zijn deze knoppen ook gewoon te gebruiken als digitale themostaatknoppen, dus niet gekoppeld aan een evotouch of ketelaansturing maar gewoon enkel om de ruimte temperatuur te regelen net zoals een "ouderwetse" thermostaatknop?
Vraag
Alle reacties
Werkt gewoon. Gebruik ze zelf ook zonder controller.
Hier heb ik ze het goedkoopst gevonden:
https://www.reichelt.nl/n...tfJdjoMaApfgEALw_wcB&&r=1
[ Voor 70% gewijzigd door Bulldog op 18-03-2022 10:07 ]
Hou er wel rekening mee dat die knoppen (die je dan als thermostaat gebruikt) vlak bij de radiator zitten, en daardoor niet altijd accuraat de temperatuur kunnen meten. Je zou verwachten dat ze dat gegeven corrigeren, maar dat effect valt soms tegen. En als je radiator + knop in een ombouw zit dan werkt de temperatuurmeting eigenlijk ook slecht, dan heb je echt losse thermostaten nodig die je elders in de ruimte plaatst.
Waarom zou je dit willen? Er zijn veel goedkopere digitale thermostaatknoppen dan deze van Evotouch. Is het omdat je later wel Evotouch wilt gebruiken?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Zolang de knoppen in vrije lucht naast de radiator zitten, werken ze prima, ze meten namelijk de langsstromende lucht en die is dicht bij de radiateur niet heel anders dan in de rest van de ruimte. En anders kan je via het instellingenmenu wel een compensatie instellen.migchiell schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:10:
Hou er wel rekening mee dat die knoppen (die je dan als thermostaat gebruikt) vlak bij de radiator zitten, en daardoor niet altijd accuraat de temperatuur kunnen meten. Je zou verwachten dat ze dat gegeven corrigeren, maar dat effect valt soms tegen. En als je radiator + knop in een ombouw zit dan werkt de temperatuurmeting eigenlijk ook slecht, dan heb je echt losse thermostaten nodig die je elders in de ruimte plaatst.
Als ze in een opbouw zitten, werkt het sowieso nooit nauwkeurig. Je meet dan de temperatuur in die ombouw en die is veel hoger dan daarbuiten.
Ik heb in mijn huis in één kamer een losse thermostaat opgehangen (ik heb wel een evotouch) omdat de knop onder een staande radiateur in de hoek achter een boekenkast zit, zo'n beetje de meest slechte plek voor een nauwkeurige meting (los van in een ombouw verstoppen
@aflam
Is er een specifieke reden dat je deze knoppen wilt? Want zonder Evotouch zijn het vooral erg dure digitale knoppen, terwijl je voor minder geld vergelijkbare knoppen kan krijgen die o.a. BT ondersteuning hebben en dus met een telefoon te bedienen zijn. Zonder Evotouch is het in mijn ogen nogal zonde van het geld om voor deze knoppen te gaan.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Mileage may vary, denk ikdeepbass909 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:28:
[...]
Zolang de knoppen in vrije lucht naast de radiator zitten, werken ze prima, ze meten namelijk de langsstromende lucht en die is dicht bij de radiateur niet heel anders dan in de rest van de ruimte. En anders kan je via het instellingenmenu wel een compensatie instellen.
Als ze in een opbouw zitten, werkt het sowieso nooit nauwkeurig. Je meet dan de temperatuur in die ombouw en die is veel hoger dan daarbuiten.
Ik heb in mijn huis in één kamer een losse thermostaat opgehangen (ik heb wel een evotouch) omdat de knop onder een staande radiateur in de hoek achter een boekenkast zit, zo'n beetje de meest slechte plek voor een nauwkeurige meting (los van in een ombouw verstoppen) en zelfs die meet nog nagenoeg dezelfde temperatuur als de kamerthermostaat die aan de tegenovergestelde muur hangt.
ok dank, ik stap over op een warmtepomp en de evohome gaat eruit, de knoppen kan ik dan nog gebruiken, toch nog iets over van mijn investering
@aflam Hey ik kom hier toevallig dit topic tegen. Ik heb dezelfde situatie ik zit op de inventarisatiefase van de overstap naar een warmtepomp maar waarom zou je de honeywell evohome eruit gooien? Ik heb ook rond de 20 knoppen, die ik liever niet eruit gooi als ik een warmtepomp krijg.
ik ben er nog niet uit hoe ik de evohome de wp kan laten schakelen, er zit immers een thermostaat bij de wp geleverd die alle data monitord. Als ik de ecohome hier parallel overheen zet op dezelfde klemmen als de thermostaat van de wp zelf komt dat dan wel goed?
Het is zelfs zo dat de nieuwste BDR91 volledig geschikt gemaakt is voor warmtepompen. Met langere stuurtijden en dergelijke. Dus wellicht die direct ook vervangen.aflam schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:57:
ok dank, ik stap over op een warmtepomp en de evohome gaat eruit, de knoppen kan ik dan nog gebruiken, toch nog iets over van mijn investering
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Veel te duurBulldog schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:01:
Werkt gewoon. Gebruik ze zelf ook zonder controller.
https://www.amazon.de/Hon...evohome%2Caps%2C74&sr=8-2
Pagina: 1