Vloer egaliseren bij een zwevende dekvloer lekkage voorkomen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-06 18:43
Goedenavond allen,

Wij zijn binnenkort de gelukkige eigenaren van een nieuwbouw appartement. Nu willen wij daar een verlijmde PVC vloer in hebben waarvoor de vloer volgens mij eerst geëgaliseerd moet worden. Echter gaf de vloerenlegger zojuist aan dat als hij die vloer moet egaliseren dat het egaline spul dan in de randen van de zwevende dekvloer gaat zitten waardoor het effect van de zwevende vloer teniet wordt gedaan.
Echter zie ik geen andere manier om deze vloer aan te brengen, aangezien ondervloeren niet toegestaan zijn en we ook met vloerverwarming zitten. Wie van jullie heeft hier ervaring mee en wat kunnen we doen om toch deze vloer te leggen? Het feit dat onze legger hier geen oplossing voor biedt, anders dan klikpvc te nemen geeft me ook niet heel veel vertrouwen in zijn expertise.

Dit is een foto van de vloer waar het om gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSupE1rhsIf4H0ZUjuJL-MVmv_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thBYMxo6ombYPhXMCce0oqxb.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via addictive_rhymz op 17-03-2022 08:39)

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 17:53
DopdeDouwer schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:48:
Is de vloer niet strak genoeg om het pvc op te lijmen?
Ziet er op de foto vrij strak uit
Niet te doen met PVC. Dat moet echt geëgaliseerd worden. Een randstrook aanbrengen voor egalisatie lijkt me voldoende om de vloer zwevend te houden.. daarna afsnijden en dan dekken de plinten de rand af.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
heeft de vve geen eisen bij harde vloerafwerking zoals pvc dat er een dempende ondervloer moet komen? met zwevende dekvloeren niet altijd van toepassing, maar je komt het nogsteeds tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
twain4me schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:18:
heeft de vve geen eisen bij harde vloerafwerking zoals pvc dat er een dempende ondervloer moet komen? met zwevende dekvloeren niet altijd van toepassing, maar je komt het nogsteeds tegen.
Bedankt voor je reactie. Uit het huisregelement begrijp ik juist dat dit niet de bedoeling is.
• Er mag een houten, laminaat, pvc, stenen of plavuizenvloer aangebracht worden in de appartementen, omdat hier een zwevende dekvloer geplaatst zal worden. De vloer dient direct op de “zwevende” dekvloer aangebracht te worden.
• De stenen of plavuizenvloer mag aangebracht worden indien deze vloer niet leidt tot onredelijke hinder voor de overige eigenaars of gebruikers.
• Bij een “zwevende” dekvloer is het niet de bedoeling ruimte voor geluidsisolatie toe te passen tussen de aan te brengen vloer en de “zwevende” dekvloer. Hierdoor ontstaat door de dubbele tegengestelde geluidsisolatie, een klankkast, wat dus juist weer heel gehorig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 17:35
Het lijkt mij dat er eerst kantband of kantstroken moeten worden aangebracht voordat de egaline wordt gegoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

addictive_rhymz schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:23:
[...]

Bedankt voor je reactie. Uit het huisregelement begrijp ik juist dat dit niet de bedoeling is.

[...]
Ik ben het geloof ik niet helemaal eens met punt 3 maargoed, daar gaat het nu niet over :D

De vloerenboer heeft een punt, egaline is dun en gaat echt overal in zitten. je kan de randen/naden bv kitten Hoe dat dan vervolgens aansluit op de vloer en de plint is afhankelijk van de situatie nu. Ik begrijp opzich goed dat hij het risico niet wil nemen om de vloer te verneuken (dat is daadwerkelijk een risico) en voor een meer zekere optie wil gaan (click pvc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
twain4me schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:32:
[...]

Ik ben het geloof ik niet helemaal eens met punt 3 maargoed, daar gaat het nu niet over :D

De vloerenboer heeft een punt, egaline is dun en gaat echt overal in zitten. je kan de randen/naden bv kitten Hoe dat dan vervolgens aansluit op de vloer en de plint is afhankelijk van de situatie nu. Ik begrijp opzich goed dat hij het risico niet wil nemen om de vloer te verneuken (dat is daadwerkelijk een risico) en voor een meer zekere optie wil gaan (click pvc)
Hij zou toch de professional moeten zijn en wij zullen toch echt niet de enige met dit probleem zijn? Wij zijn in ieder geval geen voorstander van klikpvc. Maargoed afkitten zou inderdaad nog een optie kunnen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

addictive_rhymz schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:40:
[...]

Hij zou toch de professional moeten zijn en wij zullen toch echt niet de enige met dit probleem zijn? Wij zijn in ieder geval geen voorstander van klikpvc. Maargoed afkitten zou inderdaad nog een optie kunnen zijn.
je hebt maar een klein gaatje nodig.. je kan het niet controleren op 100% dichting het is een risico wat hij niet wil lopen, zo simpel is het. Dat is in mijn ogen juist heel erg profesioneel. wat andere doen is niet van belang

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 16-03-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
Dit vind ik zelf moeilijk te beoordelen. Er zitten in ieder geval wel wat hobbels her en der.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 17:53
Niet te doen met PVC. Dat moet echt geëgaliseerd worden. Een randstrook aanbrengen voor egalisatie lijkt me voldoende om de vloer zwevend te houden.. daarna afsnijden en dan dekken de plinten de rand af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
Montaner schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:52:
[...]

Ja zoiets zitten wij ook aan te denken. Wat voor materiaal zou jij hiervoor gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 09:10
Egaline is waarschijnlijk te dun voor normale randisolatie, het loopt er gewoon onder door.

Makkelijkste oplossing, dun baantje pur aanbrengen in de hoek en nadien weg snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:38
-Niels- schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:44:
Egaline is waarschijnlijk te dun voor normale randisolatie, het loopt er gewoon onder door.

Makkelijkste oplossing, dun baantje pur aanbrengen in de hoek en nadien weg snijden.
Goed bedacht!
Normaal zou je de randisolatie laten zitten tot de vloerafwerking geplaatst is (vb tegelen tegen de randisolatie aan), en dan achteraf afsnijden, maar dat kan nu niet meer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
naftebakje schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:34:
[...]
Goed bedacht!
Normaal zou je de randisolatie laten zitten tot de vloerafwerking geplaatst is (vb tegelen tegen de randisolatie aan), en dan achteraf afsnijden, maar dat kan nu niet meer.
Randisolatie (als ik goed begrijp wat je bedoeld) zat er bij ons al niet meer. Dat was inderdaad wel handig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
We gaan nu toch maar een kantstrook aanbrengen en een eventuele kier die overblijft afkitten. Dan blijft het zwevende effect van de dekvloer in ieder geval behouden en dan snijden we het weer weg als de egaline droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gewoon aftapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
Zou kunnen, maar dan krijg je de egalisatielaag tegen de wanden en dat lijkt me niet handig ivm contactgeluiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
addictive_rhymz schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:24:
[...]

Zou kunnen, maar dan krijg je de egalisatielaag tegen de wanden en dat lijkt me niet handig ivm contactgeluiden.
Ik zeg niet dat je géen randisolatie moet toepassen. Alleen dat tape wss de makkelijkste manier is om te zorgen dat je egalisatie niet wegloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IrLoem
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:22
Wij zitten hier met hetzelfde probleem en vroegen ons af hoe jullie het getackeld hebben.

Hebben jullie inderdaad de randstroken toegepast, en hoe beviel die oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb het zowel met randstroken als met purschuim gedaan. De randstroken geven strakke vlakken, maar de plakrand gaf vieze strepen. Ook lekte de egalisatie er op sommige plekken langs. De purschuim ging eigenlijk beter, ook al worden de vlakken niet zo netjes.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
IrLoem schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:49:
Wij zitten hier met hetzelfde probleem en vroegen ons af hoe jullie het getackeld hebben.

Hebben jullie inderdaad de randstroken toegepast, en hoe beviel die oplossing?
We gaan het vrijdag van de vloerman horen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDiver
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Ben benieuwd wat de degene die vloer zal gaan leggen heeft voorgesteld? Doe je het namelijk verkeerd bij een zwevende dekvloer zorg je voor veel overlast bij je onder en bovenburen. En als de vloer niet correct is gelegd dan hebben de meeste VvE een HR waar degene die overlast veroorzaakt door een verkeerd aangelegde vloer de vloer zal moeten verwijderen. Dus wordt een dure hobby bij een verkeerde beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDiver
  • Niet online
Nog steeds benieuwd 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
Diegene was niet echt een topper en had meer een instelling van je doet maar wat je wilt. Uiteindelijk hebben we het maar met de randstroken gedaan en is het volgens ons redelijk gelukt.
Geen klachten van de onderburen in ieder geval.

[ Voor 11% gewijzigd door addictive_rhymz op 20-04-2023 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDiver
  • Niet online
👍👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
In mijn woning hebben ze een gietvloer op basis van cement gelegd wat ook op een soort egaline lijkt in het aanbrengen. Om hier scheurvorming en contact met de muren te voorkomen hebben ze de randen rondom voorzien van foamtape van zo'n 6mm dikte. Dit kan je netjes op de ondervloer plakken langs de muren. Ik vond het wel een slimme oplossing.
Pagina: 1