Automatisch inloggen op DPGmedia dochtersites

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik ben lid van de Volkskrant, nog even tenminste want ik heb mijn abonnement opgezegd (eind deze maand).

En wel om het volgende:

Een paar maanden geleden kwam ik er achter dat ik ingelogd was bij nu.nl, vond ik vreemd want ik heb nooit een account gemaakt bij nu.nl. Kwam er dus al vlot achter dat mijn account voor de volkskrant.nl een dpgmedia account is en dat ik daarmee ingelogd ben. Log ik uit bij nu.nl, dan ben ik ook uitgelogd bij de volkskrant. Ik word ook automatisch weer ingelogd bij nu.nl (zonder melding). Dit was voor mij reden om de volkskrant op te zeggen, ik vind dit namelijk echt niet kunnen.

Was ik net op twitter en klik ik op een link naar de Parool website, word ik daar ook automatisch ingelogd. Hier tenminste nog wel met melding (maar niet een keus).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cu-etODJneh7ukaNdQsdQ-NYFmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qypnVvsvFvQ8jTe4SYikSbvJ.png?f=fotoalbum_large

Dit kan alleen maar wanneer cookies worden gedeeld door de verschillende sites. Het automatisch inloggen betekend dat in ieder geval naam en email adres gedeeld worden (en wie weet wat nog meer). Ik zal hier jaren geleden vast onbewust toestemming voor hebben gegeven toen ik lid werd van de volkskrant maar ik kan me niet voorstellen dat dit zomaar mag (en ik wil dit ook gewoon niet).

Het enige wat ik mezelf afvraag, overdrijf ik (met opzeggen krant) en is het niet raar dat ik word ingelogd op andere sites want allemaal DPGmedia of klopt het gewoon niet wat hier gebeurd? Ik heb even gegoogled en ik had verwacht wel wat meer klachten hierover te vinden.

(overigens bedacht ik me pas tijdens het tikken dat tweakers ook onderdeel van DPGmedia is, niet de reden dat ik hier op het forum post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ze gebruiken dezelfde authenticationbackend: login.dpgmedia.nl

Dus dat systeem authenticeert je. De andere applicaties zijn clients.

Denk OAuth2/OpenID.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:18
Ik deel je klacht. Ik had echt nul behoefte om in te loggen bij nu.nl . Er is echter geen optie om dat niet te doen terwijl je wel ingelogd blijft bij de andere titel.

In grote lijnen zal het juridisch ongeveer wel kloppen aangezien het dezelfde moederbedrijf. Dat kan in elk geval wel, maar of het ook zo is hangt van veel details af.

Op zich ben ik wel tevreden met mijn oplossing: nu.nl van bijna niet naar helemaal niet meer gebruiken. Je mist niets.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:06
Tja. Log je in op GMail dan ben je ook ingelogd op Google Maps. 2 diensten van hetzelfde bedrijf, hoe is dat precies anders dan dit?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Snake schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:54:
Ze gebruiken dezelfde authenticationbackend: login.dpgmedia.nl

Dus dat systeem authenticeert je. De andere applicaties zijn clients.

Denk OAuth2/OpenID.
Het gaat verder dan dat. Er worden ook persoonsgegevens ter beschikking gesteld aan de werkmaatschappij van nu.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Rukapul schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:57:
[...]

Het gaat verder dan dat. Er worden ook persoonsgegevens ter beschikking gesteld aan de werkmaatschappij van nu.nl.
OAuth2 dus.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Xander schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:57:
Tja. Log je in op GMail dan ben je ook ingelogd op Google Maps. 2 diensten van hetzelfde bedrijf, hoe is dat precies anders dan dit?
Dat is niet retrospectief gedaan. (Met YouTube als uitzondering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
De techniek is niet relevant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Rukapul schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:02:
[...]

De techniek is niet relevant.
De persoonsgegevens ook niet. De volkskrant heeft een verwerkingsovereenkomst met DPG dus dat mag allemaal van de AVG. Als jij en de TS er persé iets aan willen doen dan browse je met Edge naar de volkskrant en met firefox naar nu.nl

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 14:40

DaFeliX

Tnet Devver
[Roland] schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:35:
[...]
Dit kan alleen maar wanneer cookies worden gedeeld door de verschillende sites. Het automatisch inloggen betekend dat in ieder geval naam en email adres gedeeld worden (en wie weet wat nog meer). Ik zal hier jaren geleden vast onbewust toestemming voor hebben gegeven toen ik lid werd van de volkskrant maar ik kan me niet voorstellen dat dit zomaar mag (en ik wil dit ook gewoon niet).
[...]
Het is niet zozeer dat je gegevens gedeeld worden, het is allemaal 'tzelfde bedrijf met andere merken. In principe is dit niet anders dan bij bijvoorbeeld Google, waar je verschillende diensten gebruikt met allemaal hetzelfde account. Ook hier wordt je overal ingelogd als je bij 1 dienst inlogt.
[Roland] schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:35:
[...]
Het enige wat ik mezelf afvraag, overdrijf ik (met opzeggen krant) en is het niet raar dat ik word ingelogd op andere sites want allemaal DPGmedia of klopt het gewoon niet wat hier gebeurd? Ik heb even gegoogled en ik had verwacht wel wat meer klachten hierover te vinden.
[...]
Nee, ik vind niet dat je overdrijft. Dit zou voor mij ook een reden zijn om een dienst op te zeggen, want ik zit hier als eindgebruiker helemaal niet op te wachten. En dan vooral omdat je als gebruiker niet zelf de keuze lijkt te hebben over je data.

Het mag dus volgens mij volgens de wet wel, maar of het wenselijk is, is een tweede. De kritische gebruikers stoot je tegen de schenen, en in mijn ogen ben je "net zo verkeerd" bezig als een Google die er alles aan doet om zoveel mogelijk gebruikersdata te verzamelen en koppelen.

ik reageer hier uiteraard op persoonlijke titel

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DaFeliX schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:30:
[...]

Het is niet zozeer dat je gegevens gedeeld worden, het is allemaal 'tzelfde bedrijf met andere merken. In principe is dit niet anders dan bij bijvoorbeeld Google, waar je verschillende diensten gebruikt met allemaal hetzelfde account. Ook hier wordt je overal ingelogd als je bij 1 dienst inlogt.

[...]

Nee, ik vind niet dat je overdrijft. Dit zou voor mij ook een reden zijn om een dienst op te zeggen, want ik zit hier als eindgebruiker helemaal niet op te wachten. En dan vooral omdat je als gebruiker niet zelf de keuze lijkt te hebben over je data.

Het mag dus volgens mij volgens de wet wel, maar of het wenselijk is, is een tweede. De kritische gebruikers stoot je tegen de schenen, en in mijn ogen ben je "net zo verkeerd" bezig als een Google die er alles aan doet om zoveel mogelijk gebruikersdata te verzamelen en koppelen.

ik reageer hier uiteraard op persoonlijke titel
Zoals dat dikgedrukte, zo denk ik er dus over.

Dit is gewoon 1 van de vele manieren om toch je gebruikers te tracken, maar dan met een account en een generieke backend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Ik gebruik in firefox een container plugin om dit soort uitwisselingen te voorkomen.
Tab gesloten is cookies weg nieuw tab is nieuwe container

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:57:
Het is anders omdat:
- Ik voor mijn gevoel nooit een account heb aangemaat bij DPG, ik heb enkel een abbonement op de volkskrant en die wil ik online kunnen lezen. Bij Google weet ik dat dit gebeurd, hier was het een verassing (omdat ik idd niet de - waarschijnlijk aangepaste- voorwaarden gelezen heb).
- Omdat ik gewoon betaal voor het abbonement. Ik heb er een hekel aan bij Google maar ik begrijp dat gratis diensten niet bestaan

Buiten dat zijn er ook maar 4 sites waar ik automatisch inlog omdat ik er dagelijks kom: NRC, volkskrant, tweakers en Google inderdaad. Verder heb ik het overal uitstaan en log ik alleen in wanneer nodig (leve lastpass), ben hier dus wel wat gevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-05 21:23

kodak

FP ProMod
@[Roland] Heb je als eens bij de functionaris over persoonsgegevens van de Volkskrant gevraagd waarom je gegevens automatisch door nu.nl gebruikt worden zonder dat je daarom gevraagd hebt?
Het klinkt namelijk niet redelijk dat ze dat automatisch doen. Er lijkt namelijk nergens in hun uitleg of voorwaarden te staan de je je account daar automatisch voor moet laten gebruiken. Het account is immers van jou, het zijn jou gegevens, dan is het niet de bedoeling dat DPG selectief en enkelzijdig voor jou gaat bepalen dat en wanneer jij via je account toegang hebt tot hun sites en wanneer niet. Dat hoort in de eerste plaats bij jou te liggen.

Heb je daarbij al eens bij andere dpg sites gekeken hoe consistent of willekeurig die toegang is? Ik vermoed dat je als klant bij de Volkskrant niet automatisch via je account toegang hebt tot andere betaalde sites?

[ Voor 22% gewijzigd door kodak op 17-03-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Ik heb het niet aan de DPO van de volkskrant gevraagd, wel als reden opgegeven van mijn opzegging, geen reactie op gehad.

In ieder geval bij nu.nl, parool en trouw word ik automatisch ingelogd. Geen behoefte om alle zustersites van DPG langs te gaan.

edit: toch ad.nl nog even getest. word daar ook ingelogd (na een keer doorklikken) zonder melding.

[ Voor 16% gewijzigd door [Roland] op 18-03-2022 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als men het vooral zou doen om info te vergaren en ads te serveren, zou dan niet zichtbaar ingelogd zijn beter zijn? “Inloggen” is niets anders dan functionaliteiten en gepersonaliseerde gegevens tonen. Als het puur was om te tracken zou je het vooral niet merken, denk ik.

(Neemt niet weg dat je vooraf wil weten dat het gebeurt).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 16:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

F_J_K schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:23:
Als men het vooral zou doen om info te vergaren en ads te serveren, zou dan niet zichtbaar ingelogd zijn beter zijn? “Inloggen” is niets anders dan functionaliteiten en gepersonaliseerde gegevens tonen. Als het puur was om te tracken zou je het vooral niet merken, denk ik.

(Neemt niet weg dat je vooraf wil weten dat het gebeurt).
De opgegeven gegevens gebruiken we om onze producten en diensten steeds beter te maken en een optimale gebruikerservaring te kunnen realiseren door deze af te stemmen op jouw behoeften. Daarnaast kunnen met de verkregen data gepersonaliseerde producten en diensten worden aangeboden en relevante advertenties worden getoond

Ze doen het er toch echt om :P

kan je niet wat tactisch doen met blokkeren van cookies, en enkel je browser steeds laten inloggen? Werkt misschien niet helemaal optimaal, maar misschien werkt het. Geen idee of ze aparte cookies gebruiken voor de sessie op de website waar je zit en aparte cookies op de andere websites.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

SinergyX schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 01:47:
[...]
Ze doen het er toch echt om :P
...
Het gaat in dit geval natuurlijk niet om de vraag of er getrackt wordt. Want dat doet DPG inderdaad wel.
Maar het gaat om de vraag waarom je als abonnee van de volkskrant, ineens ook automatisch wordt ingelogged op de sites van o.m. AD, trouw, parool en nu.nl.

En dan wordt mijn vraag: geeft dat inloggen op andere sites dan de volkskrant zoveel meer tracking informatie dat het de moeite waard wordt om dat automatisch inloggen op andere sites te faciliteren?

Persoonlijk denk ik dat het een oversight is van DPG. En dat het binnenkort afgelopen is omdat ze bij DPG ook denken: "hé, we geven nu ineens volkskrant abonnees gratis toegang tot AD, parool, trouw etc terwijl ze daar eigenlijk voor zouden moeten betalen"

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:30
Partijen als DPG zullen de behoefte houden om mensen te tracken. Nu ze steeds meer beperkt worden met de AVG is volgens mij de strategie om mensen te verleiden een account aan te maken en zo een profiel op te bouwen. Alhoewel ik het zelf ook vreselijk irritant vind, vind ik het wel slim bedacht van DPG. En die enkeling die zal opzeggen zal niet in verhouding staan tot de informatie die ze ontvangen.

Ps. snap echt wel dat mensen hier over klagen, maar het grote verschil is dat het nu een stuk zichtbaarder wordt en het voorheen allemaal veel meer onzichtbaar was.
Ps2. het wordt wachten tot het moment dat je automatisch bent ingelogd bij Tweakers en je Tweakers account wordt gekoppeld aan je DPG account 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door BytePhantomX op 18-03-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:06
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:32:
[...]

Persoonlijk denk ik dat het een oversight is van DPG. En dat het binnenkort afgelopen is omdat ze bij DPG ook denken: "hé, we geven nu ineens volkskrant abonnees gratis toegang tot AD, parool, trouw etc terwijl ze daar eigenlijk voor zouden moeten betalen"
Zo werkt het niet, je bent ingelogd maar dat wil niet zeggen dat je ineens toegang hebt tot artikelen welke exclusief voor abonnees zijn of de Premium artikelen.

Je kunt je uiteraard wel met hetzelfde account abonneren op meerdere kranten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:34:
[...]

Zo werkt het niet, je bent ingelogd maar dat wil niet zeggen dat je ineens toegang hebt tot artikelen welke exclusief voor abonnees zijn of de Premium artikelen.

Je kunt je uiteraard wel met hetzelfde account abonneren op meerdere kranten.
Daar is Topics toch juist al voor?

Maar ook bij de tijdschriften hebben ze alles in 1 account onder gebracht.
Maak dit dus maar DPG breed, en dat is best een hele hoop als je daar goed naar kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbertBakker83
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-05 17:40
Je zou toch verwachten dat je controle hebt over of je wel of niet aangemeld wordt. Dat is toch wel het minste wat je de gebruiker biedt? Ik snap best dat er mensen zijn die het makkelijk vinden en dat vanuit die overweging het gedaan is. Snap ook dat het juridisch misschien allemaal wel kan kloppen. Maar blij ermee ben ik zeer zeker niet.

Ik heb namelijk een account voor nu.nl en een account voor volkskrant en een account voor trouw. Die had ik al voordat deze nonsens begonnen is en dat werkte prima, ook als je ingelogd wilde blijven. Het zijn twee verschillende accounts en worden ook voor verschillende doeleinden gebruikt. Als ik nu een reactie wil geven op een nu.nl topic, moet ik eerst checken met welk account ik ingelogd ben. Wil ik de krant lezen, dan loop ik er telkens tegen een betaalmuur aan omdat men van mening is dat ik geen abonnement heb.

Uiterst irritant en gaat voor mij dus totaal voorbij aan het gemak waarmee dit systeem opgelegd is. En die dwang vind ik vooral vreemd. Geef men de mogelijkheid aan te geven of men wel of niet ingelogd wil worden op een website en met welk account. Dat het dan achter de schermen technisch één grote verzamelbak is, is dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bill.nl
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-08-2023
DPG media account is een drama. Werkt voor geen meter.

Ben betalend abonnee van de VK, maar daar inloggen gaat al mis. Er zijn verschillende ingangen en het gebruik van meer e-mailadressen onder één abonnement is niet goed geregeld. Na contact klantenservice VK uiteindelijk gelukt om op de app in te loggen, maar via web lukt dan weer niet. En als je met dat account op een andere titel wil inloggen werkt dat ook weer niet…

Kranten jagen zo hun laatste klanten weg. Doodzonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Laatst online: 01-04 17:01
Even een kleine kick...

Ik loop hier du ook tegenaan. Ons Volkskrant-abbo staat op naam (en e-mailadres) van de vriendin. Echter, ik wil met een ander account inloggen bij nu.nl (als ik al wil inloggen). Dit lijkt met dezelfde browser niet mogelijk. Hoe irritant wil je het hebben?

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Witte schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:35:
Even een kleine kick...

Ik loop hier du ook tegenaan. Ons Volkskrant-abbo staat op naam (en e-mailadres) van de vriendin. Echter, ik wil met een ander account inloggen bij nu.nl (als ik al wil inloggen). Dit lijkt met dezelfde browser niet mogelijk. Hoe irritant wil je het hebben?
Zelfde hier, al een jaar of 2. Echt super irritant dat ik nu overal ben ingelogd met het account van m'n vader 😶
Ik wil gewoon per site (Volkskrant, nu.nl, stentor etc) kunnen kiezen 😡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
offtopic:
In FireFox, en misschien ook andere browsers (?), kun je containers gebruiken per site(s). Dan kun je de Volkskrant in de ene container stoppen en nu.nl in de andere. Doet niets af aan het probleem, maar misschien wel een bruikbare technische workaround. Zie https://addons.mozilla.or...multi-account-containers/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

erwn schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:20:
offtopic:
In FireFox, en misschien ook andere browsers (?), kun je containers gebruiken per site(s). Dan kun je de Volkskrant in de ene container stoppen en nu.nl in de andere. Doet niets af aan het probleem, maar misschien wel een bruikbare technische workaround. Zie https://addons.mozilla.or...multi-account-containers/ .
Dat is m.i. gewoon ontopic: je kunt zo per site een losse 'state' hebben. ik doe zoiets ook voor bijv. Facebook (de ene keer per maand dat ik er behoefte aan heb te bezoeken). Helaas, voor zover ik weet, dan alleen op de PC en niet mobiel... Daar gebruik ik verschillende browsers. Brave als main browser prive, Edge voor werk, Safari voor die ene keer Facebook of Linkedin. Onzinnig dat de betalende klant zelf technische maatregelen moet nemen. Maar het kan wel.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witte
  • Laatst online: 01-04 17:01
Met Edge web-apps werkt het ook: Ik heb nu een "app" voor nu.nl en de Volkskrant met andere inlog-credentials.

Houdoe

Pagina: 1