Alternatief voor 3 stuks Soladin 600 omvormers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:44
Ik heb sinds 2009 negen Suntech STP 200 panelen op het dak liggen die het nog prima doen.
Van degradatie merk ik niets eigenlijk. Dus van mij mogen ze nog blijven.
De panelen hangen per set van 3 ieder aan een Soladin 600 omvormer.
Ik vroeg mij wel af hoelang de 3 Soladin’s het nog volhouden, alhoewel ze nog steeds geen krimp geven. Die omvormers zijn dus bijna niet meer te vinden.
Om eventuele defecten aan de Soladin’s voor te zijn: Bestaat er ook een redelijk geprijsde geschikte omvormer die deze 9 panelen tegelijk aankan?

Specs panelen:
Open - Circuit Voltage (Voc) 33.4V
Optimum Operating Voltage (Vmp) 26.2V
Short - Circuit Current (Isc) 8.12A
Optimum Operating Current (Imp) 7.63A
Maximum Power at STC (Pmax) 200Wp
Maximum System Voltage 600V DC
Maximum Series Fuse Rating 20AMPS
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Eigenlijk elke omvormer van 2kW zou dat prima moeten doen. Maar in principe heb je die binnen een paar dagen in huis mocht een van de Soladins de pijp aan Maarten geven.

Hoe heb je de Soladins nu aangesloten :-)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Ronald schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:29:
Nou eh, gewoon alle 3 in zoiets en dat in een WCD, zo moest dat toch?

Ok, I'll see myself out :+

Was er trouwens ook niet iets met dat die dingen nog niet ingebouwd hebben dat ze afschakelen bij 253V netspanning, zoals al een tijdje verplicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Wilke Waarschijnlijk wel... maar dat was stap 2 :D

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
Ronald schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:29:
Eigenlijk elke omvormer van 2kW zou dat prima moeten doen. Maar in principe heb je die binnen een paar dagen in huis mocht een van de Soladins de pijp aan Maarten geven.

Ze zijn nu gewoon aangesloten op een stekkerdoos, ieder met hun eigen stekker.
Wel op een aparte groep, en met een BPM (Bruto Productie Meter). 15 jaar subsidie vandaar.
Maar als elke omvormer van 2KW het prima zou moeten doen dan weet ik genoeg.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@ElectricAlex Met aparte groep (zonder verbruikers) zit je op zich redelijk okay... Maar het is toch niet iets wat ideaal is. Langdurig (bijna) 2kW door een stekkerdoos? Hmmmzzz...

Mocht je besluiten de omvormers voor de stervensdatum te vervangen... Zorg dan dat je het netjes doet... Wel zo veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
Ronald schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:46:
@ElectricAlex Met aparte groep (zonder verbruikers) zit je op zich redelijk okay... Maar het is toch niet iets wat ideaal is. Langdurig (bijna) 2kW door een stekkerdoos? Hmmmzzz...

Mocht je besluiten de omvormers voor de stervensdatum te vervangen... Zorg dan dat je het netjes doet... Wel zo veilig.
Stekkerdoos is misschien niet helemaal de juiste benaming.
Wandcontactdoos dan. Alles aangelegd door een electricien.
Over veiligheid maak ik mij geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

^^ destijds mochten die dingen zo aan worden gesloten. Maar tegenwoordig mag dat niet meer, dat is iets om rekening mee te houden als je een wijziging doet. Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat dan de stekkerdoos/wcd er tussenuit moet en dat het een vrije groep moet zijn voor de omvormer, al dan niet via een pv verdeler ter plekke.
Je kan die regels uiteraard links laten liggen, dat is technisch geen probleem bij fatsoenlijk aansluitwerk maar ik weet niet wat daar de gevolgen van zouden zijn als er iets gebeurd en b.v. de verzekering dit opmerkt.
Zoek dus even uit wat er mogelijk is en waaraan je installatien moet voldoen. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
remco_k schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:30:
^^ destijds mochten die dingen zo aan worden gesloten. Maar tegenwoordig mag dat niet meer, dat is iets om rekening mee te houden als je een wijziging doet. Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat dan de stekkerdoos/wcd er tussenuit moet en dat het een vrije groep moet zijn voor de omvormer, al dan niet via een pv verdeler ter plekke.
Je kan die regels uiteraard links laten liggen, dat is technisch geen probleem bij fatsoenlijk aansluitwerk maar ik weet niet wat daar de gevolgen van zouden zijn als er iets gebeurd en b.v. de verzekering dit opmerkt.
Zoek dus even uit wat er mogelijk is en waaraan je installatien moet voldoen. :)
Als ik die 3 Soladin's zou vervangen door een enkele omvormer dan moet die wandcontactdoos er zeker tussenuit. Daar ben ik mij van bewust. Ik ga eens even kijken naar alternatieven.
Die verzekering heeft trouwens in 2019 al eens de reparatiekosten van 1 van die 3 Soladin's vergoed. Blikseminslag kon die niet goed tegen (die andere 2 wel blijkbaar) :)
Pagina: 1