minder geïnteresseerd in dedicated China spul. Ben bereid daar meer voor te betalen.
  • Is er een compleet andere insteek die ik over het hoofd heb gezien? toch portrait? andere omvormer? ik ben heel benieuwd!
Als laatste ontzettend bedankt voor één ieder die dit leest en zijn hulp aanbied. Als ik kijk wat ik in al die jaren sinds de SF170 panelen heb geleerd door alleen maar te lurken hier, vind ik dat noemenswaardig en toch ook wel bijzonder! Neem (bijvoorbeeld want er zijn zoveel tweakers meer die hier een aandeel in hebben) een @AUijtdehaag die ik als naam veelvuldig zijn kennis zie delen binnen álle 'zonnepanelen advies' topics en een @Ronald die zo'n beetje elk legplan en opstelling genereert hier. Daar mag best een keer een extra bedankje naar toe dus bij dezen:

_/-\o_

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Goed bezig en meteen een hybride 3-fase batterij omvormer... :+ 8) :9
En uiteraard dank voor het compliment.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-03-2022 22:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor mijn gevoel heb je er al een optimaal legplan van gemaakt...

Zo uit het hoofd is de Jinko 360N exact dezelfde stroom (of fractie hoger, dat is wat je wil) als de 395N: Kunnen daarom in zelfde string; en ... Dan kun je er 2 extra op je west dak proppen?

Kans dat je dat dan net naar een 6KW drukt... Dat is niet erg toch?

En natuurlijk bedankt voor complimenten *O* :Y)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
AUijtdehaag schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:01:
Goed bezig en meteen een hybride 3-fase batterij omvormer... :+ 8) :9
En uiteraard dank voor het compliment.
Thanks! Haha leuk spul, mag nog wel iets verder ontwikkelen voordat we daar op overstappen. >:)
Ronald schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:08:
Voor mijn gevoel heb je er al een optimaal legplan van gemaakt...

Zo uit het hoofd is de Jinko 360N exact dezelfde stroom (of fractie hoger, dat is wat je wil) als de 395N: Kunnen daarom in zelfde string; en ... Dan kun je er 2 extra op je west dak proppen?

Kans dat je dat dan net naar een 6KW drukt... Dat is niet erg toch?

En natuurlijk bedankt voor complimenten *O* :Y)
Ook bedankt! Voorstel om de 360 mee te nemen in overweging vind ik wel een interessante! Ik ga eens puzzelen.

Leuk om bevestigd te krijgen dat het idee aardig goed in de richting zat. Ik denk dat ik maar eens wat winkelwagentjes ga volgooien! *O*