Homo sapiens non urinat in ventum
Vraag
Beste antwoord (via Jan Smit op 20-03-2022 16:58)
https://solarmagazine.nl/...ogen-in-wattpiek=200--300
Je moet panelen hebben met (ongeveer) dezelfde eigenschappen. Vooral de stroom is belangrijk. Spanning wat minder. Als jij nu panelen hebt die een Impp hebben van 8,5A en je sluit er moderne panelen op aan van 10,5A, dan komt er toch max ~8,5A uit de string. Je verspilt dan 20% van de capaciteit van de nieuwe panelen.
Als je even zegt wat voor panelen je precies hebt, dan kunnen we mee zoeken.
Waarschijnlijk kun je het beste op zoek gaan naar 2e hands panelen als je wil uitbreiden of restpartijen:
https://www.secondsol.com...&counterval=&level3=false
Alle reacties
https://solarmagazine.nl/...ogen-in-wattpiek=200--300
Je moet panelen hebben met (ongeveer) dezelfde eigenschappen. Vooral de stroom is belangrijk. Spanning wat minder. Als jij nu panelen hebt die een Impp hebben van 8,5A en je sluit er moderne panelen op aan van 10,5A, dan komt er toch max ~8,5A uit de string. Je verspilt dan 20% van de capaciteit van de nieuwe panelen.
Als je even zegt wat voor panelen je precies hebt, dan kunnen we mee zoeken.
Waarschijnlijk kun je het beste op zoek gaan naar 2e hands panelen als je wil uitbreiden of restpartijen:
https://www.secondsol.com...&counterval=&level3=false
Wise enough to play the fool
Een andere optie is gewoon de rest v/h dak volplempen met een geheel nieuwe installatie.
Ik ga eens kijken wat de kosten/baten zijn.
Iemand nog tips voor panelen van 275-300 Wp. 3 stuks....
Almere.
https://www.marktplaats.n...nelen-300wp-en-370wp-410w
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Oude situatie:
1 string met 6 x275Wp panelen in serie, plat dak, op een SMA SB 2.5.
Bijgevoegd:
1 string met 3x275Wp panelen in serie, schuin dak.
Deze nieuwe string is parallel aangesloten op de oude string (Mc3 splitter)
Is dit parallel aansluiten goed/slecht/maakt niet uit.
Kan het beter allemaal in serie gezet worden?
Je kunt maar 1 spanning per string hanteren. Als die 3 panelen vergelijkbaar zijn met de 6 oude panelen (qua spanning), dan heeft die oude string ongeveer een 2x zo hoge werkspanning als de nieuwe string. Of de nieuwe string doet niet mee omdat de spanning véél te hoog is, of de oude string werkt maar op de halve spanning. Either way verlies je ongeveer 1/3 van je opbrengst en dat is precies wat je nu hebt toegevoegd.
Maar nogmaals: Deel even de specifics! Welke panelen zijn het? Liefst een linkje naar de specificaties, maar merk en type mag ook, dan googlen we zelf even.
Ben nu op m'n werk, ik zal even thuis moeten kijken voor de details.Paul C schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:46:
Dat is fout!
Je kunt maar 1 spanning per string hanteren. Als die 3 panelen vergelijkbaar zijn met de 6 oude panelen (qua spanning), dan heeft die oude string ongeveer een 2x zo hoge werkspanning als de nieuwe string. Of de nieuwe string doet niet mee omdat de spanning véél te hoog is, of de oude string werkt maar op de halve spanning. Either way verlies je ongeveer 1/3 van je opbrengst en dat is precies wat je nu hebt toegevoegd.
Maar nogmaals: Deel even de specifics! Welke panelen zijn het? Liefst een linkje naar de specificaties, maar merk en type mag ook, dan googlen we zelf even.
De nieuwe zijn JA Solar 280 Wp. Met hier een datasheet.
Ik kan wel, vrij eenvoudig, de bedrading aanpassen naar een complete serie schakeling.
Immers, beide string zijn hun eigen serie, alleen ter hoogte van de omvormer worden ze met een mc3 parallel geschakeld.
[ Voor 5% gewijzigd door Jan Smit op 04-04-2022 13:39 ]
Vragen doet geen pijn... Bezoekje Brandweer Chéz @Jan Smit .... Misschien toch wel.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Of heb je de boel al gekocht en aangesloten zoals je schrijft?
[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 04-04-2022 14:30 ]
Bedankt voor je antwoord, maar kun je me ook helpen met een hoe en wat, ipv 'de brandweer'Ronald schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:26:
@Jan Smit Doe alsjeblieft eerst de moeite om te begrijpen... Niet gewoon maar doen... Voor er dingen echt fout gaan ....
Vragen doet geen pijn... Bezoekje Brandweer Chéz @Jan Smit .... Misschien toch wel.
Ik lees dat 2 strings parallel geen goed idee is.
Ik heb nu 6+3 vrijwel identieke panelen; in serie is toch wat er normaal gebeurt.
Begrijp dat je hier met vermogens en gelijkspanning werkt...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
simpel gezegd:
Je oude panelen roken nu je nieuwe panelen op.
edit: nuance: 275 en 280? Leg de datasheets eens naast elkaar. mpp voltage en ampere. Zou misschien wel kunnen.
[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 04-04-2022 15:41 ]
Oké dat is de helft van het verhaal. En wat zijn merk/type of datasheet van de oude panelen?Jan Smit schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:38:
[...]
Ben nu op m'n werk, ik zal even thuis moeten kijken voor de details.
De nieuwe zijn JA Solar 280 Wp. Met hier een datasheet.
Ik kan wel, vrij eenvoudig, de bedrading aanpassen naar een complete serie schakeling.
Immers, beide string zijn hun eigen serie, alleen ter hoogte van de omvormer worden ze met een mc3 parallel geschakeld.
En wat @Ronald en @teacher zeggen is waar: je hebt nu kans dat oude panelen hun "overtollige" energie in de nieuwe panelen dumpen. Basically worden het dan verwarmingselementen. Beetje afhankelijk van welk werkpunt je omvormer kiest. Dus zet die hoofdschakelaar liever even uit tot je het opgelost hebt.
- Ik heb het overigens niet zelf aangesloten he...
- De datasheet v/d oude panelen moet ik opzoeken als ik thuis ben.
- Ik zal de schakelaar omzetten en dus de boel even uitzetten
- EDIT de oude panelen: 6x 280 Wp, de nieuwe panelen 3x 280 Wp.
zowel de oude als de nieuwe panelen zijn JA Solar 280Wp. (wat een toeval).
Maar nog steeds:
als ik de uitbreiding van 3 panelen gewoon in serie zet achter de 6 bestaande panelen, dan staat alles met elkaar in serie. Dan is het toch opgelost?
[ Voor 25% gewijzigd door Jan Smit op 04-04-2022 15:13 ]
ik heb een SMA Sunny boy 2.5 met deze data sheet.teacher schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:11:
Totaal mpp voltage optellen: hoeveel volt? Hoeveel mag de string hebben? Wat is je MPPT werkgebied?
mpp spanningsbereik 260-500 V
max ingangsspanning 600 V
de panelen leveren 38 V per stuk.
Oude situatie: 38 V x 6 = 228 V (immers, in serie).
Nieuwe situatie als ik ze in serie zet: 38V x 9 = 342 V.
[ Voor 12% gewijzigd door Jan Smit op 04-04-2022 15:37 ]
Dan kan dit prima in serie.
[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 04-04-2022 15:43 ]
Of het goed gaat werken is een tweede vraag. Deze panelen hebben Vmpp van ~30V, dus 3*30V = 90V. Daarmee haal je niet eens de minimale MPPT spanning die je noemt van 260V! Als die 6 bestaande panelen ook 30V p.s. zijn, dan haal je daarmee ook maar 180V. Dat gaat niet goed werken. Heeft dit systeem überhaupt goed gewerkt?
Ik vermoed suboptimaal. Als ik de data bekijk in de app zie ik een opbrengst (in de oude situatie, dus 6x275) van 1000 W (echte Watts) maximaal, rond 't middaguur. Dat is zeker niet 6x275x0,89= 1469 Watt.Paul C schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:04:
Ja dat gaat waarschijnlijk wel goed. Je moet namelijk de Voc pakken en dan vermeerderen met temperatuurscoëfficient voor de laagste temperatuur (zeg -5C, dan heb je het over 30K verschil), dus 30*0,33% = 10% erbij. Dus 38V + 10% = 42V * 9 = 378V. Als de oude panelen vergelijkbare eigenschappen hebben dus. Maar je hebt zoveel marge tov de max 600V dat me dat geen gevaar lijkt.
Of het goed gaat werken is een tweede vraag. Deze panelen hebben Vmpp van ~30V, dus 3*30V = 90V. Daarmee haal je niet eens de minimale MPPT spanning die je noemt van 260V! Als die 6 bestaande panelen ook 30V p.s. zijn, dan haal je daarmee ook maar 180V. Dat gaat niet goed werken. Heeft dit systeem überhaupt goed gewerkt?
Mmm. Is een installatie van metdezon. dubieus dit.
bedankt zover, ik ben weer een stuk wijzer.
Iedereen hartelijk dank voor de hulp en waarschuwingen.