Na jaren op een PS4 te hebben gespeeld, wil ik voor een (hardcore) game pc gaan! Ik ben hier echter al zó lang uit, dus ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Kortom, hulp is wenselijk!
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc is primair bedoelt voor sim racing. Het liefs met zo'n hoog mogelijke grafische settings! Games die ik speel en wil gaan spelen: iRacing, Rfactor2 en voornamelijk Assetto Corsa Competitione.
De kans is overigens groot dat ik m'n oude hobby (3D rendering) weer ga oppakken.Verder doe ik veel aan fotografie en beeldbewerking. Al heb ik hiervoor ook nog een 15" MacBook Pro die dit soort dingen goed aankan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken aan 1500 - 1900 euro max.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Yes, ik neem relatief veel mee: Een sim-rig heb ik, sim racing hardware zoals een stuur/pedalen, 32" MSI curved (1440p) monitor in m'n sim rig en een 4K beeldscherm waarop ik werk. Iets van een HDMI splitter zou wellicht handig zijn.Verder heb ik een NAS, dus opslag vind ik niet zo belangrijk.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaande lijstje. De prijs van de grafische kaart wordt helaas niet opgehaald. Mis ik iets in dit lijstje?
UPDATE: Lijst 1: lijstje aangepast op basis van advies
Update: Lijst 2
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Al neig ik wel naar Intel en NVIDIA. Geen idee waarom
Kwaliteit vind ik belangrijk, maar ik hoef er niet perse de hoofdprijs voor te betalen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefs speel ik op zo'n hoog mogelijke grafische (high/ultra) settings. Zeker gezien mijn QHD scherm voor sim racing. M'n beeldscherm ondersteunt geloof ik 240hz. De helft om op te spelen lijkt mij ook al voldoende. Al is dit geen must.
Ik game nu op een single 32" curved monitor. Voor nu meer dan voldoende. In de toekomst ga ik - ooit - voor een triple setup. Waar ik erg benieuwd en nieuwsgierig naar ben is: VR sim racing. De kans is aannemelijk dat ik binnen nu en 1 jaar een VR headset wil aanschaffen voor te sim racen. Moet ik hier qua hardware van de pc rekening mee houden? Zo ja, dan hoor ik dat graag
Ga je overklokken?
Ik heb hier geen ervaring mee. Dus voorlopig niet. Wellicht in de toekomst.
Wat verwacht je van ons?[i]
Eerlijk advies en hulp op vlak van hardware. Ik ben al zo lang uit dit wereldje, dat ik echt geen idee meer heb welke hardware ik nodig heb
Ik zie verschillende hardware voorbij komen waarvan ik denk: leuk, maar wat kan ik ermee en wat is het verschil? Met name op vlak van processor, bijvoorbeeld i5 of i7 en de enorme hoeveelheid aan NVIDIA kaarten
Wat is kosten technisch interessanter: zelf samenstellen of een pre-built systeem kopen via de verschillende aanbieders van game pc's?
Tot slot
Voor iedereen die de moeite neemt om mij op weg te helpen: onwijs bedankt!
Ik zal ongetwijfeld veeleisend zijn en qua kosten en begroting aan de verkeerde kant zitten, dus ik ben me ervan bewust dat ik ergens consessies zal moeten doen. Alleen de vraag is dus waar?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc is primair bedoelt voor sim racing. Het liefs met zo'n hoog mogelijke grafische settings! Games die ik speel en wil gaan spelen: iRacing, Rfactor2 en voornamelijk Assetto Corsa Competitione.
De kans is overigens groot dat ik m'n oude hobby (3D rendering) weer ga oppakken.Verder doe ik veel aan fotografie en beeldbewerking. Al heb ik hiervoor ook nog een 15" MacBook Pro die dit soort dingen goed aankan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken aan 1500 - 1900 euro max.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Yes, ik neem relatief veel mee: Een sim-rig heb ik, sim racing hardware zoals een stuur/pedalen, 32" MSI curved (1440p) monitor in m'n sim rig en een 4K beeldscherm waarop ik werk. Iets van een HDMI splitter zou wellicht handig zijn.Verder heb ik een NAS, dus opslag vind ik niet zo belangrijk.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaande lijstje. De prijs van de grafische kaart wordt helaas niet opgehaald. Mis ik iets in dit lijstje?
UPDATE: Lijst 1: lijstje aangepast op basis van advies
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-12700KF Boxed | € 392,- | € 392,- |
| 1 | Moederborden | ASRock H670 Steel Legend | € 179,90 | € 179,90 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G | € 873,95 | € 873,95 |
| 1 | Behuizingen | MSI MAG FORGE 100R | € 72,43 | € 72,43 |
| 1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer II 240 A-RGB | € 94,90 | € 94,90 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast RGB KF432C16BBA/32 | € 143,88 | € 143,88 |
| 1 | Voedingen | Corsair CX650F RGB Zwart | € 54,90 | € 54,90 |
| 1 | Solid state drives | PNY XLR8 CS3030 1TB | € 77,71 | € 77,71 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.889,67 | ||
Update: Lijst 2
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-12700KF Boxed | € 392,- | € 392,- |
| 1 | Moederborden | ASRock H670 Steel Legend | € 179,90 | € 179,90 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR | € 1.098,99 | € 1.098,99 |
| 1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 89,90 | € 89,90 |
| 1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer II 240 A-RGB | € 94,90 | € 94,90 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast RGB KF432C16BBA/32 | € 143,88 | € 143,88 |
| 1 | Voedingen | Corsair CX750F RGB Zwart | € 84,90 | € 84,90 |
| 1 | Solid state drives | PNY XLR8 CS3030 1TB | € 83,49 | € 83,49 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.167,96 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Al neig ik wel naar Intel en NVIDIA. Geen idee waarom
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefs speel ik op zo'n hoog mogelijke grafische (high/ultra) settings. Zeker gezien mijn QHD scherm voor sim racing. M'n beeldscherm ondersteunt geloof ik 240hz. De helft om op te spelen lijkt mij ook al voldoende. Al is dit geen must.
Ik game nu op een single 32" curved monitor. Voor nu meer dan voldoende. In de toekomst ga ik - ooit - voor een triple setup. Waar ik erg benieuwd en nieuwsgierig naar ben is: VR sim racing. De kans is aannemelijk dat ik binnen nu en 1 jaar een VR headset wil aanschaffen voor te sim racen. Moet ik hier qua hardware van de pc rekening mee houden? Zo ja, dan hoor ik dat graag
Ga je overklokken?
Ik heb hier geen ervaring mee. Dus voorlopig niet. Wellicht in de toekomst.
Wat verwacht je van ons?[i]
Eerlijk advies en hulp op vlak van hardware. Ik ben al zo lang uit dit wereldje, dat ik echt geen idee meer heb welke hardware ik nodig heb
Wat is kosten technisch interessanter: zelf samenstellen of een pre-built systeem kopen via de verschillende aanbieders van game pc's?
Tot slot
Voor iedereen die de moeite neemt om mij op weg te helpen: onwijs bedankt!
[ Voor 27% gewijzigd door NutteFrenkie op 17-03-2022 16:37 ]
Dé plek voor sim racers: hardware, reviews en meer! --> https://www.simracinghub.nl