Handmatig scherpstellen op een Sony A5100

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-04 17:14
Beste mensen, mijn vraag is:

Ik heb de Sony A5100 met standaard lens. Nu wil ik een foto maken en wil dat het gedeelte ogen scherp word ingesteld,
Zoals ik gelezen heb zou ik met het aanraken op het schermpje welk gedeelte waar de camera moet scherpstellen.

"De A5100 heeft zowel touch-focus (aanraakscherpstelling) als touch-shutter (aanraaksluiter). Een camera maakt altijd een inschatting op welk onderwerp hij moet scherpstellen door het beeld te analyseren. Bijvoorbeeld in het geval van het herkennen van een gezicht, weet de camera dat hierop zal moeten scherpgesteld worden. Als er meerdere gezichten in beeld zijn, zal het scherpgestelde gezicht niet altijd jouw keuze geweest zijn. Maar in geval van bijvoorbeeld een vogel tussen de bladeren, weet de camera niet dat de vogel het onderwerp is waarop je wil scherpstellen en kan het best voorkomen dat de camera op de bladeren scherpstelt i.p.v. op de vogel. De camera zal veelal op het dichtstbijzijnde onderwerp scherpstellen. In dergelijke gevallen komt touchscreen erg van pas. Je tikt met je vinger op het scherm aan waar je wil scherpstellen. Je druk de sluiterknop half in om scherp te stellen, druk door om de foto te nemen. Touch-shutter is een variant waarbij niet enkel het scherp te stellen onderwerp wordt geselecteerd, de foto wordt na verkrijgen van scherpstelling ook meteen getrokken. Merk wel op dat schermaanraking enkel bij het fotograferen werkt en niet in de menu’s."
Source

Er is een mode dat ik graag wil gebruiken : de A mode van Diafragmavoorkeuze.
Scherpstelfunctie heb ik dan op "D.handmatig. scher." gezet.
Scherpstelgebied de ene keer op breed, andere keer op midden.

Maar als ik dit dan probeer, bijvoorbeeld een tafel met spullen, en ik klik een vaas aan, gebeurd er niets, dan de ontspan knop proberen, ik wil de vaas selecteren om dat scherp te stellen, nee de camera kiest juist iets anders.

Wat doe ik fout? Want ik wil graag als de hond op de bank ligt, de ogen het scherpste laten zijn, de rest wat daar achter ligt zoals rug, of wat daarvoor is zoals rand van bank wat waziger.

Dit staat in de handleiding.
Met dit maakt het nog steeds wazig, want je kan het object op het schermpje aanraken, maar er gebeurd niets.

Maar hoe moet het dan? EDIT: Zie hieronder wat ik gevonden heb..
Hier een betere uitleg hoe dit voor elkaar te krijgen.

Raak de icon touchscreen aan in het scherm om het te activeren, dan pas kan je gebruik maken van de handmatige scherpstelling. Anders gaat het niet lukken. Raak de voorwerp aan en de scherpstelling wordt meteen geactiveerd, en de foto wordt dan ook meteen gemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Snake_Eye op 17-03-2022 20:11 ]

Beste antwoord (via Snake_Eye op 17-03-2022 20:33)

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

RvL

@Snake_Eye
Ik heb zelf geen ervaring met de A5100, maar volgens mij begrijp je de werking van D. handmatig. scher., of Directe Handmatige Scherpstelling verkeerd.

Als ik deze link lees, is het met die instelling mogelijk om na autofocus de focus bij te stellen door de scherpstelring van de lens te gebruiken. Oftewel, je laat de camera scherpstellen en draait vervolgens aan de focusring voor fijnafstelling.

Afgaande op jouw case en deze link zou je als scherpstelgebied Flexibel punt moeten gebruiken. Je kan dan op het scherm aangeven waar je scherp wil stellen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Nu online

RvL

@Snake_Eye
Ik heb zelf geen ervaring met de A5100, maar volgens mij begrijp je de werking van D. handmatig. scher., of Directe Handmatige Scherpstelling verkeerd.

Als ik deze link lees, is het met die instelling mogelijk om na autofocus de focus bij te stellen door de scherpstelring van de lens te gebruiken. Oftewel, je laat de camera scherpstellen en draait vervolgens aan de focusring voor fijnafstelling.

Afgaande op jouw case en deze link zou je als scherpstelgebied Flexibel punt moeten gebruiken. Je kan dan op het scherm aangeven waar je scherp wil stellen.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Inderdaad je hebt gelijk met jou eerste link. D. handmatig. scher.

Maar dan Flexibel punt moet wel gecombineerd worden met D.handmatig. scher.

heb de optie (H. scherpst.):
Stelt handmatig scherp. Ook even bekeken, maar dan krijg je het onderwerp vaag te zien, en vraag me af hoe krijg je dat scherp want je krijgt in het midden van het gebied ingezoomd te zien, je kan moelijk je camera gaan draaien voor het object wat je wil scherpstellen want dan is de gehele compositie naar de knoppen.
EDIT: ik zie het al als het ingezoomd is kan je een knop de opject positie uitkiezen en dan op daarop scherpstellen. Maar dit is wel een heel geklungel en tijd rovend. Je kan niet snel foto's maken van een dier in juiste positie, want het dier is al lang weg als je op die manier moet scherpstellen.

Welke optie zou je dan het beste kunnen gebruiken met dieren, om de ogen scherp te houden?

[ Voor 152% gewijzigd door Snake_Eye op 17-03-2022 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Nu online

RvL

Bij handmatig scherpstellen moet je ook daadwerkelijk handmatig scherpstellen dmv de draairing op je lens. Je camera regelt qua focus dan helemaal niets voor je.

Ik denk dat je je nog eens goed moet in inlezen op het gebied van focus. Kort door de bocht heb je 2 smaken
  • autofocus: de camera/lens stelt voor je scherp
  • handmatige focus: je moet zelf scherpstellen door aan de focusring van de lens te draaien
Binnen autofocus heb je dan nog een hoop mogelijkheden. Onder andere op het gebied van scherpstelgebied. Bijvoorbeeld alleen centrum gericht of, zoals eerder aangegeven flexibel punt waarbij je op het scherm aan kan geven waar je scherp wil stellen.

Handmatig scherpstellen gaat jou waarschijnlijk niet helpen. Ga voor een vorm van autofocus. Als je op het scherm wil aangeven waarop moet worden scherp gesteld waarschijnlijk in combinatie met Flexibel punt als gebied.

De optie D. handmatig scherp. is alleen nuttig als je, na scherpstellen door de camera, de focus nog beter wil afstemmen dmv de focusring op de lens.

[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 17-03-2022 20:37 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake_Eye
Oke bedankt, alleen met stilstaande objecten, of landschap zou D. handmatig scherp een uitkomst zijn niet met dieren. flexibel punt + autofocus zal ik dan een tijdje uitproberen.

EDIT:

De Touch Screen kun je ook gebruiken met deze combinatie.

[ Voor 46% gewijzigd door Snake_Eye op 18-03-2022 00:41 ]