Goed, al even moderator hier en ook wel meegelezen maar huurde altijd nog. Sinds december de sleutels van onze 2-onder-1-kapper uit 1959 dus nu ook maar eens puzzelen met zonnepanelen.
Eigenlijk is dit pas het begin van het groener maken van dit huis. We hebben de vloer net voorzien van 20cm glaswol 032 en waarschijnlijk laten we de nu nog volledig lege spouw van 6cm vullen met Supafil. Op ten duur zouden we ook graag naar een L/W warmtepomp willen. Maar naast dat ik me dan nog meer moet inlezen en wat radiatoren moet vervangen heb ik voor nu ook geen enkel weet van verbruik en/of verlies van het huis.
Oost: Schoorsteen (60x120), CV, dakkapel (220 breed op 120 van rechts, 150 van onder) en dakraam (+-80x100 op 310 van onder, 460 van rechts)
West: Schoorsteen (80-120), geiser, ventilatie
Orientatie: Oost-West, 100°/280°
Helling: 30°
Hoogte eerste pan: 535
Dit is natuurlijk de meest voor de hand liggende optie maar heeft wat haken en ogen. Zo hebben we een schoorsteen links en rechts op het dak, een dakkapel en doorvoer CV/geiser/ventilatie. Ook staat het wel op onze (lange termijn) wensenlijst om een tweezijdige nokverhoging te doen. Uitvoer CV en geiser niet makkelijk aan te passen maar komen natuurlijk te vervallen als we overgaan naar een warmtepomp.
Oriëntatie: Zuid, 190°
Helling: 35°
Hoogte eerste pan: 210
Dit lijkt mij voor nu de meest interessante omdat het dak makkelijk bereikbaar is, volledig vrij en niet onderhevig aan verbouwingsplannen.:strip_exif()/f/image/B7X7UicP1761tRnU4chYw9Yv.jpg?f=fotoalbum_large)
Oost
:strip_exif()/f/image/52XnXEQS8ZOyTG37sBq06ldO.jpg?f=fotoalbum_large)
West, linker/hoger pijp is de geiser, rechts/lage ventilatie badkamer:strip_exif()/f/image/hITzRmX6LdN2i1xFzMi5CV0u.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van 6 januari dus de "winterschaduw" te zien van de boom van 2 huizen verder.
/f/image/AKCmSyLi8rFuSQrJj17suXek.png?f=fotoalbum_large)
Voor gas heb ik nog geen idee. In het appartement hadden we überhaupt blokverwarming en hier zijn we net begonnen om te isoleren.
Wil het graag zelf plaatsen, vandaar dat garage me zeker als eerste dakoppervlak erg trekt.
[edit]
Nog kleine aanvulling. Zelf al wat zitten prutsen (oa SunnyDesign) maar zie vooral door alle afmetingen etc nog niet gelijk het licht. Dus wat tips voor het zelf prutsen zijn zeker ook welkom. Wel zou de voorkeur uitgaan naar all-black, zeker voor de garage die daarmee natuurlijk erg in het zicht ligt.
Eigenlijk is dit pas het begin van het groener maken van dit huis. We hebben de vloer net voorzien van 20cm glaswol 032 en waarschijnlijk laten we de nu nog volledig lege spouw van 6cm vullen met Supafil. Op ten duur zouden we ook graag naar een L/W warmtepomp willen. Maar naast dat ik me dan nog meer moet inlezen en wat radiatoren moet vervangen heb ik voor nu ook geen enkel weet van verbruik en/of verlies van het huis.
Beschikbare (dak)ruimte
Deze even naar voren gehaald omdat hier nog wat opties zijn. Meeste maten zijn geteld met de dakpannen uitgaande van 20x30.Dak huis (Oost-West)
Afmeting: 2x 660x420Oost: Schoorsteen (60x120), CV, dakkapel (220 breed op 120 van rechts, 150 van onder) en dakraam (+-80x100 op 310 van onder, 460 van rechts)
West: Schoorsteen (80-120), geiser, ventilatie
Orientatie: Oost-West, 100°/280°
Helling: 30°
Hoogte eerste pan: 535
Dit is natuurlijk de meest voor de hand liggende optie maar heeft wat haken en ogen. Zo hebben we een schoorsteen links en rechts op het dak, een dakkapel en doorvoer CV/geiser/ventilatie. Ook staat het wel op onze (lange termijn) wensenlijst om een tweezijdige nokverhoging te doen. Uitvoer CV en geiser niet makkelijk aan te passen maar komen natuurlijk te vervallen als we overgaan naar een warmtepomp.
Garage (Zuid)
Afmeting: 600x390 (gemeten buitenmaat garage 610x398 (nok tot onderkant pan))Oriëntatie: Zuid, 190°
Helling: 35°
Hoogte eerste pan: 210
Dit lijkt mij voor nu de meest interessante omdat het dak makkelijk bereikbaar is, volledig vrij en niet onderhevig aan verbouwingsplannen.
Algemeen
Gezien de huidige energieprijzen en stijgingen overweeg ik ook zowel het dak als de garage vol te leggen. Er is kans dat ze zich al terug verdient hebben voor we de boel verbouwen. Nadeel is wel dat na een nokverhoging het dak wel echt anders wordt en dus misschien niet meer past. Hoe makkelijk het dan aan te passen is weet ik niet. Na een nokverhoging zou het effectieve oppervlak wel weer groter zijn omdat er dan geen dakkapel meer is. Ook is het dak wel even iets lastiger leggen dan de garage. Maar zou het zeker overwegenFoto's
Huis
:strip_exif()/f/image/B7X7UicP1761tRnU4chYw9Yv.jpg?f=fotoalbum_large)
Oost
:strip_exif()/f/image/52XnXEQS8ZOyTG37sBq06ldO.jpg?f=fotoalbum_large)
West, linker/hoger pijp is de geiser, rechts/lage ventilatie badkamer
Garage
:strip_exif()/f/image/hITzRmX6LdN2i1xFzMi5CV0u.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van 6 januari dus de "winterschaduw" te zien van de boom van 2 huizen verder.
Schaduw
Huis
Geen hoge bomen verder, dus alleen de genoemde schoorstenen, pijpjes en dakkapel.Garage
Achterburen hebben langs de erfafscheiding van die hoge platte bomen staan (rode lijn). Als deze straks weer blad hebben zullen deze in de morgen denk ik rechts wel wat schaduw geven. Zo in januari-februari geven de bomen van 2 huizen verder ook nog schaduw maar goed, zon staat dan ook wel heel laag. Denk niet dat ik daar rekening mee hoef te houden./f/image/AKCmSyLi8rFuSQrJj17suXek.png?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik
2600kWh in 2020-2021 in het appartement met twee personen. Hier werd al elektrisch gekookt en veel thuis gewerkt dus denk dat het voor nu ook nog wel geldig is.Voor gas heb ik nog geen idee. In het appartement hadden we überhaupt blokverwarming en hier zijn we net begonnen om te isoleren.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Nu 1x35A maar aanvraag voor 3x25A is gedaan. Nieuwe meterkast ben ik aan het samenstellen.Budget en doel
In de eerste plaats om te besparen maar willen zeker ook groener. Budget hangt af van wat het wordt.Wie gaat het project uitvoeren
IkBijhouden van data
Graag en graag lokaal. Home Assistant gebruiker dus integratie daarmee is wenselijk. Voor energie zal ik waarschijnlijk nog een DIN-rail meter plaatsen.Reeds verkregen offertes
GeenRegio
Wageningen[edit]
Nog kleine aanvulling. Zelf al wat zitten prutsen (oa SunnyDesign) maar zie vooral door alle afmetingen etc nog niet gelijk het licht. Dus wat tips voor het zelf prutsen zijn zeker ook welkom. Wel zou de voorkeur uitgaan naar all-black, zeker voor de garage die daarmee natuurlijk erg in het zicht ligt.