Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• HopOnline
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-11 14:35
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T10NLb2BNZ1NnuuKHnV0ve7kDqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WFqYvOdxMfeD9DLNkcwH9Amp.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
35m2.
Er staat ook nog een Airco unit op het dak en 1 pijp.
Schaduw
De grote boom geeft wel wat schaduw. Volgens beide leveranciers is een micro setup slimmer omdat het dan uiteindelijk meer oplevert.
Jaarverbruik
2700kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Budget en doel
Max 5500,- Euro (maar liever minder)

Besparen en wat groener leven.
Wie gaat het project uitvoeren
Uitbesteden aan bedrijf met goede offerte en goed gevoel.
Bijhouden van data
Simpel.
Reeds verkregen offertes
Leverancier 1:
9x Hyundai Mono Shingled Full Black HiE-S 400 wp
9x Enphase Micro-omvormer IQ7 plus
€ 1,51 / WP
€ 5.457,- Exclusief BTW

Leverancier 2:
10 REC Twin Peak 4 Black Series Zonnepaneel 360 wp
10 Enphase Micro Inverter IQ7+ 60/72C
€ 1,55 / WP
€ 5.592,- Exclusief BTW
Voordeel van REC, 25 jaar garantie op product en installatie.

De terugverdientijd in beide offertes is nu ~5 jaar.

Beide leveranciers kunnen binnen 5 weken de panelen geplaatst hebben.
Regio
Amersfoort

Ik steek het topic op 2 manieren in, 1 ik heb 2 offertes gehad en twijfel of het niet te duur is. Maar ik heb ook nog een contract tot 1 februari 2023.

De tarieven zijn als volgt, zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvF6ialr0t7TM1isOjlJ3agDX1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ngz7Ca1FzD8ITGx5hVLgqooO.png?f=fotoalbum_large

De vraag is, is het wel slim om dit jaar zonnepanelen te nemen met dit tarief? Zou ik het niet beter begin volgend jaar kunnen doen met een beter zicht op de energieprijzen dan en wellicht zijn de panelen dan ook weer 1 jaar beter t.o.v. nu.

[ Voor 22% gewijzigd door HopOnline op 16-03-2022 13:42 ]

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:32
HopOnline schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:33:

De vraag is, is het wel slim om dit jaar zonnepanelen te nemen met dit tarief? Zou ik het niet beter begin volgend jaar kunnen doen met een beter zicht op de energieprijzen dan en wellicht zijn de panelen dan ook weer 1 jaar beter t.o.v. nu.
Vergeet niet dat de salderingsregeling ook wordt afgebouwd. Dat moet je ook meenemen in je berekening.
Vanuit dat oogpunt is uitstellen niet handig.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:08
Je betaalt nu dus iets van 19 - 19,5 cent/kWh volgens je contract, correct? (dat is dus inclusief belasting, ODE en BTW)

Het is een nobrainer om die dingen nu te leggen, want: je hebt dan een jaar eerder opbrengsten. Je mist 600 euro aan opbrengsten (bij 3200 kWh per jaar en 19 cent/kWh) als je een jaar wacht. Ik kan je vertellen dat het volgend jaar niet 600 euro goedkoper is (wel is het 600 euro goedkoper om gewoon een stringomvormer te laten installeren voor 4000-4500 euro max)

Ik ben het trouwens niet per se eens met de opmerking om dit met micro's te doen, hoe hoog is je huis en hoe hoog is die boom? Mocht je nog andere offerte zoeken stuur dan ff een PM.

edit: Enphase is fuckin duur, dus niet gek dat je beetje schrikt van de prijs ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Fr33z op 16-03-2022 15:15 ]

• hebbiedude
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-10 08:57
Ik heb hier ook Enphase spullen, maar naast de IQ7 micro inverters heb ik ook nog een Envoy-S gateway. Heb jij die niet nodig dan?
Ik ben zelf uitermate tevreden over de Enphase oplossing dus ga daar vooral voor.

Wat D-dark zegt, niet uitstellen. Het kan zelfs nog even duren gezien de drukte op de markt dat je aan de beurt bent voor installatie.

• HopOnline
Fr33z schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:13:
Je betaalt nu dus iets van 19 - 19,5 cent/kWh volgens je contract, correct? (dat is dus inclusief belasting, ODE en BTW)

Het is een nobrainer om die dingen nu te leggen, want: je hebt dan een jaar eerder opbrengsten. Je mist 600 euro aan opbrengsten (bij 3200 kWh per jaar en 19 cent/kWh) als je een jaar wacht. Ik kan je vertellen dat het volgend jaar niet 600 euro goedkoper is (wel is het 600 euro goedkoper om gewoon een stringomvormer te laten installeren voor 4000-4500 euro max)

Ik ben het trouwens niet per se eens met de opmerking om dit met micro's te doen, hoe hoog is je huis en hoe hoog is die boom? Mocht je nog andere offerte zoeken stuur dan ff een PM.

edit: Enphase is fuckin duur, dus niet gek dat je beetje schrikt van de prijs ;)
Het huis is 9 meter hoog en de boom ~20m. Ja klopt, het is ongeveer 19 cent per kwh.

Vandaar dat ik dacht, volgend jaar is het wellicht slimmer omdat ik dan een "duurder" contract heb en dus een hogere prijs krijg voor het terug leveren.
hebbiedude schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:13:
Ik heb hier ook Enphase spullen, maar naast de IQ7 micro inverters heb ik ook nog een Envoy-S gateway. Heb jij die niet nodig dan?
Ik ben zelf uitermate tevreden over de Enphase oplossing dus ga daar vooral voor.

Wat D-dark zegt, niet uitstellen. Het kan zelfs nog even duren gezien de drukte op de markt dat je aan de beurt bent voor installatie.
Ja de "1 Enphase Envoy-S Standaard" staat ook op de offerte bij leverancier 2.

Dank voor de input verder. Zouden jullie dan ook voor de iets duurdere REC gaan?

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:34
HopOnline schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:47:
[...]

Het huis is 9 meter hoog en de boom ~20m. Ja klopt, het is ongeveer 19 cent per kwh.

Vandaar dat ik dacht, volgend jaar is het wellicht slimmer omdat ik dan een "duurder" contract heb en dus een hogere prijs krijg voor het terug leveren.
Hoezo wachten met besparen? Snap ik niet helemaal.

Je keuze is of vanaf volgend jaar besparen of nu al beginnen met besparen? Lijkt me een no brainer 8)

• HopOnline
Dracula schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:49:
[...]

Hoezo wachten met besparen? Snap ik niet helemaal.

Je keuze is of vanaf volgend jaar besparen of nu al beginnen met besparen? Lijkt me een no brainer 8)
Doordat ik nu nog een goedkoop contract heb, is de teruglevering laag. Als ik een jaar wacht, is wellicht een hele setup goedkoper of zijn de panelen beter voor de lange termijn. Maar misschien een kronkel gedachten.

• hebbiedude
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-10 08:57
HopOnline schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:47:
Dank voor de input verder. Zouden jullie dan ook voor de iets duurdere REC gaan?
ik zou gaan voor de leverancier die de meeste/beste garantie geeft EN die ook in Europa een kantoor heeft voor sales/support/etc. Als dat REC is dan ja.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:34
HopOnline schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:55:
[...]

Doordat ik nu nog een goedkoop contract heb, is de teruglevering laag. Als ik een jaar wacht, is wellicht een hele setup goedkoper of zijn de panelen beter voor de lange termijn. Maar misschien een kronkel gedachten.
Ja misschien daalt de prijs, misschien stijgt de prijs omdat half Europa minder gas wil gebruiken.

En ja misschien zijn de panelen iets beter volgend jaar maar de reden dat de teruglevering nu laag is is geen reden vind ik.

Helemaal omdat je pas over salderen spreekt als je meer terug gaat leveren dan je in een heel jaar gebruikt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:34
Gisteren!

Het PV-seizoen begint nu net een beetje, dus hoe sneller ze er liggen, hoe beter. Zeker met de huidige energieprijzen.

• HopOnline
hebbiedude schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:58:
[...]

ik zou gaan voor de leverancier die de meeste/beste garantie geeft EN die ook in Europa een kantoor heeft voor sales/support/etc. Als dat REC is dan ja.
Ja dat zag ik zelf wel als groot voordeel van REC, goede garantie regelingen en Europees bedrijf.
Dracula schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:58:
[...]

Ja misschien daalt de prijs, misschien stijgt de prijs omdat half Europa minder gas wil gebruiken.

En ja misschien zijn de panelen iets beter volgend jaar maar de reden dat de teruglevering nu laag is is geen reden vind ik.

Helemaal omdat je pas over salderen spreekt als je meer terug gaat leveren dan je in een heel jaar gebruikt.
Oké dank! Dan ga ik voor leverancier 2.

• Fr33z
[...]

Nee spul wordt bijna niet beter of goedkoper, in elk geval geen 600 euro. Beginnen met besparen is een no-brainer, als je geld belangrijk vindt kun je nog een andere aanbieder proberen te zoeken die geen micro's aanbied maar gewoon een Growatt of Goodwe stringomvormertje, scheelt zo weer 500 euro.

Verder gewoon zo snel mogelijk die meuk op t dak, maximaal volleggen en hard gaan met die zonnestroom 8) 8)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:33

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wilke schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:13:
Gisteren!

Het PV-seizoen begint nu net een beetje, dus hoe sneller ze er liggen, hoe beter. Zeker met de huidige energieprijzen.
Dit! daarnaast is de kans groot dat de installatie volgend jaar nog duurder is door de inflatie en toenemende vraag.

In deze setup zou ik overigens gewoon voor een SMA string omvormer gaan. Die micro's zijn kostenverhogend en nergens voor nodig.

Als je handig bent, met platdak lekker zelf doen en met het bespaarde geld extra bijleggen.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 16-03-2022 16:37 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nu zonnepanelen of volgend jaar?
vorig jaar :P ofwel nu als je nu overstapt en eventueel een boete moet betalen zal dat waarschijnlijk in het niets vallen bij extra inkomsten voor terugleveren

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
[...]
Zonnepanelen worden elk jaar beter/goedkoper, maar wel beperkt. Als de set van volgend jaar 10% beter is (doubt it), ben je alsnog 10 jaar bezig om te compenseren voor het gemiste eerste jaar.

Lekker snel laten installeren en een jaar eerder beginnen met terugverdienen. Als je volgend jaar een hogere terugleververgoeding zou krijgen, krijg je die nog steeds. De installatie draait immers nog steeds. Maar dit jaar krijg je er alleen dit jaar bij.
En hoe eerder het ligt, hoe verder je bent met quitte draaien voordat ze eventueel aan salderen gaan tornen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
HopOnline schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:33:
Huidige elektriciteitsaansluiting
<blank>
Deze vraag staat er niet helemaal voor niets. Zeker op 1-fase is er vaak nog wat werk in de meterkast nodig. Iets dat 99% van de PV boeren liever vergeten. Ze leveren PV en oogjes dicht bij het aansluiten in de meterkast :X

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoeveel past erop? Maximaal vol leggen en zoveel mogelijk overschot tegen een zo hoog mogelijk tarief verkopen (zie terugleververhoedingtopic). Als je een concurrende offerte krijgt (lees: de helft van wat je nu aangeboden krijgt), dan heb je het op 1,5jaar terug verdient.

Micros leveren meer op, maar relatief gezien niet. Beste opbrengst per euro is gewoon zoveel mogelijk panelen leggen.
Bij een piramidedak met schaduw op alle dakvlakken is het natuurlijk een ander verhaal, daar ontkom je er niet aan.

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:54
bbbrumbrum schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:38:
Hoeveel past erop? Maximaal vol leggen en zoveel mogelijk overschot tegen een zo hoog mogelijk tarief verkopen (zie terugleververhoedingtopic). Als je een concurrende offerte krijgt (lees: de helft van wat je nu aangeboden krijgt), dan heb je het op 1,5jaar terug verdient.

Micros leveren meer op, maar relatief gezien niet. Beste opbrengst per euro is gewoon zoveel mogelijk panelen leggen.
Bij een piramidedak met schaduw op alle dakvlakken is het natuurlijk een ander verhaal, daar ontkom je er niet aan.
Dit!
Maximaal volrammen je dak. Als je te horen krijgt: "maar meneertje, zoveel energie verbruikt u niet, X panelen is echt genoeg voor u". Eigenwijs zijn en toch kiezen voor meer panelen.

Er gaat steeds meer en meer op elektra over. Die energie krijg je uiteindelijk echt wel op. Wellicht komt er in de toekomst wel een warmtepomp? Of een elektr. auto? Tevens kan je de BTW maar 1x terugvragen.

[ Voor 3% gewijzigd door FitNiX op 17-03-2022 08:25 . Reden: typos ]

• Fr33z
timberleek schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:48:
[...]

Zonnepanelen worden elk jaar beter/goedkoper, maar wel beperkt. Als de set van volgend jaar 10% beter is (doubt it), ben je alsnog 10 jaar bezig om te compenseren voor het gemiste eerste jaar.

Lekker snel laten installeren en een jaar eerder beginnen met terugverdienen. Als je volgend jaar een hogere terugleververgoeding zou krijgen, krijg je die nog steeds. De installatie draait immers nog steeds. Maar dit jaar krijg je er alleen dit jaar bij.
En hoe eerder het ligt, hoe verder je bent met quitte draaien voordat ze eventueel aan salderen gaan tornen.
om je wat getallen te geven. ik kocht precies 14 maanden geleden Longi solar 445 Wp panelen voor 139 eur/st, nu kosten ze minimaal 160 :-0 natuurlijk zou de prijs weer kunnen zakken, maar er zit niet gek veel.prijsdaling meer in de laatste 2 a 3 jaar. De vraag is enorm, installateurs zijn druk, dus ik zou het er gewoon zsm opleggen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@HopOnline Veel te duur, zelfs voor Enphase.

Maak je je zorgen om die boom: SolarEdge op 1 fase. Moet minder duur zijn.

Let op de Hyundai panelen dienen PORTRAIT op plat dak gelegd te worden.
https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

En ik heb net contractbreuk gedaan op mijn stroom... Tot 1 juli circa 2500kWh aan €0,58 verkopen aan Eneco. 20-25% van mijn systeemkosten verdienen in 3,5 maand.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Wij hebben begin maart PV-panelen laten plaatsen: een 3fase-installatie van iets meer dan 3 kW met 11 panelen en een SMA-omvormer. Omdat wij sinds half januari een nieuw energiecontract hebben betalen (en krijgen terug) 44 cent per kWh. Gezien de opbrengst van de afgelopen 2 weken lijkt het erop dat we over een jaar/14 maanden de installatie hebben terug verdiend.

Dus wachten tot volgend jaar? Niet mijn keuze ...

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Veel te duur. Ga voor simpeler systeem en maximaliseer aantal panelen.

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-11 15:58
Veel reageerders hebben het al genoemd: maximaliseren van opbrengst levert veel op. Meestal daalt de euro/kwp prijs ook naarmate je meer vermogen neemt.

Ik heb het idee dat beide deze leveranciers voor 9 panelen kiezen omdat je precies binnen 16A blijft (9*400=3600W). Geen aanpassingen in de meterkast nodig.

Je kunt nog een Oost-West met dubbele string inverter overwegen. Bijvoorbeeld de Growatt 3000MLTS. Daarmee bereid je jezelf alvast voor op het verdwijnen van de saldering met een vlakkere opbrengst curve. Een dergelijke installatie zal goedkoper zijn per kWP, met name als je niet op ieder paneel een optimiser plaatst (alleen degenen met schaduw).

Zoals anderen terecht aangeven: je kan het ook zelf doen en daarmee de prijs door de helft doen. Zonnepanelen zijn plug en play. Wel moet je de materialen op je dak hijsen, en moet je elektra aan kunnen leggen in en naar je meterkast. En je moet de zonnepanelen voldoende ballast geven zodat ze niet wegwaaien. Bij Oost-West is dat minder omdat de wind er niet makkelijk onder grijpt.

[ Voor 7% gewijzigd door DtenBrink op 17-03-2022 07:55 ]

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-11 13:14
Dracula schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:58:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Alles wat je opwekt, maar niet direct zelf gebruikt kan gesaldeerd worden, mits je die hoeveelheid maar wel gebruikt op een ander moment (bijv wanneer de zon niet schijnt).

Over alles wat je in een jaar meer opwekt dan dat je in dat jaar verbruikt krijg je een teruglevergoeding. Dat is financieel meestal minder interessant dan salderen, maar met de huidige energieprijzen is het desondanks nog steeds heel erg interessant.

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-11 13:03
Mijn advies: z.s.m. laten leggen. Je begint meteen met terug verdienen. Je terugverdientijd kan alleen maar korter worden als de prijzen stijgen.

Zeker met het zicht op dat mogelijk de salderingsregeling wordt afgebouwd heb je minimaal al 2 zomers te pakken dat je voor de volle 100% kan salderen en dat wordt mogelijk daarna langzaam afgebouwd. (gezien de huidige energie crisis hoop ik dat de afbouw van de salderingsregeling nog verder op de lange baan wordt geschoven.)

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:17
Ik kan niet zo 123 vinden of het al genoemd is: ik weet niet of je airco ook kan verwarmen ipv alleen maar koelen, maar als je dat op "gratis" stroom doet, scheelt dat waarschijnlijk ook weer (momenteel best duur) gas.
Dat zou weer een reden zijn om het snel te laten leggen of in ieder geval dit jaar zodat je dit al in de herfst kunt toepassen...

ach...in een volgend leven lach je er om!

Pagina: 1