Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:39

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Gisteren is er een GoodWe GW4K-DT omvormer geinstalleerd en daar zit een wifi module aan. Deze is op een USB-aansluiting op de onderzijde aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0e7lvFKn7FyLbHA8xVmy7TpWM0A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iei891Ub7PVu85wg3RPfOW9h.jpg?f=fotoalbum_medium

Volgens de instructie heb ik gezocht naar de hotspot die deze uitzendt met de SSID Solar-WiFi. Standaard wachtwoord is 12345678 en inloggen ging prima. In de user interface heb ik de wizzard gestart om hem te koppelen aan mijn eigen wifi. Hij vindt mijn netwerk op 2,4 GHz en als ik het wachtwoord heb ingegeven dan bevestigt die ook dat het gelukt is. Vervolgens moet ik de tab Management nog even een reset uitvoeren om het te activeren.

Na de reset zie ik in mijn router (Ubiquiti Dream Machine Pro) zie ik deze nieuwe client en de verbinding is uitstekend. Inmiddels heb ik in HomeAssistant de GoodWe inverter integratie toegevoegd en die werkt ook uitstekend.

Echter, het lukt mij niet om op SEMS portal mijn omvormer te zien, hij blijft altijd offline. Op de omvormer zelf zie ik de wifi led ook 2x knipperen wat betekent dat er geen verbinding is met SEMS. Als ik via het lokale IP adres die wizzard pagina weer oproep, dan staat er ook "Cannot join the network". Dat is vreemd wat ik zie dat die wel verbonden is.

In eerste instantie was mijn verwachting dat het wifi wachtwoord wellicht tekens bevatte waar die niet goed mee om kan gaan. Maar ook naar aanpassing naar basic ASCII tekens werkt het nog niet.

Een andere mogelijkheid is dat het verkeer door mijn router wordt geblokkeerd. Standaard blokkeer ik al het verkeer naar Noord-Korea, Rusland en Belarus. En threat management staat alleen op Detect en niet op Detect + Block. Dus volgens mij zou dat het probleem niet moeten zijn.

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?

Edit:
Daarnaast heb ik mijn twijfel over de wifi module. Als ik google op GoodWe wifi adapter, dan zie ik andere producten. Die van mij ziet er ongeveer hetzelfde uit maar heeft geen ledjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LisP2r_D0nf9WFl6vfRC6ngODes=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsStuqxB6bdOXqPKKiNvH8Dx.jpg?f=fotoalbum_small

Toen ik hem eruit haalde, zag ik ook dat er wat extra inkepingen waren gemaakt die er standaard niet in zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGm1WG9QH0VVqeInvL6wg2BMUwM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnIlVJEezEGbuwWl7RLOXxS1.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 30% gewijzigd door robertwebbe op 26-10-2022 16:50 ]

Beste antwoord (via robertwebbe op 26-10-2022 16:55)

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-05 21:47
Hoi Robert, bij de systeem instellingen van de integratie Goodwe zet je de polling uit. Vervolgens maak je een automatisering aan met de code die je hier boven hebt staan. De entity_id moet natuurlijk wel kloppen met jou entity. Hier onder mijn automatisering.

alias: Goodwe inverter data polling
trigger:
- platform: time_pattern
minutes: /5
action:
- service: homeassistant.update_entity
target:
entity_id: sensor.pv_power
data: {}

[ Voor 35% gewijzigd door lussovius op 26-10-2022 13:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ah, dezelfde problematiek als ik momenteel ervaar. Andere omvormer (Goodwe 2500NS), maar verder identieke probleem. Ik zie de omvormer in de router en deze heeft ook gewoon een intern IP via DHCP. Maar de 2 ledjes blijven knipperen en niet online in Sems Portal. Het vreemde is ook nog dat ik nóg een omvormer van Goodwe heb die op hetzelfde netwerk (en SSID) zit, waarbij er geen enkel probleem is.

Wifi gaat via TP-Link Deco M4's. Maar ook verbinding rechtstreeks met de Ziggo Connectbox-wifi krijg ik hetzelfde resultaat. Deze staat normaal niet aan, maar even voor de test.

Ongeveer dezelfde dingen al geprobeerd:

- 2.4/5Ghz aangepast naar 2.4 only.
- Wachtwoord ontdaan van 'vreemde' tekens
- Andere SSID aangemaakt / gastnetwerk
- Alle variaties van WPA2/PSK/AES al geprobeerd.
- Wifi reset / reload via de omvormer. Beide geven overigens 'failed'.

Ben nu in conclaaf met Goodwe hierover, maar zit weinig schot in de zaak.

Ben je nog wat verder gekomen hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
@LoneGunman Ik heb een vermoeden. Ik gebruik ook Home Assistant om de GoodWe uit te lezen en ik vermoed dat als deze verbinding actief is, dat die geen verbinding meer kan maken met SEMS portal. Toen ik mijn Home Assistant namelijk een dagje uit had om iets te doen werd er wel ineens verbinding gemaakt met SEMS en toen brandde de led op de converter continue. Ik denk dat de betekenis van de led is dat die met SEMS is verbonden en niet dat er een internetverbinding is. En eenmaal met SEMS verbonden kreeg ik in Home Assistant weer geen verbinding.

Ik heb ook navraag gedaan bij GoodWe en zij vertelde mij dat ik voor mijn converter een nieuwere versie wifi module nodig heb, eentje met leds. Dit mailtje heb ik doorgezet naar mijn leverancier en naar aanleiding daarvan gaan ze hem nu kosteloos omruilen. Ik hoop dat ik met deze nieuwe versie wel meerdere verbindingen gelijktijdig kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 6 april 2022 @ 00:34:
@LoneGunman Ik heb een vermoeden. Ik gebruik ook Home Assistant om de GoodWe uit te lezen en ik vermoed dat als deze verbinding actief is, dat die geen verbinding meer kan maken met SEMS portal. Toen ik mijn Home Assistant namelijk een dagje uit had om iets te doen werd er wel ineens verbinding gemaakt met SEMS en toen brandde de led op de converter continue. Ik denk dat de betekenis van de led is dat die met SEMS is verbonden en niet dat er een internetverbinding is. En eenmaal met SEMS verbonden kreeg ik in Home Assistant weer geen verbinding.

Ik heb ook navraag gedaan bij GoodWe en zij vertelde mij dat ik voor mijn converter een nieuwere versie wifi module nodig heb, eentje met leds. Dit mailtje heb ik doorgezet naar mijn leverancier en naar aanleiding daarvan gaan ze hem nu kosteloos omruilen. Ik hoop dat ik met deze nieuwe versie wel meerdere verbindingen gelijktijdig kan hebben.
Ik vermoedde ook al zoiets. De omvormer in kwestie is namelijk een 'refurbished' (2ehands), dus ik vermoed dat deze al eens is gekoppeld aan SEMS door de vorige eigenaar. Dit zou misschien hetzelfde resultaat tot gevolg kunnen hebben. Vreemde is dat ik dit als eerste gemeld heb bij Goodwe (inclusief het juiste SEMS account, de mijne), maar wellicht is er overheen gelezen.

Ik heb nog wel een firmware-update van de Wifi-stick (zonder ledjes) gekregen, dat ga ik nog even proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viax
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-07-2022
Ik heb zelfde probleem opgelost door Wifimodule te verwijderen en te vervangen door de LAN-box.( kopen bij leverancier van Goodwe omvormer).
De LAN BOX connector verbinden met UTP kabel en koppel met modem van wifi installatie.

Probleem onmiddellijk opgelost. WIFI signaal brandt constant en dubbele pinklicht weg.
Onmiddellijke connectie met app.

Succes
JAcques Vanderborght

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viax
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-07-2022
Wifi module vervangen door LAN BOX met UTPcable. UTP verbinden met modem/router wifi installatie.
Probleem opgelost.

• bigricknl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:15
Beetje laat maar misschien handig voor mede tweakers.

Zelfde probleem hier, zelfs met de "nieuwe" wifi dongle.

Zodra je de omvormer toevoegt op home assistant upload hij de data niet meer naar SEMS portal.

Het is dus kiezen tussen home assistant of SEMS portal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRuffneck
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:40
Ter info:

We kregen de omvormer ook niet op SEMS aangesloten, ondanks proberen via Hotspot (mobieltje).
Misschien Hotspot niet goed ingesteld...

Nu heb ik dit tegelijk geprobeerd:

Omvormer herstarten en verwijderen wifi stick.
Wifi-reset gedaan (failed, zoals vorige keren). 
Wifi stick goed aanduwen (USB lijkt niet heel stevig aan te sluiten)
Met 1 telefoon inloggen op IP-adres Goodwe (10.10.100.253, of 10.10.100.254). En een andere telefoon als Hotspot gebruiken.

Nu gelukkig wel connectie met SEMS!
Verdere problemen liggen (dus) aan het bereik van de vaste wifi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
@RRuffneck Heb jij dan nu zowel SEMS als Home Assistant gelijktijdig verbonden?
Want volgens mij kunnen ze niet gelijktijdig.

Sowieso als je iets wijzigt aan de verbinding op de omvormer (wifi of lan), altijd geheel uitschakelen, zowel de netspanning (via externe werkschakelaar) als de spanning van de panelen (via de schakelaar op de omvormer). Dan even een minuutje wachten voordat je weer opstart. Alleen dan lijkt de omvormer een initialisatie te doen voor de netwerkverbinding.

• RRuffneck
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:40
Nee sorry mijn verhaal staat los van Home Assistant

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:34
robertwebbe schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:30:
@RRuffneck Heb jij dan nu zowel SEMS als Home Assistant gelijktijdig verbonden?
Want volgens mij kunnen ze niet gelijktijdig.
Ik heb hier beiden gelijktijdig draaien, het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blieven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-10-2022
Hier ook een GW4K-DT met de laatste wifi module. inderdaad ook hetzelfde probleem, of sems of HA maar niet beide.

Bij gebrek aan klantvriendelijkheid van groothandel en verkoper dan maar zelf (ergens anders uiteraard) de wifi+lan module besteld maar deze heeft bij mij in ieder geval hetzelfde probleem.

Ik heb nog 2 XS series hangen met de oude wifi stick en die werkt zonder probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door Blieven op 13-10-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-05 06:29
Hoe koppel je die WiFistick eigenlijk los? Is dat een kwestie van naar beneden trekken of zit er ergens nog een palletje dat je moet induwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blieven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-10-2022
Gramser schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:58:
Hoe koppel je die WiFistick eigenlijk los? Is dat een kwestie van naar beneden trekken of zit er ergens nog een palletje dat je moet induwen?
Er is inderdaad een palletje dat je moet indrukken, normaal zit er bij de omvormer of stick een plastic hulpstuk om dat mee te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-05 06:29
Dankje. Die zullen ze bij mij wel weer niet hebben achtergelaten… is gisteren geïnstalleerd, maar ik wilde ff kijken of hij wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:44

TF

bla bla

Paddywacker schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:08:
[...]

Ik heb hier beiden gelijktijdig draaien, het kan dus wel.
Wat heb je daarvoor gedaan? Bij mij is dat sinds ik HA heb geconfigureerd, Sems ermee gestopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lussovius
Waarschijnlijk weet ik wat jullie probleem is. Ik heb dit namelijk zelf ook meegemaakt. De oplossing staat in de footnote van homeassistant. Zet de polling interval in homeassistant groter dan 1 minuut.
It has been observed in some rare situations that frequent polling conflicts with updates to the Goodwe SEMS cloud portal and do not receive any updates anymore. Reducing polling frequency to 30 seconds or 1 minute seems to help in such cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:34
TF schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:21:
[...]

Wat heb je daarvoor gedaan? Bij mij is dat sinds ik HA heb geconfigureerd, Sems ermee gestopt is.
Ik heb er niets speciaals voor gedaan, na installatie HA, gelijk Goodwe eraan toegevoegd (Ik heb HA nog niet zo lang draaien, sinds eind juli).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
@lussovius
Waar precies plaats je deze code?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: "Goodwe inverter data polling"
  trigger:
      hours: "*"
      minutes: "*"
      seconds: "/30"
  action:
      target:
        entity_id: sensor.ppv

Ik vermoed in configuration.yaml maar waar precies moet die dan onder?
Of automations.yaml?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• lussovius
Hoi Robert, bij de systeem instellingen van de integratie Goodwe zet je de polling uit. Vervolgens maak je een automatisering aan met de code die je hier boven hebt staan. De entity_id moet natuurlijk wel kloppen met jou entity. Hier onder mijn automatisering.

trigger:
action:
target:

[ Voor 35% gewijzigd door lussovius op 26-10-2022 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Yes, dit is dus de oplossing, nu zijn ze beide werkend. Dankjewel 🙏🏻

Edit: nadien toch nog een keer een probleem gehad. Tijd gewijzigd van halve minuut naar 1 minuut en nu lijkt het goed te blijven gaan.

[ Voor 48% gewijzigd door robertwebbe op 31-10-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinco
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-05-2024
Ik heb identieke issues gehad. Bij mij was de oplossing om de wifi te resetten en vervolgens via het SEMS portaal de wifi te configureren. Doe je dat via het ip adres (10.10.100.253) dan werkt het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-02 21:28
Hevige bump, waarvoor excuses! Het leek mij beter toch hier te reageren in plaats van een eigen topic te openen ivm ervaringsdeskundigen :)

Heeft iemand hier SEMS en HA al tegelijk werkend gekregen? Ik krijg het gewoon niet voor elkaar. SEMS werkt alleen als ik polling uitzet in de GoodWe integratie in HA, maar dan krijg ik het niet werkend op HA. Ik heb geprobeerd een automation aan te maken (zoals ook in dit topic beschreven), maar die automation update niet automatisch. Ik kan de automation handmatig wel activeren (dus de GoodWe integratie werkt wel), maar daarna gaat het niet automatisch. Ik heb intervallen van 1, 2 en 5 minuten geprobeerd.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
@jcneji Het heeft 1 dag bij mij goed gewerkt, de dag erna niet meer. Ik ben maar gestopt met SEMS. Alles werkt prima via Home Assistant nu en daar ben ik tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
robertwebbe schreef op zondag 30 april 2023 @ 01:07:
@jcneji Het heeft 1 dag bij mij goed gewerkt, de dag erna niet meer. Ik ben maar gestopt met SEMS. Alles werkt prima via Home Assistant nu en daar ben ik tevreden mee.
Jammer! Ik ben nieuw met HA en heb nog niet helemaal in de vinger hoe ik HA veilig van buiten kan benaderen, vandaar dat ik SEMS wilde gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:32
jcneji schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:29:
hoe ik HA veilig van buiten kan benaderen
Via https://www.nabucasa.com/, middels een VPN, of door een port forward. Een van de eerste twee lijkt me het veiligst. Ik neem aan dat je https://www.home-assistant.io/docs/configuration/remote/ al had gevonden?

[ Voor 14% gewijzigd door Paul op 01-05-2023 09:12 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
Paul schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:11:
[...]

Via https://www.nabucasa.com/, middels een VPN, of door een port forward. Een van de eerste twee lijkt me het veiligst. Ik neem aan dat je https://www.home-assistant.io/docs/configuration/remote/ al had gevonden?
Yes gevonden, maar ben nog niet helemaal thuis in VPN materie, dus moet me eerst nog even verdiepen voordat ik daaraan begin. Daarom dacht ik dat die SEMS portal handig zou zijn voor erbij, want dan hoef ik niks te openen (mijn verwarming, airco etc zijn allemaal ook individueel via hun eigen app te bedienen naast HA).

Thanks voor de tips in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-05 20:43
Ik heb al enige tijd problemen met de WiFi verbinding. Bijna dagelijks verbreekt de verbinding nadat de omvormer is opgestart. Soms halverwege de dag.

Systeem knippert 2x.

Zowel met het script als zonder een verbinding met Hassio ontstaat dit probleem.

Na lang zoeken heb ik het opgelost door een apart WiFi ssid aan te maken, enkel voor de omvormer. Ik heb een Unifi netwerk en het betreffende ssid zendt alleen uit bij de dichtstbijzijnd wifi punt.

Misschien helpt het andere ook.

Kijk eens op deze pagina

https://github.com/home-assistant/core/issues/96527

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthagen
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
lussovius schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:45:

trigger:
action:
target:
Goedemiddag,

Ik heb ook de GW6K-DT omvormer en heb de integratie met home assistant gemaakt.
BIj mij werkt Sems portal sinds dat moment ook niet meer.

Ik heb inmiddels automatische polling uitgezet, en heb bovenstaande automatisering gemaakt met bovenstaande code. De entity id komt exact overeen.

Ik krijg vervolgens de melding in de afbeelding hieronder: message malformed: extra keys nog allowed @ data['minutes']
Kan iemand mij adviseren hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSHnB5hKbXk202YSBS9I4_xMUbU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3UJmxLJIRMjuWuOp8BxWML9a.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthagen
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Opgelost met onderstaande:

alias: Zonnepanelen data binnenhalen 30sec.
description: Goodwe inverter data polling
trigger:
hours: "*"
minutes: "*"
seconds: /30
action:
target: