Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:53
In het nieuws op dit moment speelt de afhankelijkheid van buitenlands gas.

Stel dat we massaal overstappen naar inductie koken in Nederland, zou dan het gasverbruik van het land als geheel dalen?

Of juist niet want de stroom nodig voor inductie koken wordt in gascentrales opgewekt, en er is verlies tijdens transport?

Dus los van de kosten, zou een overstap helpen, en zo ja, hoeveel zou het helpen als de hele bevolking dit zou doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:42
Je laatste vraag kan zonder de vergelijking tussen inductie en gas koken beantwoord worden; Nee want koken op gas kost 30-40 m3 per jaar. Gemiddeld wordt hier meer dan 1100 m3 gebruikt dus dat is een druppel op een gloeiende (gas) plaat ;).

De berekening qua hoeveel energie het kost om te koken ben ik overigens weleens tegen gekomen.

Volgens Pelgrim
Gas 37 m3 (= 429 kWh). Kosten: 39,59*
Keramisch 225 kWh. Kosten: 47,25*
Inductie 175 kWh. Kosten: 36,75*

*Op basis van mijn huidige contract van 0,21 per kWh en 1,07 per m3.

[ Voor 38% gewijzigd door sdk1985 op 16-03-2022 16:51 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:20

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De hoeveelheid gas die je voor koken gebruikt, kon nog wel eens meevallen als je dit vergelijkt met het gasverbruik om woningen te verwarmen.
En inderdaad, veel van die elektriciteit wordt vervolgens ook nog eens met gas opgewekt. Ik verwacht, maar dat is een onderbuikgevoel, dat het wel wat verschil zal maken maar niet heel erg veel.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:28
Met op gas koken verbruik je gemiddeld 40m3 per jaar. Het scheelt dus wel iets, maar echt maar een fractie (paar procent, 4-5%) van het verbruik van een gemiddeld huishouden.
Wat @sdk1985 dus zegt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 16-03-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:26
swhnld schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:40:
Of juist niet want de stroom nodig voor inductie koken wordt in gascentrales opgewekt, en er is verlies tijdens transport?
Transportverlies van het elektriciteitsnet valt mee in vergelijking met de hoeveelheid warmte die een gas-kooktoestel langs de pannen blaast. Koken op gas is behoorlijk inefficiënt, maar dat maakt niet uit op je energie rekening, omdat die maar een klein deel van je totale energieverbruik is (zoals hierboven al staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:53
sdk1985 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:42:
Volgens Pelgrim
Gas 37 m3 (= 429 kWh).
Inductie 175 kWh.
Op basis van deze informatie bespaar je 25-30m3 gas per huishouden per jaar als je overstapt op inductie, en je elektriciteit door een gascentrale opgewekt wordt.
Met 8 miljoen huishoudens tikt dat toch wel aan.

Dat is 200.000.000-240.000.000m3 besparing in gas consumptie voor het land, zelfs al is het maar 5 procent besparing op het verbruik van een huishouden, het is niet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
swhnld schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:20:
[...]

Op basis van deze informatie bespaar je 25-30m3 gas per huishouden per jaar als je overstapt op inductie, en je elektriciteit door een gascentrale opgewekt wordt.

Dat is 200.000.000-240.000.000m3 besparing in gas consumptie voor het land, zelfs al is het maar 5 procent besparing op het verbruik van een huishouden, het is niet niks.
er zijn geen 8mil huishoudens die op gas koken denk ik. maar het idee klopt en het mooie is natuurlijk dat elke keer dat er een windmolen oid bij wordt gebouwd de energiemix zal veranderen en je dus nog meer bespaard.

allemaal een paar min douchen kan ook een berg schelen. veel kleine beetjes is gewoon een heleboel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Van de energie wordt ongeveer 50% opgewekt in gascentrales. De rest uit andere duurzame en niet duurzame bronnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
swhnld schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:20:
[...]

Het heeft natuurlijk geen zin om een insignificant percentage om te rekenen naar absolute getallen en dan te doen alsof het veel is. Het blijft 3% van het verbruik. Al zet je iedereen om van gas naar inductie dan blijft de afhankelijkheid van gas even groot. Afhankelijkheid zit in de 97%.

Overigens is het nog even de vraag hoeveel gas er daadwerkelijk bespaard wordt aangezien de meeste energiecentrales in Nederland gas gestookt zijn (stuk of 30-40). Het opwekken van stroom kost dus gas en daarna heb je nog het in de topic start vermelde transport verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
OK, laten we die getallen van @sdk1985 even pakken:

verbruik bij koken op gas: 37 m3/ jaar
verbruik bij koken op elektriciteit: 175 kWh

helft daarvan uit gascentrales --> 90 kWh uit gascentrale, die dingen hebben rendement van rond de 50%, dus is er 180 kWh aan energie uit aardgas nodig --> ~20 m3 aardgas extra te verbranden in de gascentrales

dus ja, scheelt ongeveer de helft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:19
twain4me schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:25:
[...]

er zijn geen 8mil huishoudens die op gas koken denk ik. maar het idee klopt en het mooie is natuurlijk dat elke keer dat er een windmolen oid bij wordt gebouwd de energiemix zal veranderen en je dus nog meer bespaard.

allemaal een paar min douchen kan ook een berg schelen. veel kleine beetjes is gewoon een heleboel.
Vanuit acties en voordelen/nadelen gerekend is dat weinig aantrekkelijk.

Net zoals je een goedwerkend gaskooktoestel niet snel ingeleverd wordt voor een elektrische oplossing. Puur een bijkomende optimalisatie.

Een waterbesparende douchekop heeft bijvoorbeeld wel zo'n positieve balans. * Rukapul heeft laatst een Nibla (aangeraden op het forum) aangeschaft met een duurzame cadeaubon van de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rukapul schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:41:
[...]

Vanuit acties en voordelen/nadelen gerekend is dat weinig aantrekkelijk.
hangt van je uitgangspunt af, als je als land gas wil verminderen is gas verbruik verminderen natuurlijk best wel aantrekkelijk. ;)
Er was laatst iemand op tv die het had uitgerekend. ook een graadje minder verwarmen en dat soort besparingen hoeveel dat zou schelen op het gas van poetin. Is toch weer wat oorlogstuig minder voor de mafklapper. Ik ben best blij dat mijn bijdrage "slechts" via de gas energiecentrale loopt. douchewater loopt voor laatste weken voor meer dan 95% via de zonnepanelen dat wil dus zeggen dat ik voor douchen nog maximaal een procent of 3 gas gebruik. *O* ik heb zelfs overwogen om eddi weer aan teslingeren zodat ik 100% zonneenergie haal. _O- maar dan is er minder overschot voor mijn buren zodat die (zonder dat ze het weten) ook minder gas gebruiken voor de electra :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Fr33z schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:40:
OK, laten we die getallen van @sdk1985 even pakken:

verbruik bij koken op gas: 37 m3/ jaar
verbruik bij koken op elektriciteit: 175 kWh

helft daarvan uit gascentrales --> 90 kWh uit gascentrale, die dingen hebben rendement van rond de 50%, dus is er 180 kWh aan energie uit aardgas nodig --> ~20 m3 aardgas extra te verbranden in de gascentrales

dus ja, scheelt ongeveer de helft ;)
Daarbij moet je dan eigenlijk nog corrigeren voor transport verliezen (4% aldus Tu Delft) en een fractie van de netverliezen (1250 GWh in 2019 aldus Tennet).

Maar goed het blijft gerommel in de marge. Laten we het omdraaien. Als morgen iedereen stopt met verwarmen met gas dan is er totaal geen afhankelijkheid meer. Het verbruik van koken en douchen kan prima op basis van de bestaande reserves.

Die overstap naar verwarmen zonder gas is overigens letterlijk in een dag te regelen. Ik had hier vorig jaar op de eerste etage de radiatoren losgekoppeld ivm stucen en heb toen voor een paar 10tjes een aantal elektrische kachels neergezet. Dat heb je zo geregeld. (SCOP=1 dus een warmte pomp is snel interessanter, maar heeft een langere implementatie tijd en hogere implementatie kosten). Overigens moeten de gascentrales natuurlijk ook uit om onafhankelijk van het gas te worden. Dat wordt dan meer importeren en/of terug naar kolen. Onmogelijk is het allemaal niet.

Voor zo'n inductiekookplaat heb je overigens al snel een nieuwe/extra meterkast nodig en een upgrade van je aansluiting.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 16-03-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
nee, dat klopt dus niet want je verplaatst dan gewoon 1 op 1 gas verbranden thuis naar elektra verbanden in een kacheltje, die elektra komt ook weer voor 50% uit een stoom.en gascentrale (STEG).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Fr33z schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:46:
nee, dat klopt dus niet want je verplaatst dan gewoon 1 op 1 gas verbranden thuis naar elektra verbanden in een kacheltje, die elektra komt ook weer voor 50% uit een stoom.en gascentrale (STEG).
Dat had ik er al in staan, dat de gas centrales dan dicht moeten en vervangen moeten worden voor import en/of kolen.

Voor 2021 heeft Nederland 5,84 miljard kWh netto geëxporteerd. Gas productie zat zo te zien op iets van 17-18 kWh. Dus dan kom je nog minstens 10 miljard kWh tekort. Daarnaast moet je natuurlijk extra stroom voorzien om al die extra elektrische verwarming op te vangen. De vraag is ook even hoeveel rek er in het stroomnet zit. Maar goed je kan natuurlijk ook starten met 20% om maar een getal te noemen.

Om even een idee te geven: zelf heb ik in 6 maanden circa 1500 kWh extra verbruikt door de eerste etage elektrisch te verwarmen. Daar zat ook een periode in van 2 weken stoken tijdens -10 om het stucwerk te laten drogen. Dus in een normale situatie zal dat lager uitvallen. Met een lucht/lucht warmte pomp kun je daar nog een reductie van zeker factor 3 in behalen. Op grote schaal zal daar vermoedelijk de oplossing liggen.

Momenteel is het vooral vervelend dat de stroom en de gas prijzen zo afhankelijk van elkaar zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door sdk1985 op 16-03-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
hoe zou dat komen denk je, dat die prijzen zo verbonden zijn? juist, omdat we gewoon heel veel stroom maken met gas.

je oplossingen van importeren of kolen verbranden hebben ook sterke nadelen:

importeren zorgt alleen dat iemand anders een gas of kolencentrale aan moet zwengelen maar dan verderop

kolencentrales zijn echt klote qua CO2 uitstoot en dus ook belangrjke stap terug.
Pagina: 1