Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik heb recentelijk een gloednieuwe pc in elkaar gezet, Alles ging voor een tijdje goed totdat de computer op willekeurige momenten gewoon vastliep. Ik kan helemaal niks meer doen behalve de computer opnieuw opstarten.
Het zijn geen BSOD's, het enige wat ik kan zien is het beeld dat werd weergeven tijdens het vastlopen.
Het vastlopen van de PC lijkt alleen te gebeuren wanneer er redelijk gebruik wordt gemaakt van de resources.
(Dus tijdens het gamen of een stresstest) tijdens het browsen op het internet gebeurt er verder niks.

De specifcaties van de computer zijn:
-CPU: Intel Core i9 12900K
-GPU: Asus GeForce RTX 3080 Ti ROG-STRIX-RTX3080TI-O12G
-MOBO: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI
-RAM: Kingston DDR5 FURY Beast 2x16GB 6000
-PSU: Corsair RM850x Wit PSU PC voeding

Ik heb zelf al een aantal dingen geprobeerd, maar helaas heb ik verder nog niks mee bereikt.

- Overbodige software verwijderd.
- Gekeken of alle drivers up to date zijn.
- Nieuwe bios geflashed.
- Stresstests gedaan op de GPU.
^ Tijdens de stresstests was de computer 2x vastgelopen na een uur, toen een beeldscherm losgekoppeld en weer geprobeerd. Tijdens die test gebeurde er verder niks. maar toen ik weer het beeldscherm aansloot en weer teste, crashte hij weer binnen een uur.

Ook heb ik gekeken in de logboeken om te onderzoeken wat er aan de hand is, maar op de precieze tijd van de crash staat verder niks, alleen na het herstarten komen er een paar fouten en een kritiek.
Verder heb ik WhoCrashed geprobeerd om er achter het probleem te komen, maar blijkbaar genereert mijn computer geen crashdumps, en het is mij ook niet gelukt om wel een crashdump te krijgen.

Graag zou ik weer even kunnen gamen zonder dat ik mij zorgen hoef te maken over het bevriezen van mn pc :F

Bedankt voor het lezen, als er vragen zijn dan zal ik die met zo veel mogelijk detail beantwoorden.

Beste antwoord (via br00ky op 12-04-2022 17:43)

• SPS
Hallo allemaal, was helemaal vergeten om dit te updaten:

Ik ben er vrijwel zeker van dat het probleem is verholpen.
De boosdoener bleek de PCI-E Riser kabel te zijn. Deze heb ik er ongeveer een week geleden uitgehaald. en sindsdien is hij niet meer vastgelopen.
Het gaat hier om de PCI-E Riser kabel van Fractal Design. Namelijk de "Fractal Design FLEX VRB-20 Vertical Riser Bracket"

Ik weet niet precies waarom het systeem vastloopt wanneer de Riser kabel er in zit. Maar in ieder geval is het mysterie nu opgelost.

Heel erg bedankt aan iedereen die heeft geholpen met suggesties en vragen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:44
heb je xmp aanstaan voor het geheugen?

Zo ja zet die eens uit en test opnieuw ,dat is simpelweg een overclock en 6000mhz is zeker geen garantie met Alder lake.

Verder kan die voeding wel eens op het randje zijn voor die gpu en cpu,ik heb dezelfde Asus Strix 3080ti kaart en die wil alleen al 400 watt wegtikken vol belast(bizar!), laat staan met transient spikes.

Verder wat hieronder staat hoe staat het met de temperaturen,welke cpu koeler gebruik je?
Welke stresstest?

[ Voor 52% gewijzigd door freaky35 op 16-03-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:27
Goede Airflow? Temps binnen normen?
SMART data van de SSD / HDD(s) goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
freaky35 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:18:
heb je xmp aanstaan voor het geheugen?

Zo ja zet die eens uit en test opnieuw ,dat is simpelweg een overclock en 6000mhz is zeker geen garantie met Alder lake
Hoi Freaky, Ik heb inderdaad xmp aanstaan met een overclock van 5600mhz. Ik zal het uitzetten en kijken of dat helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
osmosis schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:18:
Goede Airflow? Temps binnen normen?
SMART data van de SSD / HDD(s) goed?
Ik neem aan dat de airflow goed is aangezien de temperatuur van de grafische kaart & cpu nooit boven de 75 graden celsius zijn gekomen.

Ik weet helaas niet wat de SMART data van de SSD/HDD's zijn, waar kan ik dit vinden en nakijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-05 16:43

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Hoe is je beeldscherm aangesloten? DisplayPort? Hoe oud is die kabel?
Oude (slecht gemaakte) DP kabel zijn met 20 pinnen verbonden. Goede met 19, heeft maken met stroom. Zomaar een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:02
Geheugen zou ik op 4800 zetten. Dat is wat de cpu standaard aan kan. Je kunt later testen met verhogen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:29
Ik heb ooit (10+ jaar terug) een zelfde probleem moeten troubleshooten. PC liep onvoorspelbaar vast en bleef dan idd gewoon ‘bevroren’ qua beeld en geluid.

Bleek uiteindelijk een verbogen pinnetje van de cpu te zijn.

Disclaimer: ik weet niet eens of moderne cpu’s nog pinnetjes hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
Baakster schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:30:
Hoe is je beeldscherm aangesloten? DisplayPort? Hoe oud is die kabel?
Oude (slecht gemaakte) DP kabel zijn met 20 pinnen verbonden. Goede met 19, heeft maken met stroom. Zomaar een gok.
Hoi Baakster, Beide DP kabels zijn met 20 pinnen verbonden, een van deze kabels is trouwens van DP naar HDMI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPS
Arunia schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:35:
Geheugen zou ik op 4800 zetten. Dat is wat de cpu standaard aan kan. Je kunt later testen met verhogen wellicht.
Hoi Arunia! Ik heb nu het geheugen op 4800Mhz gezet, en zal hiermee gaan kijken hoe het verloopt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPS
Sebas1979 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:51:
Ik heb ooit (10+ jaar terug) een zelfde probleem moeten troubleshooten. PC liep onvoorspelbaar vast en bleef dan idd gewoon ‘bevroren’ qua beeld en geluid.

Hoi Sebas! Ik geloof dat AMD pinnetjes op de cpu hebben, en voor Intel zitten ze op het moederbord. Ik ben zeer voorzichtig geweest met het installeren van de cpu, dus ik hoop dat er niks verbogen is. Maar ik zou zeker een keertje kunnen kijken als verder niks blijkt te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:02
Sebas1979 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:51:

Ligt eraan. Pinnen kunnen ook op het moederbord socket zitten. Je punt blijft wel valide overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:03

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De 12900K kan een behoorlijk heethoofd zijn wanneer je hem op zijn staart trapt.
Welke koeloplossing/koelblok gebruik je?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
PD2JK schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:18:
De 12900K kan een behoorlijk heethoofd zijn wanneer je hem op zijn staart trapt.
Hij zou dan ook even een stresstest van de CPU kunnen doen. Als ie dan niet crasht ligt het ws. ook niet aan de CPU.

Als ik het zo lees zou het kunnen liggen aan de GPU (oververhitting of defect) of de voeding. Heeft je processor ook onboard video? Zo ja, haal die GPU-kaart er dan eens uit en kijk of het probleem nog is te reproduceren.
Als het probleem dan niet meer optreedt zou het dus aan de videokaart kunnen liggen, of aan de voeding die te weinig power levert. In dat geval wordt het toch een kwestie van zowel de GPU als voeding (een voor een) vervangen en kijken wat de boosdoener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-05 16:43

Baakster

Dislectie enzo... succes!

SPS schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:11:
[...]

Hoi Baakster, Beide DP kabels zijn met 20 pinnen verbonden, een van deze kabels is trouwens van DP naar HDMI.
Ik zie wat je bedoelt. Jij ziet 20 pinnen, klopt! Maar aan de binnenkant van de connector zijn er maar 19 verbonden.
Zie hier onder wat ik bedoel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VL-A6oxtTuaoZp12i4Y2_6ZLx9Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P22LKpRi0fBOfKGgSJ34knOS.jpg?f=user_large

Bron:
https://www.cablechick.co...t-pin-20-issue-explained/

[ Voor 6% gewijzigd door Baakster op 16-03-2022 15:34 . Reden: Bron toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 19:47

Jean Paul

Reservebelg

Dat het werkt met een ontkoppelde monitor kan inderdaad een pin 20 verhaal zijn. Deze kan je eventueel aftapen met isolatietape, of een andere kabel kopen waarbij expliciet vermeld staat dat pin 20 niet aangesloten is.

Hoe is de GPU aangesloten aan de PSU, daisy chained of aparte kabels?

Memtest draaien (zoals karhu) om te zien of die problemen geeft, mocht het uitzetten van XMP niet werken.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Welke stresstest bedoel je precies,dat word me niet duidelijk:

- Stresstests gedaan op de GPU

En wat hierboven staat,zorg wel dat je 3 aparte (ik bedoel dus aparte kabels vanuit de psu)pcie express kabels aansluit op de gpu.

Dat heb ik wel met mijn Asus Strix 3080ti, tot nu toe verder geen probleme,werkt probleemloos.
Dat moet met die van jouw toch ook lukken :) .

Echter de voeding die ik gebruik is krachtiger,1200 watt,dat vermeld ik er maar bij.

En heb je trouwens ook beide kabels voor de cpu aangesloten op het moederbord?
Zeker met die 12900k wil je alle power wel hebben.

Verder is de standaard snelheid van het geheugen 4400mhz, met een 4 dimm slots Alder Lake moederbord, met 2 DIMMs geinstaleerd.

The hybrid desktop processors support DDR5-4800 on motherboards with two slots, irrespective of the nature of the memory modules. With motherboards with four slots, the supported data rate drops down to DDR5-4400 when you fill two memory slots. In a scenario when all four memory slots are populated, Intel only guarantees DDR5-4000 with single-rank memory modules and DDR5-3600 with dual-rank memory module:

Bron:

https://www.tomshardware....-lake-ram-guide-ddr4-ddr5

[ Voor 58% gewijzigd door freaky35 op 16-03-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
freaky35 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:08:

En wat hierboven staat,zorg wel dat je 3 aparte (ik bedoel dus aparte kabels vanuit de psu)pcie express kabels aansluit op de gpu.

Dat heb ik wel met mijn Asus Strix 3080ti, tot nu toe verder geen probleme,werkt probleemloos.

Echter de voeding die ik gebruik is krachtiger,1200 watt,dat vermeld ik er maar bij.

Verder is de standaard snelheid van het geheugen 4400mhz, met een 4 dimm slots Alder Lake moederbord, met 2 DIMMs geinstaleerd.

The hybrid desktop processors support DDR5-4800 on motherboards with two slots, irrespective of the nature of the memory modules. With motherboards with four slots, the supported data rate drops down to DDR5-4400 when you fill two memory slots. In a scenario when all four memory slots are populated, Intel only guarantees DDR5-4000 with single-rank memory modules and DDR5-3600 with dual-rank memory module:

Bron:

Op de gpu heb ik alle 3 kabels apart aangesloten, dus geen daisychain. Op de CPU ook!

Als ik het goed begrijp, kan ik maximaal 4400Mhz op mijn geheugen gebruiken?
Ik had ze nu op 4800Mhz staan, helaas heeft dat ook niet geholpen.

EDIT: Ik had de ram dus NIET op 4800Mhz staan, per ongeluk naar 6000Mhz gezet. Onderhands staat hij nu gewoon op 4400Mhz.

En voor de stresstest heb ik Furmark gebruikt om de GPU te focusen.

[ Voor 5% gewijzigd door SPS op 16-03-2022 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
SPS schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:49:
[...]

Op de gpu heb ik alle 3 kabels apart aangesloten, dus geen daisychain. Op de CPU ook!

Als ik het goed begrijp, kan ik maximaal 4400Mhz op mijn geheugen gebruiken?
Ik had ze nu op 4800Mhz staan, helaas heeft dat ook niet geholpen.
Dat is de ondersteunde snelheid, alles daarboven is dus overclock ,4400mhz moet dus wel werken.

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 16-03-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CPU op allebei de EPS ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
PD2JK schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:18:
Hoi PD2JK, Ik gebruik een NZXT Kraken Z73 RGB voor de koeling van mijn CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboerpp
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 18:40
Heb je nog een andere voeding die je kunt proberen ? Heb ik ook eens gehad met een corsair, niet gelijk ,maar na een paar maanden. Toen contact opgenomen met winkel waar ik alles gehaald had, die zeiden gelijk : er zit een fout in de voeding. Gelijk nieuwe gekregen, van een ander merk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
Ik heb 2 aparte kabels voor de voeding van de CPU, Ik geloof dat dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
deboerpp schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:18:
Heb je nog een andere voeding die je kunt proberen ? Heb ik ook eens gehad met een corsair, niet gelijk ,maar na een paar maanden. Toen contact opgenomen met winkel waar ik alles gehaald had, die zeiden gelijk : er zit een fout in de voeding. Gelijk nieuwe gekregen, van een ander merk :P
Helaas heb ik geen andere voeding tot mijn beschikking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

deboerpp schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:18:
Vertel dan gelijk wat en in welke omstandigheid.

Merk v Merk vergelijken/afkraken heb je niets aan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboerpp
Hackus schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:24:
[...]

Vertel dan gelijk wat en in welke omstandigheid.

Merk v Merk vergelijken/afkraken heb je niets aan.
Deed ik niet, expres ander merk niet vermeld ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

deboerpp schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:26:
[...]

Deed ik niet, expres ander merk niet vermeld ...
Vertel a.u.b wat en in welke omstandigheid, nu help je TS nergens mee.(je kraakt 'onbedoeld' Corsair af)
Dit type voeding van TS is een goede voeding van goede kwaliteit onderdelen. pricewatch: Corsair RM850x Wit, pricewatch: Corsair RM850x (2018) Wit

Er kan altijd wat bij een voeding misgaan, maar zo random op een merk afgeven heb je niets aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 16-03-2022 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
SPS schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:21:
[...]

Ik heb 2 aparte kabels voor de voeding van de CPU, Ik geloof dat dat klopt.
Zeker klopt dat.

Wat ik persoonlijk zou proberen is toch ook een andere ,nog krachtigere voeding, zeker omdat deze kaart extreem veel stroom vreet.

Om het uit te sluiten.

Vooral omdat je geen BSOD krijgt, maar uitvalt zeg maar, gaat mijn verdenking naar de voeding.

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 16-03-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboerpp
Hackus schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:30:
[...]

Vertel a.u.b wat en in welke omstandigheid, nu help je TS nergens mee.(je kraakt 'onbedoeld' Corsair af)
Dit type voeding van TS is een goede voeding van goede kwaliteit onderdelen. pricewatch: Corsair RM850x Wit, pricewatch: Corsair RM850x (2018) Wit

Er kan altijd wat bij een voeding misgaan, maar zo random op een merk afgeven heb je niets aan.
Het is ongeveer 8 jaar geleden, dus wat en welke omstandigheid is nogal moeilijk. Vergelijkbare problemen, weet ik nog. Ook alles nieuw gekocht, gelukkig bij één winkel. Toen ik contact opnam wist hij door de vele meldingen , na het kijken naar mijn onderdelen lijst, dat het aan de voeding lag. Dus topicstarter kan contact opnemen met winkel, mss zijn er mensen die vergelijkbare problemen gemeld hebben en weten ze daar aan welk onderdeel het ligt.En ja, toevallig was het ook een Corsair , en dat is gewoon een feit, niet meer niet minder. Zelfs Toyota maakt fouten. Gaan we hier ook al beginnen met feiten weglaten ?

[ Voor 7% gewijzigd door deboerpp op 16-03-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

deboerpp schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:33:
[...]

Het is ongeveer 8 jaar geleden, dus wat en welke omstandigheid is nogal moeilijk. Vergelijkbare problemen, weet ik nog. Ook alles nieuw gekocht, gelukkig bij één winkel. Toen ik contact opnam wist hij door de vele meldingen , na het kijken naar mijn onderdelen lijst, dat het aan de voeding lag. Dus topicstarter kan contact opnemen met winkel, mss zijn er mensen die vergelijkbare problemen gemeld hebben en weten ze daar aan welk onderdeel het ligt.En ja, toevallig was het ook een Corsair , en dat is gewoon een feit, niet meer niet minder. Zelfs Toyota maakt fouten. Gaan we hier ook al beginnen met feiten weglaten ?
Enige wat recent bekend was bij Corsair was in de SF serie, en de Serie gefabriceerd door Seasonic.

Als je feiten wilt weergeven zul je met merk en type moeten komen, anders is het een loze opmerking !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboerpp
Hackus schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:40:
[...]

Enige wat recent bekend was bij Corsair was in de SF serie, en de Serie gefabriceerd door Seasonic.

Als je feiten wilt weergeven zul je met merk en type moeten komen, anders is het een loze opmerking !
Je hebt het over recent ? Lees nog eens wat ik geschreven heb! Ach laat ook maar, ga toch fietsen man.
Modbreak:Post on-topic, vriendelijk en behulpzaam of post niet. Het is sowieso niet onredelijk om te vragen dat je daadwerkelijk beweringen onderbouwt, minimaal met exacte types.

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 16-03-2022 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

freaky35 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:30:
[...]

Zeker klopt dat.

Wat ik persoonlijk zou proberen is toch ook een andere ,nog krachtigere voeding, zeker omdat deze kaart extreem veel stroom vreet.

Om het uit te sluiten.

Vooral omdat je geen BSOD krijgt, maar uitvalt zeg maar, gaat mijn verdenking naar de voeding.
Deze voeding moet goed met dit verbruik om kunnen gaan. Als het de voeding is gaat ie compleet uit.

@deboerpp Morgenochtend, zie mijn onderschrift :>

@SPS Test eens zonder videokaart

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 16-03-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboerpp
oh damn, heb even e.e.a nagekeken , heb in ruil een corsair gekregen, andere merk ook bekend, maar zal ik nu niet vernoemen. Ik ga zelf ff eindje fietsen... Maar blijft : psu kan de storing geven .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
Hackus schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:44:
[...]

Deze voeding moet goed met dit verbruik om kunnen gaan. Als het de voeding is gaat ie compleet uit.

@deboerpp Morgenochtend, zie mijn onderschrift :>

@SPS Test eens zonder videokaart
Ik heb nog een 2080Super in een andere computer, Die zou ik eventueel kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
freaky35 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:08:

Bron:

Hoi Freaky, Nog even een dingetje.
Het blijkt dat ik mijn RAM niet lager kan 4800Mhz, Ik heb XMP uitstaan maar dat is het laagste dat ie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
SPS schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:09:
[...]

Ik heb nog een 2080Super in een andere computer, Die zou ik eventueel kunnen gebruiken.
Die zou ik sowieso proberen, kijken of die daarmee wel stabiel blijft
SPS schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:27:
[...]

Hoi Freaky, Nog even een dingetje.
Het blijkt dat ik mijn

RAM niet lager kan 4800Mhz, Ik heb XMP uitstaan maar dat is het laagste dat ie gaat.
als het goed is kan je wel de mhz nog handmatig verder omlaag zetten

YouTube: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI

zie bij 2.51 minuuut,waar je dat kan doen, je moet wel advaced mode(f7)selecteren

Belangrijker nog werkt ie zonder xmp stabiel?

[ Voor 52% gewijzigd door freaky35 op 16-03-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
freaky35 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:40:
[...]

[...]

zie bij 2.51 minuuut,waar je dat kan doen, je moet wel advaced mode(f7)selecteren

Ik heb nu het geheugen op 4400Mhz, en zonder XMP crashte hij wel, maar toen stond hij nog wel op 4800Mhz. En de Grafische kaart zal ik morgen wel testen, aangezien hij in mijn oude computer zit die mijn family nu gebruikt :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
freaky35 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:40:
[...]

[...]

Even een update, Vandaag even Memtest86 laten lopen. Is vlekkenloos verlopen.
En sinds ik het geheugen op 4400Mhz heb gezet, heb ik nog geen crash/freeze ervaren.
Het is waarschijnlijk nog te vroeg om te juigen, maar ik laat het wel weten hoe het gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SPS schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:38:
[...]

En sinds ik het geheugen op 4400Mhz heb gezet, heb ik nog geen crash/freeze ervaren.
Het is waarschijnlijk nog te vroeg om te juigen, maar ik laat het wel weten hoe het gaat!
En stresstest op GPU/CPU ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
SPS schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:38:
[...]

Zo te zien zit je dan in de goede richting,dat zou mooi zijn :) .

Wat Hackus al zegt,even een stresstest doen.
En een andere geheugen test zou ik zeker doen, zoals HCI memtest,die vind wat sneller fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
Hackus schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:54:
[...]

En stresstest op GPU/CPU ?
GPU Stresstest was ook vlekkenloos verlopen, GPU + CPU Test tegerlijkertijd ging ook goed.
Helaas is hij vandaag weer vastgelopen. XMP was het probleem dus blijkbaar ook niet |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
freaky35 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:38:
[...]

Zo te zien zit je dan in de goede richting,dat zou mooi zijn :) .

Wat Hackus al zegt,even een stresstest doen.
En een andere geheugen test zou ik zeker doen, zoals HCI memtest,die vind wat sneller fouten.
Helaas Helaas! Hij is weer vastgelopen, Eerste potje Apex van de dag en hij loopt gelijk vast 8)7
Ik zal zeker even de HCI memtest proberen.

Volgens mij heb ik dit nog niet genoemd. maar na een freeze zie ik wel een fout staan, Namelijk:

WHEA-Logger ID-1
"Er is een onherstelbare hardware fout opgetreden"

Kan hier niet erg veel over vinden.. Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-05 13:13

Dhrax

Prog Lord

Hackus schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:30:
[...]

Bij Corsair gaan er helaas wel bovengemiddeld vaak zaken niet goed. Ik heb ook louter slechte ervaringen met Corsair, om het troep te noemen gaat wat ver maar dat merk komt hier in ieder geval niet meer in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
SPS schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:24:
[...]

GPU Stresstest was ook vlekkenloos verlopen, GPU + CPU Test tegerlijkertijd ging ook goed.
Helaas is hij vandaag weer vastgelopen. XMP was het probleem dus blijkbaar ook niet |:(
Dat is balen,heb je het nog kunnen oplossen?

wat staat er in precies in het log van die foutmelding?

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 19-03-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
freaky35 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:38:
[...]

Dat is balen,heb je het nog kunnen oplossen?

wat staat er in precies in het log van die foutmelding?
Helaas nog niet opgelost, hieronder een foto van de foutmelding.
De gegevens sectie bied ook niet veel informatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXwzM26J_rc-9tjkfYA2D9jNH0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xXylpgxtPB9cv4W4M2oWxWTm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-05 23:07
Reseaten van cpu, memorysticks, videokaart en alle voedingconnectors al geprobeerd?

En een volledige bios reset daarna..

Verder is een 12900k een flinke belasting op de vrm's dus wat extra koeling daarop richten zou ik ook doen.

Verder kan je proberen om de cpu op max. 125w te zetten om die kant uit te sluiten. Daarna eventueel underclock/undervolt age gpu proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Al zonder GPU getest of met de 2080S ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
Hackus schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:57:
Al zonder GPU getest of met de 2080S ?
Hoi Hackus, Sinds gister heb ik de 2080S erin zitten. Tot nu to geen problemen gehad!
Maar het liefst heb ik natuurlijk de 3080Ti erin. Zou het dan aan de Grafische kaart zelf kunnen liggen? of misschien de voeding dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Heb je de 3080ti in die pc kunnen proberen?
Weet niet of de voeding in die andere pc toereikend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
meljor schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:17:
Reseaten van cpu, memorysticks, videokaart en alle voedingconnectors al geprobeerd?

En een volledige bios reset daarna..

Verder is een 12900k een flinke belasting op de vrm's dus wat extra koeling daarop richten zou ik ook doen.

Verder kan je proberen om de cpu op max. 125w te zetten om die kant uit te sluiten. Daarna eventueel underclock/undervolt age gpu proberen.
Hoi meljor, Reseaten van de cpu heb ik nog niet geprobeerd. memorysticks wel en heb er nu een andere videokaart in. Ik zal ook even de connectors van de voeding nakijken. Ik had namelijk ook een paar cablemod kabels gekocht, maar daar zaten 2 van de 3 pcie extension kabels in.

verder had ik ook nog een test gedaan op de cpu, ram en gpu. voor die tijd dat hij liep leek alles stabiel te zijn. maar ik had verder niet gekeken naar de temperatuur van de vrm's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
SPS schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:38:
[...]

Hoi meljor, Reseaten van de cpu heb ik nog niet geprobeerd. memorysticks wel en heb er nu een andere videokaart in. Ik zal ook even de connectors van de voeding nakijken. Ik had namelijk ook een paar cablemod kabels gekocht, maar daar zaten 2 van de 3 pcie extension kabels in.

verder had ik ook nog een test gedaan op de cpu, ram en gpu. voor die tijd dat hij liep leek alles stabiel te zijn. maar ik had verder niet gekeken naar de temperatuur van de vrm's
Misscxhien een rare vraag,heb je het ook al met de orginele kabels geprobeerd van de Corsair?
Of welke kabels gebruikt je op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
freaky35 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:37:
Heb je de 3080ti in die pc kunnen proberen?
Weet niet of de voeding in die andere pc toereikend is.
In de andere pc zit een voeding van 750W. voor cpu zit daar een I7-7700K met TDP van 91W.
Ik weet zo niet of die voeding dat aankan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPS
freaky35 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:41:
[...]

Misscxhien een rare vraag,heb je het ook al met de orginele kabels geprobeerd van de Corsair?
Of welke kabels gebruikt je op dit moment?
Op dit moment gebruik ik de kabels van de Corsair voeding, met pcie extensions van Cablemod.
Helaas had de extension kit die ik had besteld maar 2 extensions voor de grafische kaart.
Dus ik heb 2 voedings kabels die verlengd zijn, en 1tje niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
test eens zonder die extensions,alleen maar de orginele kabels.

Belangrijk detail trouwens wel die kabels, want die kunnen ook zeker invloed hebben.
Met die gpu zou persoonlijk geen extensions gebruiken in verband met het hoge energieverbruik van die kaart

[ Voor 68% gewijzigd door freaky35 op 23-03-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
freaky35 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:05:
test eens zonder die extensions,alleen maar de orginele kabels.

Belangrijk detail trouwens wel die kabels, want die kunnen ook zeker invloed hebben.
Met die gpu zou persoonlijk geen extensions gebruiken in verband met het hoge energieverbruik van die kaart
Ik heb net een test gedaan met Aida64, alles tegelijk getest. verder geen problemen. (Met de 2080S)
Heb hierbij wel beide extensions gebruikt om de 2080S aan te sluiten.
Ik kan zeker wel even proberen om de extensions er tussen uit te halen.

Kan ik ook de 3080Ti in mijn oude systeem zetten met een voeding van 750W?
Dat systeem heeft een I7-7700K met een TDP van 91W volgens Intel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SPS schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:28:
[...]

Ik heb net een test gedaan met Aida64, alles tegelijk getest. verder geen problemen. (Met de 2080S)
Heb hierbij wel beide extensions gebruikt om de 2080S aan te sluiten.
Ik kan zeker wel even proberen om de extensions er tussen uit te halen.

Kan ik ook de 3080Ti in mijn oude systeem zetten met een voeding van 750W?
Dat systeem heeft een I7-7700K met een TDP van 91W volgens Intel.
Welke voeding is meer van belang dan 750w vermelding. En natuurlijk even testen zonder de PCIe extensions, maar met meegeleverde kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
Hackus schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:43:
[...]

Welke voeding is meer van belang dan 750w vermelding. En natuurlijk even testen zonder de PCIe extensions, maar met meegeleverde kabels.
Het is een Corsair RMx Series 750W Gold.
Ik geloof niet dat ik hiermee de 3080Ti kan voeden helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:17

Acradavos

Poetsfanaat

3080TI vereist minstens 850w, om hem sowieso stabiel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Acradavos schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:49:
3080TI vereist minstens 850w, om hem sowieso stabiel te houden.
Buitenom de powerspikes gebruikt ie toch ~400w ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:17

Acradavos

Poetsfanaat

Hackus schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:54:
[...]

Buitenom de powerspikes gebruikt ie toch ~400w ?
Ja, maar gezien de rest van zijn setup. Met de setup in mijn handtekening tik al de 740w al aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Acradavos schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:56:
[...]

Ja, maar gezien de rest van zijn setup. Met de setup in mijn handtekening tik al de 740w al aan.
Wat je uit de muur trekt, is wat anders dan daadwerkelijk ver/gebruik. Draai zelf 6900XT(OC) en 5900X(OC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Als ik HWI info mag gelovet, dan verbruikt mijn 3080ti Strix (dezelfde kaart als de TS)altijd rond 400 watt stroom vol belast

Dat is volgens mij nog zonder powerspikes,maar geen zekerheid daarover ,als ik dat kan testen op 1 of ander manier,dan hoor ik dat graag.

https://www.igorslab.de/e...gravestone-for-turing/12/

Een 3080 zit al aan de 490 watt powerspikes als ik deze link mag geloven ,ik gok dat die voor de Strix 3080ti nog hoger zal zijn?

Dat zie je staan als je iets naar onderen scrollt

Dit is trouwens een test met de 3080ti strix LC,eigenlijk zelfde kaart qua pcb geloof ik maar dan met AIO:

YouTube: This is INSANE!! Nvidia RTX 3080 Ti Punishes the best 1000W PSU!

Dit is met een 1000watt Corsair en die heeft het al best zwaar blijkbaar met die kaart.
@Hacku zeer waarschijnlijk meer van het technische in dit filmpje, dus ben benieuwt wat je er over kan zeggen.

[ Voor 79% gewijzigd door freaky35 op 23-03-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
freaky35 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:09:
Als ik HWI info mag gelovet, dan verbruikt mijn 3080ti Strix (dezelfde kaart als de TS)altijd rond 400 watt stroom vol belast

Dat is volgens mij nog zonder powerspikes,maar geen zekerheid daarover ,als ik dat kan testen op 1 of ander manier,dan hoor ik dat graag.

https://www.igorslab.de/e...gravestone-for-turing/12/

Een 3080 zit al aan de 490 watt powerspikes als ik deze link mag geloven ,ik gok dat die voor de Strix 3080ti nog hoger zal zijn?

Dat zie je staan als je iets naar onderen scrollt

Dit is trouwens een test met de 3080ti strix LC,eigenlijk zelfde kaart qua pcb geloof ik maar dan met AIO:

YouTube: This is INSANE!! Nvidia RTX 3080 Ti Punishes the best 1000W PSU!

Dit is met een 1000watt Corsair en die heeft het al best zwaar blijkbaar met die kaart.
@Hacku zeer waarschijnlijk meer van het technische in dit filmpje, dus ben benieuwt wat je er over kan zeggen.
Kunnen die powerspikes ook voorkomen wanneer de gpu niet voor 100% wordt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-05 12:06
Je kan altijd nog eens proberen om de kaart te undervolten. Het scheelt iets in performance maar scheelt veel wat betreft de energievraag en hitte van de kaart.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De Corsair AX1000(en 850w) is voorzien van Seasonic Prime platform. Die hebben 'wat meer problemen´ met deze vermogensvraag. Verder verbruikt de LC(watergekoelde) 3080Ti meer dan de luchtgekoelde.

Kortom moet je sowieso je instellingen bekijken, ook van je i9-12900K.
powerspikes komen het meest voor op volle last.

Ik heb gekozen voor een 1200W voeding, niet om het wattage voor 5900X OC en 6900XT OC, maar omdat op het moment van kopen er niets te verkrijgen was voor normale prijs boven de 850W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Ik heb wel bewust een 1200 watt voeding genomen, omdat ik zeker van wou zijn dat ik niet te kort zou komen.
Geen spijt van tot nu toe.

In verband met de 12900k die ook vol belast nog wel wat van de voeding vraagt, zou ik persoonlijk serieus overwegen om toch een zwaarder exemplaar aan te schaffen.
Ik bedoel nu zit je op de grens te werken wat wel niet werkt.

De kaart heeft trouwens een detectie als de kaart meer power nodig heeft, heb je deze leds wel eens zijn branden?:

YouTube: Asus Rog Strix 3090 OC Red Leds Flashing Above PCIE Slots

[ Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 24-03-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:35
SPS schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:48:
[...]

Het is een Corsair RMx Series 750W Gold.
Ik geloof niet dat ik hiermee de 3080Ti kan voeden helaas..
Het zou moeten werken, zeker om een kortere periode te testen. Heb zelf ook een RMx 750w en die voedt zonder problemen een 5950X en een 3090 FE @400W. Wel is het van belang dat de kabels goed zitten, want heb na wat sleutelen in mijn pc ooit hetzelfde probleem als jij gehad, dat was opgelost nadat ik de stroomkabels opnieuw geplaatst had en zelfs in andere 6+2PCIe connectors in de PSU geprikt had.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
freaky35 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:00:
Ik heb wel bewust een 1200 watt voeding genomen, omdat ik zeker van wou zijn dat ik niet te kort zou komen.
Geen spijt van tot nu toe.

In verband met de 12900k die ook vol belast nog wel wat van de voeding vraagt, zou ik persoonlijk serieus overwegen om toch een zwaarder exemplaar aan te schaffen.
Ik bedoel nu zit je op de grens te werken wat wel niet werkt.

De kaart heeft trouwens een detectie als de kaart meer power nodig heeft, heb je deze leds wel eens zijn branden?:

YouTube: Asus Rog Strix 3090 OC Red Leds Flashing Above PCIE Slots
Ik denk er ook over na om een wat zwaardere voeding te kopen, hebben jullie aanraders?

En die rode leds heb ik nog niet zien branden, nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-05 22:21
SPS schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:29:
[...]

Ik denk er ook over na om een wat zwaardere voeding te kopen, hebben jullie aanraders?
Als je beter wil dan je huidige RM850x dan is dat alleen maar de Corsair HX V2. Dat is op dit moment de beste voeding.

[ Voor 11% gewijzigd door Uszka op 24-03-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
SPS schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:29:
[...]

En die rode leds heb ik nog niet zien branden, nee.
Heb je trouwens nog kunnen testen zonder de extensions?

Ik heb zelf een HX1200v2,tis geen goedkope, maar wel een aanrader(naar mijn mening), wel erg stugge kabels verder er zitten standaard genoeg pcie express kabels bij voor de 3080ti.

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 24-03-2022 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPS
freaky35 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:51:
[...]

Ik heb zelf een HX1200v2,tis geen goedkope, maar wel een aanrader(naar mijn mening), wel erg stugge kabels verder er zitten standaard genoeg pcie express kabels bij voor de 3080ti.
Ik heb nu net de 3080ti er terug in gezet en de extensions eruit gehaald. Ik zal laten weten hoe het gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPS
freaky35 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:51:
[...]

Helaas gaat het mysterie verder! Het ging even een dagje goed, maar zonet is hij weer vastgelopen. En het systeem werd niet eens zwaar gebruikt.. het gebeurde tijdens het kijken van een stream.

Ik denk dat er iets mis is met de grafische kaart..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• SPS
Hallo allemaal, was helemaal vergeten om dit te updaten:

Ik ben er vrijwel zeker van dat het probleem is verholpen.
De boosdoener bleek de PCI-E Riser kabel te zijn. Deze heb ik er ongeveer een week geleden uitgehaald. en sindsdien is hij niet meer vastgelopen.
Het gaat hier om de PCI-E Riser kabel van Fractal Design. Namelijk de "Fractal Design FLEX VRB-20 Vertical Riser Bracket"

Ik weet niet precies waarom het systeem vastloopt wanneer de Riser kabel er in zit. Maar in ieder geval is het mysterie nu opgelost.

Heel erg bedankt aan iedereen die heeft geholpen met suggesties en vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Riser kabels zijn wel vaker het probleem van vastlopers,performance problemen ect

Wel belangrijk dus om te vermelden,mooi dat het in ieder geval opgelost is :)
Pagina: 1